Tuostapa muistuikin mieleeni eräs vuosia sitten lukemani blogi, jonka aiheena oli lapsen kohtuuttoman vaikea allergia. Silloin kyseinen lapsi oli 5-vuotias ja painoi 12 kiloa, eli nippanappa pysyi hengissä. Ainoat jatkuvasti sopivat ravintoaineet hänelle olivat bataatti ja kenguru. Heillä kuitenkin ratkaisu oli löytynyt hyvin yllättävästä systeemistä, eli viiden viikon kierrosta. Käytännössä kun suoliston reaktiot tulevat viiveellä, niin mikä tahansa ravintoaine on sopiva, kunhan sitä saa vain kerran viidessä viikossa, missä ajassa se alkuperäinen vaikutus on ehtinyt kadota. Eli yhden sopivan korvikkeen sijaan pitäisikin ehkä kokeilla jonkinlaista kiertoa niissäkin?Zeb kirjoitti:Mikään korvike ei toistaiseksi ole käynyt, Almiron sopii aina kolme päivää, sitten ei enää.
Mammailu
^Joo, rotaatioksi kutsutaan ja on kyllä harkinnassa ainakin ruokien suhteen. Ei olla niin montaa sorttia vielä ehditty kokeilemaan, että voisi päätöstä tämän suhteen tehdä. Pakko kai siihen rotaatioon mennä korvikkeillakin, ellei sopivaa löydy sitten kun ei enää rintamaito ole vaihtoehto.
Meillä onneksi vauva kasvaa toistaiseksi hyvin, pelkällä rintamaidolla siis. 5 kk ja 8 kg.
Meillä onneksi vauva kasvaa toistaiseksi hyvin, pelkällä rintamaidolla siis. 5 kk ja 8 kg.
Meillä en ole huomannut eroja imetysasennoissa vatsavaivojen suhteen. Aika tarkkaan tasan imetykset menevät istuen/makuulta. Röyhtäytellään myös syötön välissä ja tietysti jälkeen. Jostain syystä vuorokauteen mahtuu yleensä yksi, jos oikein hyvä päivä on niin kaksi syöttökertaa, jolloin lapsi syö tyynesti ja rauhallisesti nukahtaen rinnalle. Ajankohta näissä vaihtelee, samoin asento.prosessi kirjoitti: Meillä olen huomannut, että sylissä imettäminen toimii huonommin kuin makuultaan.
Kantoliinaan ei suostu pidemmäksi aikaa. En kyllä osaa istuvaan asentoon laittaakaan mutta ainakaan rintarepussa ei istuen viihdy lainkaan, liinassa siis kehtoasennossa. Parhaiten liina soveltuu, kun väsymys, nälkä ja kipu ovat menneet sietokyvyn yli eikä lapsi enää rauhoitu. Silloin tiivis ja lämmin läheisyys auttaa toista rentoutumaan ja nukahtamaan hetkeksi. Pitkiä unia ei liinassa ota mutta siitä voi usein pullauttaa uneliaan lapsen turvakaukaloon jatkamaan unta pidemmäksi aikaa. Testailin kotona kannella pidempiä pätkiä mutta ehkä juuri tuo kehtoasennon tiiviys tekee pidemmistä liinahetkistä tukalia. Pitää aina välillä testailla joko suostuisi istumaan rinta minua vasten.prosessi kirjoitti: Miten hyvin teillä toimii se kantoliina?
Infrapunalämmitin kuulosti kiehtovalta! Lämpö tietysti rentouttaa ja luo turvallisuutta, toistaiseksi parhaiten toukka on nukkunut sylissä lämmittelyn jälkeen turvakaukalossaan fleeceen kiedottuna tai saman peiton alla kanssani. Omassa sängyssään ei juuri viihdy mutta ehkä siellä juuri onkin liian kylmää kaikesta vuorauksesta huolimatta.
Vauva on nyt puolitoista kuukautta, samanaikaisesti todella lyhyt aika ja ikuisuus. Pitää varmuuden vuoksi selvitellä vyöhyketerapiakontakteja täältä suunnalta, kaikkea nyt sopii kokeilla. Pappi onneksi lupasi eilen, että ristiäisissä saa toimituksen ajan pomppia lapsen kanssa jumppapallolla, se kun on toistaiseksi ainoa lähes varma konsti tyynnyttää toisen vatsakivut. Juhlallista!nowaysis kirjoitti:Melnais minäkin ei-omakohtaisesta kokemuksesta suosittelisin sitä vyöhyketerapiaa, vaikka muuten olen huuhaajuttujen kanssa sun kans samoilla linjoillaNiin moni sanoo tilanteen helpottuneen hoitojen myötä, oli syy sitten lopulta mikä hyvänsä. Ehkä ainakin se auttaa vanhempia, että kokee tekevänsä jotain pienen hyväksi. Toivokaamme parhautta. Minkäs ikäinen teidän vauva nyt on?
Juu, Cuplaton on käytössä mutta en huomaa eroa vaikka tipat pullosta unohtaisikin. Rintaruokinnan yhteydessä niitä ei ole tullut annettuakaan. Kaikenlaisia kevätjuhlaliikkeitä meilläkin on ilmojen liikutteluun, ilman röyhtäyttämistä tilanne tietysti vielä pahenee.exPertti kirjoitti:Typerä kysymys, olet varmaan cuplaton:a kokeillut? Meillä junioria piti kantaa käsivarren päällä mahallaan jotta ilma tuli pihalle.
En oikein vieläkään allergiaan usko, iho on oikein hyvä eikä tosiaan tunnu eroa ruokitaanko rintamaidolla, tavallisilla vastikeilla vai Almironilla. Mutta käyn tutustumassa tuohon foorumiin, kiitos vinkistä. Loppujen lopuksi, eilen oli kohtalaisen hyvä päivä kun ehdin täälläkin pistäytymään. Ja nyt taas! Huonompina molemmat kädet ovat tiiviisti vauvan ympärillä.Zeb kirjoitti:Melnais: Kurja kuulla että vatsavaivat jatkuu teillä. Mä edelleenkin kauppaan sitä allergiamahdollisuutta, mutta se toki johtuu varmaan siitä että meillä samoilla oireilla kyse oli allergiasta. Millainen teillä iho nykyään on?
Mukava jos saat itsekin vähän monipuolistettua ruokavaliota, ei iske puutostauti. Ja onhan syöminen kivaa, vielä joskus meidän vauvoillekin.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Irtonainen kama on häiritsevää. Meillä on arkkupakastin, jääkaappi ja astianpesukone täynnä magneetteja, mitä jätkä kuljettelee pitkin ja poikin, eestaas näiden kolmen välilläexPertti kirjoitti:Meillä juniori purkaa kaikki tarrat ihan jokapaikasta irti ja liimailee sitten niitä ihan mihin sattuu.
Mihinkähän se perustuu?

The great club outshines the individual, always and forever.
Jos käytät kehtosidontana tuplaristiä ja sinulla on pitkä liina, sama sidonta toimii myös pystyasennossa. Silloin vauva laitetaan istumaan ristin päälle niin, että henkselit (joista kehtosidonnassa toiseen laitetaan pää ja toiseen jalat) menevät vauvan jalkojen välistä ja olkapäitten yli, ja vyö vedetään vauvan jalkojen ja vatsan päälle, jalkapohjien ollessa vastakkain sammakkomaisesti. Itse olen vielä lisäksi näin pienellä vauvalla parantanut henkseleiden niskatukea laittelemalla hakaneuloja sopiviin paikkoihin, jotta vyö tukee päätä leuan alta.Melnais kirjoitti:Kantoliinaan ei suostu pidemmäksi aikaa. En kyllä osaa istuvaan asentoon laittaakaan mutta ainakaan rintarepussa ei istuen viihdy lainkaan, liinassa siis kehtoasennossa. Parhaiten liina soveltuu, kun väsymys, nälkä ja kipu ovat menneet sietokyvyn yli eikä lapsi enää rauhoitu. Silloin tiivis ja lämmin läheisyys auttaa toista rentoutumaan ja nukahtamaan hetkeksi. Pitkiä unia ei liinassa ota mutta siitä voi usein pullauttaa uneliaan lapsen turvakaukaloon jatkamaan unta pidemmäksi aikaa. Testailin kotona kannella pidempiä pätkiä mutta ehkä juuri tuo kehtoasennon tiiviys tekee pidemmistä liinahetkistä tukalia. Pitää aina välillä testailla joko suostuisi istumaan rinta minua vasten.
Itsehän en ole käyttänyt liinaa ollenkaan kotona, koska mukelo aikoinaan ei viihtynyt siinä ollenkaan sisätiloissa tai minun istuessani, vaan koko ajan piti kävellä tai ainakin vaihtaa jalkaa paikoillaan seistessäkin. Tämän vauvan kohdalla en siis edes yrittänyt sitä, ja todettakoon, että vaikka tuo simahtaa heti liinaan kun olen astunut kotiovesta ulos, esim. kahviloissa se yleensä herää ja haluaa pois liinasta. Eli ulkoilua liinassa voi kyllä kokeilla, vaikka se kotioloissa ei oikein toimisikaan.
Jos päädyt kokeilemaan, kuulisin mielelläni tehosta. Kustannushan ei kovin korkea olisi (alle 20 euroa), kun sen kuitenkin täytyy olla mahdollisimman heikkotehoinen sisätiloissa käytettäessä, ja yleensähän noiden myynnissä olevien teho on mitoitettu parvekkeiden lämmittämisen mukaiseksi. Oikea kiinnityskorkeus selvinnee lämpömittarin ja vauvan reaktioitten avulla.Infrapunalämmitin kuulosti kiehtovalta! Lämpö tietysti rentouttaa ja luo turvallisuutta, toistaiseksi parhaiten toukka on nukkunut sylissä lämmittelyn jälkeen turvakaukalossaan fleeceen kiedottuna tai saman peiton alla kanssani. Omassa sängyssään ei juuri viihdy mutta ehkä siellä juuri onkin liian kylmää kaikesta vuorauksesta huolimatta.
Minulla on sekä trikoo- että kudottu liina, joista trikooliinaa käytän kylmällä säällä ja kudottua kesäkuumalla. Molemmat toimivat mielestäni suunnilleen yhtä hyvin, mutta kudotun kanssa sidonnan oikea tiukkuus on vielä tärkeämpi kuin trikooliinan kanssa. Yleisin virhe tuossa sidonnassa taitaa olla liika löysyys, jolloin asennosta ei tule riittävän napakkaa ja vauva/lapsi muljahtelee miten sattuu. Eli periaatteena on, että liina laitetaan niin tiukaksi, että näyttää siltä ettei sinne mahdu mitään vauvaa. Sitten vauva vain tungetaan sinne kaikesta huolimatta. Ja myöntää täytyy, että vaikka olen käyttänyt liinaa jatkuvasti mukelon kanssa yli kaksivuotiaaksi, nyt on taas ollut jonkun verran hakemista oikean tiukkuuden suhteen, eli ei se ihan helppoa ole tottuneellekaan...Zeb kirjoitti:^Mä en osannut koskaan laittaa vauvaa kunnolla tohon liinaan (hug-a-bub) muuten kuin kehtoasentoon, sidontana siis kietaisuX2. Oon harkinnut kudottua liinaa, esim. Girasol, olisko se parempi tällaiselle 5 kk ja 8 kg, ja tästä eteenpäin? Mikä liina sulla on?
Älä muuta sano. Perkele. Mä oon niin kypsä tappelemaan Kelan kans. Ensin piti viedä 4 kertaa sama lappu että olen lomautettu, sitten raskaustodistus kaks kertaa ennenku ne usko ja voi jumalauta mul halkee kohta pää.Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Miten ihmeessä voikin liki kaikki mennä noin päin vattua? Sussa on huonoa karmaa sisko!
No kyl ne puhelimessa lupaili että asia järjestyy, ei tämä ole sinun vikasi. Laitetaan tämä eteenpäin kiireellisiin. Varmaan vaativat todistusta ajan peruuttamisesta. No miten kun se tehtiin puhelimitse???
Ja sit taas ootellaan päätöksiä kuukausitolkulla VOI VITTU!
On siellä terveyskeskuksessa lekureitakin. Huomenna, kun teillä on neuvola, niin sanot suoraan hoitajalle, että "tilanne on tämä, tarvitsen todistuksen ja lääkäriltä". Onnistuu aivan varmasti.ninnithequeen kirjoitti:Kävi meilläkin neuvolatäti kahdesti kotona poikaa kattomassa, mutta ei hän ole lääkäri. Tarvii lääkärintodistuksen. Ja se perkeleen laitos on tossa sadan metrin päässä. Huomenna meil on neuvola taas mut seki on vaan neuvola, mä sielt mitään lappuja saa kun ei ole LÄÄKÄRINtodistus.
The great club outshines the individual, always and forever.
- mustaenkeli
- Kitisijä
- Viesti:
Meiän molemmat ipanat oli jonkinmoisia koliikkilapsia. Tosin, epäilen suuresti tuon kakkosen "koliikin" johtuvan kuitenkin refluksista, johon sai toimivan lääkityksen kymmenkuisena.
Nyt on kuutisen viikkoa sitten purettu tuo refluksilääke pois. Ekat kolme viikkoa oli oireettomia ja ehittiin jo ajattelemaan vaivan menneen ohi! Ja paskan marjat... viimiset kolme viikkoa on tuo ryökäle taas pulautellut ja yötä vasten nukahtaminen todella repivää, raastavaa ja hankalaa (kirjaimellisesti).
Lähete Jorviin ois, mut saattaa vain kuvitella, kuin pitkät jonot sinne on.
Harkitsen vakavasti tuon tyttösen lähettämistä vyöhyketerapiaan, kun siitä kuulemma voisi olla apua myös tuohon takaisinvirtausjuttuun.
Nyt on kuutisen viikkoa sitten purettu tuo refluksilääke pois. Ekat kolme viikkoa oli oireettomia ja ehittiin jo ajattelemaan vaivan menneen ohi! Ja paskan marjat... viimiset kolme viikkoa on tuo ryökäle taas pulautellut ja yötä vasten nukahtaminen todella repivää, raastavaa ja hankalaa (kirjaimellisesti).
Lähete Jorviin ois, mut saattaa vain kuvitella, kuin pitkät jonot sinne on.
Harkitsen vakavasti tuon tyttösen lähettämistä vyöhyketerapiaan, kun siitä kuulemma voisi olla apua myös tuohon takaisinvirtausjuttuun.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
-muumimamma