Jos niillä olis kusetus mielessä, niin sulla olis jo uus pari renkaita alla.Xiberia kirjoitti:Mulla oli yhdestä kesärenkaasta naula läpi ja rengas todettiin korjauskelvottomaksi, ja he ainakin möivät tilalle yhden erimerkkisen, mutta kuvioltaan samankaltaisen renkaan. Sanoivat, että ihan turha ostaa uutta paria, kun vanhat ovat vielä niin hyvässä kunnossa. Toivottavasti eivät kusettaneet!Pulkannaru kirjoitti:Ei tarvitse olla esim Hakkapeliitta 2 ja Hakkapeliitta 2. Riittää että on ominaisuuksiltaan vastaava ja 'riittävän' samanlainen. Eli kuviot muistuttaa aikalailla toisiaan.Bluntly kirjoitti:Miten oli sellainen muistikuva, että akselilla täytyy olla samankuvioiset renkaat.
Kevyttä kinastelua autonrenkaista
Mersun kesäkiekoilla näytti olevan Kumhot. Kerron kokemukseni viikon päästä.exPertti kirjoitti:Ovatko palstalaiset keränneet lisäkokemusta Kumhoista?
Itse renkaat kuulostavat todella hiljaisilta 20 km koelenkin jälkeen, mutta siihen se ilo jääkin. Ajettavus on todella kaamea. 17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan.

On on. Siis aurasukulmat tsekattu hiljan edellisen omistajan toimesta..
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 10.04.2010 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos oikein muistan niin nää oli jotkut Avantgarden omat vanteet. Tyyliin tämmöset.exPertti kirjoitti: Ainakin C-sarjalaisessa 17" vanteet olivat hyvännäköiset. Sopivat kuin nenä päähän.
http://i20.photobucket.com/albums/b248/ ... G_1421.jpg
Samapa tuo millaset ne on. Pääasia on että auto toimii. Tuunaukset on niin teinix.
Eihän 17" vielä paljon ole. Taitaa olla nykyään yleisin ensiasennusrengaskoko näissä vähänkään isommissa autoissa. Diesel-Jaggessakin on ollut jo S-typestä lähtien (XF:stä puhumattakaan) 18" ensiasennusrenkaat. Eikä noi nyt mun mielestä mitenkään epäsuhtaisen isoilta teinituningpilluvanteilta näytä, vaan ihan asialliselta rengastukselta:


Suhteellisen isokokoiseksi ja hyvännäköiseksi1 17" vanteita väitin.Manaaja kirjoitti:Eihän 17" vielä paljon ole. Taitaa olla nykyään yleisin ensiasennusrengaskoko näissä vähänkään isommissa autoissa. Diesel-Jaggessakin on ollut jo S-typestä lähtien (XF:stä puhumattakaan) 18" ensiasennusrenkaat. Eikä noi nyt mun mielestä mitenkään epäsuhtaisen isoilta teinituningpilluvanteilta näytä, vaan ihan asialliselta rengastukselta:
Eikös teinipillutuningkaverien haaveilu kohdistu nykyään 19"-20" vanteisiin?
Came here for school, graduated to the high life
Aika paljonhan se autostakin riippuu. Esimerkiksi jenkkivalmisteisiin menee yleensä heittämällä jotain kakkosella alkavaa alle, vaikka kyse olisi Caliberin kaltaisista pikkuautoista. Sen sijaan nipponeihin taitaa olla keskimäärin vielä tänäkin päivänä haasteellista saada edes jotain 18" pyörää alle ilman äärituningefektiä.exPertti kirjoitti:Eikös teinipillutuningkaverien haaveilu kohdistu nykyään 19"-20" vanteisiin?
Rapparia..Kai Nalo kirjoitti:Mersun kesäkiekoilla näytti olevan Kumhot. Kerron kokemukseni viikon päästä.exPertti kirjoitti:Ovatko palstalaiset keränneet lisäkokemusta Kumhoista?
Itse renkaat kuulostavat todella hiljaisilta 20 km koelenkin jälkeen, mutta siihen se ilo jääkin. Ajettavus on todella kaamea. 17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan. Varsinainen uratutka imo.

.. joo on. Siis aurauskulmat tsekattu hiljan edellisen omistajan toimesta..
On se aika paljon siitäkin. Mustangissa on ollut 245/45-17 ja 255/40-17 gummeja alla erilaisia ja yllättävän paljon on uraherkkyyseroa rengasmerkkien ja -mallien kesken. Eniten siihen vaikuttaa renkaan sivuseinämän jäykkyys.bliss kirjoitti:Ei oo kyllä renkaan merkistä kiinniKai Nalo kirjoitti:17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan.
Toki mikä tahansa 215/65-15 -rengas on paljon vähemmän uraherkkä, mutta eniveis.
En sitä tarkoittanutkaan, vaan renkaan kokoa ja profiilia.bliss kirjoitti:Ei oo kyllä renkaan merkistä kiinniKai Nalo kirjoitti:17*245*45 hakee jokaisen uran tieltä ja tuntuu käsissä kuin vikuria varsaa yrittäisi saada juoksemaan suoraan.
Taidan yrittää saada vaihtaa noi päikseen jonkun tuunarin kanssa 16" originaalikiekkoihin. Ajomukavuuden kustannuksella en noita killuttimia kyl jaksa kauaa katella.
Jaggen 245/40-18 gummit toimii alla ihan hyvin, eivätkä ole kovinkaan uraherkät. Mut no, kyllähän sitä totakin kautta ongelma ratkennee.Kai Nalo kirjoitti:En sitä tarkoittanutkaan, vaan renkaan kokoa ja profiilia.
Taidan yrittää saada vaihtaa noi päikseen jonkun tuunarin kanssa 16" originaalikiekkoihin. Ajomukavuuden kustannuksella en noita killuttimia kyl jaksa kauaa katella.
Rautalangasta: Leveät ja matalaprofiiliset renkaat voivat olla ihan hyvät ajaa.Kai Nalo kirjoitti:ööh, miten jaggen kumit ratkaisisivat mursun uraherkkyyden?Manaaja kirjoitti: Jaggen 245/40-18 gummit toimii alla ihan hyvin, eivätkä ole kovinkaan uraherkät. Mut no, kyllähän sitä totakin kautta ongelma ratkennee.
Onko sulla kuinka paljon pintaa jäljellä niissä? Noi Kumhot kun on tossa kokoluokassa yleensä varsinaisia kovamuovirenkaita. Ongelmaan saattaisi löytyä ratkaisu ihan sillä että hommaat tilalle mahdollisimman non-racyt kumit, jotka ovat vähän pehmeämmät. Ja paineita renkaisiin sitten vastaavasti vähän enemmän.
Paljos sulla muuten on paineita noissa? Tiedät kai että ton kokoset fillarit alkaa vaatimaan lähemmäs kolmen barin paineita, ja jotkut suosittelevat ylikin? Jos noin matalissa fillareissa on painetta joku lähemmäs 2 baria, niin on täydellisen varmaa, etteivät ne toimi hyvin.
^ Mites kävi rengastestailun kanssa? Mä laitoin noi lopussaolevat kesäfillarit tänään alle. Paineita oli renkaissa viime vuodesta jäljellä keskimäärin 2.6 baria +/-0.2 bar. Ihmettelin tallista ulos ajettuani että laitoinko renkaat jotenkin väärin ja huonosti keskitetysti alle, kun auto tuntui kampeavan jo urattomalla piha-alueella ihan minne sattuu. Huoltsikalla kävin laittamassa kaikkiin kumeihin 3.3 baria seinäletkusta, ja auto muuttui aivan eri peliksi. Ei välttämättä tekisi pahaa kokeilla vieläkin kovempia paineita.
a) Autoja on aika paljon erilaisia, eri painoisia ja erilaisilla jousituksilla jotka sopivat eri tavalla yhteen erilaisten rengasmerkkien ja -paineiden kanssa. 1800-kiloinen auto lisäksi vaatii ihan eri tavalla kantavuutta renkaan ilmanpaineelta kuin 1300-kiloinen auto. Hyvin suunniteltu alusta varsinkaan vähänkään raskaammassa autossa ei juuri vaadi mitään lisäapua renkaalta ollakseen mukava ja ei-kivirekimäinen.exPertti kirjoitti:Henkilökohtainen mielipide 17"(?) renkaitten ilmanpaineista on, että ajaminen kolmen kilon paineilla on kyllä aikamoista kivireellä ajoa. Tietty makuja on monia.
Itse tykkäisin edes pienestä joustoavusta montuissa.
b) Renkaita on helvetisti erilaisia ja erilaisilla runkorakenteilla ja -jäykkyyksillä mikä aiheuttaa sen, että jossain renkaissa optimipaine voi helposti olla puoli baria enemmän kuin toisessa renkaassa samaankin autoon allelaitettuna.
Mutta saat toki pitää mielipiteesi, vaikka se ei olekaan millään tavalla loppuun asti ajateltu.