Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h
-
- Kitisijä
- Viestit: 9426
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /10/965954
Liikenneturvallisuuden kohtentamisen nimissä ja yhtenäisen sanktiokäytönnän vuoksi on ym. raja otettu julkisestikin käyttöön ylinopeuksien suhteen. Mitä mieltä? Holhoamista vai ryhdikkyyttä?
Liikenneturvallisuuden kohtentamisen nimissä ja yhtenäisen sanktiokäytönnän vuoksi on ym. raja otettu julkisestikin käyttöön ylinopeuksien suhteen. Mitä mieltä? Holhoamista vai ryhdikkyyttä?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Antaako tämä ohjeistus mitään tapauskohtaista harkintavaltaa poliisille? Toki selkeät, kaikille samat säännöt ovat ihan kannatettavia, mutta kuvittelisin, että kansalaiset kokisivat oikeudenmukaiseksi, jos lieventäviä asianhaaroja voitaisiin ottaa huomioon mekaanisen taulukon sijaan. Useimpien mielestä kun varmaan 15 km/h ylinopeutta valoisana kesäyönä tyhjällä tiellä on pienempi synti kuin sama ylinopeus räntäsateessa taajamaruuhkassa koulujen alkamisen aikaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 9426
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Olosuhteet tulisi huomioida aina. Ankaroittavia perusteita ovat mm. koulun läheisyys tai huono keli, lieventäviä, joita tosin harvemmin käytetään, ovat vähäinen liikenne, moitteeton keli ym.urpiainen kirjoitti:Antaako tämä ohjeistus mitään tapauskohtaista harkintavaltaa poliisille?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Tampereella mahdotonta, miten lie muualla
Sanoinhan, että poliiseja käy sääliksi jos tämä toteutuu.
Ehkä lainkunnioituksemme ei ollutkaan vielä riittävän rapautunut ja tämä osoittautuu siinä mielessä tarpeelliseksi.
Mielenkiintoisinta tässä on, että maamme pikkukylien läpiajo voi jatkossa muodostua hitaaksi ja silti hämmästyttävän kalliiksi harrastuksiksi. Paikallissheriffeillehän tämä nopeusvalvonta on aina ollut sydämenasia.
Isoissa kaupungeissa luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Sanoinhan, että poliiseja käy sääliksi jos tämä toteutuu.
Ehkä lainkunnioituksemme ei ollutkaan vielä riittävän rapautunut ja tämä osoittautuu siinä mielessä tarpeelliseksi.
Mielenkiintoisinta tässä on, että maamme pikkukylien läpiajo voi jatkossa muodostua hitaaksi ja silti hämmästyttävän kalliiksi harrastuksiksi. Paikallissheriffeillehän tämä nopeusvalvonta on aina ollut sydämenasia.
Isoissa kaupungeissa luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Came here for school, graduated to the high life
-
- Kitisijä
- Viestit: 9426
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Näinhän lähes jokainen kansalainen tämän pähkii eli omalta kohdaltaan sen kupongin saannin todennäköisyyden muuttumisena. Ei kansalainen niinkään painota yleisen liikenneturvallisuuden kohenemista tai oman käyttäytymisen muuttamista niistä oikeista syistä johtuen.Nehemiah James kirjoitti:Noh, vakionopeuden säädin GPS:n avulla kohdilleen, niin ainakin suurinosa mökkireissusta pitäisi sujua ongelmitta. Ja loppupätkällä mitään poliiseja ole. Koskaan ollutkaan.
Mitä sitten lainsäätäjä on ajatellut? Ei ainakaan sitä, miten lakia pystytään valvomaan edes jotenkin tasapuolisesti tai johdonmukaisesti. Eikä ainakaan sitä kautta, etteikö itse säätäjä aika usein syyllistyisi väh kutosen ylitykseen autoillessaan.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Minusta säätäjä on ajatellut asian niin kuten yleensäkin tässä maassa. Kansa on tyhmä, sitä pitää rangaista. Eikä lisärahakaan haitaksi ole.Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mitä sitten lainsäätäjä on ajatellut? Ei ainakaan sitä, miten lakia pystytään valvomaan edes jotenkin tasapuolisesti tai johdonmukaisesti. Eikä ainakaan sitä kautta, etteikö itse säätäjä aika usein syyllistyisi väh kutosen ylitykseen autoillessaan.
Miten se Suomen pankin pääjohtajan (vuoden -90 tienoilla) sanomaksi väitetty menikään? "Suomen kansa ei usko ennenkuin sen päätä lyödään seinään ja kunnolla". Sittenhän se menikin suurimmaksi lamaksi koskaan kun lipsahti rankaisu vähän yli.
Came here for school, graduated to the high life
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
exPertti kirjoitti:Tampereella mahdotonta, miten lie muualla
Tuo on vain väliaikainen ongelma. Ihmisillä on tapana alkaa totella sääntöjä kun huomaavat niiden rikkomisella sittenkin olevan seuraamuksia. Olen jo pidemmän aikaa huomannut että ainakin Kehä I:llä, Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä ihmisten ajovauhti ruuhka-aikojen ulkopuolellakin on laskenut, ajetaan kiltisti lähempänä sitä 70-80 km/h mikä kullakin tienpätkällä on käytössä. Uutiset tarkentuneesta valvonnasta ovat ilmeisesti pureneet, eikä ajonopeuksien lasku ole myöskään tuntunut aiheuttavan epätoivottujen ohitustilanteiden lisääntymisiä.Aamulehti kirjoitti:Huomautuksia olisi pitänyt jakaa yli kolmannekselle autoilijoista. Lisäksi rikesakko olisi pitänyt kirjoittaa Tampereen Kekkosentiellä sadasta kuljettajasta neljälletoista.
Jos joka toinen kuljettaja olisi torstaina amupäivällä pysäytetty lapun kirjoitusta varten, autojono olisi venähtänyt nopeasti Petsamon kohdalta aina Särkänniemeen asti.
Pidän hyvänä että on annettu selkeät ohjeet ja toleranssit (tietääpähän ainakin milloin on sallituissa rajoissa, vähemmän urputtamisen varaa), ja silti allekirjoitan esim. urpiaisen näkemyksen.
Omat havaintoni eivät tue näkemystäsi. Jostain syystä en ole myöskään onnistunut tähän päivään mennessä saamaan yhtään (ylinopeus)sakkoa, myöskään maaseutumatkoilla taajamien ulkopuolella, ilmeisesti tosi hyvää tuuria tai sitten en ole vain kaahaillut tarpeeksi.Isoissa kaupungeissa luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ulkomailla olen saanut yhdet sakot, mutta en ylinopeudesta. Ajoin "liian pitkään" ohituskaistalla koska toinen kaista oli lähes ajokelvoton, täynnä pienen lapsen kokoisia kuoppia. Kyseisessä sakkorysässä haiskahti hieman rahastus varsinkin kun tajusivat ratissa olevan ulkomaalaisen, mutta en alkanut urputtaa, ja homma hoidettiin epävirallisesti jotta en kuulemma joutuisi käymään poliisiasemalla selvittämässä asiaa. Matka jatkui. Onneksi Suomessa en ole törmännyt vastaavanlaiseen toimintaan, osittain ehkä koska poliisit eivät pääsääntöisesti ota täällä rahaa vastaan henkilökohtaisesti.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 02.10.2009 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Pointti olikin se, että todennäköisyys joutua muun kuin peltipoliisin mittaamaksi on erittäin pieni tässä maassa tai sitten kaikki rikospoliisitkin pitää laittaa tien varteen mittaamaan. Eli periaatteessa jos vaikka seuraat sekunnin rajoitusmerkin kohdalla mitä juniori tekee takapenkillä ja käy se hemmetin huono tuuri niin... Mutta todennäköisempää, helvetin paljon todennäköisempää, on ettei käy.Frederik Krueger kirjoitti:Tuo on vain väliaikainen ongelma. Ihmisillä on yleisesti tapana alkaa totella sääntöjä kun huomaavat niiden rikkomisella sittenkin olevan seuraamuksia. Olen jo pidemmän aikaa huomannut että ainakin Kehä I:llä, Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä ihmisten ajovauhti ruuhka-aikojen ulkopuolellakin on laskenut, ajetaan kiltisti lähempänä sitä 70-80 km/h mikä kullakin tienpätkällä on käytössä. Uutiset tarkentuneesta valvonnasta ovat ilmeisesti pureneet, eikä ajonopeuksien lasku ole myöskään tuntunut aiheuttavan epätoivottujen ohitustilanteiden lisääntymisiä.
Itse en ole vuoden 2003 jälkeen nähnyt tutkan välähtävän ja minä olen sentään ajellut aika vilkkailla seuduilla. Se ainut välähdys olikin keskellä ei mitään.
Came here for school, graduated to the high life
^ Yleensä kun tämän tyylisiä uudistuksia tehdään nopeusrajoitukset myös käydään läpi tai niitä jopa nostetaan jos autoilijat eivät koe niitä noudattamisen arvoisiksi. Suomessa taas ihmiset eivät ole kansalaisia vaan hallintoalamaisia, joten tämä ei ole tärkeää.
Yllä olevaa on tehty mm. Tanskassa.
Yllä olevaa on tehty mm. Tanskassa.
Came here for school, graduated to the high life
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Eroaako tämä jotenkin aikaisemmasta tilanteesta? Mikä oikeastaan olikaan varsinainen ongelma?exPertti kirjoitti:Pointti olikin se, että todennäköisyys joutua muun kuin peltipoliisin mittaamaksi on erittäin pieni tässä maassa tai sitten kaikki rikospoliisitkin pitää laittaa tien varteen mittaamaan.
Ihmettelen näkemystä että tarkennetut ja yhdenmukaistetut rajat saisivat ihmiset vain ajamaan kovemmin, tai mikä se pointti oli. Varmasti tämänkin jälkeen pystyy monesti kaahailemaan jäämättä kiinni, mutta nyt on ainakin tarkennettu ja yhdenmukaistettu mikä todennäköisesti on seuraamuksena, jos sattuu jäämään kiinni ylinopeudesta. Vähemmän urputusta, enemmän laatuaikaa perheen parissa.
En tiedä liittyykö tuo jotenkin ylläolevaan, mutta varmasti aina löytyy hyviä selityksiä miksei ole seurannut liikennemerkkejä tai miksi ajaa ylinopeutta. Olisihan se missattu liikennemerkki voinut olla vaikka hirvi.Eli periaatteessa jos vaikka seuraat sekunnin rajoitusmerkin kohdalla mitä juniori tekee takapenkillä ja käy se hemmetin huono tuuri niin...
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ongelma on, että _minusta_ (veikkaan etten ole ainoa) monessa kohtaa nopeusrajoitukset ovat erittäin alhaiset paikkaan nähden. Tähän asti ongelmaa ei ole ollut, koska puuttumisraja on ollut melko korkea ja toisaalta yleensä rikesakkoja eivät poliisit ole ehtineet kirjoitella, kun päiväsakotkin työllistävät niin kivasti.Frederik Krueger kirjoitti:Eroaako tämä jotenkin aikaisemmasta tilanteesta? Mikä oikeastaan olikaan varsinainen ongelma?exPertti kirjoitti:Pointti olikin se, että todennäköisyys joutua muun kuin peltipoliisin mittaamaksi on erittäin pieni tässä maassa tai sitten kaikki rikospoliisitkin pitää laittaa tien varteen mittaamaan.
Ihmettelen näkemystä että tarkennetut ja yhdenmukaistetut rajat saisivat ihmiset vain ajamaan kovemmin, tai mikä se pointti oli. Varmasti tämänkin jälkeen pystyy monesti kaahailemaan jäämättä kiinni, mutta nyt on ainakin tarkennettu ja yhdenmukaistettu mikä todennäköisesti on seuraamuksena, jos sattuu jäämään kiinni ylinopeudesta. Vähemmän urputusta, enemmän laatuaikaa perheen parissa.
En tiedä liittyykö tuo jotenkin ylläolevaan, mutta varmasti aina löytyy hyviä selityksiä miksei ole seurannut liikennemerkkejä tai miksi ajaa ylinopeutta. Olisihan se missattu liikennemerkki voinut olla vaikka hirvi.Eli periaatteessa jos vaikka seuraat sekunnin rajoitusmerkin kohdalla mitä juniori tekee takapenkillä ja käy se hemmetin huono tuuri niin...
Nyt kun puuttumisrajaa alennettiin ja vähän kuin tönittiin enemmän antamaan myös rikesakkoja on liikenne oikea iso hedelmäpeli. Todennäköisyys saada sakkoja on edelleen pieni, mutta epähuomiossa voit menettää ihan huonoa tuuriasi todella isoja rahasummia, päiväsakkosysteemin ollessa mitä on.
Mikäs vika tässä olisikaan jos yksin asuisi ja rahaa tarvitsisi vain välttämättömyyksiin (viinaa, ruokaa, viinaa, olutta... ), mutta yksi epähuomioinen kymmensekuntinen ja kotona tarjoillaankin ääritilanteessa ruokapöydässä ei-oota.
Came here for school, graduated to the high life
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Suomessa tuntuu olevan motareilla aika korkeat sallitut kesänopeudet (120km/h) verrattuna esim. Amerikkoihin, moniin Aasian maihin jne. Sinänsä olen samaa mieltä että nopeusrajoitusten tulee olla järkeviä, vaikka se ei sinänsä liity suoraan tähän keskusteluun. Vielä kun joku keksisi mikä se järkevä on. Jos motareille saadaan valotaululiikennemerkit, en ole sitä vastaan että nopeusrajoitukset saattaisivat muuttua lennossa olosuhteiden muuttuessa, Saksan malliin. (sateella, sumussa jne. joidenkin teiden nopeusrajoitukset laskevat, hyvällä kelillä vastaavasti nousevat)exPertti kirjoitti:^ Yleensä kun tämän tyylisiä uudistuksia tehdään nopeusrajoitukset myös käydään läpi tai niitä jopa nostetaan jos autoilijat eivät koe niitä noudattamisen arvoisiksi. Suomessa taas ihmiset eivät ole kansalaisia vaan hallintoalamaisia, joten tämä ei ole tärkeää.
Yllä olevaa on tehty mm. Tanskassa.
Joka tapauksessa, eivät Suomen motarirajoitukset (120km/h kesällä) ole kansainvälisesti tarkastellen niin hirmuisen alhaisia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ei minulla moottoriteistä pahaa sanottavaa ole. Jos oletetaan puuttumisrajat pitää mittarivirhe huomioon ottaen ajaa motarilla >135 saadakseen edes pienen mahdollisuuden sakkoon.Frederik Krueger kirjoitti:Suomessa tuntuu olevan motareilla aika korkeat sallitut kesänopeudet (120km/h) verrattuna esim. Amerikkoihin, moniin Aasian maihin jne. Sinänsä olen samaa mieltä että nopeusrajoitusten tulee olla järkeviä, vaikka se ei sinänsä liity suoraan tähän keskusteluun. Vielä kun joku keksisi mikä se järkevä on. Jos motareille saadaan valotaululiikennemerkit, en ole sitä vastaan että nopeusrajoitukset saattaisivat muuttua lennossa olosuhteiden muuttuessa, Saksan malliin. (sateella, sumussa jne. joidenkin teiden nopeusrajoitukset laskevat, hyvällä kelillä vastaavasti nousevat)exPertti kirjoitti:^ Yleensä kun tämän tyylisiä uudistuksia tehdään nopeusrajoitukset myös käydään läpi tai niitä jopa nostetaan jos autoilijat eivät koe niitä noudattamisen arvoisiksi. Suomessa taas ihmiset eivät ole kansalaisia vaan hallintoalamaisia, joten tämä ei ole tärkeää.
Yllä olevaa on tehty mm. Tanskassa.
Joka tapauksessa, eivät Suomen motarirajoitukset (120km/h kesällä) ole kansainvälisesti tarkastellen niin hirmuisen alhaisia.
Entäs 40 km/h rajoitus valtatiellä? Näin nykyään maakunnissa entisissä 60-80 km/h keskustan ohituksissa.
Ja muutenkin jopa tältä syksyltä on esimerkkejä siitä, että rajoituksia muutetaan kerralla -20 km/h. Ja yleensä keskeltä ei mitään.
Came here for school, graduated to the high life
Saanko pyydettyä poliisit tänne meidän hoodseille vai tuleeks ne kun kerkee? Viimeks ollu tutka tossa ala-asteella kyylämummonaapureitteni mukaan vuos sit, pelkät mopopojat ajelee sitä 55-vauhtia 30-alueella joka vitun aamu. Puhumattakaan näistä viiskybäsistä puolsokeista mersukuskeista, jotka lähtee palavereihinsa aina myöhässä.Vantaalla puolentoista tunnin valvonta päiväkodin lähellä sai aikaan yhteensä noin 50 sakkoa ja huomautusta. Suuri osa sakoista oli 85 euron rikesakkoja.
60 ja alle nopeuksissa tää tehostettu systeemi ois toimiessaan loistava! Aivan ihana. 60-80 -alueilla ihan sama, olkoon tarkka. 100-lätkä tiellä niin nopeuksia ei tarttis katella lainkaan. Oon tottunu asettamaan 100-alueella vakionopeudeks 120, nyt kai alennettava suosiolla, enköhän opi...
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Etköhän nyt vähän liioittele? Noin ei liene tapahtunut koskaan.exPertti kirjoitti:Mikäs vika tässä olisikaan jos yksin asuisi ja rahaa tarvitsisi vain välttämättömyyksiin (viinaa, ruokaa, viinaa, olutta... ), mutta yksi epähuomioinen kymmensekuntinen ja kotona tarjoillaankin ääritilanteessa ruokapöydässä ei-oota.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Eivät tuon listan mukaan taajamanopeudetkaan ole Suomessa niin erityisen alhaisia kansainvälisesti tarkastellen.exPertti kirjoitti:Ei minulla moottoriteistä pahaa sanottavaa ole. Jos oletetaan puuttumisrajat pitää mittarivirhe huomioon ottaen ajaa motarilla >135 saadakseen edes pienen mahdollisuuden sakkoon.
Entäs 40 km/h rajoitus valtatiellä? Näin nykyään maakunnissa entisissä 60-80 km/h keskustan ohituksissa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Jaa miksi liioittelen? 300-400 euron poistuminen ruokabudjetista on isollekin perheelle "aika kelju juttu". Ja kaikki tämä, että tarkkaavaisuus herpaantuu.Frederik Krueger kirjoitti:Etköhän nyt vähän liioittele? Noin ei liene tapahtunut koskaan.exPertti kirjoitti:Mikäs vika tässä olisikaan jos yksin asuisi ja rahaa tarvitsisi vain välttämättömyyksiin (viinaa, ruokaa, viinaa, olutta... ), mutta yksi epähuomioinen kymmensekuntinen ja kotona tarjoillaankin ääritilanteessa ruokapöydässä ei-oota.
Sanon nyt, että minä en yleisesti puolusta ylinopeutta ajamista. Minua pelottaa tuo yllä oleva jos se sattuisi itselle, minulle joka tapaa vahtia omia ajonopeuksiaan melko tarkasti. Ei se vahdinta viimeksikään auttanut kun hetkeksi herpaantui.
Came here for school, graduated to the high life
-
- Kitisijä
- Viestit: 9426
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Yhtä asiaa ihmettelen suuresti. Nimittäin sitä, ettei kukaan ole tässä ketjussa hehkuttanut, ettei koskaan aja noin törkeää ylinopeutta kuin tuo 6 kilzaa tunnis. Sitten jäin miettimään sitä, että miksi vatussa firmani luukuilla ei ole jatkuvasti niitä teidenritareita päättymättömässä jonossa tunnustamassa konstaappelille kuinka edellisiltana vahingossa viisari heilahti rosvosekotorille. Ei kai kaikilla kuitenkaan ole säätimiä koko aikaa käytössä.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Voi vittu, nyt ne on ostanu peltipoliisin jo tännekin.Ylermi Ylihankala kirjoitti:Yhtä asiaa ihmettelen suuresti. Nimittäin sitä, ettei kukaan ole tässä ketjussa hehkuttanut, ettei koskaan aja noin törkeää ylinopeutta kuin tuo 6 kilzaa tunnis. Sitten jäin miettimään sitä, että miksi vatussa firmani luukuilla ei ole jatkuvasti niitä teidenritareita päättymättömässä jonossa tunnustamassa konstaappelille kuinka edellisiltana vahingossa viisari heilahti rosvosekotorille. Ei kai kaikilla kuitenkaan ole säätimiä koko aikaa käytössä.
Mieetin tätä taas eilen kotimatkalla ja en nyt oikein kässää. Ei tää mun mielestä mitenkään erityisesti liikenneturvallisuutta paranna. Mulla oli aikaisemmin vähän sellainen sääntö, että 10% voi ajella ylinopeutta ja siihen ei vielä poliisi puutu, eli motarilla 132km/h ja 30-alueella 33km/h. Nythän mä voin hurauttaa siellä pikkutiellä niiden lapsien ja mummojen välissä jo neljääkymppiä, enkä silti saa edes sakkoja, muistarin vaan. Mut kai mua viisaammat on taas miettineet tän tarkkaan...
Work like a captain, play like a pirate.