Ihmissuhdepaskanjauhantaketju

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
EveryWoman
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Niin? (Silläkö se paranee, että toisen elämästä tehdään helvettiä, vai mitä yrität sanoa?)
Jenny Daa-aah! ling

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Se, ettei halua tuhota toisen tulevaisuutta ja unelmia... Senkin voi ajatella itsekkäänä tekona. Ajattelin EW:n tarkoittavan sen noin. Minäkään en haluaisi tuhota ja nimenomaan itseni ja oman itseeni kohdistuvan arvostukseni vuoksi en haluaisi. Unohdin jo mielessäni vale-hänet, jonka tulevaisuus ja unelmat olivat vaarassa.
EveryWoman
Kitisijä

^Jep.

Ja mahdollisille nillittäjille jo etukäteen tiedoksi, että kyseessä ei olisi oman ylemmyydentunnon ruokkiminen vaan ihan oman henkisen tasapainon ja hyvän meiningin säilyttämispyrkimys.

Vaikka eksäni olisi kuinka nuija, yrittäisin viimeiseen asti olla antamatta hänen pilata omaa elämääni, silloinkin kun se vaatisi suuren lainan antamista hänelle ilman varmuutta takaisinmaksusta. Hyvä elämä vähemmällä rahalla on minulle parempi vaihtoehto kuin ikävä elämä ja enemmän rahaa.
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

EveryWoman kirjoitti:Niin? (Silläkö se paranee, että toisen elämästä tehdään helvettiä, vai mitä yrität sanoa?)
Ei, elämä lienee kuvauksen perusteella jo nyt helvettiä.

Yritän sanoa, että kun parisuhde on kariintumassa voi helposti tehdä väärin motiivein (pieni halu parisuhteen palaamisesta lienee yleisin) vääriä ratkaisuja, jota katuu ja jotka voivat jopa katkeroittaakin pitemmällä aikavälillä.

Kliininen ero selkeyttää tilanteen heti ja paranemisprosessi voi alkaa. Meillä kun lopulta on vaan tämä yksi lyhyt elämä elämiseen aikaa. Ja kohta on jo puolet haaskattu ainakin itsellä.
Came here for school, graduated to the high life
Jenny Daa-aah! ling

^ Miks haaskattu?
exPertti
Kitisijä

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:^ Miks haaskattu?
Arvasin tämän olevan huono sanavalinta. Koetin vain painottaa aikaa olevan rajallinen määrä.

Monessa kohtaa olen varmasti haaskannut aikaani elämässä jos termiä tarkkaan lähtee pureskelemaan. Yhden parisuhteen jälkeen jopa turhan pitkänkin aikaa, mutta eteenpäinpyrkivänä ihmisenä en lopulta ole katkeroitunut ja olen käyttänyt aikaani myös erittäin hyödyllisiin asioihin.

Kuten kitinöintiin. :lol:
EveryWoman
Kitisijä

^On tietysti hyvä huolehtia siitä, että Jannella olisi oikeat motiivit erota tyylikkäästi. Tietenkään lainaa ei pidä antaa siksi, että toivoo eksän vielä muuttuvan nyksäksi, mutta en minä ainakaan tuosta tekstistä sellaisia viboja saanutkaan.

Sekin kannattaa toisaalta ymmärtää, että ehdottamasi "kliini" ero ei useimmiten ole mahdollinen. Ihminen ei voi vain yhtäkkiä lakata olemasta ihmissuhteessa entiseen kumppaniinsa, koska se kumppani jatkaa olemassaoloaan myös suhteen päätyttyä ja yhteinen historia on ja pysyy. Siksi ei ole aivan sama, millaiseen tilanteeseen tämä henkilö joutuu suhteen jälkeen, eikä ole ollenkaan väärin eikä huono idea välittää hänestä ja hänen voinnistaan. Marttyyriksi ei kannata heittäytyä, mutta sekin on hyvä ymmärtää että omat loppuelämän fiilikset ovat todennäköisesti paremmat silloin, jos on tehnyt voitavansa toisen auttamiseksi jaloilleen.

Siis samat perustelut kuin sinulla: elämä on rajallinen, sitä ei kannata tuhlata vihanpitoon, ikävyyksiin ja riitelyyn. Jos suhteestaan pääsee irti omasta näkökulmastaan kunniallisesti, on todennäköisempää että jälkikäteen senkin ajan voi nähdä muuna kuin oman elämän haaskauksena.
EveryWoman
Kitisijä

exPertti kirjoitti:en lopulta ole katkeroitunut
No etpä.
exPertti
Kitisijä

EveryWoman kirjoitti:Siis samat perustelut kuin sinulla: elämä on rajallinen, sitä ei kannata tuhlata vihanpitoon, ikävyyksiin ja riitelyyn. Jos suhteestaan pääsee irti omasta näkökulmastaan kunniallisesti, on todennäköisempää että jälkikäteen senkin ajan voi nähdä muuna kuin oman elämän haaskauksena.
Eikös J:n kumppanilta olisi tosi epäreilua vaatia häntä toteuttamaan hänen unelmansa vaikka he eroavat. Sellainen epäsuhta ei ole kunniallista nähnytkään.

Karkeasti voisi ajatella sitä, että me kaksi eroaisimme ja viimeisenä tekonasi pyytäisin sinua järkkäämään siskosi ja minut yhteen. :)
exPertti
Kitisijä

EveryWoman kirjoitti:
No etpä.
Parisuhteessa elän nytkin ja tämän parisuhteen hedelmänä olen saanut todella mahtavan pikkuihmisen elämääni kaiken muun lisäksi. Ei siinä jouda katkeroitua.
Lilo
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lilo »

EveryWoman kirjoitti:
No etpä.
:D
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
EveryWoman
Kitisijä

exPertti kirjoitti:Eikös J:n kumppanilta olisi tosi epäreilua vaatia häntä toteuttamaan hänen unelmansa vaikka he eroavat. Sellainen epäsuhta ei ole kunniallista nähnytkään.

Karkeasti voisi ajatella sitä, että me kaksi eroaisimme ja viimeisenä tekonasi pyytäisin sinua järkkäämään siskosi ja minut yhteen. :)
Eihän se mitään vaadi, vaan Janne haluaa auttaa. Kuten sanottu, itsekin tuossa tilanteessa haluaisin.

Mä olen mm. tullut jätetyksi tilanteessa, jossa kumppani oli toiseen rakastunut, ja autoin häntä pääsemään yhteen tuon toisen kanssa. Olisin auttanut silloinkin, jos kyseessä olisi ollut siskoni. Jos olisin jotenkin jäädyttänyt välini tähän mieheen, meillä tuskin nykyisin olisi niin hyvät välit. Olen hirmu onnellinen, että minulla on sellainen ystävä kuin hän. Paljon olisin menettänyt takertumalla siihen, mikä olisi "reilua" (tosiasiassa reiluutta ei noissa tilanteissa oikein pysty määrittämään, koska siinä pitäisi ottaa huomioon myös kaikki tilanteeseen johtaneet tekijät, ja siihen ei ihmisen mentaalinen kapasiteetti riitä).
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

EveryWoman kirjoitti: Mä olen mm. tullut jätetyksi tilanteessa, jossa kumppani oli toiseen rakastunut, ja autoin häntä pääsemään yhteen tuon toisen kanssa.
:roll:
EveryWoman
Kitisijä

exPertti kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
No etpä.
Parisuhteessa elän nytkin ja tämän parisuhteen hedelmänä olen saanut todella mahtavan pikkuihmisen elämääni kaiken muun lisäksi. Ei siinä jouda katkeroitua.
Joutaa kuitenkin kirjoittelemaan nettifoorumille viestejä, jotka tyypillisesti ovat sävyltään foorumin katkerimmasta päästä. Mutta eihän se sinusta mitään kerro, vai mitä?

Hienoa kuitenkin, että koet olevasi onnellinen; se on elämässä tärkeintä.
exPertti
Kitisijä

EveryWoman kirjoitti:Eihän se mitään vaadi, vaan Janne haluaa auttaa. Kuten sanottu, itsekin tuossa tilanteessa haluaisin.

Mä olen mm. tullut jätetyksi tilanteessa, jossa kumppani oli toiseen rakastunut, ja autoin häntä pääsemään yhteen tuon toisen kanssa. Olisin auttanut silloinkin, jos kyseessä olisi ollut siskoni. Jos olisin jotenkin jäädyttänyt välini tähän mieheen, meillä tuskin nykyisin olisi niin hyvät välit. Olen hirmu onnellinen, että minulla on sellainen ystävä kuin hän. Paljon olisin menettänyt takertumalla siihen, mikä olisi "reilua" (tosiasiassa reiluutta ei noissa tilanteissa oikein pysty määrittämään, koska siinä pitäisi ottaa huomioon myös kaikki tilanteeseen johtaneet tekijät, ja siihen ei ihmisen mentaalinen kapasiteetti riitä).
Apua on niin monenlaista. Siksihän Janne tänne tulikin avautumaan mikä olisi järkevää. Pragmaatikkona kerroin mikä minusta on järkevää Jannen kannalta.

Ymmärrän ja tiedostan jälkimmäisestä kappaleesta sen, että eron hetkellä ihminen on melko kykenemätön tekemään järkeviä johtopäätöksiä eron syystä ja ne tulevat sitten ajan kanssa.
exPertti
Kitisijä

EveryWoman kirjoitti:Joutaa kuitenkin kirjoittelemaan nettifoorumille viestejä, jotka tyypillisesti ovat sävyltään foorumin katkerimmasta päästä. Mutta eihän se sinusta mitään kerro, vai mitä?

Hienoa kuitenkin, että koet olevasi onnellinen; se on elämässä tärkeintä.
Katkerimmasta päästä?

Tämä on kyllä jotenkin kuvastavaa tälle palstalle. Heti kun koetan vilpittömästi auttaa avuntarvitsijaa ja jonkun toisen mielestä apuni on vääränlaista ei mene kolmea viestiä ennen kuin olen idiootti tai tässä tapauksessa näköjään "palstan katkerin". Apua. :)
EveryWoman
Kitisijä

^^No okei, mäkin olen sun kanssa samaa mieltä siitä, että "maksa kun jaksat" ei ole järkevää. Arvelin vain, että samalla suositat olemaan millään tavalla auttamatta sitä toista, mikä puolestaan ei minun mielestäni olisi pragmaattista eikä järkevää.
exPertti
Kitisijä

EveryWoman kirjoitti:Arvelin vain, että samalla suositat olemaan millään tavalla auttamatta sitä toista, mikä puolestaan ei minun mielestäni olisi pragmaattista eikä järkevää.
Tarkoitin kliinisyydellä käytännön järjestelyjen saattamista sille tasolle, että kumpikin omalla suunnallaan pääsee aloittamaan toipumisprosessin.

En paskomista entisen kumppanin auton etupenkille. :)
Jenny Daa-aah! ling

exPertti kirjoitti:-- ei mene kolmea viestiä ennen kuin olen idiootti tai tässä tapauksessa näköjään "palstan katkerin".
Tätä mä oon kyllä ihmetelly kohdallas ennenkin, oot kuitenkin sieltä vähiten katkerasta päästä mun silmiin... Monia monia tulkintoja. Ollaan vaan ja keräillään, poks.
EveryWoman
Kitisijä

exPertti kirjoitti:Tämä on kyllä jotenkin kuvastavaa tälle palstalle. Heti kun koetan vilpittömästi auttaa avuntarvitsijaa ja jonkun toisen mielestä apuni on vääränlaista ei mene kolmea viestiä ennen kuin olen idiootti tai tässä tapauksessa näköjään "palstan katkerin". Apua. :)
Katkerimmasta päästä.

Oletko huomannut, että tällä palstalla yleisesti ottaen kaikille sanottaisiin, että he ovat idiootteja tai katkeria? Minä en ole. Sen, että juuri sinulle sanotaan, täytyy siis jollakin tavoin liittyä siihen, miten juuri sinä palstalla toimit. Kyllä sinun viesteistäsi hyvin usein tulee aika katkerat tunnelmat. Et varmaan sitä tarkoita etkä ehkä itse edes huomaa. Minun näkökulmastani katsottuna se kuitenkin näyttää tältä. Tee sillä tiedolla mitä haluat tai ole tekemättä.

Kuten sanottu, pääasia on kuitenkin se että tunnet olevasi nykyisessä tilassasi onnellinen. Pidän esim. mahdollisena, että koet kumppanisi ja parisuhteesi olevan saareke "pahan maailman" keskellä, jolloin katkeruutesi ei kohdistu perheesi sisälle ja voit elää rakastavassa ja rakentavassa ilmapiirissä suurimman osan ajasta. Jos haluaisit kokea samaa myös suhteesi ulkopuolella, voit vaikka kokeilla miten tilanne muuttuu jos suhtaudut kaikkiin maailman ihmisiin samoin kuin kumppaniisi. Veikkaan, että voisit saada Kitinässäkin aika toisenlaista palautetta!

Edit: Lisätään vielä, että tällä kertaa tämä huomioni ei liittynyt erityisesti juuri tähän ketjuun, vaan siihen vaikuttavat aiemmatkin keskustelut, monen vuoden ajalta. Varmaan sama efekti on kyseessä muillakin, jotka nykyään jo aika äkkipikaisesti käyvät kommentoimaan puheenvuorojasi.
Viimeksi muokannut EveryWoman, 13.11.2009 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Sä olet EW kaikeassa omahyväisyydessäsi helvetin oksettava.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

EveryWoman kirjoitti:Pidän esim. mahdollisena, että koet kumppanisi ja parisuhteesi olevan saareke "pahan maailman" keskellä, jolloin katkeruutesi ei kohdistu perheesi sisälle ja voit elää rakastavassa ja rakentavassa ilmapiirissä suurimman osan ajasta. Jos haluaisit kokea samaa myös suhteesi ulkopuolella, voit vaikka kokeilla miten tilanne muuttuu jos suhtaudut kaikkiin maailman ihmisiin samoin kuin kumppaniisi. Veikkaan, että voisit saada Kitinässäkin aika toisenlaista palautetta!
Näin olen itsekin asian miettinyt.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
EveryWoman
Kitisijä

^^No kiitti. Voisinko jotenkin auttaa sua tuntemaan vähemmän oksetusta?
exPertti
Kitisijä

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:
exPertti kirjoitti:-- ei mene kolmea viestiä ennen kuin olen idiootti tai tässä tapauksessa näköjään "palstan katkerin".
Tätä mä oon kyllä ihmetelly kohdallas ennenkin, oot kuitenkin sieltä vähiten katkerasta päästä mun silmiin... Monia monia tulkintoja. Ollaan vaan ja keräillään, poks.
Minua siinä mielessä vähän kalvaa, että en tunnista itsessäni idioottia, en erityisen katkeraa ihmistä enkä ainakaan (muistini sopukasta kaivettuna) täyttä mielipuolta (taisi olla urpiainen, kevensi sitä tosin hieman).

Toisaalta edelleen kirjoitan tänne, joten todistusaineisto puhuu minua vastaan. :)
exPertti
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Pidän esim. mahdollisena, että koet kumppanisi ja parisuhteesi olevan saareke "pahan maailman" keskellä, jolloin katkeruutesi ei kohdistu perheesi sisälle ja voit elää rakastavassa ja rakentavassa ilmapiirissä suurimman osan ajasta. Jos haluaisit kokea samaa myös suhteesi ulkopuolella, voit vaikka kokeilla miten tilanne muuttuu jos suhtaudut kaikkiin maailman ihmisiin samoin kuin kumppaniisi. Veikkaan, että voisit saada Kitinässäkin aika toisenlaista palautetta!
Näin olen itsekin asian miettinyt.
No voi hemmetti.

Ainut virheeni taitaakin olla kaunistelematta kertoa tällä palstalla mitä mieltä mistäkin milloinkin olen. Tunnistan palstalla monta nimimerkkiä, jotka tuntuvat käyttävän aikaa sen surullisen totuuden piilotteluun tai vähintäänkin sokerilla kuorruttamiseen.

Jaa juu, sohvapsykolointinne meni pieleen. Puhutte muuten minusta tosi alentavaan sävyyn kuviteltuja ongelmiani arvostellen. Minusta se kyllä kertoo ehkä enemmän arvostelijasta kuin arvosteltavasta.
Viimeksi muokannut exPertti, 13.11.2009 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin