Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriD kirjoitti:Joo. Koska kakkospilottia tarvitaan harvoin, niin yksi kakkospilotti voisi päivystää useampaa lentoa samanaikaisesti.

Se vaatisi tietysti 99,9%:n luotettavat datayhteydet.
Eiköhän Tieto voisi koodata tähän jotakin sopivaa... :)
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Joo. Koska kakkospilottia tarvitaan harvoin, niin yksi kakkospilotti voisi päivystää useampaa lentoa samanaikaisesti.

Se vaatisi tietysti 99,9%:n luotettavat datayhteydet.
Eiköhän Tieto voisi koodata tähän jotakin sopivaa... :)
:D

Mikään ei voi mennä vikaan.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Nyt kaikki sienimetsään!

Ainiin, sehän on laitonta ottaa maasta taikasieni ja laittaa se suuhunsa. Kärpässienen saa kyllä laittaa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriD kirjoitti:Nyt kaikki sienimetsään!

Ainiin, sehän on laitonta ottaa maasta taikasieni ja laittaa se suuhunsa. Kärpässienen saa kyllä laittaa.
Muistan kuulleeni anekdootin näitä sieniä syöneestä miehestä, jota alkoi shakin pelaaminen pelottaa kun shakkilaudan keskellä kasvoi korkea mäki jonka takaa ei vastustajan nappuloita näkynyt.

BTW, mikä lainkohta kieltää syömästä luonnontuotteita?
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
BTW, mikä lainkohta kieltää syömästä luonnontuotteita?
No en ole satavarma, mutta hämis muistaakseni kysyessäni häneltä asiasta kitinässä kertoi, että kyseessä on huumausaineen käyttörikos.

Aika suuri osa huumausaineista on luonnontuotteita. Esim. khatinlehtiähän pureskellaan sellaisenaan ja kiellettyä on.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriD kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
BTW, mikä lainkohta kieltää syömästä luonnontuotteita?
No en ole satavarma, mutta hämis muistaakseni kysyessäni häneltä asiasta kitinässä kertoi, että kyseessä on huumausaineen käyttörikos.

Aika suuri osa huumausaineista on luonnontuotteita. Esim. khatinlehtiähän pureskellaan sellaisenaan ja kiellettyä on.
Ymmärrän kyllä khatin ja ymmärrän sen jälkeen ne sienetkin jos eivät luonnonvaraisena täällä kasvaisi vaan jonkun on erikseen nähtävä vaivaa niitten kasvattamiseksi.

Mutta laki, joka kieltää pajunlehtien pureskelun tyyliin kuulostaa jo aika 1984:ltä.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
BTW, mikä lainkohta kieltää syömästä luonnontuotteita?
No en ole satavarma, mutta hämis muistaakseni kysyessäni häneltä asiasta kitinässä kertoi, että kyseessä on huumausaineen käyttörikos.

Aika suuri osa huumausaineista on luonnontuotteita. Esim. khatinlehtiähän pureskellaan sellaisenaan ja kiellettyä on.
Ymmärrän kyllä khatin ja ymmärrän sen jälkeen ne sienetkin jos eivät luonnonvaraisena täällä kasvaisi vaan jonkun on erikseen nähtävä vaivaa niitten kasvattamiseksi.

Mutta laki, joka kieltää pajunlehtien pureskelun tyyliin kuulostaa jo aika 1984:ltä.
Tervetuloa Suomeen :wink:
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Kakkospilotin poistaminen todennäköisesti säästäisi ihmishenkiä. Lentolippujen hinnat laskisivat, ja näin ollen ihmiset lentäisivät enemmän ja autoilisivat vähemmän. Lentoliikenteen turvallisuus on merkittävästi autoliikenteen turvallisuutta parempi.
Meinaatko että kakkospilotin liksa on sen verran suuri kustannuserä suhteutettuna lennon kokonaiskustannuksiin, että tekisi ihan oikeasti jotain vaikutusta? Lentolippujen hinnat eivät varmasti laskisi prosenttia tai kahta enempää, jos halutaan että leikkauksella saavutetaan yritykselle voittoa. Tämän myötä tuskin lentoliikenteen suosiokaan nyt niin räjähdysmäisesti kasvaisi että liikenne siirtyisi maalta ilmaan niin että sitä pystyisi millään mittaustavalla huomata virhemarginaalien ulkopuolella.
NuoriD kirjoitti:Myöskin ilmaston kannalta lentäminen olisi monesti parempi vaihtoehto. Nykyaikainen matkustajakone käyttää noin kolme litraa sadalla kilometrillä matkustajaa kohti.
En ole mikään suihkumoottoreiden asiantuntija, mutta eikös nykyaikaiset henkilöautot aiheuta huomattavasti vähemmän päästöjä per polttoainelitra pakokaasujen kierrätys- ja katalysointitekniikkojensa vuoksi?

Ja jos vaikka 1:1 suhteeseen päästäisiinkin päästöjen suhteen, henkilöautossa ei tarvitsisi olla kuin 2 ihmistä, jotta ollaan tasoissa. Yksin ei kannattaisi körötellä, mutta jos perheen kanssa lähtee lomalle, kannattaa.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
exPertti kirjoitti: BTW, mikä lainkohta kieltää syömästä luonnontuotteita?
No en ole satavarma, mutta hämis muistaakseni kysyessäni häneltä asiasta kitinässä kertoi, että kyseessä on huumausaineen käyttörikos.
Laki on tässä suhteessa vieläkin ankarampi. Ei tarvitse edes laittaa suuhunsa. Ei saa nimittäin edes poimia. Jos sulla on huono sienitietous sienimetsällä ja poimit vääriä sieniä koriisi, syyllistyt huumausainerikokseen.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Kakkospilotin poistaminen todennäköisesti säästäisi ihmishenkiä. Lentolippujen hinnat laskisivat, ja näin ollen ihmiset lentäisivät enemmän ja autoilisivat vähemmän. Lentoliikenteen turvallisuus on merkittävästi autoliikenteen turvallisuutta parempi.
Meinaatko että kakkospilotin liksa on sen verran suuri kustannuserä suhteutettuna lennon kokonaiskustannuksiin, että tekisi ihan oikeasti jotain vaikutusta? Lentolippujen hinnat eivät varmasti laskisi prosenttia tai kahta enempää, jos halutaan että leikkauksella saavutetaan yritykselle voittoa. Tämän myötä tuskin lentoliikenteen suosiokaan nyt niin räjähdysmäisesti kasvaisi että liikenne siirtyisi maalta ilmaan niin että sitä pystyisi millään mittaustavalla huomata virhemarginaalien ulkopuolella.
Kulujen pienikin vähentäminen kovan kilpailun ansiosta alentaisi hintaa ja pienikin aleneminen lisäisi lentomatkustamisen kilpailukykyä automatkustamiseen verrattuna. Turvattomamman matkustustavan korvaaminen turvallisemmalla pakostakin vähentäisi onnettomuuksia.

Sitten tietysti seuraa kysymys, olisiko tämä muutos suurempi, kuin joissain tilanteissa lisääntyvä vakavan lento-onnettomuuden riski.

Siinä olisikin sitten pähkinä purtavaksi.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti: En ole mikään suihkumoottoreiden asiantuntija, mutta eikös nykyaikaiset henkilöautot aiheuta huomattavasti vähemmän päästöjä per polttoainelitra pakokaasujen kierrätys- ja katalysointitekniikkojensa vuoksi?

Ja jos vaikka 1:1 suhteeseen päästäisiinkin päästöjen suhteen, henkilöautossa ei tarvitsisi olla kuin 2 ihmistä, jotta ollaan tasoissa. Yksin ei kannattaisi körötellä, mutta jos perheen kanssa lähtee lomalle, kannattaa.
Enpä ole asiantuntija minäkään, mutta CO2-päästöt riippuvat suoraan poltetun petroolin/bensiinin määrästä. Yhdellä matkustajalla/auto CO2-päästö on (lähes) aina isompi. Harvassa ovat autot (onko niitä?), jotka kuluttavat alle 3 litraa/100 km.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Ainiin, sehän on laitonta ottaa maasta taikasieni ja laittaa se suuhunsa. Kärpässienen saa kyllä laittaa.
Mikäs siitä kärpässienestä laillisen tekee?
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

exPertti kirjoitti:
Muistan kuulleeni anekdootin näitä sieniä syöneestä miehestä, jota alkoi shakin pelaaminen pelottaa kun shakkilaudan keskellä kasvoi korkea mäki jonka takaa ei vastustajan nappuloita näkynyt.
Ja happoveijari ygönen kuvitteli olevansa appelsiini ja kuori itsensä, eiksvaanjuu? Ja happoveijari gagonen kuvitteli olevansa lintu ja hyppäsi ikkunasta?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

elco kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Muistan kuulleeni anekdootin näitä sieniä syöneestä miehestä, jota alkoi shakin pelaaminen pelottaa kun shakkilaudan keskellä kasvoi korkea mäki jonka takaa ei vastustajan nappuloita näkynyt.
Ja happoveijari ygönen kuvitteli olevansa appelsiini ja kuori itsensä, eiksvaanjuu? Ja happoveijari gagonen kuvitteli olevansa lintu ja hyppäsi ikkunasta?
Toi nyt on niin lapsellista osoittaa että Pertsan anekdootti kuuluu samaan pitkään jatkumoon huumeiden vastaista propagandaa, jossa urbaanit myytit ja keskiluokkaisten vanhempien iltasadut yhdistyvät eläkesäästötilien sävyttämäksi urbaaniksi elämänohjeeksi, joiden puitteissa Keskusta-puolueen tulevaisuuden toivot elävät herran kurissa ja nuhteessa.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti:Myöskin ilmaston kannalta lentäminen olisi monesti parempi vaihtoehto.
En usko lentämisen olevan järin haitallista ilmastolle, mutta aika harva jäbä ajaa kuule autolla Pattayalle. Jos lento-optio poistettaisiin mikkopekan tyyliin köyhälistöltä niin tokihan lentokilometrit vähenisivät.

Ydinkysymyshän tässä on tietenkin se, että mikkopekka ja muut haluavat vain kurittaa ja kontrolloida kansaa. Ilmastonsuojelu on vaan savuverho.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Esim. Hudsonjokeen laskeuduttaessa molemmilla piloteilla oli koko ajan kädet täynnä töitä ja silti kakkospilotti ei ehtinyt hätätilanneprotokollassa kohtaan, jossa koneen rungon aukot olisi suljettu. Näin kone alkoi upota.
Hyvä esimerkki, koska Hudsonjoen tapaturmassa gagospilotti oli kaikenkaikkiaan täysin hyödytön. Ygöspilotti oli turvakouluttaja ja parasta A-ryhmää. Gagospilotti alkoi ajamaan restart-checklistaa, joka on tarkoitettu matkalentokorkeudesta tapahtuviin häröihin eikä ehtinyt perille.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Myöskin ilmaston kannalta lentäminen olisi monesti parempi vaihtoehto.
En usko lentämisen olevan järin haitallista ilmastolle, mutta aika harva jäbä ajaa kuule autolla Pattayalle. Jos lento-optio poistettaisiin mikkopekan tyyliin köyhälistöltä niin tokihan lentokilometrit vähenisivät.
Ainakin Yhdysvalloissa laskettiin, että jokin tietty erityinen parannus lentoturvallisuuteen (oliko jotkin paremmat istuinvyöt tjsp) aiheuttaisivat vuodessa huomattavan määrän lisäkuolemia, koska kustannuksien nousu aiheuttaisi kotimaan liikenteessä lentomatkan vaihtumisia yksityisautoiluun ja ko. lisäpanostus lentoturvallisuuteen pelastaisi ihmishenkiä vain harvoin.

Ei liity suoraan ilmastonmuutokseen, mutta kyllä monissa tapauksissa lentäminen ja automatkustaminen ovat vaihtokelpoisia.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Esim. Hudsonjokeen laskeuduttaessa molemmilla piloteilla oli koko ajan kädet täynnä töitä ja silti kakkospilotti ei ehtinyt hätätilanneprotokollassa kohtaan, jossa koneen rungon aukot olisi suljettu. Näin kone alkoi upota.
Hyvä esimerkki, koska Hudsonjoen tapaturmassa gagospilotti oli kaikenkaikkiaan täysin hyödytön. Ygöspilotti oli turvakouluttaja ja parasta A-ryhmää. Gagospilotti alkoi ajamaan restart-checklistaa, joka on tarkoitettu matkalentokorkeudesta tapahtuviin häröihin eikä ehtinyt perille.
Joo-o. Mutta kakkonen meni käsittääksen aivan oppikirjan mukaan. Hän tosiaan meni läpi 3 sivuista moottorien hätäkäynnistys check-listiä.

"The Airbus A320 has a "ditching" button that closes valves and openings underneath the aircraft, including the outflow valve, the air inlet for the emergency Ram Air Turbine, the avionics inlet, the extract valve, and the flow control valve. It is meant to slow flooding in a water landing.[32] The flight crew did not activate the "ditch switch" during the incident."

En ole kuitenkaan kuullut, että em. menettelytapa olisi ollut protokollavirhe.

Mutta eipä se ykköspilottikaan sitä ditching-buttonia painanut. Pitäiskiköhän koneessa olla erikoiskoulutettu kolmas mies sitä varten :) ?
http://en.wikipedia.org/wiki/US_Airways_Flight_1549
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Ainiin, sehän on laitonta ottaa maasta taikasieni ja laittaa se suuhunsa. Kärpässienen saa kyllä laittaa.
Mikäs siitä kärpässienestä laillisen tekee?
Se ei ole huume? Jos se on huume, niin sitten se on laitonta.

No okei, tarkennetaan: valkoisen kärpässienen ja korvasienen saa laittaa suuhunsa.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti:
Mutta eipä se ykköspilottikaan sitä ditching-buttonia painanut. Pitäiskiköhän koneessa olla erikoiskoulutettu kolmas mies sitä varten :) ?
Kyllä nyt luulisi, että se ryanairin lentoemo voi painaa tuollaista nappulaa?
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Näkisin asian niin, että kakkospilotin jättäminen pois tulisi - päinvastoin kuin Dave uumoilee - aiheuttamaan lisää ruumiita. En Manalan tavoin jaksa uskoa kustannusten alenevan niin merkittävästi että se näkyisi kasvaneina lentäjämäärinä. Väitänpä jopa, että matkustajien määrä ennemminkin vähenee huomattavasti sitä mukaa, kun koneita entistä useammin putoilee taivaalta. Niitä pudottelisi paitsi näkymättömällä kädellään Jeesus, myös kipparien sairas- ja hulluuskohtaukset. Eikä jeesustelu ollut edes vitsi, sillä tiedän tapauksen, jossa peräsmies joutui parkkeeraamaan koneen tonttiin, koska kippari oli sitä mieltä että Jumala kyllä hoitaa homman hänen puolestaan. Tämä jäikin kipparin viimeiseksi lennoksi ennen eläköitymistä. Pilotin sydänkohtaus kesken nousukiidon voisi olla vittumainen kokemus muillekin koneessa olijoille ja näitähän väistämättä tapahtuu toisinaan pitkässä juoksussa. Sitten ihmiset alkavat karttamaan lentomatkailua ja tappavat itsensä mieluummin auton rattiin -> lisää ruumiita.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vaaligallup

Kokkarit säilyvät johdossa. Kilpailu toisesta sijasta kiihtyy.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/E ... 5259957726

"Hallitusyhteistyö vihreiden tai Rkp:n kanssa ei sen sijaan Soinia kiinnosta."

No ketäpä kiinnostaisi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/E ... 5259957726

"Hallitusyhteistyö vihreiden tai Rkp:n kanssa ei sen sijaan Soinia kiinnosta."

No ketäpä kiinnostaisi.

"Perussuomalaisten puoluejohtaja Timo Soini on nostanut puolueensa kannatuksen korkeammalla kuin koskaan aiemmin gallup-historiassa."


Oikeastaan Astrid Thors taitaa olla se taho joka on persujen kannatuksen nostanut. Soini on vaan keskittynyt syömään kassleria ja juomaan olutta..
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

masa kirjoitti: Oikeastaan Astrid Thors taitaa olla se taho joka on persujen kannatuksen nostanut. Soini on vaan keskittynyt syömään kassleria ja juomaan olutta..
Mikään isoista puolueista ei ole tehnyt mitään. Mitä nyt zysse vähän jotain kovistelee ja Heinäluoma "flirttailee rasisimin kanssa" (kuten Pertin puoluejohtaja osuvasti tokaisi), mutta mihinkään kunnon toimiin ei ole ryhdytty. Kokoomuksella tai miksei kepullakin olisi ollut kultainen tilaisuus tehdä järkevää mamupolitiikkaa, mutta valitsivat vihreiden ja RKP:n vanavedessä pölhöilyn. Kuka sanoo, ettei pienillä puolueilla ole hallituksessa valtaa.

Eikä se Soini mikään tyhmä mies ole, koska seuraavana listalla on ilmastonmuutospöhön järjettömyyksien vastustus. Kansan enemmistö ei missään nimessä tulke hyväksymään vihreää kurjistuttamislinjaa, vaikka kuinka pelotellaan.

Suuret puolueet ovat vihreiden kannatuksen kasvun pelossa tehneet aivokuollutta ja maalle kallista politiikkaa. Soini iskee ainoana todelliseen markkinarakoon, mikä on vihervastaisuus.
Vastaa Viestiin