Mulla lainassa.Lapitii kirjoitti:Hei haloo! Huumorin-/tilannetaju on jossai.... misä?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I8CZreN7Wwg[/youtube]
Mulla lainassa.Lapitii kirjoitti:Hei haloo! Huumorin-/tilannetaju on jossai.... misä?
Niin, mutta vain koska ne on pakotettu siihen liittoutumista seuranneen vahingontuottokyvyn lisääntymisen takia.sivustahuutaja kirjoitti:Alun perinhän ahtaajat palkattiin sataman portilta päiväksi tai tunneiksi kerrallaan. Eli firmat ovat selkeästi ottaneet sen puskurin roolin tänä päivänä kun porukkaa on vakinaistettu.prosessi kirjoitti:Tässä kohden keskityin vain ahtaajiin, sillä selvästihän kyseinen ala poikkeaa selkeästi muista duunarialoista siinä, että firmat ihan oikeasti pitävät puskurina toimimista selkeästi huonompana vaihtoehtona kuin sen heiluvan ja samalla odotusarvoiltaan korkeamman palkan maksamista.
Eipä sillä ole merkitystä, oliko kyseessä vitsi vai ei, koska ammattijärjestöjen uhkailutoiminnassa juuri vahingontuottokyky käytännössä ratkaisee hyvin pitkälti neuvottelutulokset. Eli ainakaan minä en kirjoittanut kenenkään mielipiteistä, vaan hankalasta tosiasiasta. Ongelmalliseksi tilanne muodostuu siinä vaiheessa, kun vahingontuottokyky on suhteettoman suuri ja työnantajat joutuvat taipumaan enemmän kuin mihin heillä oikeasti olisi varaa, jolloin työntekijäjärjestöjen on vaikea hahmottaa, milloin vaatimukset käytännössä tuhoavat heidän oman alansa työmahdollisuudet.Lapitii kirjoitti:Hieman hämmästyttää, et täällä ns. fiksut kirjottajat on ottanu tosisaan sen, että ko elco heitti "vahingontuotttokyvystä", ja Dumis kuittas siihen huumorilla tyyliin "juupajuu, just näi", ja sit lähetään ruotiin siltä pohjalta Dumiksen-ja-kaikkien-muidenkin-ahtaajien muka-mielipidettä. Hei haloo! Huumorin-/tilannetaju on jossai.... misä?
(Dumis voi korjata jos näin väärin, tämähän tietty oli vain IMO.)
Ei ole, kun puhutaan vientiteollisuudesta, jolloin ostajilla on vaihtoehtona ostaa sama tuote maasta, jossa kuljetuskustannukset ovat pienemmät. Suomi on pärjännyt monella alalla kalliimpana maana vain sen takia, että toimitusvarmuus on ollut parempi, jolloin korkeammat kustannukset ovat olleet perusteltavissa. Venäjän transito puolestaan on vähentynyt tasaiseen tahtiin jo vuosia, sitä mukaa kun junakuljetukset Itä-Euroopan läpi ovat muuttuneet turvallisemmiksi.Clay kirjoitti:Kuljetuskustannukset kai muodostaa aika pienen viipaleen tuotteen loppuhinnasta, joten luulis et ahtaajilla on varaa aika paljon vielä kiristää?prosessi kirjoitti:..milloin vaatimukset käytännössä tuhoavat heidän oman alansa työmahdollisuudet.
Kyllä tässä työnantaja vastustaa ihan periaatteesta noita myönnytyksiä. Ahtaajien vaatimukset ovat pientä menetyksiin nähden mikäli lakko pitkittyy. Tuo ei kuitenkaan tarkoita, että kiristykseen pitäisi suostua. Työnanatajapuolen kollektiivista etua ajaisi niin typerä lakko, että eduskunta ryhtyisi rajoittamaan lakko-oikeutta.prosessi kirjoitti:Ihan oikeasti Suomen teollisuudella ei maailmantalouden nykytilanteessa ole varaa tähän lakkoon, joten ainoa syy sille, ettei sopuun päästy ennen lakon alkamista on se, että AKT:n vaatimuksiin suostuminen olisi ollut vielä pahempi taloudellinen itsemurha teollisuudellemme.
Noissa tappioarvioissa lasketaan luonnollisestikin mukaan myös teollisuuden välilliset tappiot, ei pelkästään satamien omia tappioita. Tänä päivänä ei yksinkertaisesti ole varaa periaatteellisiin lakkoihin, vaan kyse on pakosta. Ensinnäkin logistiikka-alan yrityksillä on normaalisti olemassa sopimushinnat asiakkaiden kanssa, joista ei noin vain livetä jonkin työntekijäryhmän radikaalisti nousseiden kustannusten takia. Toisekseen logistiikka-ala Suomessa on ollut hätää kärsimässä jo vuosia, jo ennen tätä nykyistä maailmantalouden tilannetta, juuri Venäjän transiton vähenemisen takia, kuten myös perusteollisuuden siirtyessä ulkomaille ja jäljellä olevienkin maantiekuljetusten siirtyessä enenevässä määrin venäläisten käsiin. Siihen päälle lama, niin lopputulos on arvattavissa.sivustahuutaja kirjoitti:Kyllä tässä työnantaja vastustaa ihan periaatteesta noita myönnytyksiä. Ahtaajien vaatimukset ovat pientä menetyksiin nähden mikäli lakko pitkittyy. Tuo ei kuitenkaan tarkoita, että kiristykseen pitäisi suostua. Työnanatajapuolen kollektiivista etua ajaisi niin typerä lakko, että eduskunta ryhtyisi rajoittamaan lakko-oikeutta.prosessi kirjoitti:Ihan oikeasti Suomen teollisuudella ei maailmantalouden nykytilanteessa ole varaa tähän lakkoon, joten ainoa syy sille, ettei sopuun päästy ennen lakon alkamista on se, että AKT:n vaatimuksiin suostuminen olisi ollut vielä pahempi taloudellinen itsemurha teollisuudellemme.
Satamien pyörittämisen liikevaihto on yhteensä n. 500 meur. En jaksa kaivaa ahtaajien palkkojen osuutta tuosta, mutta jo pelkkä liikevaihto on aika pieni luku väläyteltyjen tappioiden rinnalla.
Sopimukset voidaan sopia uudestaan. Asiakkaathan voisivat ilmoittaa maksavansa ahtaajien kaikki vaatimukset omasta pussistaan.prosessi kirjoitti:Ensinnäkin logistiikka-alan yrityksillä on normaalisti olemassa sopimushinnat asiakkaiden kanssa, joista ei noin vain livetä jonkin työntekijäryhmän radikaalisti nousseiden kustannusten takia.
Vaan tässä kohden astuu sitten se maailmantalouden heikko tila mukaan kuvaan. Asiakkailla ei ole minkäänlaista motiivia tehdä noin, kun tuotannon voi yhtä hyvin siirtää muissa maissa oleviin vajaakäyttöisiin tehtaisiin. Ja ne asiakkaat, joilla ei ole moista mahdollisuutta, häviävät kalliimpien kustannustensa takia ulkomaisille kilpailijoilleen ja menevät konkurssiin. Tämän lakon väistämätön seuraus on, että satamatoiminta Suomessa supistuu pysyvästi. Sinänsä se ei tietenkään ole mikään totaalinen katastrofi, sillä kun vanhat systeemit romahtavat, jotain uutta syntyy aina tilalle, mutta siirtymäkausi on aina vaikea, ja tässä tapauksessa se mitä ilmeisimmin johtaa ahtaajien tarpeen pysyvään laskuun, mikä ahtaajien ammattijärjestön toiminnan lopputuloksena on aika - ironista.sivustahuutaja kirjoitti:Sopimukset voidaan sopia uudestaan. Asiakkaathan voisivat ilmoittaa maksavansa ahtaajien kaikki vaatimukset omasta pussistaan.prosessi kirjoitti:Ensinnäkin logistiikka-alan yrityksillä on normaalisti olemassa sopimushinnat asiakkaiden kanssa, joista ei noin vain livetä jonkin työntekijäryhmän radikaalisti nousseiden kustannusten takia.
Noinhan siinä joka tapauksessa tulee seuraavilla sopimuskausilla käymään, mikäli kustannustaso nousee ja tavaraa halutaan satamien kautta kuljettaa. Mikäli näet ahtaajilla on kyky kiristää, niin myös ahtaajien työnantajilta löytyy hinnoitteluvoimaa. Tämä pätee muuten myös tuohon irtisanomishommeliin, eli ahtaajien työnantajat voisivat sälyttää kaikki lisäkustannukset jäljelle jääville asiakkailleen.
Tosiasia on, että kansainvälisillä markkinoilla toimivien yrityksien on pakko myydä se tavaransa samaan hintaan kuin kilpailijakin.exPertti kirjoitti:En tiedä onko mitään tällaista lisätty keskusteluun, mutta...
On se outoa, että kun työntekijä ajaa etuaan se on saatanallista kiristämistä. Mutta kun kvartaalitalousmies siirtää tuotannon kiinaan muutaman voittoprosentin tähden se on ihan normisettiä ja a-ryhmän ajattelua.
Tässä yhteiskunnassa on jotakin tosi pahasti vikana.
No, jotenkin suomalaiset ovat valmiita maksamaan saksalaisesta kurasta enemmän kuin muista (vrt. autot) ja saksassa on irtisanomissuoja kohdallaan. Itseasiassa lähes jokaisessa euroopan maassa itä-eurooppaa ja Tanskan omalaatuisia viritelmiä lukuunottamatta on työnantajilla huomattavasti vaikeampaa, mutta silti porukkaa näkyy töissä käyvän.NuoriD kirjoitti:Tosiasia on, että kansainvälisillä markkinoilla toimivien yrityksien on pakko myydä se tavaransa samaan hintaan kuin kilpailijakin.
Jos kvartaalitalousmies ei siirrä tuotantoaan Kiinaan, mutta kilpailija siirtää, niin asiakas ei enää osta kvartaalitalousmiehen kalliimpia tuotteita.
Mitä Pertti ehdotat ratkaisuksi? YK säätää maailmanlaajuisen pakon ostaa suomalaisia tuotteita, vaikka ne olisivatkin kalliimpia?
(Toki yksi ratkaisu on, että ne suomalaiset tuotteet olisivat niin paljon parempia, että asiakas olisi valmiita maksamaan niistä enemmän, mutta jätetään se nyt tämän tarkastelun ulkopuolelle.)
Jos suomalaisella työnantajalla on kaikki on noin hyvin, niin miksi ihmeessä kaikki maailman yritykset eivät siirrä toimintojaan Suomeen? Tuohan olisi looginen seuraus väitteistäsi.exPertti kirjoitti:No, jotenkin suomalaiset ovat valmiita maksamaan saksalaisesta kurasta enemmän kuin muista (vrt. autot) ja saksassa on irtisanomissuoja kohdallaan. Itseasiassa lähes jokaisessa euroopan maassa itä-eurooppaa ja Tanskan omalaatuisia viritelmiä lukuunottamatta on työnantajilla huomattavasti vaikeampaa, mutta silti porukkaa näkyy töissä käyvän.NuoriD kirjoitti:Tosiasia on, että kansainvälisillä markkinoilla toimivien yrityksien on pakko myydä se tavaransa samaan hintaan kuin kilpailijakin.
Jos kvartaalitalousmies ei siirrä tuotantoaan Kiinaan, mutta kilpailija siirtää, niin asiakas ei enää osta kvartaalitalousmiehen kalliimpia tuotteita.
Mitä Pertti ehdotat ratkaisuksi? YK säätää maailmanlaajuisen pakon ostaa suomalaisia tuotteita, vaikka ne olisivatkin kalliimpia?
(Toki yksi ratkaisu on, että ne suomalaiset tuotteet olisivat niin paljon parempia, että asiakas olisi valmiita maksamaan niistä enemmän, mutta jätetään se nyt tämän tarkastelun ulkopuolelle.)
Ainut tapa on nostaa työn tuottavuutta automaatiolla täällä.
Joku taloustieteilijä voisi kertoa tarkkoja numeroita miten suomessa tehty työ nostaa tavaroitten hintoja. Minusta siirroissa näyttää olevan enemmänkin kyse järkyttävien voittojen hausta kuin halusta pitää yritys kannattavana.
Lisähuomautuksena epäilen ettei minun vanhuuteeni kuulu kvartaalitaloudesta puhuminen. Siitä tulee vielä yhtä suosittu muistelunaihe kuin taistolaisuudesta. Tämä on pitkän tähtäimen veikkaukseni, ei parin kvartaalin.
Suomessahan on kumarrettu kaikessa mitä työnantaja haluaa. Seuraavaksi nousevat ihmisten lämmityskulut jopa 20%, koska hallitus antoi kelamaksualennuksen yrityksille, että saisivat erottaa holtittomasti porukkaa ja maksaa nekin rahat lisäosinkoina. Vittu tätä menoa. Seuraavaksi lienee joku erillislaki, joka estää lakot. Laki ei tietty koske terveydenhuoltoalaa, koska pitäähän joka laissa poikkeuskin olla.
Olen mieluusti väärässä kaikessa tässä kommentissa.
Siksi, koska kiinalainen tai vastaava tekee hommat x-prosenttia halvemmalla ja se nostaa stock optionien arvoa y-prosenttia. Muusta viis.NuoriD kirjoitti:Jos suomalaisella työnantajalla on kaikki on noin hyvin, niin miksi ihmeessä kaikki maailman yritykset eivät siirrä toimintojaan Suomeen? Tuohan olisi looginen seuraus väitteistäsi.
No mutta sinähän juuri todistit, miten hyvä suomalaisella työnantajalla on. Eikö se pidäkään paikkaansa? Päätä nyt!exPertti kirjoitti:Siksi, koska kiinalainen tai vastaava tekee hommat x-prosenttia halvemmalla ja se nostaa stock optionien arvoa y-prosenttia. Muusta viis.NuoriD kirjoitti:Jos suomalaisella työnantajalla on kaikki on noin hyvin, niin miksi ihmeessä kaikki maailman yritykset eivät siirrä toimintojaan Suomeen? Tuohan olisi looginen seuraus väitteistäsi.
Hyvin, mutta riistämällä kehitysmaalaisia voidaan saada asiat vielä paremmiksi. Hetken ajaksi.NuoriD kirjoitti:No mutta sinähän juuri todistit, miten hyvä suomalaisella työnantajalla on. Eikö se pidäkään paikkaansa? Päätä nyt!
Globalisaatio on nostanut Kiinassa suuremman määrän ihmisiä köyhyydestä, kuin mikään muu systeemi koskaan aiemmin. Veikkaan, että köyhän maanviljelijäperheen tyttö, joka on päässyt Salcompin tehtaalle kännykän latureita kokoamaan, ei koe itseään riistetyksi.exPertti kirjoitti:Hyvin, mutta riistämällä kehitysmaalaisia voidaan saada asiat vielä paremmiksi. Hetken ajaksi.NuoriD kirjoitti:No mutta sinähän juuri todistit, miten hyvä suomalaisella työnantajalla on. Eikö se pidäkään paikkaansa? Päätä nyt!
Siksi "hetken ajan". Melkein millä tahansa aikavälillä katsottuna tästä eteenpäin tämä on hyvä juttu mm. kiinalaisille ja erittäin pienellä porukalla länsimaalaisia. Muille täälläpäin sitten vähän huonompi.NuoriD kirjoitti:Globalisaatio on nostanut Kiinassa suuremman määrän ihmisiä köyhyydestä, kuin mikään muu systeemi koskaan aiemmin. Veikkaan, että köyhän maanviljelijäperheen tyttö, joka on päässyt Salcompin tehtaalle kännykän latureita kokoamaan, ei koe itseään riistetyksi.
Juuri oli juttua, että Kiinassa on jo noin 150 miljoonan ihmisen keskiluokka.
Ei globalisaatio kiinalaisia riistä. Se tuo heille rutosti rahaa.
En ole yllättynyt että huolesi kohdistuu vain omaan hyvinvointiisi, muusta viis.exPertti kirjoitti:Lupaan lopettaa asiasta mussuttamisen heti, kun itse saan stock optioneja ja voin jäädä nelikymppisenä eläkkeelle kirjoittelemaan pistävän osuvia kolumneja johonkin iltaläpykkään.
Niin. Ei liene tähtiin kirjoitettu, että juuri länsimaalaisten pitäisi nauttia korkeammasta elintasosta, kuin esim. kiinalaisten.exPertti kirjoitti:Siksi "hetken ajan". Melkein millä tahansa aikavälillä katsottuna tästä eteenpäin tämä on hyvä juttu mm. kiinalaisille ja erittäin pienellä porukalla länsimaalaisia. Muille täälläpäin sitten vähän huonompi.NuoriD kirjoitti:Globalisaatio on nostanut Kiinassa suuremman määrän ihmisiä köyhyydestä, kuin mikään muu systeemi koskaan aiemmin. Veikkaan, että köyhän maanviljelijäperheen tyttö, joka on päässyt Salcompin tehtaalle kännykän latureita kokoamaan, ei koe itseään riistetyksi.
Juuri oli juttua, että Kiinassa on jo noin 150 miljoonan ihmisen keskiluokka.
Ei globalisaatio kiinalaisia riistä. Se tuo heille rutosti rahaa.
Jos seuraavaksi joku sanoo yhteisöverotus niin nämä primadonnathan ovat milloin minnekin pääkonttoria muuttamassa jos ei tämä riisto täällä lopu.
Ja mitä lääkäreihin tulee, lääkiksen sisäänotto tulee kolminkertaistaa ja ulkomaalaisten lääkärien maahansijoittumista tulee helpottaa, esim. venäläisten lääkärien tutkinnon kelpoisuus Suomessa. Sillekin paskasakille pitää laittaa suitset kaulaan ja piiskaa pyllylle.NuoriD kirjoitti:...
Miten helppo tämä olisikin pyöräyttää keskusteluksi terveydenhuoltopalvelujen tuottamisesta muitten maitten hintatasolla.NuoriD kirjoitti:Eli halusimme tai emme, joudumme kilpailemaan globaalissa taloudessa. Jos joku muu kokoaa kännykän laturin meitä halvemmalla mutta yhtä hyvin, niin se on voi voi.
joo-o.Frederik Krueger kirjoitti:Ja mitä lääkäreihin tulee, lääkiksen sisäänotto tulee kolminkertaistaa ja ulkomaalaisten lääkärien maahansijoittumista tulee helpottaa, esim. venäläisten lääkärien tutkinnon kelpoisuus Suomessa. Sillekin paskasakille pitää laittaa suitset kaulaan ja piiskaa pyllylle.NuoriD kirjoitti:...
Uskot, että Salcompin omistajat eivät osaa laskea, vaan pelkästään ilkeyttään/tyhmyyttään purkivat Kemijärven tehtaan ja siirsivät sen Kiinaan?exPertti kirjoitti:
Edelleenkin haluaisin nähdä ne luvut miten paljon halvempaa oli tehdä vaikka näitä latureita automaatiolla suomessa versus käsipelillä kiinassa.