Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

No jösses sentään. On tää paikka melkoinen sikiämään.

Onnea Sipsukalle ja Parskyleelle!

Meille lupailtiin tänään ultrassa tyttöä, mutta oon pessimisti ja veikkaan poikaa.
huima
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja huima »

Onnea niille jotka sitä tarvitsevat!
milli

Viesti Kirjoittaja milli »

ihanaa sipsi :h:
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Hahaa, i knew it! (eli arvasin)
Onnea Sipsille 8)
nastamuumio

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Sipsi, oon myöhässä, mutta onnea sitäkin enemmän!
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

sipsi kirjoitti:Kävin tänään ekassa neuvolassa, joten ehkä sen voi sitten sanoa jo ääneen.. Musta tulee äiti! Hämmentävää ja kummallista, ja niin hienoa.
Hyviä uutisia. :dream:
Came here for school, graduated to the high life
exPertti
Kitisijä

par-sky kirjoitti:Onnea Sipsille!

Täällä yhä odotetaan että toi tajuais tulla ulos.
Antavatko ne sinulle jotakin "kypsytyslääkettä"? Eivät ne joskus tunnu jaksavan tulla omin avuin pihalle. Ja mikä ettei, kai siellä kotoista on... :)
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:
par-sky kirjoitti:Onnea Sipsille!

Täällä yhä odotetaan että toi tajuais tulla ulos.
Antavatko ne sinulle jotakin "kypsytyslääkettä"? Eivät ne joskus tunnu jaksavan tulla omin avuin pihalle. Ja mikä ettei, kai siellä kotoista on... :)
Hyvin on Pertti taas ketjut luettu...
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Onnittelut sipsille minultakin, meinasi jäädä kokonaan minulta huomaamatta, kun mammailuketjua tulee luettua vain satunnaisesti.
exPertti
Kitisijä

Vesper kirjoitti:Hyvin on Pertti taas ketjut luettu...
Hei, olen ollut lomalla. Antakee mersu.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pertti go-go! :cheer:
sipsi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Tulipas paljon onnitteluja, ihanaa..kiitos. :h: Eniten jännitti kertoa, ei suinkaan tänne, vaan omille vanhemmille. Tai äidille lähinnä. Mutta ne sitten ottikin tosi kivasti eli olin sitäkin stressannu ihan turhaan. Nyt en stressaa mitään muuta ku sitä että en nukahda ens viikolla töihin..ja ihan vähän enää sitä keskenmenoa. (Voi tätä mun luonnetta.)

Onnea Pärskylle! Missä siis synnytit? (En ymmärtäny sitä lyhennettä. 8) ) Menikö synnytys kaikinpuolin hyvin?
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
sipsi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Jaajuu, täähän oli vissiin jonkinmoinen kyselyketju myös. 8) Eli kiinnostais kovasti tietää että koska menitte ekaan ultraan, äidit? Ku oon ihan pihalla kaikesta (tottakai), ja se neuvolatäti kysyi jotain että haluanko mennä jo parin-kolmen viikon päästä (eli noin 11. tai 12.raskausviikko)..ja sanoin että haluan. Mut mitä siellä sillon pitäis näkyä? Syke ilmeisesti ainakin? Mutta onko tämä jo se niskapoimu-ultra vaiko ei?
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Melnais
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Melnais »

sipsi kirjoitti:Jaajuu, täähän oli vissiin jonkinmoinen kyselyketju myös. 8) Eli kiinnostais kovasti tietää että koska menitte ekaan ultraan, äidit? Ku oon ihan pihalla kaikesta (tottakai), ja se neuvolatäti kysyi jotain että haluanko mennä jo parin-kolmen viikon päästä (eli noin 11. tai 12.raskausviikko)..ja sanoin että haluan. Mut mitä siellä sillon pitäis näkyä? Syke ilmeisesti ainakin? Mutta onko tämä jo se niskapoimu-ultra vaiko ei?
Ensimmäisessä ultrassa saadaan tietoon sikiöiden lukumäärä, raskauden kesto ja sydänäänet siellä myös paukuttaa. Voi valita tavallisen ultraäänen, jossa näkyy nuo edellämainitut tai sitten yhdistelmäseulan, jolloin tehdään niskaturvotusmittaus (yleensä kai silloin ultrataan alakautta) ja otetaan verinäyte (kromosomiseulonta). Se on ihan up yours, yhdistelmäseulalla etsitään kai lähinnä Downin oireyhtymää, toisessa katsotaan elääkö sikiö. Myös tavallisessa ultrassa voi tulla tietoon löydöksiä, joita ei voi jättää kertomatta.

Mulla oli eka ultra 12+2 ja menin vain yleiseen tutkimukseen, tutkimuksiin ja seulontoihin osallistuminen kun on aina vapaaehtoista. En tahtonut kromosomiseulontaa, en olisi niiden tietojen perusteella pystynyt kuitenkaan tekemään raskaudenkeskeytyspäätöstä vaikka mitä olisi epäilty. Keskiraskaudessa (rv 19-21) tulee sitten vielä rakenneultra, jossa etsitään vaikeita rakennepoikkeamia ja voidaan vielä tehdä jatkotutkimuksia ennen kuin 24 rv on täynnä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Mulla oli eka ultra muistaakseni 11+6. Jännitti niin pirusti. Olin sikäli aika stressaava persoona noiden mahdollisten "mitä kaikkea voi mennä vikaan"-juttujen kanssa. Osaltaan varmaan siksi, että raskaus oli yllätys.

Otimme kaikki testit mitä tarjottiin, koska serkkuni on kehitysvammainen ja tämä on ilmeisestikin periytyvää sorttia (aluksi luultiin että ei, ja sitten olikin, ja sitten taas ei, ota siitä sitten selvää). Eikä osata sanoa kummalta puolelta sukua tulee. Samoin on ollut kuolemaan johtavia syöpiä yms. alle vuoden ikäisillä. Joten tosiaan ultrat oli aika jännittäviä aikoja. Ei ole hyvät geenit, ei!

Kaikkeahan nuo kokeet ei kerro, joten mikään ei tietenkään ole varmaa, ja vaikka kertoisivatkin niin siltikään mikään ei ole varmaa :) Itse en ajatellut asiaa raskaudenkeskeytyksen kannalta (olisi ollut epätodennäköinen ratkaisu) vaan lähinnä mahdollisuutena valmistautua ja ottaa asioista selvää jos jotakin poikkeavaa olisi ilmennyt.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Onnittelut Pärskylle ja Sipsille!
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Ultrasta, mulla oli eka ultra muistaakseni rv 11+0. Itse halusin yhdistelmäseulan eli niskapoimumittauksen ja verikokeet. Kaikki oli onneksi kunnossa, mutta olin kyllä etukäteen miettinyt niin, että jos olisi vakava kehityshäiriö löytynyt niin keskeytykseen olisi todennäköisesti tie vienyt. Ajattelin etten kestäisi katsella lapsen kärsimystä. Suurin osa äideistä ottaa tuon yhdistelmäseulan ainakin täällä päin Suomea, mutta valinta on tosiaan vapaa. Ei kannata mielestäni ottaa seulaa jos ajattelee ettei missään nimessä keskeyttäisi kuitenkaan, mutta silti voi mennä pelkkään ultraan, jotta saa varmuuden että siellä on elämää ja montako elämää.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Täytyy isänäkin kommentoida tuota ultraa. Minua se ei niinkään etukäteen jännittänyt (tuttua varmasti kaikille tosimiesisille), mutta kuvan näkeminen oli säväyttävä kokemus. Paniikkia puski pintaan siinä vaiheessa, kun huomasin, että nyt kätilö mittaa jotain uudestaan. Niskaturvotuksesta oli kyse, mutta onneksi turvotukselta näyttänyt oli vain jotain muuta. Kyllä sitä tuossakin vaiheessa voi jo olla sydän syrjällään.

Jos jotain vinkkiä pitää laittaa, niin en lähtisi tekemään erikoistutkimuksia, jos ei tosiaan suvussa tms. ole jotain spesifiä vammaa tai sairautta. Käsittääkseni lapsivesi- tms. tutkimukset saattavat kasvattaa esim. keskenmenon tai vaurioiden todennäköisyyttä, joten aina ei kannata tarkastaa vain varmuuden vuoksi.
Paras päivä ikinä.
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Riemumieli kirjoitti:Täytyy isänäkin kommentoida tuota ultraa. Minua se ei niinkään jännittänyt, mutta kuvan näkeminen oli säväyttävä kokemus. Paniikkia puski pintaan siinä vaiheessa, kun huomasin, että nyt kätilö mittaa jotain uudestaan. Niskaturvotuksesta oli kyse, mutta onneksi turvotukselta näyttänyt oli vain jotain muuta. Kyllä sitä tuossakin vaiheessa voi jo olla sydän syrjällään.

Jos jotain vinkkiä pitää laittaa, niin en lähtisi tekemään erikoistutkimuksia, jos ei tosiaan suvussa tms. ole jotain spesifiä vammaa tai sairautta. Käsittääkseni lapsivesi- tms. tutkimukset saattavat kasvattaa esim. keskenmenon tai vaurioiden todennäköisyyttä, joten aina ei kannata tarkastaa vain varmuuden vuoksi.
Mulle ei edes annettu vaihtoehtona näitä tutkimuksia, vaan ultrassa mitattiin niskapoimu, ja jos se on normaalimitoissa, ei mitään jatkotutkimuksia suositeltu.
The great club outshines the individual, always and forever.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Elppis kirjoitti:Mulle ei edes annettu vaihtoehtona näitä tutkimuksia, vaan ultrassa mitattiin niskapoimu, ja jos se on normaalimitoissa, ei mitään jatkotutkimuksia suositeltu.
Ei meillekään (tai ädille, miten asiaa haluaa ajatella). Se nyt vielä puuttuisi, että julkisella puolella suositeltaisiin tutkimusta vain varmuuden vuoksi ja vieläpä riskialtista sellaista.
Paras päivä ikinä.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Lapsivesi- tai istukkatutkimuksia suositellaan vain jos on erityinen syy, eli ultrassa/yhdistelmäseulassa on jo löytynyt poikkeavuuksia tai ilmeisesti myös jos vanhemmilla on tiedossa itsellään/suvussa jotain tiettyjä (harvinaisia) kromosomipoikkeavuuksia tjsp. En oo varma olisko myös iäkkäät äidit (esim 40 vee ja yli) tässä kohderyhmässä.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Zeb kirjoitti:Lapsivesi- tai istukkatutkimuksia suositellaan vain jos on erityinen syy, eli ultrassa/yhdistelmäseulassa on jo löytynyt poikkeavuuksia tai ilmeisesti myös jos vanhemmilla on tiedossa itsellään/suvussa jotain tiettyjä (harvinaisia) kromosomipoikkeavuuksia tjsp. En oo varma olisko myös iäkkäät äidit (esim 40 vee ja yli) tässä kohderyhmässä.
Meille sanottiin (tämän kehitysvammajutun tiimoilta), että lapsivesitutkimukseen sitten jos nuo muut testit antavat viitettä sinne suuntaan, ei ennen sitä vaikka riskiä onkin poikkeavaan. Tosin, tuskin olisi tullut sitä enää otettua kuitenkaan. Olisi valmistauduttu tilanteeseen ja eletty sen mukaan. Testeistä huolimatta tulos voi olla mitä vaan ja sen näkee sitten kun vauva ulkona.
Vaola
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vaola »

^ Mä taas oon saanut sen käsityksen lapsivesitutkimuksen tulokset ovat varmoja. (Vai mitä tarkoitit?)
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
nowaysis
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Niistä selviää varmasti sukupuoli ja kromosomihäiriöt, mun tiedon mukaan. Mutta siis eivät voi sanoa sen perusteella että 130% terveen lapsen tulet synnyttämään.
Prepare for the worstest.
nowaysis
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Miten teet sen tanssin kanssa?
Prepare for the worstest.
Vastaa Viestiin