Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kitkat ollut täällä pari talvea, ei oikein mitään hyvää sanottavaa. Kuuluivat kauppaan, joten ajan ne loppuun ennenkuin vaihdan nastoihin. Kitkat ovat muuten vesikelillä asfaltilla vitun liukkaat.
Tämä oli muuten vain henkilökohtainen mielipiteeni. En ole asiantuntija, mut saahan mulla mielipide olla.
Kuulostaa että eilen olis vähän tullu nassuun autorindamil'?
Sulakkeista puheen ollen omassa meganessa kyllä niin vitulisessa paikassa että annan olla, vaikka minulla onkin autossa valmiina vaihtosetti sulakkeita maksoi jotain 1.40€..
Frederik Krueger kirjoitti:Suurempi kiistelyn aihe meille tuli siitä onko amerikkalainen systeemi järkevä jossa saa ajaa punaisia päin, jos on kääntymässä oikealle (vai miten se nyt meni). Mielestäni siinä ei ollut mitään logiikkaa, kanadalaisten mielestä oli.
Ns. vapaa oikea olisi loistava lisä maassamme. Olen pari kertaa turhautuneena tehnyt omat vapaat oikeat tyhjässä risteyksessä
Pitkällisen harkinnan jälkeen päätin kääntää molemmat posket pöntön päälle. Yksipuolisen poskenkääntö aiheuttaisi vain a) paskan menemisen housuun (housujen ollessa jalassa ja samaan aikaan paskattaessa on syytä puristaa perseellä niin maan perusteellisesti) tai sen vaikean ulostumisen pönttöön.
PS. Kun Jesse käänsi vain toisen posken, niin minä olen kaiketi über-Jesse, kun käännän molemmat.
Frederik Krueger kirjoitti:Suurempi kiistelyn aihe meille tuli siitä onko amerikkalainen systeemi järkevä jossa saa ajaa punaisia päin, jos on kääntymässä oikealle (vai miten se nyt meni). Mielestäni siinä ei ollut mitään logiikkaa, kanadalaisten mielestä oli.
Ns. vapaa oikea olisi loistava lisä maassamme. Olen pari kertaa turhautuneena tehnyt omat vapaat oikeat tyhjässä risteyksessä
Miksei samantien vapaa vasen ja suora, näin niinku nyrkkeilytermejä käyttääksemme? Jos kerran muuta estettä ei ole kuin punainen valo?
Olen lähiaikoina ajanut kerran punaisia päin, kotini lähellä ihan tarkoituksella. Valoissa oli myöhään illalla jotain vikaa, kun kolme vasemmalle kääntyvää autoa (minä keskimmäisenä) odottelimme tyhjällä tiellä ehkä kolme minuuttia punaisten valojen vaihtumista. Jonon viimeinen uskalsi vihdoinkin rikkoa lakia menemällä punaisia päin, minä seurasin. Jonon eka empi vielä mutta tuli lopulta perässämme. En tiedä miten kauan punaisen paloivat vielä tuon jälkeen, eivätkös liikennevalot mene joka tapauksessa jossain vaiheessa kokonaan pois päältä yöksi?
Frederik Krueger kirjoitti:Miksei samantien vapaa vasen ja suora, näin niinku nyrkkeilytermejä käyttääksemme? Jos kerran muuta estettä ei ole kuin punainen valo?
Olen lähiaikoina ajanut kerran punaisia päin, kotini lähellä ihan tarkoituksella. Valoissa oli myöhään illalla jotain vikaa, kun kolme vasemmalle kääntyvää autoa (minä keskimmäisenä) odottelimme tyhjällä tiellä ehkä kolme minuuttia punaisten valojen vaihtumista. Jonon viimeinen uskalsi vihdoinkin rikkoa lakia menemällä punaisia päin, minä seurasin. Jonon eka empi vielä mutta tuli lopulta perässämme. En tiedä miten kauan punaisen paloivat vielä tuon jälkeen, eivätkös liikennevalot mene joka tapauksessa jossain vaiheessa kokonaan pois päältä yöksi?
Koska ne olisivat hengenvaarallisia verrattuna vapaaseen oikeaan ja vapaassa oikeassa taas riski sen käytöstä olisi silti vapaan oikean käyttäjällä.
Frederik Krueger kirjoitti:Miksei samantien vapaa vasen ja suora, näin niinku nyrkkeilytermejä käyttääksemme? Jos kerran muuta estettä ei ole kuin punainen valo?
Koska ne olisivat hengenvaarallisia verrattuna vapaaseen oikeaan ja vapaassa oikeassa taas riski sen käytöstä olisi silti vapaan oikean käyttäjällä.
Ne olisivat hengenvaarallisia ainoastaan jos risteäviltä teiltä olisi juuri silloin tulossa auto, aivan kuten vapaan oikean tapauksessa. Riski on kaikissa tapauksissa vapaan oikean/suoran/vasemman käyttäjällä, mitäs läksi? Valitettavasti myös risteävältä tieltä vihreitä päin ajanut joutuisi kärsimään törmäyksestä, myös vapaan oikean tapauksessa.
Suomalainen systeemi jossa nuolivalo osoittaa erikseen milloin on hyvä kääntyä oikealle (vaikka muualle näyttäisi punaista) on selkeämpi eikä jätä mitään arvailujen varaan. Tosin joutuuhan siinäkin toki katsomaan jalankulkijoiden perään.
Frederik Krueger kirjoitti:Suomalainen systeemi jossa nuolivalo osoittaa erikseen milloin on hyvä kääntyä oikealle (vaikka muualle näyttäisi punaista) on selkeämpi eikä jätä mitään arvailujen varaan.
Tästä on tyhjä kiistellä sinun kanssasi.
Sen sanon, että joko vapaa oikea tai sitten joka ikiseen risteykseen oikealle kääntyvien valo. Tai tietty se lainsäädännön kiertotapakin käy monessa kohtaa, jossa valoja ennen tulee oma kaista oikealla kääntyville ja siellä on vain kärkikolmio.
Frederik Krueger kirjoitti:Suomalainen systeemi jossa nuolivalo osoittaa erikseen milloin on hyvä kääntyä oikealle (vaikka muualle näyttäisi punaista) on selkeämpi eikä jätä mitään arvailujen varaan.
Tästä on tyhjä kiistellä sinun kanssasi.
Ei tarvitse kiistellä, jos osaa esittää hyviä perusteluja näkemykselleen. Olisit vaikka perustellut miten vapaa oikea ei voi olla hengenvaarallinen, tai miksi ainoastaan vapaassa oikeassa "riski(?) olisi kuljettajalla", muissa tapauksissa ei.
Sen sanon, että joko vapaa oikea tai sitten joka ikiseen risteykseen oikealle kääntyvien valo. Tai tietty se lainsäädännön kiertotapakin käy monessa kohtaa, jossa valoja ennen tulee oma kaista oikealla kääntyville ja siellä on vain kärkikolmio.
Tiedän yhden tuollaisen paikan (Pitäjänmäentiellä), ja kyllä se monesti aiheuttaa vaaratilanteita, varsinkin jalankulkijoille/pyöräilijöille kun kolmion takaa tuleva yrittää tiirailla ihan toiseen suuntaan ehtiikö vielä vihreistä tulevia ennen tielle, ja kumpaa kaistaa vihreistä tulevat käyttävät. Tuollaiset systeemit kuuluvat mielestäni vain maanteille, eivät taajamiin.
Onhan noita "hyviä" systeemejä maailmalla, esim. joissakin maissa keskellä 80-100 km/h tietä olevat kääntymispisteet joissa voi tehdä uukkarin vastakkaiselle tielle, jos uskaltaa. Miksei Suomeenkin saada tuollaisia?
Frederik Krueger kirjoitti:Ei tarvitse kiistellä, jos osaa esittää hyviä perusteluja näkemykselleen. Olisit vaikka perustellut miten vapaa oikea ei voi olla hengenvaarallinen, tai miksi ainoastaan vapaassa oikeassa "riski(?) olisi kuljettajalla", muissa tapauksissa ei.
Tiedän yhden tuollaisen paikan (Pitäjänmäentiellä), ja kyllä se monesti aiheuttaa vaaratilanteita, varsinkin jalankulkijoille/pyöräilijöille kun kolmion takaa tuleva yrittää tiirailla ihan toiseen suuntaan ehtiikö vielä vihreistä tulevia ennen tielle, ja kumpaa kaistaa vihreistä tulevat käyttävät. Tuollaiset systeemit kuuluvat mielestäni vain maanteille, eivät taajamiin.
Onhan noita "hyviä" systeemejä maailmalla, esim. joissakin maissa keskellä 80-100 km/h tietä olevat kääntymispisteet joissa voi tehdä uukkarin vastakkaiselle tielle, jos uskaltaa. Miksei Suomeenkin saada tuollaisia?
Mielipiteet ovat kuin persereiät. Onneksi minä olen oikeassa.
Jotenkin kuvastavaa luonteellesi, että rupeat lässyttämään muitten maitten liikennejärjestelyistä niitä käyttävien kanssa ja olet asiantuntevampi arvioimaan niitten toimivuutta kuin ne jotka niitä käyttävät.
Riemumieli kirjoitti:Pitkällisen harkinnan jälkeen päätin kääntää molemmat posket pöntön päälle. Yksipuolisen poskenkääntö aiheuttaisi vain a) paskan menemisen housuun (housujen ollessa jalassa ja samaan aikaan paskattaessa on syytä puristaa perseellä niin maan perusteellisesti) tai sen vaikean ulostumisen pönttöön.
PS. Kun Jesse käänsi vain toisen posken, niin minä olen kaiketi über-Jesse, kun käännän molemmat.
Työnnä sitten pääsi pönttöön joko ennen tai jälkeen huuhtelun tai sen aikana!
Ensin huuhdellaan perseenposket sitten POOSKET!♫ ♫
bliss kirjoitti:^Kuvitteletko sä, että mun kämpässä on tarvetta suursiivoukselle?
No ainahan sitä on! Koska olet viimeksi esim. kuurannut hellan tai jääkaapin tauksen?
Toissa viikolla. Tartteeks useemmin? Meillä siivotaan kunnolla kerran viikossa, vähän vähempi kunnolla joka päivä ja silleen oikeen tositosikunnolla kerran kuussa.
Ja ei, en halua seuraa. Jos, niin otan yhteyttä puhelimitse.