Nyt lähden kitkoilla köröttelemään kotiin, mahtaa olla hissuista meno Lahdentiellä, eiköhän aika moni ajele kesärenkailla... Kun tuli taas niin yllättäen tää talvi ja nastat ei saa kulua ja ja ja! Onhan se hauskaa kun saa turvajudanssitkin napista offille!
Tuskin tuolla ees mitään valkosta maassa on. Puspus.
Kysymys ei ole oikein validi. Omat sivuluisuni korjaa nykyään takajarrun kuiva jurahdus suoraksi. Pitäähän sitä joskus kokeilla toimivatko järjestelmät.
Kai Nalo kirjoitti:^ Kyselyn paikka.
"Sladitteletko, vai oletko Pertti?"
Kysymys ei ole oikein validi. Omat sivuluisuni korjaa nykyään takajarrun kuiva jurahdus suoraksi. Pitäähän sitä joskus kokeilla toimivatko järjestelmät.
Sun ajovakaudenhallintajärjestelmässä on jotain vikaa. Eturenkaan siinä rusahtaa pitäisi, takarenkaiden rusauttelusta kun ei ole oikein yhtään mitään iloa jos renkaan sivuttaispito on jo menetetty. Jos auto lähtee yliohjaamaan (sivuluisuun) oikealle, ajonvakaudenhallintajärjestelmä korjaa sen jarruttamalla ensikädessä vasenta etupyörää.
Manaaja kirjoitti:Sun ajovakaudenhallintajärjestelmässä on jotain vikaa. Eturenkaan siinä rusahtaa pitäisi, takarenkaiden rusauttelusta kun ei ole oikein yhtään mitään iloa jos renkaan sivuttaispito on jo menetetty. Jos auto lähtee yliohjaamaan (sivuluisuun) oikealle, ajonvakaudenhallintajärjestelmä korjaa sen jarruttamalla ensikädessä vasenta etupyörää.
Viittasin ns. kahva edellä ajoon eli yliohjaamiseen, jota on kiva kokeilla rauhallisessa paikassa. Mutkat mennään yleensä sitä vauhtia, että ainoastaan kerran muistan etupyörää jarruttaneen.
Manaaja kirjoitti:Sun ajovakaudenhallintajärjestelmässä on jotain vikaa. Eturenkaan siinä rusahtaa pitäisi, takarenkaiden rusauttelusta kun ei ole oikein yhtään mitään iloa jos renkaan sivuttaispito on jo menetetty. Jos auto lähtee yliohjaamaan (sivuluisuun) oikealle, ajonvakaudenhallintajärjestelmä korjaa sen jarruttamalla ensikädessä vasenta etupyörää.
Viittasin ns. kahva edellä ajoon eli yliohjaamiseen, jota on kiva kokeilla rauhallisessa paikassa. Mutkat mennään yleensä sitä vauhtia, että ainoastaan kerran muistan etupyörää jarruttaneen.
...mihin kuvittelit minun viitanneen? Kuten sanoin, takapyörää on aika turha rusautella, jos sen sivuttaispito on menetetty, eli mennään sladissa, eli kahva edellä, eli yliohjaa.
Manaaja kirjoitti:...mihin kuvittelit minun viitanneen? Kuten sanoin, takapyörää on aika turha rusautella, jos sen sivuttaispito on menetetty, eli mennään sladissa, eli kahva edellä, eli yliohjaa.
Vanhat versiot kai jarruttivat vain yhtä pyörää, uudemmat voivat jarruttaa useampaa jos katsovat sen tarpeelliseksi.
Manaaja kirjoitti:...mihin kuvittelit minun viitanneen? Kuten sanoin, takapyörää on aika turha rusautella, jos sen sivuttaispito on menetetty, eli mennään sladissa, eli kahva edellä, eli yliohjaa.
Vanhat versiot kai jarruttivat vain yhtä pyörää, uudemmat voivat jarruttaa useampaa jos katsovat sen tarpeelliseksi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja kirjoitti:Jep, siksi sanoinkin että ensikädessä etupyörää.
Ok, jäi illalla itselle kuva, että tietous järjestelmän pilkuntarkasta toiminnasta on hieman ohut ja kyllä se tosiaan sisäkurvin puoleista eturengasta taitaa pääasiassa jarruttaa. Loogista sinällään, kun sitä hetken pohtii.
exPertti kirjoitti:
Jo se, että pidät urpiaista minkäänlaisena referenssinä minkään suhteen kertoo paljon.
Paitsi että tässä tapauksessa suurin osa kitinäläisistä komppaa urpiaista. Minäkin.
Turha kai sanoakaan, että tässä tapauksessa minä taas olen enemmän Pertin linjoilla...
Edit: Lisätään nyt vielä pakollinen Kitinä-disclaimer, kun täällä aina puhutaan toisten ohi KFC:n aikaansaamiseksi. Manalan ja Masan juttujen perusteella pidän kumpaakin kunnioitettavan kokeneena ja vastuullisena autoilijana, joiden asennetta autoiluun arvostan. Komppaankin vain Pertin yleisen tason huomiota siitä, että yleisesti ottaen turvavarusteita kannattaa käyttää, ja esim. lounasravintolassa naapuripöydästä kuulemani äijäuho siitä, miten siistiä on liukastella kesärenkailla jäisillä teillä on kovasti vastuutonta. Tämä ei tietenkään ole ristiriidassa sen kanssa, että perustaitojen opettelu on keskeistä jne jne.
T. Nimim. Perustaidot hukassa, kesärenkaat alla ja 11 vuotta vanhassa Astrassa edes ole mitään ajonvakautuksia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti:yleisesti ottaen turvavarusteita kannattaa käyttää,
Yleisesti kyllä joo. Mutta eivät nekään autuaaksi tee, kuten pertsan uskomuksissa näyttää olevan.
Esim. omassa autossani on TCS-vetoluistonesto, joka toimii siis siten, että se katkaisee vetävistä pyöristä vedon jos vetävä pyörä pyörähtää tyhjää. Tuo vedon katkeaminen taasen muuttuu siinä vaiheessa vaaratekijäksi, kun sohjo/lumikelillä lähdet ohittamaan vaikkapa rekkaa, ja juuri keskikaistan päällä ja ohituksen alussa, järjestelmä päättääkin sulkea vedon kokonaan pois koska keskikaistan sohjokasa saa vetävän eturpyörän pyörähtämään muutaman kerran tyhjää.
Siinä sitten olet keskikaistalla paskat housuissa kun auto muuttuu mäkiautoksi, rekka on vieressä ja tilakin alkaa loppumaan.
Tästä syystä siis itse otan aina TCS:n pois päältä, jos on huono ajokeli.
Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään. Ei mitään riuhtomista, potkimista eikä lyömistä, vaan toisella kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!
Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Kauankohan tolla uskaltaa ajaa neljällä pultilla, hmm! Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti.
Manaaja kirjoitti:Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään.
Ratkaisusi on porakone ja vastakierretappi. Tai jos sulla on hitsi niin sitten hitsaat mutterin kiinni siihen pultin päähän. Muuta konstia ei oikeastaan enää ole.
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 06.11.2009 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja kirjoitti:Joo, en sitten enää neuvo ketään vaihtamaan renkaita Oikein. Tuli nimittäin aika kallis renkaidenvaihto. Sain jotenkin aivan käsittämättömästi pultin katkeamaan mutskun sisään. Ei mitään riuhtomista, potkimista eikä lyömistä, vaan toisella kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!
Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti.
Manaaja kirjoitti:kiristyskierroksella 40-senttisen varren kanssa kyykyssä istuen toinen käsi varrella mutskun päällä ja toisella kädellä progressiivisesti vääntämällä ihan soljuvaa liikettä kesken liikkeen NAKS ja mutsku pultteineen kädessä. WTF!
Saas nähdä mitä kaikkea tosta saa vaihdattaa tuon vuoksi. Yllättäen huollosta ei vastata ja soittopyyntö tuntui menevän kuuroille korville. Kauankohan tolla uskaltaa ajaa neljällä pultilla, hmm! Joko jagge tekee materiaalivammaista kuraa tai sitten mun täytyy tosissaan lopettaa salillakäynti
Momenttiavain huudettu!
Käsituntumalla ei saa kuin kuraa aikaiseksi. Pyöränpultteja on saatettu kiristää jo aiemmin surutta. Itselleni eräs iso rengasliike vaihtoi gummit ja laittoi alle. Yksikään pultti ei kiristynyt tarkastuskierroksella n 100km ajon jälkeen. Mutta syksyllä moni tarvitsi noin 400Nm avautuakseen (avain ei näyttänyt enempää). Ja pitäs kyllä pysyä neljällä kiinni, kunhan ajelee ns normaalisti, ajelin joskus kolmella viidestä yhden mökkireissun.
Vastakierretappi ei välttämättä auta. Saattaa olla takaa päin asennettava. Mutta en toki tuon Jagen rakennetta tiedä, kun ei ole moista tullut koskaan ropattua. Muutamaa muuta vanhemaa Jagen mallia kyllä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Tulipas juur mieleen että sehän saattaa olla ns. pooritappi joka meni poikki.
Missä se katkennut pultti on kiinni? Levyssä vai vetarissa vai vai.? Jos se on pooritappi niin anna sille lekaa ja lyö läpi reiästä. Sit vaan uus tilalle ja menox.
Kai Nalo kirjoitti:Missä se katkennut pultti on kiinni? Levyssä vai vetarissa vai vai.?
Ei mitään käsitystä. Kyseessä oli toki vielä viiminen fillari joten en jaksanut irroitella enää ja kyylätä tarkemmin. Veikkaisin kuitenkin että se menee levyn läpi. Tiedä sitten missä asti se on kiinni.
Kai Nalo kirjoitti:Missä se katkennut pultti on kiinni? Levyssä vai vetarissa vai vai.?
Ei mitään käsitystä. Kyseessä oli toki vielä viiminen fillari joten en jaksanut irroitella enää ja kyylätä tarkemmin. Veikkaisin kuitenkin että se menee levyn läpi. Tiedä sitten missä asti se on kiinni.
Jos se oli takarenkaassa, niin siellä on melkovarmasti pooritappi vetarissa kiinni, joka tulee myös jarrulevyn läpi. Levy irti, lekalla pooritappi irti ja uusi tilalle. Aika iisi jobi pitäs oleman. Ihan normi komo kyllä pitäs homman hoitaman.