Alumiinivanteiden kiristäminen
Alumiinivanteiden kiristäminen
Vaimo valitti, että Jeepistä kuuluu outoa ääntä. Menin koeajolle ja näin oli.
Muistin, että olin aikoinaan nähnyt rengasliikkeessä alumiinivanteita mainostavan lapun ja siinä merkinnän "muista jälkikiristys".
Kokeilin renkaita ja parista pultit olivat aivan löysällä. Kiristin ne ja ääni loppui.
Pari viikkoa aiemmin olin vaihtanut talvirenkaat alle ja kiristänyt tuolloin pultit normaalisti.
Mistä on kyse? Pitääkö alumiinivanteisen auton renkaiden pultit kiristää myöhemmin uudestaan? Minkä takia näin? Riittääkö yksi kerta?
Muistin, että olin aikoinaan nähnyt rengasliikkeessä alumiinivanteita mainostavan lapun ja siinä merkinnän "muista jälkikiristys".
Kokeilin renkaita ja parista pultit olivat aivan löysällä. Kiristin ne ja ääni loppui.
Pari viikkoa aiemmin olin vaihtanut talvirenkaat alle ja kiristänyt tuolloin pultit normaalisti.
Mistä on kyse? Pitääkö alumiinivanteisen auton renkaiden pultit kiristää myöhemmin uudestaan? Minkä takia näin? Riittääkö yksi kerta?
Re: Alumiinivanteiden kiristäminen
Tuonne nastarengaskeskusteluun taisin eilen laittaa tiukkaamisohjeet.WanhaPervo kirjoitti:Vaimo valitti, että Jeepistä kuuluu outoa ääntä. Menin koeajolle ja näin oli.
Muistin, että olin aikoinaan nähnyt rengasliikkeessä alumiinivanteita mainostavan lapun ja siinä merkinnän "muista jälkikiristys".
Kokeilin renkaita ja parista pultit olivat aivan löysällä. Kiristin ne ja ääni loppui.
Pari viikkoa aiemmin olin vaihtanut talvirenkaat alle ja kiristänyt tuolloin pultit normaalisti.
Mistä on kyse? Pitääkö alumiinivanteisen auton renkaiden pultit kiristää myöhemmin uudestaan? Minkä takia näin? Riittääkö yksi kerta?
Kevymetallivanteet kun ajon aikana lämpiää niin pulttien kiristysmomentti muuttuu/rengas hakee lämmitessä oikean paikkansa. On siis hyvä varmistaa "jälkikiristyksellä" lämpimäksi ajon jälkeen. Uskoisin kyseen olevan tästä mutta voinhan minä puhua ihan lämpimiksenikin.
EDIT: kopipeistattu Tieliikenne-ketjusta
----------------------------------------
Kyllähän se hieman.
Peltivannetta siis kyllä työntää sinkkipulteilla kiinni ihan urakalla ilman, että mitään ongelmia esiintyy. Näiden kahden materiaalin irroittaminen toisistaan on kiinni lähinnä korroosion aiheuttamasta kiinnityksestä. Pultit/mutterit kun on kunnossa niin antaa palaa ihan niin kovaa sitä ristikkoavainta tai pulttipyssyä kuin vain lihaskudokset antaa myöten.
Kevytmetallivanteet on kuitenkin sitten sitten toinen juttu, alumiini on melko herkkä materiaali "leikkaamaan kiinni". Allekirjoittanut suosittelee näiden vanteiden tiukkaamista oikeaan momenttiin tarkoitukseen sopivalla työkalulla.
Mikäli momenttiavainta ei ole saatavilla niin vaihtoehtoisesti voidaan tiukata pultit/mutterit "mutusormitiukkuuteen", ajaa muutamalla kilometrillä vanteet lämpöisiksi, jonka jälkeen vetää lopulliseen tiukkuuteen. Tarkoitukseen sopii normaali räikkävarsi ja keskiverto suomalaisen alaspäin kohdistettu käsivoima.
------------------------------------
Re: Alumiinivanteiden kiristäminen
15 vuotta sitten, luki ostamissani aluvanteiden ohjeissa, että tarkastus täytyisi tehdä 1000 km jälkeen..Yönmustaritari kirjoitti:On siis hyvä varmistaa "jälkikiristyksellä" lämpimäksi ajon jälkeen.
Autokolun oppien mukaan tarkastus täytyisi kai tehdä joka kerta, kun ajoon lähtee
Re: Alumiinivanteiden kiristäminen
Niin siinä samallahan se menee kun tarkastaa rengaspaineet, öljyt ja lasinpesunesteen.SingleMalt kirjoitti: Autokolun oppien mukaan tarkastus täytyisi kai tehdä joka kerta, kun ajoon lähtee
Re: Alumiinivanteiden kiristäminen
En oikein tiedä noista lämpöselityksistä, koska lämmettyäänhän alumiinivanteen pitäisi vain laajentua puristumaan entistä tiukemmin pulttia vasten...WanhaPervo kirjoitti:Mistä on kyse? Pitääkö alumiinivanteisen auton renkaiden pultit kiristää myöhemmin uudestaan? Minkä takia näin? Riittääkö yksi kerta?
Mutta alumiini on yksinkertaisesti metalliksi melkoisen kevyttä ja pehmeää. Ensimmäisen pulttien kiinnirunttaamisen jälkeen umpivalua oleva alumiini antaa periksi pulttien alta ja painuu kasaan eri tavalla kuin jännitteensä pitävä ontto peltivanne. Siksi olisi hyvä tehdä se jälkikiristys noin 100-200km jälkeen. Omakohtaisien kokemusten mukaan jälkikiristys on pakollinen, vaikka vanteet eivät olisikaan enää ihan uudet. Jälkikiristyksen tarve on kuitenkin suurin ihan uusilla vanteilla.
Itse teen vielä toisen jälkikiristyksen noin 1000-2000km ajettuani, mutta silloin pultit ovat yleensä jo ihan hyvin kiinni. Ei ole kuitenkaan mitenkään tavatonta, että joku hieman löystynyt pultti sieltä löytyy toisellakin jälkikiristysrundilla.