Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Jenny Daa-aah! ling

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Äh, mä kun luulin olevani fiksu käyttämällä inhokkisanaani mamu nyt niistä kaikista, jotka eivät näytä perusjustiinoiltamme... Sanokaa mitä sanaa tulis käyttää. En jaksa noita iltsikoita sun muita. Puistossa puhuivat ulkomaalaistaustaisista, liian pitkä sana mulle.
Frederik Krueger
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kai Nalo kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Mutta jospa tuotaisiin sitä porukkaa, joka integroituu halukkaammin.
Eiks se joku proffa just ehdottanut venäläisten tuomista?
Mites ovat integroituneet esim. Viroon? Pitäisikö sitä käyttää Malmön kaltaisena varoittavana esimerkkinä?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Frederik Krueger kirjoitti:Ehkä suomi on vain niin vitun vaikea kieli oppia, kuten jossain ehdin jo uumoilla.
Vaikea varmasti, mutta eiköhän enemmän ole asenteesta kiinni.

Kaverin sakemanni eukko on asunut suomessa 5 vuotta, eikä sekään osaa Suomea. Ei sen ole tarvinnut opetella, kun englannilla pärjää. Tosin sillä on juristin koulutus, joten ehkä se selittää myös jotain.
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Äh, mä kun luulin olevani fiksu käyttämällä inhokkisanaani mamu nyt niistä kaikista, jotka eivät näytä perusjustiinoiltamme... Sanokaa mitä sanaa tulis käyttää. En jaksa noita iltsikoita sun muita. Puistossa puhuivat ulkomaalaistaustaisista, liian pitkä sana mulle.
U.W.O. = Unidentified Walking Object
The great club outshines the individual, always and forever.
Jenny Daa-aah! ling

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

^ :hail:

Turpakeikkoja tulossa...
Frederik Krueger
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Olet vähän myöhässä keskustelussa, (alku)tilanne todettiin jo keskustelun alussa. Miten asiaa olisi pitänyt mielestäsi korjata .
Ruotsin olisi pitänyt estää ko. porukan pääsy Ruotsiin. Se olisi ollut ainoa toimiva ratkaisu ja se olisi ollut täysin mahdollista toteuttaa.
Mainitsit aiemmin "ruman sanan" islam, joten oletan sinun viittaavan siihen yhteisenä tekijänä. Edelleenkään maahanmuuton esto vain sillä perusteella että kuuluu yhteen maailman suurimmista valtauskonnoista ei kuulosta länsimaiseen demokratiaan kuuluvalta asialta.

Jos kaikilta islaminuskoisilta tulisi mielestäsi kieltää maahanpääsy, sinulla varmaankin on uskottavaa tietoa kuinka suuri osa maailman islaminuskoisista on huonosti integroituvaa porukkaa? 1%, 5%, 10%, 95%? Jos se on vaikka 5%, eikö kuulosta oudolta jos loput 95% joutuisivat automaattisesti kärsimään näiden 5% takia?
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 20.10.2009 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kai Nalo

Frederik Krueger kirjoitti: Mites ovat integroituneet esim. Viroon?
En tiedä, mutta uskoisin että helvetin huonosti. Virolaisilla kun on vielä niin hyvin muistissa ryssien ylikävely ja orjuutus.

Frederik Krueger kirjoitti:Pitäisikö sitä käyttää Malmön kaltaisena varoittavana esimerkkinä?
Polttaako ryssät virossa autoja, kivittävät poliiseja, ambulansseja jne?
Frederik Krueger
Kitisijä

Kai Nalo kirjoitti:Polttaako ryssät virossa autoja, kivittävät poliiseja, ambulansseja jne?
Juu, eivätkös ne hulinoineet jossain patsaskiistassakin tuossa joskus (hulinointiin liittyi mukaan suomalaisia vodkaturisteja), ja muutenkin ovat haluttomia opettelemaan vironkieltä, pysyvät mieluummin samankielisten parissa jne.?
Frederik Krueger
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: -Kaikki kolme lasta ovat olleet yksityisessä englanninkielisessä päiväkodissa. Paljon mamuja :wink:
Ei negatiivia kokemuksia.

-Töissä hoidan paljon muualta tulleita. Ei negatiivisia kokemuksia.
Mistä sitten ennakkoluuloisuutesi juontaa juurensa?
Minkä ennakkoluuloksi luokittelemasi asian olen tässä keskustelussa tuonut esiin?
Yhtenä monista esimerkeistä: mikä se "ruma sana" olikaan?
nowaysis
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Sama vika rahikaisella. Tuskin suomea jotenkin auttavasti on sen vaikeampaa oppia kuin muitakaan kieliä. Ymmärrän sen, että ns. työperäisillä mamuilla ei ole tarvettakaan opetella suomea, koska suomalaiset puhuvat englantia ja vieläpä mieluusti. Omassa tuttavapiirissä näitä myös runsaasti, mutta myös niitä jotka sitkeästi puhuvat murtaen suomea, vaikka keskustelu sujuisi enkuksi helpommin. Tämä asenne on minusta oikea, ja sellaisen pitäisi olla jokaisella mamulla. Toki ymmärrän, että kovin traumaattisista oloista tulleita ei kielen oppiminen ihan ekana pekana välttis kiinnosta, mutta se on asia erikseen. Kuten myös kulttuurishokki.

Haluttomuus oppia kieltä on myös tapa eristäytyä tai kieltäytyä integroitumasta.
Prepare for the worstest.
Kai Nalo

Frederik Krueger kirjoitti: Juu, eivätkös ne hulinoineet jossain patsaskiistassakin tuossa joskus (hulinointiin liittyi mukaan suomalaisia vodkaturisteja), j
Noo, ei yksi patsaan siirto vielä ongelmaa tee. Sitäpaitsi siellähän oli enemmistö kantaväestöä. Suomalaiset votkaturistitkin oli niboja ja homeboyta huonolla tuurilla ja makkaroilla varustettuna.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

NuoriD kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Olet vähän myöhässä keskustelussa, (alku)tilanne todettiin jo keskustelun alussa. Miten asiaa olisi pitänyt mielestäsi korjata .
Ruotsin olisi pitänyt estää ko. porukan pääsy Ruotsiin. Se olisi ollut ainoa toimiva ratkaisu ja se olisi ollut täysin mahdollista toteuttaa.
Mainitsit aiemmin "ruman sanan" islam, joten oletan sinun viittaavan siihen yhteisenä tekijänä. Edelleenkään maahanmuuton esto vain sillä perusteella että kuuluu yhteen maailman suurimmista valtauskonnoista ei kuulosta länsimaiseen demokratiaan kuuluvalta asialta.
En tiedä, onko sinulle uutinen, mutta kaikki maailman länsimaiset demokratiat kontrolloivat maahanmuuttoa jotenkin. Ruotsi on vain ollut muita maita liberaalimpi. Ruotsin maahaanmuuttajien osuus on paljon suurempi, kuin monissa muissa maissa. Väitätkö, että Ruotsi ei olisi halutessaan pystynyt määrää rajoittamaan?

Kyllä itsenäisellä valtiolla on edelleen täysi oikeus asettaa ulkomaalaisten maahantulolle aivan minkälaisia kriteerejä haluaa. Juuri se on eräs itsenäisen valtion tunnusmerkki. Itsenäinen valtio valvoo ja ylläpitää rajojaan.

Toki ei olisi ehkä viisasta kieltää maahanpääsyä uskonnonperusteella, mutta sen voi kiertää kätevästi esim. määräämällä viisumipakko määrätyistä maista tuleville henkilöille.

Ceterum censeo: kaikki maat rajoittavat maahanpääsyä jotenkin.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Dave kirjoitti: Minkä ennakkoluuloksi luokittelemasi asian olen tässä keskustelussa tuonut esiin?
Yhtenä monista esimerkeistä: mikä se "ruma sana" olikaan?
:think: Okei, jos sinusta on ennakkoluuloista pitää islamin vaikutuspiirin kasvua Suomessa huonona asiana, niin sitten olen ennakkoluuloinen.

Minä pidän ko. mielipidettä rationaalisena tosiasiana.

Mielestäni minkä tahansa fanaattisen taikauskon vaikutusvallan kasvu Suomessa on huono asia. Onneksi esim. vanhoillislestadiolaisuus ja scientologia eivät käsittääkseni ole kovassa kasvussa Suomessa.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

NuoriD kirjoitti:
bliss kirjoitti:Miks mä luulen, että maahanmuuttajia vastustavat eniten ne, joilla ei ole varsinaisesti kokemusta päiväkoti-/koulu-/työyhteistyöstä heidän kanssaan?
Teoriaasi vastaan puhuu yksi musertava tosiasia: kantaväestö muuttaa pois alueilta, joissa on runsaasti mamuja. Eli juuri ne, joilla konkreettisesti on eniten kokemusta, eivät halua asua samalla alueella.
Noniinnomutku. Tuntuu siltä, että mamut on sotkettu tähän soppaan puoliväkisin. En usko että suurikaan osa ei-rasisteista vanhemmista haluaa lapsensa pois mamukouluista mamujen itsensä takia, vaan syynä on se millaisilla seuduilla mamuja ylipäätään eniten asuu. Eli suuri mamupitoisuus toimii vain indikaattorina sille että kyseisen seudun asukit eivät edusta ihan rikkaimmistoa (puhun rahasta, en kulttuurin rikkaudesta, toim.huom.) eikä seutukaan työttömine sekakäyttäjineen ja muine sosiaalipummeineen ole ihan rauhallisimmasta päästä. Koulujen ongelmat eivät siis johdu mamuista vaan lasten keskiarvoa suurempi levottomuus heijastelee kodeissa piileviä ongelmia.

Näitä ongelmia on huomattavasti vähemmän ns. paremmilla seuduilla, tiedän sen kokemuksesta koska olen ollut opettamassa useammassa tällaisessa koulussa. Joka luokalla on mamuja, mutta he puhuvat kaikki suomea eivätkä aiheuta sen enempää häiriötä kuin muutkaan, joten tuo lätinä heidän kielitaidottomuudestaan on ihan dadaa. Varmasti kielitaidottomia yksittäistapauksiakin löytyy, mutta heidäthän laitetaan tukiopetukseen kuten Nowa mainitsikin. Niillä huonommilla seuduilla tilanne on kuitenkin toinen. Daamini on ollut opettamassa puolestaan niissä ja niistä kouluista häiritsevästi käyttäytyviä oppilaita löytyy huomattavasti enemmän, sekä mamuja että ihan kotimaisia sankareita. Näissä kouluissa sekä opettaminen ja oppiminen vain on vaikeampaa.

Summa summarum: jos joskus lisäännyn, katson tarkkaan mihin oppilaitokseen jälkikasvuni laitan koska kouluissa on niin huomattavia eroja. Kunkin koulun mamuratiota en aio etukäteen selvittää, katson ennemmin millaiselle seudulle muutan perheineni asumaan.
Frederik Krueger
Kitisijä

nowaysis kirjoitti:Toki ymmärrän, että kovin traumaattisista oloista tulleita ei kielen oppiminen ihan ekana pekana välttis kiinnosta, mutta se on asia erikseen. Kuten myös kulttuurishokki.

Haluttomuus oppia kieltä on myös tapa eristäytyä tai kieltäytyä integroitumasta.
Kuten sanoin, mamuille tarkoitetuille suomenkielen kursseille on paljon suurempi tunku kuin on paikkoja. Siinä mielessä on ennenaikaista syyttää pakolaismamuja haluttomuudesta oppia kieltä. Onhan kuitenkin selvää että hekin tajuavat elinolojensa ja mahdollisuuksiensa parempaan toimeentuloon paranevan kielen oppimisen myötä? En varmaankaan ole ainoa joka on törmännyt esim. kohtuullisen hyvin suomea puhuviin somaleihin?

Ai niin, Pertti jo ilmaisikin ettei ainakaan kukaan somali halua tehdä päivääkään työtä, he ovat ikuisesti tyytyväisiä sosiaaliturvaan eivätkä koskaan halua parempaa elintasoa.

Ps. Mitä Suomen kansalaisuuden hakemiseen tulee, minusta nykyinen systeemi jossa edellytetään kielen oppimista ja nuhteetonta elämää (=ei rikostaustaa) ihan hyvinä perusedellytyksinä kansalaisuuden saamiselle.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 20.10.2009 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nowaysis
Kitisijä
Viesti:

Hyvä, asiaa Sikis, toit esille hyvän pointin ja nyt mua vasta harmittaakin etten päässy la! ;-)
Frederik Krueger
Kitisijä

NuoriD kirjoitti: :think: Okei, jos sinusta on ennakkoluuloista pitää islamin vaikutuspiirin kasvua Suomessa huonona asiana, niin sitten olen ennakkoluuloinen.

Minä pidän ko. mielipidettä rationaalisena tosiasiana.

Mielestäni minkä tahansa fanaattisen taikauskon vaikutusvallan kasvu Suomessa on huono asia. Onneksi esim. vanhoillislestadiolaisuus ja scientologia eivät käsittääkseni ole kovassa kasvussa Suomessa.
Tuossa ennakkoluuloisessa mietiskelyssäsi unohdit vain että on myös olemassa maallistuneita muslimeja, aivan kuten kristittyjäkin. Siksi vertauksesi islamin ja vanhoillislestadiolaisuuden välillä menevät pahasti metsään. Vähän sama kuin vastustaisit kaikkien kristillisten kirkkoon kuuluvien ihmisten pääsyä maahan ajatellessasi heitä kaikkia vanhoillislestadiolaisina tai Jehovan todistajina.
Kai Nalo

Frederik Krueger kirjoitti: Ps. Mitä Suomen kansalaisuuden hakemiseen tulee, minusta nykyinen systeemi jossa edellytetään kielen oppimista ja nuhteetonta elämää (=ei rikostaustaa) ihan hyvinä perusedellytyksinä kansalaisuuden saamiselle.
Kauanko maassa saa oleskella ja nauttia tukia ilman kansallisuutta?
nowaysis
Kitisijä
Viesti:

Frederik Krueger kirjoitti: Kuten sanoin, mamuille tarkoitetuille suomenkielen kursseille on paljon suurempi tunku kuin on paikkoja. Siinä mielessä on ennenaikaista syyttää pakolaismamuja haluttomuudesta oppia kieltä. Onhan kuitenkin selvää että hekin tajuavat elinolojensa ja mahdollisuuksiensa parempaan toimeentuloon paranevan kielen oppimisen myötä? En varmaankaan ole ainoa joka on törmännyt esim. kohtuullisen hyvin suomea puhuviin somaleihin?

Ai niin, Pertti jo ilmaisikin ettei ainakaan kukaan somali halua tehdä päivääkään työtä, he ovat ikuisesti tyytyväisiä sosiaaliturvaan eivätkä koskaan halua parempaa elintasoa.
Tarkoitin tolla integraatiohaluttomuudella myös niitä työssäkäyviä, jotka eivät vaan viitsi opiskella(kaveripiirinsäkään tuella) suomea. Tiedostan toki kielikurssitarjonnan riittämättömyyden, mutta se ei ole mielestäni ainoa syy.

Eivät kaikki vanhemman polven pakolaismamutkaan oikeasti edes halua oppia kieltä, jos ei ole tarvetta parantaa elintasoa ja lapset toimivat tulkkeina. Lisäksi ns. suuret vähemmistöt (kuten _osa_ rikkaista venäläisistä ovat todella ylimielisiä suomalaisia ja suomen kieltä kohtaan) viettävät usein paljon aikaa oman kieliryhmänsä sisällä, ja kontaktit kantaväestöön voivat olla todella minimaalisia.

Sori sekava lauserakenne, en jaksa korjaa ;)
nowaysis
Kitisijä
Viesti:

Oikeasti, itse en ole tippaakaan huolestunut islamin vaikutuksen kasvusta Suomessa. Eipä se minusta toistaiseksi näy juuri missään..
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Frederik Krueger kirjoitti:Sinänsä mielenkiintoista miten Spede ja masa piiskasivat itsensä raivon valtaan uutisesta, jossa vain kerrottiin että monet syntyperäiset suomalaiset vierastavat sitä että heidän lastensa luokalla on paljon vääränvärisiä lapsia.

Tuollaisen purkauksen perusteella oletin jotain huomattavasti raflaavampaa, kuten että jonkun suomalaisen koulun maahanmuuttajanuoret alkoivat mellakoida ja sytyttivät koulun opettajien autot tuleen. Jouduin pettymään.
Tuskin kyse on ihonväristä.
Vaan pelättävissä ja kenties havaintojen perusteella todennettavissa on, että jos luokan enemmistö on sanotaanpa nyt heh, esimerkin vuoksi islaminuskoisia ja vielä somaleita, he klikkiytyvät yhteen ja silloin vähemmistönä olevat suomalaissukuiset lapset kokevat itsensä eristetyiksi. Lisäksi jos mamulapset puhuvat huonosti suomea ja oppivat siksikin huonommin (niinhän uutisen tv-versiossa vihjattiin) se tarkoittaa että koko luokan opetus laahaa jäljessä. Jolloin ne kantaväestön lapset saavat sillä luokalla keskivertoa huonompaa opetusta.

Miksi kummassa vanhempiensa pitäisi uhrata lapsensa sellaiseen? Sen jalon, rikastuttavan monikulttuurisuuden vuoksiko? Oman lapsensa? Ei minusta, jos kerran koulua voi vaihtaa.

Muuten ihan uusi ilmiö, että peruskouluissakin on tasoeroja. Ennen ne oli kautta maan bulkkitavaraa, ja vasta lukioiden tasoeroista puhuttiin.
NuoriD kirjoitti:Varsinainen toimeentulotuki (jota ei siis maksettaisi työssäkäyville) oli vain 838 euroa brutto/vanhempi. Missä tahansa työssä tienaa yli sen bruttona.
Ehei.
Kun minä olin nelisen vuotta duunissa vastaten yksin kolmen urheilun kattojärjestön (yleiset paikallinen/maakunnallinen/+kansallinen lajijärjestö) sekä lukuisten seurojen ja kansallisten/kansainvälisten urheilutapahtumien kotisivuista, suurimman osan niistä alusta asti suunnitellen ja rakentaen ja päivitykset päälle, minun palkkani oli just hilkun tuon yli 860 brutto. Niinkin hyvä, koska olin vakituinen, tukityöllistetyt saivat silloin muistaakseni 750 brutto. Kunnes heidät vuoden päästä vaihdettiin jonossa oleviin uusiin työttömiin. (jotka kokoomuslaisten mukaan on laiskoja pummeja, vaikka tuohonkin duuniin ja palkkaan epätoivoisesti joutuivat jonottamaan)

(Kiva duunipaikka muuten, edes työkaluohjelmia ei ostanut, omat tai waretetut piti tuoda)

Työaika oli kyllä sitten vain 5,5 h/päivä, vaikka se käytännössä venyi aina. Siisti temppu työnantajalta pitää osapäivätyön nimellä, silloin ei koske mitkään palkkasuosituksetkaan. Minimipalkkalakiahan ei Suomessa ole.
Viimeksi muokannut Gat, 20.10.2009 15:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Frederik Krueger
Kitisijä

NuoriD kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Ruotsin olisi pitänyt estää ko. porukan pääsy Ruotsiin. Se olisi ollut ainoa toimiva ratkaisu ja se olisi ollut täysin mahdollista toteuttaa.
En tiedä, onko sinulle uutinen, mutta kaikki maailman länsimaiset demokratiat kontrolloivat maahanmuuttoa jotenkin.
Älä näyttele tyhmää, ei tietenkään ole. Ainoastaan hullu-uholaisten väittämissä Suomessa ja Ruotsissa otetaan ihan kaikki sisään ilman mitään kriteereitä. Todellisuudessa Suomeen tulevista turvapaikkahakemuksistakin vain pieni osa hyväksytään.
Kyllä itsenäisellä valtiolla on edelleen täysi oikeus asettaa ulkomaalaisten maahantulolle aivan minkälaisia kriteerejä haluaa. Juuri se on eräs itsenäisen valtion tunnusmerkki. Itsenäinen valtio valvoo ja ylläpitää rajojaan.
Kuten Suomi ja jopa Ruotsikin ovat aina tehneet, ja tulevat edelleen tekemään.
Toki ei olisi ehkä viisasta kieltää maahanpääsyä uskonnonperusteella, mutta sen voi kiertää kätevästi esim. määräämällä viisumipakko määrätyistä maista tuleville henkilöille.
Kuten Suomi on tähänkin asti tehnyt, EU:hun liittymisen myötä viisumipakko on asetettu jopa moniin ennen viisumivapaihin maihin, esim. Thaimaa (mietis sitä).

Jos puolestaan mietit lähinnä turvapaikan hakijoita, heidän kohdallaan ei puhuta mistään opiskelu- tai työviisumeista. Nämä ovat edelleen kaksi erillistä keskustelua.
Ceterum censeo: kaikki maat rajoittavat maahanpääsyä jotenkin.
Onko joku väittänyt ettei näin pitäisi olla?

Jos tajusin argumenttisi oikein, se että valtiot rajoittavat maahanpääsyä tarkoittaa sitä että rajoitukset voisivat olla miten mielivaltaisia tahansa? Sinänsä kai voisi, minä puhuinkin millaisten kriteerien voitaisiin katsoa olevan soveltuvia demokraattisena oikeusvaltiona itseään pitävälle maalle. Totta kai rajoituksia voitaisiin asettaa vaikka vähimmäispituuden tai silmien värin mukaan, ei kai sitä sinänsä mikään estä.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 20.10.2009 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frederik Krueger
Kitisijä

nowaysis kirjoitti:Sori sekava lauserakenne, en jaksa korjaa ;)
Hyvä ettet korjannut, nyt ymmärsin.
Frederik Krueger
Kitisijä

Kai Nalo kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Ps. Mitä Suomen kansalaisuuden hakemiseen tulee, minusta nykyinen systeemi jossa edellytetään kielen oppimista ja nuhteetonta elämää (=ei rikostaustaa) ihan hyvinä perusedellytyksinä kansalaisuuden saamiselle.
Kauanko maassa saa oleskella ja nauttia tukia ilman kansallisuutta?
Pakolaisten kohdalla riippuu tietääkseni esim. lähtömaan turvallisuustilanteesta. Myös kotoutuminen vaikuttanee asiaan, esim. jos vaikka työllistyykin, oppii kieltä, katsotaan muuten että on jo luonut uuden elämän Suomessa jne.

Turisti-, työ- ja opiskeluviisumeilla maahan tulleilla tilanne on eri. Kaikissa ryhmissä monet saattavat yrittää kiertää rajoituksia avioitumalla suomalaisen kanssa.
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:Ai niin, Pertti jo ilmaisikin ettei ainakaan kukaan somali halua tehdä päivääkään työtä, he ovat ikuisesti tyytyväisiä sosiaaliturvaan eivätkä koskaan halua parempaa elintasoa.
Hyvä tietää. :)
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin