Mies - suomi - mies (sanakirja)

Yleinen lätinä jä kitinä
Dumari

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Exsat kirjoitti:
Dumari kirjoitti: Odota hetki, vaikka seuraavaan päivään tjms, kunnes asia pulpahtaa uudelleen esiin tai mies siitä jotain puhuu tai luulet asian olevan enää vähemmän arka. Silloin voi käydä yhdessä asian läpi ja silloin mies pystyy myöntämään ettei ole täydellinen kaikissa asioissa.
... ja sitten mies pääsee taas itkemään, miten ne naiset alkavat aina kaivelemaan vanhoja asioita, eivätkä voi ikinä ilmaista eriävää mielipidettään silloin, kun tilanne on oikeasti tapahtunut..

Koskaan ei ole hyvä!
No sinun pitää edelleen käyttää sitä omaa harkintaa ja päätellä milloin se aika on sopiva. Jos venaat viikkoa pidemmälle, niin sitten voitkin alkaa unohtamaan asian. Alle viikon vanhat tapahtumat eivät ole vielä kuitenkaan NIIN vanhoja. Omaa mielipidettä arvostetaan silloin kriittisellä hetkellä kun siitä hyödytään jotain, jos et ymmärrä, niin tavaa uudestaan Gulliblen esmerkit.

edit: korjasin tekstiä, oli paha asiavirhe.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

killkill kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Siis, mieshän ei eksy, kun höperö naisihminen ilmoittaa rakastavansa kartan lukua ja hienovaraisesti opastaa miehen perille. Mitä taas tulee kartanlukutaidottomiin naisiin, sellaista ei miehen pitäisi riesaksensa ottaa.
Tähän päivään mennessä EN ole tavannut kartanlukutaitoista naista. No 'fence, tho.
Pikkujouissa tavataan. Olen jopa saanut kiitosta mieheltä, kun kartasta löytyi näppärä oikotie.

Edit: Ja minähän olen vain ns. kaupunkisuunnistaja. Kartanluku onnistuu niin kauan kun ajellaan teitä pitkin, mutta metsässä minusta ei kartalla ole paljoa apua.
Viimeksi muokannut Lolita, 21.11.2005 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
gullible

Viesti Kirjoittaja gullible »

Exsat kirjoitti: ..mutta kyseessähän ei ole riita ennen kuin toinen reagoi turhan voimakkaasti muistutukseen siitä, mitä olisi kannattanut tehdä..
Kaikella rakkaudella: Tämän keskustelun pohjalta kyllä minä sinuna kuuntelisin vähän tarkemmalla korvalla näitä vinkkejä, notta kuinka miehen psyyke toimii.

Eläköön se pieni ero!
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Dumari kirjoitti: Alle viikon vanhat tapahtumat eivät ole vielä kuitenkaan NIIN vanhoja.
Mutta edelleen: miksi naisen pitää olla näissä tilanteissa se, joka joustaa ja myöntyy ja odottaa rauhassa sopivaa hetkeä tuoda ilmi sen, että hänenkin mielipidettään voisi joskus kuunnella?
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

gullible kirjoitti: Tämän keskustelun pohjalta kyllä minä sinuna kuuntelisin vähän tarkemmalla korvalla näitä vinkkejä, notta kuinka miehen psyyke toimii.

Eläköön se pieni ero!
Kyllähän mä sen olen toki huomannut. Mä vain kyseenalaistan sitä, miksi naiselle annetaan se rauhallisen harkitsijan rooli, ja miehelle on vain luontaista menettää malttinsa turhan herkästi.
SingleMalt

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

gullible kirjoitti: Tämän keskustelun pohjalta kyllä minä sinuna kuuntelisin vähän tarkemmalla korvalla näitä vinkkejä, notta kuinka miehen psyyke toimii.

Täysin samaa mieltä.

Tulee sellainen käsitys Exatin jutuista, että tarkoituksena on voittaa tappelu, eikä päästä sovintoon. Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää.
Mida

Viesti Kirjoittaja Mida »

Midan miäs sano meses just äskön näin, ku asiasta utelin: "jos sä osaat jotain paremmin kuin minä ja neuvot niin sehän on pelkästään hyvä asia"

Yhä edelleen. Miksi miehet ottavat tällaisia miehisyyspaineita? Että jos ei osaa autolla suunnistaa, niin on miehenä huono tjsp. Tai ainaskaa naistaan huonompi ei sais olla missään ns. miesten asioissa. Miks ihmeessä?
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

SingleMalt kirjoitti:
Tulee sellainen käsitys Exatin jutuista, että tarkoituksena on voittaa tappelu, eikä päästä sovintoon. Siitä ei seuraa ikinä mitään hyvää.
Tarkoituksena on, että molempien mielipiteet huomioidaan sellaisissa tilanteissa, joissa ei ole kysymys toisen selkeästä erityisosaamisalueesta. Mä en käsitä sitä, miksi mun pitäisi nöyrtyä hiljenemään sellaisissa kysymyksissä, joissa varmasti olisin ihan yhtä hyvä.

Enkä käsitä sitäkään, miksi pitäisi tietoisesti viimeiseen asti vältellä sitä, että tulee riita jostain, kyllä sen verran pitäisi kumppaniin löytyä luottamusta, että riitatilanteet saataisiin selvitettyä siististi ja asiallisesti.
gullible

Viesti Kirjoittaja gullible »

Exsat kirjoitti: naiselle annetaan se rauhallisen harkitsijan rooli, ja miehelle on vain luontaista menettää malttinsa turhan herkästi.
Missä tässä noin on joku sanonut? Oma ketju pystyyn vain, että miten naista missäkin tilanteessa pitää käsitellä! Ehdottoman kiinnostuneena odotan neuvoja, jotka voisivat tehdä elämästäni helpompaa.

Missä kohdassa on sanottu, ettei nainen voi lukea karttaa? Jos ilmaisin itseäni kohdassa 1. epäselvästi niin tarkoitin, että "jos Mies on vastuussa suunnistustehtävästä niin..."
PerttiMakimaa

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Exsat kirjoitti:Kyllähän mä sen olen toki huomannut. Mä vain kyseenalaistan sitä, miksi naiselle annetaan se rauhallisen harkitsijan rooli, ja miehelle on vain luontaista menettää malttinsa turhan herkästi.
Voi tämänkin roolin vangiksi jäädä helposti.

Varsinkin jos vaikuttaa pitävän siitä näinkin paljon kuin puolustuspuheet antavat ymmärtää.

Tässähän voi jopa käydä niin, että miesystäväsi (kuka lieneekään :) ) saattaa jättää ajohommat sinulle. Pyydän huomaamaan ettei sellaiseen noissa tapauksissa liity mitään vapaaehtoista. Jos ymmärrät mitä ajan takaa...
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

En kyllä oikein näe, miksi tästä kartanlukukinasta pitäisi tehdä joku sukupuoliasia. Ymmärsin Gullin varsin järkevän kannan olevan kutakuinkin tämän: Kartanluku on tehtävä, joka pitää suorittaa. Pariskunnan ollessa matkalla sen voi tehdä joko
(a) mies
(b) nainen tai
(c) molemmat yhdessä.
Jos tehtävä on jostain syystä osunut yksin miehelle ja hommaan tulee mutkia matkaan, on taas kolme vaihtoehtoa:
(1) mies jatkaa tehtävän hoitamista ja selvittää ongelman
(2) nainen osaa auttaa ja siirrytään ratkaisemaan ongelmaa yhdessä (eli vaihdetaan toimintamalliin (c)) tai
(3) vastuu ja ongelman selvittäminen pysyy yksin miehen harteilla, mutta nainen arvostelee ja jälkiviisastelee miehen valintoja.
Gullin pointti oli minun ymmärtääkseni, että (1) ja (2) on ok ratkaisumalleja, mutta (3) syö miestä ja aiheuttaa turhan riidan. Minusta tämä pätee, vaikka miehen ja naisen roolit tässä vaihdettaisiin, eli ei tämä mikään sukupuolisidonnainen asia ole.

Tosin Exsatin väite
Exsat kirjoitti:Mä taas ajattelin niin, että jos mahdollisen riidan kautta saadaan se asia jotenkin jäämään miehelle päähän, niin se on sen arvoista.
on aika pelottava. Riidalla aikaan saatua epämukavaa oloa käytetään koulutusmenetelmänä? Kuulostaa taas koiran kouluttamiselta eikä kahden tasavertaisen aikuisen parisuhteelta...
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

gullible kirjoitti:
Exsat kirjoitti: naiselle annetaan se rauhallisen harkitsijan rooli, ja miehelle on vain luontaista menettää malttinsa turhan herkästi.
Missä tässä noin on joku sanonut?
Oletin edellä mainitsemasi "miehen psyykeen toiminnan" tarkoittavan tätä maltin menettämistä. Ja Dumari taas ehdotti, että nainen odottaa ja harkitsee sitä hetkeä, kun miehelle on mahdollista puhua asiasta.
WanhaPervo

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Mida kirjoitti: Yhä edelleen. Miksi miehet ottavat tällaisia miehisyyspaineita? Että jos ei osaa autolla suunnistaa, niin on miehenä huono tjsp. Tai ainaskaa naistaan huonompi ei sais olla missään ns. miesten asioissa. Miks ihmeessä?
No mutku se on niin. Onhan se nyt häpeällistä, jos mies eksyy ja nainen neuvoo oikean reitin.
Mida

Viesti Kirjoittaja Mida »

urpiainen kirjoitti: Gullin pointti oli minun ymmärtääkseni, että (1) ja (2) on ok ratkaisumalleja, mutta (3) syö miestä ja aiheuttaa turhan riidan. Minusta tämä pätee, vaikka miehen ja naisen roolit tässä vaihdettaisiin, eli ei tämä mikään sukupuolisidonnainen asia ole.
Musta siinä taas luki selvästi, että jos mies ajaa, ei naisen tule millään lailla puuttua suunnistukseen. Syynä siis ilmeisesti se, että mahdollinen erehtyminen suunnan valinnassa ja se, että nainen sen osoittaisi olisi niin paha paikka, että hermostuminen seuraisi.
Mida

Viesti Kirjoittaja Mida »

WanhaPervo kirjoitti:
Mida kirjoitti: Yhä edelleen. Miksi miehet ottavat tällaisia miehisyyspaineita? Että jos ei osaa autolla suunnistaa, niin on miehenä huono tjsp. Tai ainaskaa naistaan huonompi ei sais olla missään ns. miesten asioissa. Miks ihmeessä?
No mutku se on niin. Onhan se nyt häpeällistä, jos mies eksyy ja nainen neuvoo oikean reitin.
No miksi se olisi häpeällistä? Kuka sulle sellasta sontaa on syöttäny?
SingleMalt

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Exsat kirjoitti:Mä en käsitä sitä, miksi mun pitäisi nöyrtyä hiljenemään sellaisissa kysymyksissä, joissa varmasti olisin ihan yhtä hyvä
No, tilannehan nyt van on ihan sama, kun nainen kysyisi mieheltä; "Kulta, olenko mä lihonut. Näyttääkö mun pylly isolta tässä mekossa?"

Huoltoasemalla kuultua: Pariskunta saapui tankille ja mies ajoi. Bensapoika alkoi tankaamaan ja rupesi samalla pesemään tuulilasia. Maksamaan matkalla ollut mies sanoi pojalle; "pese vaan sieltä apukuskin puolelta. Sieltä sitä autoa muutenkin ajetaan."
Dumari

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Exsat kirjoitti:
Dumari kirjoitti: Alle viikon vanhat tapahtumat eivät ole vielä kuitenkaan NIIN vanhoja.
Mutta edelleen: miksi naisen pitää olla näissä tilanteissa se, joka joustaa ja myöntyy ja odottaa rauhassa sopivaa hetkeä tuoda ilmi sen, että hänenkin mielipidettään voisi joskus kuunnella?
Oletetaan että puolisosi on päättänyt johtaa "joukkoeenne" paikan päälle ja eksytte. Mies on täten hyväksynyt vastuunsa perille pääsemisestä. Sitten eksytään ja se toki miestä vituttaa. Sitten kun vituttaa, niin tulee usein kelattua mikä meni vikaan että pystytään ensi kerralla parempaan suoritukseen. Tämän jälkeen mies ehkä mahdollisesti löytää syyn joka johti eksymiseen, se voi olla sama jota nainen jälkikäteen ehdotti tai se voi olla jotain ihan muuta, sillä ei ole enää väliä koska ollaan eksytty ja myöhästytty.

Jos toista vituttaa, niin miksi mennä sitten asiaa ehdoin-tahdoin asiaa kaivelemaan ja toinen tulee siitä vain huonolla tuulelle. Helpompi tapa olisi ottaa asia myöhemmin esille. EI, EN SANONUT ETTÄ SE ON OIKEA TAPA!

Kaiken maailman yhteissuunnistukset ovat sitten asia erikseen ja jos kaipaat jotain tietoa miksi yksi johtaa joukkoja, niin kysäse Mylwäiniltä peruspsykologian oppitunteja armeija-hierarkiasta.
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

urpiainen kirjoitti:Riidalla aikaan saatua epämukavaa oloa käytetään koulutusmenetelmänä? Kuulostaa taas koiran kouluttamiselta eikä kahden tasavertaisen aikuisen parisuhteelta...
Ei se ole yhtään sen vähemmän tasavertaista kuin se, että toisen pitäisi myötäillä ja vältellä toisen aiheetonta hermostumista tilanteessa, joka olisi alunperinkin voitu välttää, jos tämän mielipidettä olisi kuunneltu.

Tilannehan voisi edetä myös niin, että mies nielisi sen verran ylpeyttään, että voisi jo tilanteen aikana myöntää erehtyneensä, ja ehkä jopa kysyä neuvoa, mutta sehän on liikaa vaadittu, eikö?
gullible

Viesti Kirjoittaja gullible »

Exsat kirjoitti: Oletin edellä mainitsemasi "miehen psyykeen toiminnan" tarkoittavan tätä maltin menettämistä.
Ei jumalauta. En olisi voinut kuvitellakaan, että tämä voi olla näin vaikeaa...

Tuo tilanne vain on sellainen, jossa perusmies on alttiimpi hermostumaan jäkätyksestä. Kyseessä on vieläpä elämänkokemukseni mukaan varsin yleinen riitatilanne. Onhan siinä tasa-arvon kirjat sekaisin, jos sanon, ettei silloin tarvitse alkaa vittuilemaan. Mutta ei, on naisillakin oikeus lukea karttaa ja jämähtäneet sukupuoliroolit ja nainen aina se pitkämieli ja mies aina saa raivostua tyhjästä ja vielä mitä.

Ei näitä neuvoja ole pakko noudattaa.

EDIT: Provoatko vain?
Viimeksi muokannut gullible, 21.11.2005 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Exsat kirjoitti:Tilannehan voisi edetä myös niin, että mies nielisi sen verran ylpeyttään, että voisi jo tilanteen aikana myöntää erehtyneensä, ja ehkä jopa kysyä neuvoa, mutta sehän on liikaa vaadittu, eikö?
En kyllä näe yhtään syytä, miksi tämä olisi liikaa vaadittu. Sanoihan Gulliblekin alkuperäisessä viestissään jotain siihen suuntaan, että jos on tarjota hyvä ratkaisumalli ongelmaan se kelpaa, mutta pelkkä moite ei ole oikein rakentavaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Viesti Kirjoittaja Mojo »

WanhaPervo kirjoitti:No mutku se on niin. Onhan se nyt häpeällistä, jos mies eksyy ja nainen neuvoo oikean reitin.
Tss... Eli mennessäsäsi esim. Peräseinäjoelle löydät mielummin itsesi jostain paskahikiältä Laatokan itäpuolella kun Peräseinäjoelta mikäli aivoihisi tulisi pieni fiba ja kartanluku menee lukkoon... kunhan nainen on hiljaa. :roll: Itse arvostan hyvää kartanlukijaa jos uusille alueille menen oli kartturi minkä sukupuolen edustaja tahansa.

Vittu sentään. Onpa hauraat nämä teidän egot jos jostain kartanlukemisesta se egonne särkyy pirstaleiksi ja muna pienenee puoleen. :leuhka:
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

gullible kirjoitti:
EDIT: Provoatko vain?
Vähän. :wink:


Mutta yritän myös oikesti ymmärtää. Tuntuu kovin vieraalta ajatukselta, että tieten tahtoen välttelisi kaikkia ristiriitatilanteita, jotta elämä olisi jotenkin helpompaa ja sujuvampaa. Kyllä itse haluaisin, että minulle sanotaan jos olen tehnyt jotain väärin, jotta voisin jatkossa tarkastaa käytöstäni ja valintojani.
Dumari

Viesti Kirjoittaja Dumari »

M-ojo kirjoitti: Vittu sentään. Onpa hauraat nämä teidän egot jos jostain kartanlukemisesta se egonne särkyy pirstaleiksi ja muna pienenee puoleen. :leuhka:
Niin-no, käsittääkseni tässä oli tarkoitus valistaa naista yleisesti tajuamaan miehen aivoituksia. Minä ainakaan en puhunut itsestäni, enkä kenestäkään yksilönä. Jos ajetaan asia sisään kantapään kautta niin lievemmät "mies-mallit", eivät ole sitten niin vaikeita käsitellä :D
Exsat

Viesti Kirjoittaja Exsat »

urpiainen kirjoitti:... mutta pelkkä moite ei ole oikein rakentavaa.
Ei kai kukaan moittimisesta puhunutkaan?
WanhaPervo

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Mida kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:
Mida kirjoitti: Yhä edelleen. Miksi miehet ottavat tällaisia miehisyyspaineita? Että jos ei osaa autolla suunnistaa, niin on miehenä huono tjsp. Tai ainaskaa naistaan huonompi ei sais olla missään ns. miesten asioissa. Miks ihmeessä?
No mutku se on niin. Onhan se nyt häpeällistä, jos mies eksyy ja nainen neuvoo oikean reitin.
No miksi se olisi häpeällistä? Kuka sulle sellasta sontaa on syöttäny?
Edit: kommenttini ei ollut tarkoitettu otettavaksi 130%:n tosissaan.

Enivei, kyllä tuo suunnistus jostain syystä tuntuu miesten asialta.
Vastaa Viestiin