Äläs nyt futismutsi suutu. Saab on vaan niin totaalisen jäljessä kaikessa muotoilussa.exPertti kirjoitti:Vai että Skodannäköinen. Menehän sinä taksikuski muualle sen kärrysi kanssa.masa kirjoitti:Ei avannut. Tuli vaan joku Skodan näköinen Saabi.
Autoilu 2
Uupuu se salkku!elco kirjoitti:Sanoo munaton ja auditon wannabe-audimies.
Kuin kaksi marjaa:
http://images.buycostumes.com/mgen/merc ... /20798.jpg
http://www.saab.fi/fi/fi/start#/Cars/al ... s/image=9/
Aika korkata perjantain ensimmäinen:Toimistorotta kirjoitti:Ei muuta kuin salkku lihoiksi ja CLS alle. Vaimokin varmasti tykkäisi enemmän kuin moposeikkailuista.NuoriD kirjoitti:Musta CLS:n perä on liian kapea. Nimenomaan takaapäin olen sitä liikenteessä zoomaillut silloin tällöin. Toki kelpaisi.
Salkku on nyt 260K. Jos henki pihisee vielä 20:n vuoden kuluttua, niin 7%:n vuotuisella reaalituotolla olisi silloin noin 1 Me. Ehkä sitten.
Veikkaan kyllä, että sisäinen juutalainen on liian vahva. Ehkä mun pitäisi palkata Elco hoitamaan se teleskooppipampulla pois päiviltä.
Noniin, ralliart on testailtu.
Huvittavinta tässä on ehkä se, että auto ei ollut sisältä yhtään niin halvan näköinen kuin 3-sarjan bemari, vaikka lanseriin olikin liimattu jotain hiilikuituwanna-b -tarraa vähän sinne sun tänne.
Auton suorituskyky on rajumpi kuin kuvittelin. Puhutaan että tämä olisi "laajalla rundialueellä vääntävä, eikä niinkään repivä kuten evo". Paskat. 7 sekunnin 0-100km/h aika ei tee kunniaa perstuntoelämykselle. Pehvatuntumalta vehje repii eteenpäin kuin viiden sekunnin vehkeet, renkaat etsivät epätoivoisesti pitoa ykkösvaihteella risteyksistä lähtemällä, ja laatikkoa manuaalisesti käskemällä isompaa vaihdetta saa pedaali pohjassa ajettaessa lapioida vuorotteleville kytkimille sellaista tahtia että alkaa naurattaa.
Melutaso yllätti positiivisesti. Vaikka alla oli 18-tuumaiset gummit, en tuntenut S-typeen verrattuna olevani meluisassa autossa. Ainoastaan moottori on repiessä aika karkeaääninen rundikellon ylärekisterissä, mutta normaalissa ajossa auto oli sekä moottori- että rengasmelultaan yllättävän hiljainen.
Myös jousitusmukavuus oli positiivinen yllätys. Kuvittelin että tuolla rengastuksella on kivekset hellänä ajon jälkeen, mutta ei. Auto tuntui olevan oikein mainio kompromissi ajomukavuuden ja tarkkuuden/sporttisuuden väliltä.
Tarkka ohjaus ja repivä suorituskyky tekevät toisaalta autosta hieman hermostuneen. Vaikka autolla aika hieno Jekyll/Hyde -tyylinen splittaava persoonallisuus tuntui olevankin, niin ohjauksen hermostuneisuus siirtyi kyllä "siviilipuolellekin". Tuo lienee kuitenkin pääosin tottumiskysymys.
Oikeastaan auton ainoa fail on penkkien ja ratin yhteistoiminta. Ratti jää liian kauas. Siitä ei pääse mihinkään. Autoa joutuu ajamaan polvet suussa, tai ratille ei yllä kunnolla/ajoasennon joutuu vääntämään jo luonnottomankin pystyksi.
Ja Masan kanssa oon kyllä ihan samaa mieltä siitä boy racer -lookista, varsinkin tuon sportbackin yhteydessä missä on järjetön lintulautaspoileri perseeseen liimattuna. Itse näänkin ainoana realistisena vaihtoehtona mustan sedanin, jossa ei ole takaspoileria, ja jonka konepellin ilmanottoaukot sekä takaosan diffuusori täten "katoaa" mustaan pohjaväriin ihan eri tavalla.
Niinkuin tähän tyyliin, mutta "gun metal" värisillä vanteilla ja ilman takaspoikkaa ei liene enää ihan hirveä kolmekymppisenkään kaverin ajella:

Ja en tehny vielä tilausta. Sain mielestäni 2 tonttua liian huonon tarjouksen, ja arvoskelen vielä tuon ajoasentohomman kanssa. Ei se mikään Jaguar kyllä ole, ei, mutta ois siinä 5 vuotta huoletonta suorituskykyä kaikille keleille, jota oon jotenkin jännästi alkanu tässä kevättalven mittaan arvostamaan.
Bensaa näytti kehäajossa kello kolmen aikaan kelpaavan noin 8 litraa satasella, muiden mukana posotellessa ja välillä seistessä. Lapikkaa antamalla lukema oli aika helposti 12 luokkaa, mutta toisaalta en oikein keksi että kuinka moni auto joka kaasua painaessa tarjoaa "jumalautaaa!" -elämyksen, menee tuosta kovin paljoa vähemmälläkään.
Huvittavinta tässä on ehkä se, että auto ei ollut sisältä yhtään niin halvan näköinen kuin 3-sarjan bemari, vaikka lanseriin olikin liimattu jotain hiilikuituwanna-b -tarraa vähän sinne sun tänne.
Auton suorituskyky on rajumpi kuin kuvittelin. Puhutaan että tämä olisi "laajalla rundialueellä vääntävä, eikä niinkään repivä kuten evo". Paskat. 7 sekunnin 0-100km/h aika ei tee kunniaa perstuntoelämykselle. Pehvatuntumalta vehje repii eteenpäin kuin viiden sekunnin vehkeet, renkaat etsivät epätoivoisesti pitoa ykkösvaihteella risteyksistä lähtemällä, ja laatikkoa manuaalisesti käskemällä isompaa vaihdetta saa pedaali pohjassa ajettaessa lapioida vuorotteleville kytkimille sellaista tahtia että alkaa naurattaa.
Melutaso yllätti positiivisesti. Vaikka alla oli 18-tuumaiset gummit, en tuntenut S-typeen verrattuna olevani meluisassa autossa. Ainoastaan moottori on repiessä aika karkeaääninen rundikellon ylärekisterissä, mutta normaalissa ajossa auto oli sekä moottori- että rengasmelultaan yllättävän hiljainen.
Myös jousitusmukavuus oli positiivinen yllätys. Kuvittelin että tuolla rengastuksella on kivekset hellänä ajon jälkeen, mutta ei. Auto tuntui olevan oikein mainio kompromissi ajomukavuuden ja tarkkuuden/sporttisuuden väliltä.
Tarkka ohjaus ja repivä suorituskyky tekevät toisaalta autosta hieman hermostuneen. Vaikka autolla aika hieno Jekyll/Hyde -tyylinen splittaava persoonallisuus tuntui olevankin, niin ohjauksen hermostuneisuus siirtyi kyllä "siviilipuolellekin". Tuo lienee kuitenkin pääosin tottumiskysymys.
Oikeastaan auton ainoa fail on penkkien ja ratin yhteistoiminta. Ratti jää liian kauas. Siitä ei pääse mihinkään. Autoa joutuu ajamaan polvet suussa, tai ratille ei yllä kunnolla/ajoasennon joutuu vääntämään jo luonnottomankin pystyksi.
Ja Masan kanssa oon kyllä ihan samaa mieltä siitä boy racer -lookista, varsinkin tuon sportbackin yhteydessä missä on järjetön lintulautaspoileri perseeseen liimattuna. Itse näänkin ainoana realistisena vaihtoehtona mustan sedanin, jossa ei ole takaspoileria, ja jonka konepellin ilmanottoaukot sekä takaosan diffuusori täten "katoaa" mustaan pohjaväriin ihan eri tavalla.
Niinkuin tähän tyyliin, mutta "gun metal" värisillä vanteilla ja ilman takaspoikkaa ei liene enää ihan hirveä kolmekymppisenkään kaverin ajella:

Ja en tehny vielä tilausta. Sain mielestäni 2 tonttua liian huonon tarjouksen, ja arvoskelen vielä tuon ajoasentohomman kanssa. Ei se mikään Jaguar kyllä ole, ei, mutta ois siinä 5 vuotta huoletonta suorituskykyä kaikille keleille, jota oon jotenkin jännästi alkanu tässä kevättalven mittaan arvostamaan.
Bensaa näytti kehäajossa kello kolmen aikaan kelpaavan noin 8 litraa satasella, muiden mukana posotellessa ja välillä seistessä. Lapikkaa antamalla lukema oli aika helposti 12 luokkaa, mutta toisaalta en oikein keksi että kuinka moni auto joka kaasua painaessa tarjoaa "jumalautaaa!" -elämyksen, menee tuosta kovin paljoa vähemmälläkään.
7.1 sekkaa näemmä. Miten ihmeessä se on noin mopo, kun laivan kokoinen cossusierrakin veti 6.5 sekkaan? Onko sierra muka niin paljon sit kevyempi?Manaaja kirjoitti:. 7 sekunnin 0-100km/h aika ei tee kunniaa perstuntoelämykselle.
Mut joo. Tommosena mustana menee jo aikuisen miehenkin ajokkina, eikä ole mikään boy racer..
Tasan 7 sekkaa sedanina. Toi automaattihan startissa heti "hukkaa" yhden sekunnin kun normaalisti lähdetään liikkeelle kaasua painaen. Ensin nostetaan vähän kierroksia ja pikkuhiljaa annetaan autoon liikettä, ja turbo alkaa puhaltaa tuntuvasti vasta 2500+. On tossa vissiin joku "Launch Control" järjestelmä olemassa myös joka kurmottaa optimaalisen kierroslähdön, mutta en usko että noita 0-100 -aikoja mitataan niitä käyttäen.masa kirjoitti:7.1 sekkaa näemmä. Miten ihmeessä se on noin mopo, kun laivan kokoinen cossusierrakin veti 6.5 sekkaan? Onko sierra muka niin paljon sit kevyempi?Manaaja kirjoitti:. 7 sekunnin 0-100km/h aika ei tee kunniaa perstuntoelämykselle.
Manuaalilla on niin paljon helpompi tehdä hyvä "paperiaika" seisovaan satkuun, kun voi antaa rundeja niin että turbo on saman tien kyydissä.
Mut kuten sanoin, perstuntumalta tota vois veikata aika helposti ylemmän viitosen aikoja tekeväksi autoksi menohalujen puolesta, kun vaan unohdetaan se paikaltalähtemisen tahmeus ekan reilun sekunnin aikana.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
En ole ilmeisesti ajanut tota versiota. Kaverilla 2009 320d, siis manuaali jossa melkoisen paljon varuste-ekstroja. Jos muistan oikein ei sen auton alusta ole vakio. Rengaspaineet vaikutti ajoon aika paljon, laitoin sille maltillisemmat lukemat ja autosta tuli ihan siedettävä normaaliin ajoon. Ostaessa sillä oli pikemminkin radalle sopivat paineet, eli jossain kolmen tuntumassa ja nyt sinne muistaakseni jäi 0.2..0.4 suositeltua suuremmat. Vetely ja uraherkkyys väheni ja ohjaus parani - ainakin niillä (en muista merkkiä+kokoa) kumeilla.Manaaja kirjoitti:Eikö nyt voitais edes vähän tapella bemareista? Pulkannaru? Joku?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Tästä pätkästä näkee hyvin mitä tarkoitan. Ennen kuin rundeja on ykkösellä reilut 3 tonttua, ei tapahdu oikein mitään. Mutta sen jälkeen tapahtuukin sen verran että auto ei enää tunnu miltään 0-100km/h 7s -luokan vehkeeltä, vaan katapulttiefekti on 5-sekkasten autojen tuntumassa.masa kirjoitti:Jaa se oli tomaatti. Luulin notta manuaali.Manaaja kirjoitti:Toi automaattihan .
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RPiwyL5DYAY[/youtube]
Evohan muuten vetää 45 lisähevosella manuaalina 4,5s 0-100km/h.
Lisää kuvia tylsästä skandinaavisesta muotoilusta. 
http://www.carversation.com/2009/07/28/ ... s-new-9-5/

http://www.carversation.com/2009/07/28/ ... s-new-9-5/
Came here for school, graduated to the high life
exPertti kirjoitti:Lisää kuvia tylsästä skandinaavisesta muotoilusta.
http://www.carversation.com/2009/07/28/ ... s-new-9-5/
Ulkonäkö ei herätä sitten minkäänlaisia fiiliksiä.
Btw, aika erikoinen ratkaisu laittaa nopeusmittari heijastettuna tuulilasiin, mutta sitten navigaattori on niin alhaalla että joutuu päätä kääntämään.
Sisältä näyttää ihan hyvältä.
Autoteollisuudesta en tajua mitään, mutta kyllä ihmettelen kauhiast, jos suap nousee siivilleen.exPertti kirjoitti:Lisää kuvia tylsästä skandinaavisesta muotoilusta.
http://www.carversation.com/2009/07/28/ ... s-new-9-5/
Mitä saadaan, kun yhdistetään vuodessa 100 000 autoa tappiolla tehnyt ja 100 autoa tappiolla tehneet valmistajat?
Tehdas, joka tekee vuodessa 100 100 autoa tappiolla?
Takavalot on kivat, mutta muuten...öh. Perän muoto laskee loppua kohden kuin lerpahtanut kulli, ja kyljet ja konepelti muistuttaa muotoilultaan vaahtokarkkia. Yritetty vissiin saada viimeisen päälle kliiniä ja minimalistista muotoa aikaiseksi - mikä monessa tapauksessa viehättää ainakin minua - mutta tässä tapauksessa tuo näyttää minusta ainoastaan velttokulliselta sämpylältä jossa ei ole minkäänlaista särmää.exPertti kirjoitti:Lisää kuvia tylsästä skandinaavisesta muotoilusta.
http://www.carversation.com/2009/07/28/ ... s-new-9-5/
Mut joo, takavalot on ihan kivat. Sisustassakaan nyt ei mitään vikaa ole varsinkaan moniin muihin "muoviseinäkojelauta"-saabeihin verrattuna. Ainakaan tuossa nahkaisessa huippumallissa. Tiedä sitten miltä tuo näyttää sisältä hinnat alkaen -mallina.
Joko Manaaja vaihtoi autoa?
Mersun kanssa oli eilen ongelmia atm-laatikon kanssa. Kickdown toimi hyvin, mutta vaihde ei vaihtunut suuremmalle lainkaan.
Ongelman ratkaisi laatikon resetointi. Eli ukko autoon, ovi kiinni, avain virtalukkoon ja avaimen kääntö 1:s asentoon. Sitten kaasupoljin pohjaan 10 sekunniksi, jolloin laatikkoon palautuu tehdasasetukset ja sen voi opettaa omalle ajotyylille sopivaksi.
Cool.
Mersun kanssa oli eilen ongelmia atm-laatikon kanssa. Kickdown toimi hyvin, mutta vaihde ei vaihtunut suuremmalle lainkaan.
Ongelman ratkaisi laatikon resetointi. Eli ukko autoon, ovi kiinni, avain virtalukkoon ja avaimen kääntö 1:s asentoon. Sitten kaasupoljin pohjaan 10 sekunniksi, jolloin laatikkoon palautuu tehdasasetukset ja sen voi opettaa omalle ajotyylille sopivaksi.
Cool.

Yhden kerran tehtynä Cool. Useammin not so cool. Toivotaan, että menee yhdellä. Yleensä resetoinnin vaativat komponentit eivät kyllä pelitä pelkällä resetoinnilla tai sitten koodaamisen voisi maailmasta jo lopettaa kun paikka on valmis.masa kirjoitti:Joko Manaaja vaihtoi autoa?
Mersun kanssa oli eilen ongelmia atm-laatikon kanssa. Kickdown toimi hyvin, mutta vaihde ei vaihtunut suuremmalle lainkaan.
Ongelman ratkaisi laatikon resetointi. Eli ukko autoon, ovi kiinni, avain virtalukkoon ja avaimen kääntö 1:s asentoon. Sitten kaasupoljin pohjaan 10 sekunniksi, jolloin laatikkoon palautuu tehdasasetukset ja sen voi opettaa omalle ajotyylille sopivaksi.
Cool.

Toivottavasti rellu-yhteistyö saa mersunkin softapuolen osaamisen reilaan.

Came here for school, graduated to the high life
Siis automaatttipyyhkijöitten portaaton säätökö?masa kirjoitti:Tosiasiassa taitaa käydä niin, että relluunkin saadaan portaaton tihkukytkin neljän asennon sijaan.exPertti kirjoitti: Toivottavasti rellu-yhteistyö saa mersunkin softapuolen osaamisen reilaan.
Came here for school, graduated to the high life
Se on sadetunnistimen herkkyyssäätö. Kytkimen toiminnasta päätellen olisivat saaneet sen portaattomaksikin, mutta 1-4 pisaraa on rellun perinteinen säätö tuossa.masa kirjoitti:Eiks sun rellussa ollut neliasentoinen tihkukytkin?exPertti kirjoitti: Siis automaatttipyyhkijöitten portaaton säätökö?

Came here for school, graduated to the high life
Meitä on moneen lähtöön. Joku tykkää laiskasta pyyhkimistaajuudesta, joku haluaa pyyhkiä puolikuivaa lasia. Kun tuo sadetunnistin kuitenkin korvaa tihkun on kiva, että sitä voi epäherkimmillä asennoilla pitää oikeasti tihkuna.masa kirjoitti:Automaattimen sadetunnistin, jonka herkkyys pitää säätää käsin.exPertti kirjoitti: Se on sadetunnistimen herkkyyssäätö. Kytkimen toiminnasta päätellen olisivat saaneet sen portaattomaksikin, mutta 1-4 pisaraa on rellun perinteinen säätö tuossa.
Does not compute.
Came here for school, graduated to the high life
Onneksi jotkut autotehtaat osaaavat rakentaa automaattisen pyyhkimen siten, että se voi olla aina päällä ja toimiii vain silloin kun on jotain pyyhittävää.exPertti kirjoitti:
Meitä on moneen lähtöön. Joku tykkää laiskasta pyyhkimistaajuudesta, joku haluaa pyyhkiä puolikuivaa lasia. Kun tuo sadetunnistin kuitenkin korvaa tihkun on kiva, että sitä voi epäherkimmillä asennoilla pitää oikeasti tihkuna.
En ole meinaan sattunutkaan pyyhkimne asentoon sen jälkeen kun sen automaatille laittoin, eikä muuten pyyhi kuivaa lasia

No daah. Meillä säätöä käytetään ainoastaan kun siinä on eri kuski. Sinulla on käynyt säätösi kanssa tuuri. Epäilen jo valmiiksi, että omiin tottumuksiini tuo muuttamaton perussäätö on anaalista.masa kirjoitti:Onneksi jotkut autotehtaat osaaavat rakentaa automaattisen pyyhkimen siten, että se voi olla aina päällä ja toimiii vain silloin kun on jotain pyyhittävää.
En ole meinaan sattunutkaan pyyhkimne asentoon sen jälkeen kun sen automaatille laittoin, eikä muuten pyyhi kuivaa lasia
Ja mitä se Manala jäikään kaipaamaan autosta jossa on pelkkä säätämätön automaattitihku?
Came here for school, graduated to the high life