urpiainen kirjoitti:elco kirjoitti:Manaaja kirjoitti:
Se kun tavallisesti vaatii jonkinsorttista aivovammaa osallistua erikantaiseen keskusteluun kanssasi. Ongelmahan on siinä, että kuvittelet asioihin olevan vain yksikantaisen yksiselitteisiä vastauksia, joita itse edustat, ja olet täysin kyvytön näkemään mitään muita katsontakantoja asiaan samalle viivalle asetettuna. Legendaarista psykopatologista kyvyttömyyttä, miten tahattoman oikeassa oletkaan!
Pelkäänpä, ettei tämä ole itseironiaa.
No kyllä minä tämän itseni kohdalla ihan auliisti myönnän: esimerkiksi tässä keskustelussa en tosiaan millään osaa asettaa vaikkapa Manalan katsontakantaa samalle viivalle paikkansapitäviin faktoihin perustuvien katsantokantojen kanssa.
Ongelmana tässä nahistelussa on kuitenkin enemmänkin tainnut olla se, että faktoilla on yritetty todistaa omien arvojen olevan oikeassa. Sehän ei valitettavasti ole koskaan mahdollista.
Manala on oikeassa siinä, ettei pientenkään alkoholimäärien haitattomuutta ole mahdollista todistaa. Se, että FAS:n esiintyminen liittyy vain suuriin alkoholimääriin, ei vielä tarkoita sitä, etteikö pienilläkin alkoholimäärillä voisi olla muita, toistaiseksi tunnistamattomia, haittavaikutuksia. Tätä riskiä ei voi sulkea pois, ja viitteitä tällaisen todellisen riskin olemassaoloon antaa tietenkin se, että suuret määrät alkoholia todistetusti voivat aiheuttaa haittaa.
Toisaalta sinä ja Tix olette oikeassa siinä, ettei merkittäviä haittoja pienten alkoholimäärien osalta ole ainakaan toistaiseksi ollut mahdollista osoittaa. Niinpä on myös täysin perusteltua väittää, että nollatoleranssi on hätävarjelun liioittelua.
Niinpä kyse onkin arvoasetelmasta: riskien mahdollisimman laaja vältteleminen vastaan rento ja mukava raskausaika. Ensimmäisen kannattaja miettii enemmän syntymättömän lapsen etua, jälkimmäisen kannattaja puolestaan miettii myös tulevan äidin hyvää oloa. Eikä kumpikaan osapuoli ole mitenkään absoluuttisesti oikeassa.
Itse olen päätynyt miettimään enemmän sitä omaa hyvää oloani, ihan jo senkin takia, että on helpompaa olla hyvä äiti, jos ei stressaa liikaa. Olen raskausaikanani pari kertaa juonut yhden ravintola-annoksen alkoholia ilman pienintäkään huonoa omaatuntoa, ja olisin voinut juoda vähän useamminkin, ellei alkoholi olisi pääosan ajasta yksinkertaisesti maistunut niin pahalle kaikissa muodoissaan, ettei sitä kertakaikkiaan tehnyt ollenkaan mieli. Raskaus olikin lähinnä hyvä tekosyy kieltäytyä. Sen sijaan olen melko useinkin syönyt noita listeriariskin takia pannassa olevia elintarvikkeita, koska olen mieltänyt sen riskin niin olemattomaksi suomalaisessa hygieniafriikkien yhteiskunnassa, ja lisäksi kun edellisen raskauteni aikana altistuin listeriaa sairastaneen lampaan kautta kyseiselle sairaudelle, lääkäreiden suhtautuminen kyseisen tapauksen jälkeen tuon sairauden aiheuttamiin todellisiin riskeihin oli niin vähättelevä, että se laittoi neuvolavauhkoilut aikalailla uuteen perspektiiviin. Ei tullut listeriaa kummallakaan kerralla.