NuoriD kirjoitti:Jos brändityöryhmä pyrkii vaikuttamaan siihen millainen suomi on, ja sitä kautta muuttamaan brändiä, uskon että brändi voi periaatteessa muuttua.
Nyt puhumme samaa kieltä. Kirjoitetaanko brändivaltuuskunnalle pamfletti?
NuoriD kirjoitti:Jos brändityöryhmä pyrkii vaikuttamaan siihen millainen suomi on, ja sitä kautta muuttamaan brändiä, uskon että brändi voi periaatteessa muuttua.
Nyt puhumme samaa kieltä. Kirjoitetaanko brändivaltuuskunnalle pamfletti?
Me ei päästäis yhteisymmärrykseen siitä, mihin suuntaan Suomea pitäisi muuttaa
NuoriD kirjoitti:Jos brändityöryhmä pyrkii vaikuttamaan siihen millainen suomi on, ja sitä kautta muuttamaan brändiä, uskon että brändi voi periaatteessa muuttua.
Kyllä brändiä voi muuttaa muuttamatta tuotetta. Tuo on joskus pelkkää nerokasta positiointia tai sitten sattumaa.
Brändiä parempi kysymys tässäkin tapauksessa on, mikä on se asiakashyötyä tuottava tuote, jota brändillä halutaan markkinoida. Suomi ei ole vastaus...
Jos jotain fiksua joku onnistuu kaivamaan esiin, niin bändi voitaisiin kohdistaa siihen ja unohtaa muu. Volvo oli pitkään turvallinen, vaikkei muistaakseni enää kauden loppupuolella pärjännytkään törmäystesteissä jäykän rakenteen takia.
Oman kokemukseni mukaan suomalaisuus on hyvä kohtuullisen hyvä brändi ulkomailla sikäli kun ulkkarilla mitään mielikuvaa meistä on. Meihin liittyvät mielikuvat ovat mm. rehellisyys, asiantuntemus, korkeaan koulutus ja huipputeknologia. Osa näistä mielikuvista ei niinkään liity suomalaisuuteen vaan pohjoismaalaisuuteen. Mutta eipä sillä väliä, pääasia kuitenkin on, että suomalainen yritys voi saada tiettyä mielikuvaetua esim. ranskalaiseen yritykseen ainakin sellaisilla aloilla joissa osaaminen ja teknologia ovat tärkeitä. Jos Ollilan vetämä poppoo onnistuu tekemään suomalaisten vahvuudet entistä tutummiksi maailmalla, niin kyllä siitä varmasti hyötyä on. Meillä kuitenkin paljon pieniä kansainvälisiä firmoja, joilla oma brändi on usein kehittymätön.
Moni tuntuu tässä ketjussa vetävän yhtäläisyysmerkin markkinoinnin ja mainonnan välillä. Toivon kyllä kovasti, että työryhmällä on mielessä kuitenkin ensisijaisesti mielessä hienovaraisemmat keinot kuin joku korni Fabulous Finland –mainoskamppis, mutta enpä ole tutustunut sen kummemmin heidän aikomuksiin.
Chap kirjoitti: Toivon kyllä kovasti, että työryhmällä on mielessä kuitenkin ensisijaisesti mielessä hienovaraisemmat keinot kuin joku korni Fabulous Finland –mainoskamppis, mutta enpä ole tutustunut sen kummemmin heidän aikomuksiin.
Nyt tuli sellanen mielikuva Absolutely Fabulousin Patsysta ja Edinasta mainostamassa Suomea.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
sivustahuutaja kirjoitti:
Jos jotain fiksua joku onnistuu kaivamaan esiin, niin bändi voitaisiin kohdistaa siihen ja unohtaa muu. Volvo oli pitkään turvallinen, vaikkei muistaakseni enää kauden loppupuolella pärjännytkään törmäystesteissä jäykän rakenteen takia.
Kyllä. Brändin täytyy kuitenkin perustua tosiasioihin ollakseen menestyksekäs.
Suomen brändiä on turha rakentaa siltä pohjalta, että olemme avoimia, elämäniloisia, spontaaneja, muutosvalmiita ja nälkäisiä.
Parempi olisi rakentaa se tosiasioille: olemme ikävystyttäviä, mutta täsmällisiä. Koulutustaso on hyvä ja infra toimii.
Chap kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan suomalaisuus on hyvä kohtuullisen hyvä brändi ulkomailla sikäli kun ulkkarilla mitään mielikuvaa meistä on. Meihin liittyvät mielikuvat ovat mm. rehellisyys, asiantuntemus, korkeaan koulutus ja huipputeknologia. Osa näistä mielikuvista ei niinkään liity suomalaisuuteen vaan pohjoismaalaisuuteen. Mutta eipä sillä väliä, pääasia kuitenkin on, että suomalainen yritys voi saada tiettyä mielikuvaetua esim. ranskalaiseen yritykseen ainakin sellaisilla aloilla joissa osaaminen ja teknologia ovat tärkeitä. Jos Ollilan vetämä poppoo onnistuu tekemään suomalaisten vahvuudet entistä tutummiksi maailmalla, niin kyllä siitä varmasti hyötyä on. Meillä kuitenkin paljon pieniä kansainvälisiä firmoja, joilla oma brändi on usein kehittymätön.
Moni tuntuu tässä ketjussa vetävän yhtäläisyysmerkin markkinoinnin ja mainonnan välillä. Toivon kyllä kovasti, että työryhmällä on mielessä kuitenkin ensisijaisesti mielessä hienovaraisemmat keinot kuin joku korni Fabulous Finland –mainoskamppis, mutta enpä ole tutustunut sen kummemmin heidän aikomuksiin.
Minulla on samanlainen kokemus, jos ei lasketa tiettyjä viinaturismin kohteita. Suomen "brändi" on jo niin hyvä, että ei sitä tarvitsisi yrittää parantaa. Jotenkin hupaisa ajatus ylipäänsä, että mielikuvalla maasta olisi kovin suurta merkitystä muun kuin matkailun kannalta, ja matkailu on varsin marginaalinen elinkeino. Eiköhän bisnesmielessä hyvä mielikuva välity parhaiten erilaisista kansainvälisistä vertailututkimuksista ja siitä, että suomalaiset yritykset toimivat luotettavasti, tekevät laadukkaita tuotteita ja palveluja ja verkostoituvat riittävästi.
Into viisaiden miesten ja vähemmässä määrin naisten komiteoihin, yhdistettynä kokoomuksen yritysmaailman lipomiseen, alkaa mennä kyllä naurettavuuksiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti:Into viisaiden miesten ja vähemmässä määrin naisten komiteoihin, yhdistettynä kokoomuksen yritysmaailman lipomiseen, alkaa mennä kyllä naurettavuuksiin.
Se nyt on vaan siistii kantaa rynkkyy
Elämä halpa, armeija kallis
Otto on alokas
Yks sarrrjaa, kaks sarrrjaa, muuta ei sit tarrrvitakkaa
SAint- Ultimate Fighting Machine