Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Pulkannaru kirjoitti:Noi on mun kuntosali. Punttisaliakaan en tartte.. Eli valintoja nuokin. Klapit menee vielä ekoilustakin !!1
Mutta me elcon kanssa vaan nussitaan! Se käy kuntosalista mainiosti :]

ps. klapit ei oo ekoa.
Work like a captain, play like a pirate.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

En vittu tartte klapeja. Pesen siis auton, käyn kuntosalilla.
Pulkannaru
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

elco kirjoitti:Käyt kalassa ja, ja... teet klapeja. Kalassa ja klapeja. Klapeja ja kalassa.
Paljon muutakin. Vaikka ei ehkä uskoisi.
Kalassa en muuten ole käynyt kuin kerran jäiden lähtemisen jälkeen. :shock:
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Pulkannaru
Kitisijä

Vesper kirjoitti:ps. klapit ei oo ekoa.
?
Mielestäni:
-biopolttoaineet tarjoavat hiilineutraalin energialähteen
-kyseessä on uusiutuva raaka-aine
jne

Samaan on päätynyt mm Jukka Ahokas
Helsingin yliopisto –Agroteknologian laitos "Biopolttoaineet pdf"

Korjaa toki jos olen väärässä.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Pulkannaru
Kitisijä

Manaaja kirjoitti:En vittu tartte klapeja. Pesen siis auton, käyn kuntosalilla.
No ei toi klapien teko ihan koko vuoden punttisalia korvaa. Puiden kaatoon menee alle 40h kaikkineen ja klapeiksi tekoon noin 10h. Siis kun tekee puut porukalle, jolla on taloissaan yht 6 takkaa, 2 leivinuunia, 4 puukiuasta ja 2 puuhellaa. Toi työmäärä jakautuu eri vuosina eri suhteissa, eli miten kukin ehtii.
-
Rauno Räsänen:
par-sky
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Pulkannaru kirjoitti:
elco kirjoitti:Käyt kalassa ja, ja... teet klapeja. Kalassa ja klapeja. Klapeja ja kalassa.
Paljon muutakin. Vaikka ei ehkä uskoisi.
Lämmität saunaa ja... ööö... teet klapeja?
Me transmitte sursum, Caledoni!
Pulkannaru
Kitisijä

^
Hah.
-
Rauno Räsänen:
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Pulkannaru kirjoitti:
?
Puun polttaminen tuottaa paaaaaaaljon ikäviä pienhiukkasia, ja pienhiukkaset on vaaraksi terveydelle.

Tai no, ehkä ne tällä argumentilla vielä voi mennä ekoksi. Ei se silti erityisen suositeltavaa ole.
Work like a captain, play like a pirate.
par-sky
Kitisijä

Pulkannaru kirjoitti:
?
Katsotaan afrikkaa: onko tunne että on hyvä ajatus polttaa puuta? Että se kun on uusiutuva luonnonvara niin sen käyttäminen on ekologista?

Sori, oon lukenu EW:n ydinvoimakommentteja.
par-sky
Kitisijä

Tulikin mieleen, saako nykyisessä koulusysteemissä opettaa mielipiteitä totena? Esim. "ydinvoima paha", "raamattu historiallisesti totta", "jumala on olemassa", "usa on tosi jees" jne?
Pulkannaru
Kitisijä

Vesper kirjoitti:Puun polttaminen tuottaa paaaaaaaljon ikäviä pienhiukkasia, ja pienhiukkaset on vaaraksi terveydelle.

Tai no, ehkä ne tällä argumentilla vielä voi mennä ekoksi. Ei se silti erityisen suositeltavaa ole.
Mikä olisi parempi lisäenergianlähde omakotitalossa? Lämpöpumppu ei nyt tässä kelpaa, koska se lisää säätöenergiatuotannon käyttöä kovilla pakkasilla.
Tai muuten puhdas ja hiilineutraali (tai vielätehokkaampi) vaihtoehto, ollen lisäksi taloudellisesti järkevä vaihtoehto?

Klapien tuonti maalta ei omalla kohdallani lisää paljoa päästöjä, koska en lähde hakemaan niitä erikseen. Takaisin tullessa polttoaineen kulutus on noin 1-2 dl/100km suurempi.
-
Rauno Räsänen:
Cavallo
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Cavallo »

elco kirjoitti:Ei tulisi pieneen mieleenikään pestä käsin tai vahata autoa.
Joillekin miehille auton pesu, vahaus ja muu maalipinnanhoito ovat yhtä tärkeitä asioita kuin naisille kosmetiikkaan liittyvät hörhöilyt. Mietinpä vaan voisiko alalle kehittää eksklusiivisia tuotteita, joiden teho on keskinkertainen mutta hinta pilviä hipoava. Kosmetiikkateollisuudessa tämä on jo arkipäivää.

Pientä, kouraan katoavaa, 100 euron design-purkkivahaa markkinoitaisiin mielikuvilla kuten ihonhoitotuotteitakin. Vaha lupaisi vähemmän naarmuja, hehkeämmän pellin ja menestystä seksin saralla.
Manaaja

Toi uusiutuvuuden jeesuskehä on kyllä sinäänsä ihan asiallinen pointti mikä vespalla on noin yleisellä tasolla, mitä itsekin ihmettelen kaikkien hippipiiperöiden ja EW:iden puheenvuoroissa (ja mihin EW ei halunnut ottaa kantaa ydinvoimaketjussa).

Ikäänkuin maailma pelastetaan sillä, että joku energianlähde on uusiutuva, ja paskat siitä paljonko pienhiukkasia, monoksideja ja dioksideja se palaessaan silti tuottaa. Jengi on niin laput silmillä noiden mantrojen kanssa että itkettää.

Joo, tuottaahan ne monesti sen 10-30% vähemmän em. syöpäläisiä kuin fossiiliset vastaavat sama energiamäärä tuotettuna, mutta 10-30% energiankasvutarve eliminoi kaiken saavutetun hyödyn aika pikaiseen. Ja tälläisella tekniikan/teollisuuden ja populaation kasvunopeudella se saavutetaan aika nopeasti.

Sitten piiperöt huomaakin että oho, ei tullukaan saasteettomampaa maailmaa, mitäs nyt.

Ja joo, kyllä klapia pitää perkele polttaa. Jos mulla ois takka, niin lykkäisin sinne klapia kuin kikkeliä vastavalmistuneeseen ylioppilaaseen!
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

par-sky kirjoitti:Tulikin mieleen, saako nykyisessä koulusysteemissä opettaa mielipiteitä totena? Esim. "ydinvoima paha", "raamattu historiallisesti totta", "jumala on olemassa", "usa on tosi jees" jne?
Tuskin saa, mutta jos on vahvat mielipiteet aiheesta suuntaan taikka toiseen niin kyllä se kokemukseni mukaan tulee oppitunneilla esiin. Kokemusta on. Villit huhut kertoo, että "vääristä mielipiteistä" heiluu punakynäkin tiuhempaan.

Hyvä esimerkki oli lukion hissan openi, jonka kanssa kävin valinnaisella kurssilla kiivasta väittelyä islamista. Valitsin toki tämän yhdeksi kokeen aihealueeksi (sai valita yhden) ja väitän että se punakynällä kirjoitettu 10+ oli selkeästi kiukkuisempi kuin muilla luokan oppilailla ;)

Nimimerkeillä "Saanenko esittää eriävän mielipiteeni" sekä "Vastarannan kiiski".
Pulkannaru
Kitisijä

Manaaja kirjoitti:Ikäänkuin maailma pelastetaan sillä, että joku energianlähde on uusiutuva, ja paskat siitä paljonko pienhiukkasia, monoksideja ja dioksideja se palaessaan silti tuottaa. Jengi on niin laput silmillä noiden mantrojen kanssa että itkettää.
Joo, onhan meitä puulämmittäjiä moneen lähtöön. Osa ei välitä oikeasta palotapahtumasta mitään. Saati kuivasta polttopuusta.
Viimeksi nokisutari antoi mulle 30% alennusta, koska oli niin puhtaat savupiiput, -kanavat ja tulipesät. Puita olin polttanut vuoden mittaan yli 15 kuutiometriä. Lie poltto ollut kohtuullisen puhdasta. Asiaan vaikuttaa lie myös itse lämmönlähteiden suunnittelu ja -toteutus.
Puuta käytän vain lisälämmönlähteenä (ja sähkölaskun pienentäjänä) ja toki saunassa parempien löylyjen takia.

Katolle voisin laittaa aurinkopaneleita, jos ylijäämäsähkön voisi syöttää (itselle tulevaa) maksua vastaan syöttää yleiseen sähköverkkoon.

Pienhiukkasia tulee kai muista (nyt käytössä olevista) energianlähteistä paitsi: ydin-, aurinko, tuuli-, geoterminen-, prosessien ylijäämä- ja aaltoenergia? Unohtuiko joku?
Polttokennoa en vielä hyväksy tähän.
Noista vain ydinenergia on mielestäni potentiaalista.
-
Rauno Räsänen:
par-sky
Kitisijä

^Mietittiin tässä muuten juuri miehen kanssa että oma ydinreaktori ois kiva.
Pulkannaru
Kitisijä

-
Rauno Räsänen:
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Pulkannaru kirjoitti: Viimeksi nokisutari antoi mulle 30% alennusta, koska oli niin puhtaat savupiiput, -kanavat ja tulipesät. Puita olin polttanut vuoden mittaan yli 15 kuutiometriä.
Tämä ei nyt kuullosta ihan 130%:lta.
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Manaaja kirjoitti:Ikäänkuin maailma pelastetaan sillä, että joku energianlähde on uusiutuva, ja paskat siitä paljonko pienhiukkasia, monoksideja ja dioksideja se palaessaan silti tuottaa. Jengi on niin laput silmillä noiden mantrojen kanssa että itkettää.
Jos tulen tekee tulipesään oikein palokaasut palavat myös eivätkä leviä savupiipun kautta ympäristöön.

Tuli opeteltua se vielä kun oli takka. Vaati aluksi tiettyjen pinttyneitten sytytystapojen uudelleenajattelua. Ei tulisi mieleen sytyttää puita yläreunasta, mutta hyvin se toimii.

EDIT: Lisään vielä, että suurin syy miksi puunpolttoa vihataan on se, että se on käytännössä ilmainen energianlähde monelle. Eikös hulluja verotusaloitteita "takan omistusverosta" "kuittien säästämiseen puitten ostamisesta" ole tehty.

Paljon parempi kun vaan ostetaan kaukolämpöyhtiöltä tai sähköyhtiöltä, näiltä keskitetysti pienhiukkasia tuottavilta tahoilta sitä sähköä. Ja maksetaan veroakin siitä siinä sivussa.
Came here for school, graduated to the high life
swirl
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja swirl »

Mitkä terassit keskustassa ovat myöhään auki?
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

swirl kirjoitti:Mitkä terassit keskustassa ovat myöhään auki?
Kyllä noi Mikonkadun mestat on mun mielestäni auki pitkälle yöhön, lienevätkö peräti pilkkuun asti.
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Pulkannaru kirjoitti:Paljon muutakin. Vaikka ei ehkä uskoisi.
No kerro nyt, kun niin moneen kertaan vakuuttelet!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Manaaja

exPertti kirjoitti:
Jos tulen tekee tulipesään oikein palokaasut palavat myös eivätkä leviä savupiipun kautta ympäristöön.
Jos nyt taas harrastetaan sitä luetun ymmärtämistä, niin en kritisoinut klapien polttamista takassa pätkääkään, vaan puhuin uusiutuvien polttoaineiden käsitteestä sillä yleisellä tasolla, millaisena jeesuspelastuksena ne ituhippien energiantuotantomantroissa aina seisoo.

Ts. minua hämmentää se miten ituhipit ovat huolissaan ilmansaasteista ja tarjoavat ratkaisuksi mm. uusiutuvia biopolttoaineita, vaikka itse saastekysymykseen ne eivät usein tarjoa kummoistakaan ratkaisua. Ainoastaan siihen puoleen että fossiiliset joskus loppuvat, biopolttoaineet ehkä eivät. Paitsi että bioraaka-aineiden viljelytila on rajallista eikä sillä voida korvata koko fossiilisten käyttömäärää mitenkään.

Ainoa realistinen vähäpäästöinen perusvoimaratkaisu on ydinvoima. Siitä ei minun mielestäni pääse tämän hetken tiedossa yli eikä ympäri, vaikka miten yrittäisi keksiä käyttöä uusille energiantuotantomuodoille. Se Suuri Idealistinen Ratkaisu kysymykseen kun elää ainoastaan todellisuuspakoisten ituhippien unimaailmassa eikä millään labra-asteella.
Manaaja

Miten siinä/siellä stromsössä sitten oikein aina menee?
McJanne
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Manaaja kirjoitti:Miten siinä/siellä stromsössä sitten oikein aina menee?
http://svenska.yle.fi/matochfritid/stromso.php

Kuva kertoo enemmän kun tuhat valhetta.
Kirjoitan tätä alasti
Vastaa Viestiin