Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

SikaMika kirjoitti:Onko hyviä neuvoja Vistan tehdasasetusten palauttamiseksi?
Liekö visvassa idea tyrkätä ensin visvalevy sisään ja valita "palauta varmuuskopio" tai "korjaa", jollon se huuteloo ko. levyjä vasta?
Kirjoitan tätä alasti
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

McJanne kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:Onko hyviä neuvoja Vistan tehdasasetusten palauttamiseksi?
Liekö visvassa idea tyrkätä ensin visvalevy sisään ja valita "palauta varmuuskopio" tai "korjaa", jollon se huuteloo ko. levyjä vasta?
En tiijä. Sain kuitenkin sen asennettua suoraan kovalevyltä painettuani F11:tä ennen käynnistymistä. Tuossa se on nyt raksuttanut pari tuntia.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

SikaMika kirjoitti:raksuttanut pari tuntia.
Heh. "Express recovery"? :>
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 346
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Pitäis löytää Macille toimiva ja mieluusti halpa/ilmainen PGP-clientti. Pelkkä tekstin salaaminen/avaaminen ja avaimien hanskaus riittää, mitään tiedostojensalausta tai muita hienoja ominaisuuksia ei tarvita. Google ei ole auttanut, koska mulla itsellä ei ole Mäkkiä eikä niin ollen mahdollisuutta testata softaa ja se kelle kyseinen softa tulee, on aika tottumaton tietokoneisiin. Siispä mieluusti suositus kyseistä softaa käyttäneeltä macistiltä.
henkilökohtaista kukoistusvastuuta rakenteellisen politiikan kustannuksella korostava puolivillainen sosiaalinen teoretisointi
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kaksivuotiaalla läppärilläni on joku ongelma. Yhä useammin ruutuun tulee viesti "Tällä sivulla oleva komentotiedosto keskeytettiin muistin vähyyden vuoksi" (tjsp). Kone on hidastunut huomattavasti, aukeaa hitaasti ja sulkeutuu hitaasti. Vaikka kone on ilmavasti kivassa telineessä pöydällä, tuuletin kohisee jatkuvasti ja kone kuumenee. Turha kuvitellakaan tekevänsä montaa asiaa yhtäaikaa, hidastuu ihan etanaksi ja joskus jopa jymähtää paikoilleen. Ei jaksa pyöräyttää virustorjuntaohjelmaa (Avira AntiVir), vaan puolentoista tunnin jälkeen kone on jähmettynyt paikalleen.

Onko meille nyt tullut kuolema vai vienkö huoltoon? Vituttaa kun mikään ei auta.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Lolita kirjoitti:Onko meille nyt tullut kuolema vai vienkö huoltoon? Vituttaa kun mikään ei auta.
1. Safe-modeen
2. Levyn siivous (mikälie suomeksi, disk cleanup)
3. Defrag kaikille asemille
4. CCleanerilla rekisterin virheet pois
5. Spybotilla kahdesti skanni läpi
...
n. Windowsin uudelleenasennus
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä tarviin vähän selkeämmät ohjeet kolmeen ensimmäiseen.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Lolita kirjoitti:Mä tarviin vähän selkeämmät ohjeet kolmeen ensimmäiseen.
1. Kun käynnistät koneen, hakkaat F8 niin kauan kunnes saat eteesi listan, josta valitset kohdan "safe-mode" (en muista mikä suomeksi, sovella).

2. Wintöötin käynnistettyä haet Start (käynnistä) valikosta programs (ohjelmat/kaikki ohjelmat) -> accessories (apuohjelmat) -> system tools (järjestelmätyökalut)-> disk cleanup (levyn siivous tmc). Käyttö helppo.

3. Sama kun edellinen, mutta valitset levyn eheytyksen (disk defragment) ja siitä kovanlevyn osa kerrallaan defragment toiminnolla kunnes sanoo että valmis (ja sit seuraava).

Auttoiko tämä?
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Auttoi, nyt kokeillaan :]
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Lolita kirjoitti:Auttoi, nyt kokeillaan :]
*ristii sormet kyynärpäitä myöten*
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Tuttua hommaahan se oli, olin nuo jo tehnyt, mutten vikasietotilassa. Muita jo kokeiltuja on wintoosan ulkoasun muuttaminen mahdollisimman vähän suorituskykyä rasittavaksi, samoin virrankulutus/suorituskyvyn.

Eilisen kokeilun vaikutuksesta en osaa vielä sanoa muuta kuin, että virustorjunta ei jaksanut edelleenkään alkua pidemmälle, kun sivupalkin pikkumittari näytti jatkuvasti 100%. Kai se jotain muistia kuvaa. Tänään on vuorossa AntiVirin uudelleenasennus.
Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Siivouksen jälkeen tsekkaa tehtävienhallinnasta onko sulla hirveästi prosesseja päällä. Laita vaikka kuva tänne. Tässä on about minimi millä XP pyörii.

http://kitina.net/album_page.php?pic_id=7524
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Mikä mun hiirtä vaivaa kun se veivaa välillä ihan minne sattuu? Se ei yhtään tottele mun kättä ja ranteeseen alkaa särkemään kun yrittää "pitää" sitä paikoillaan tai siirtää oikeeseen kohtaan :(
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Stinky kirjoitti:Mikä mun hiirtä vaivaa kun se veivaa välillä ihan minne sattuu? Se ei yhtään tottele mun kättä ja ranteeseen alkaa särkemään kun yrittää "pitää" sitä paikoillaan tai siirtää oikeeseen kohtaan :(
Optinen hiiri ? pöydällä tai "silmässä" likaa / roskia / heiluva karva on yksi mahdolisuus.
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Se on varmaan sit karva. Niitähän löytyy kun kämpässä on kaks karvasta kattia. Tarttee varmaan hankkia toisenlainen hiiri.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Stinky kirjoitti:^Se on varmaan sit karva. Niitähän löytyy kun kämpässä on kaks karvasta kattia. Tarttee varmaan hankkia toisenlainen hiiri.
Yleensä neuvoisin hiiriongelmissa hankkimaan kissan. Nyt annan kuitenkin täysin päinvastaisen neuvon.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Lolita kirjoitti:Eilisen kokeilun vaikutuksesta en osaa vielä sanoa muuta kuin, että virustorjunta ei jaksanut edelleenkään alkua pidemmälle, kun sivupalkin pikkumittari näytti jatkuvasti 100%. Kai se jotain muistia kuvaa. Tänään on vuorossa AntiVirin uudelleenasennus.
Sulla latautuu muistiin käynnistäessä joku sovellus joka vie 100% sun suoritintehostasi jatkuvasti, ja todennäköisesti siinä samalla bloattaa sun muistin täyteen ajan kanssa. Paina Ctrl-alt-del ja avaa sovellustenhallinta/tehtävienhallinta/mikäsenytoli. Sen pitäisi vistassa olla siinä alimpana listassa. Ota otsikkopalkista prosessit-välilehti, ja järjestä prosessit suoritin(käyttö)/CPU-sarakkeen perusteella. Katso sitten minkä niminen prosessi sulla siellä listan yläpäässä keikkuu rohmuten kaiken vapaan suoritintehon (todennäköisesti noin 70-90% välillä pomppiva arvo siinä suoritin-kohdassa), niin tiedät mihin ohjelmaan/tiedostoon liittyvä ongelma on kyseessä. Google yleensä antaa lisäinfoa kirjoittamalla esimerkiksi ohjelman nimi ja "100% CPU" sen perään.
Viimeksi muokannut Manaaja, 14.08.2009 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Manaaja kirjoitti:Sulla latautuu muistiin käynnistäessä joku sovellus joka vie 100% sun suoritintehostasi jatkuvasti, ja todennäköisesti siinä samalla bloattaa sun muistin täyteen ajan kanssa. Paina Ctrl-alt-del ja avaa sovellustenhallinta/tehtävienhallinta/mikäsenytoli. Sen pitäisi vistassa olla siinä alimpana listassa. Ota otsikkopalkista prosessit-välilehti, ja järjestä prosessit suoritin(käyttö)/CPU-sarakkeen perusteella. Katso sitten minkä niminen prosessi sulla siellä listan yläpäässä keikkuu rohmuten kaiken vapaan suoritintehon, niin tiedät mihin ohjelmaan/tiedostoon liittyvä ongelma on kyseessä. Google yleensä antaa lisäinfoa kirjoittamalla esimerkiksi ohjelman nimi ja "100% CPU" sen perään.
Jep, ja toinen hyvä jumittaja on muistinkäyttö, esmees firefoxi pruukaa menemään satoihin megoihin jos on useemman päivän putkeen päällä.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 6497
Liittynyt: 30.10.2006 20:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

kjkj
Viimeksi muokannut Stadinarska, 14.09.2009 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Stadinarska kirjoitti:Hei, rakentajat ja teknikot ja moniymmärtäjät

ota kantaa seuraavaan. Kylpyhuoneen kosteusvaurio korjataan taloyhtiön puolesta, ok. Vuoden päästä asukas ottaa kaapin pois kylppärin seinän vierestä ja kosteus oli silloin siis levinnyt olohuoneeseenkin, jota ei ollut huomattu, nyt siis jo rutikuivaa vauriota...parketilla on tummaa 1,5 metriä ja 50 centin leveydeltä ja pikkuseinä alaosaltaan vaurioitunut ja iso seinä vieressä vain pikku kulmasta. tapetit siis vaurioituneet myös.

Taloyhtiö maksaisi vain tuon nurkan. Siis parketin korjaus jättäisi kirjavan paikan siihen. taloyhtiö maalaisi tuon pikkuseinän mutta ison seinän kohdalla minä saisin maalauttaa sen! paitsi tuon pienen 0,5 metrin osuuden, mutta tapetti olisi kuitenkin poistettava koko seinältä että tulee siisti ja se olisi sitten mun maksettava vaikka osavaurioseinä.

Mutta sitten seuraa vielä se, että rakennusvaiheessa alkuperäinen omistaja on tilannut parketin. Ilmeisesti se ilman tilausta olisi ollut muovimatto. Siis sen parketin, joka nyt korjattava. Isännöitsijä heittää ja uhkaa, että oikeastaan taloyhtiön pitäisi korjata se alkuperäiseen asuunsa (muovimatto).
Eikö tuo ole silloin alkuperäinen, se parketti, jos se on rakennusvaiheesa tilattu?
Miten nyt pitää toimia sitten? Voisiko taloyhtiö korjata sen alueen niin, että siinä on muovimatto, vai onko minulla tietysti oikeus saada siihen parketinkorjaus?
Ja sitten taloyhtiön isännöistijä ehdottaa mulle vielä tapetin poistoja itse!
Olenkin sitä tehnyt.
Pitäisikö mun maksaa tuo lattiakin vai paljonko mun pitäisi maksaa jos se pitäis tulkita muovimaton korjaukseksi. Parketin poisto vai?
Ja eikö se iso seinä ole taloyhtiön hommaa koska siinä on 30 kertaa 30 senttiä vauriokulma.
Ja maksaako 4 metrin huonekorkuinen maalaus 100 euroa normaalimaalilla? Minulle osuus.
SA
Sen mitä ei asunto-osakeyhtiön vakuutus korvaa, kotivakuutus korvaa, paitsi tietenkin jos kyseessä on tahallinen/tuottamuksellinen, silloin korvaa tekijän vakuutukset.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

Paras, laillinen, ilmainen ja heti saatavilla oleva Zip-ohjelma? Mulla on käyttiksenä XP.
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 346
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Vaola kirjoitti:Paras, laillinen, ilmainen ja heti saatavilla oleva Zip-ohjelma? Mulla on käyttiksenä XP.
Winraron sharewarea ja hoitaa homman.
henkilökohtaista kukoistusvastuuta rakenteellisen politiikan kustannuksella korostava puolivillainen sosiaalinen teoretisointi
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Noin vuoden vanha litteä näyttö vilkkuu hillittömästi aina mennessään päälle. Epäsäännöllistä välkkymistä kestää aikansa, alle minuutin kuitenkin. Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Mikä osa koneesta kannattaa ensimmäisenä viedä huoltoon?
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Lolita kirjoitti:Noin vuoden vanha litteä näyttö vilkkuu hillittömästi aina mennessään päälle. Epäsäännöllistä välkkymistä kestää aikansa, alle minuutin kuitenkin. Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Mikä osa koneesta kannattaa ensimmäisenä viedä huoltoon?
Varmaan ihan ensimmäiseksi kannattaa ruuvata ne liittimien ruuvit kiinni ja lonksutella johtoa tovi. Jos ei loivene

takuu voimassa -> vaihtoon

takuu ei voimassa -> uus kehiin
Kirjoitan tätä alasti
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Lolita kirjoitti:Noin vuoden vanha litteä näyttö vilkkuu hillittömästi aina mennessään päälle. Epäsäännöllistä välkkymistä kestää aikansa, alle minuutin kuitenkin. Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Mikä osa koneesta kannattaa ensimmäisenä viedä huoltoon?
Kuulostaisi siltä että näytön taustavalo eli kylmäkatodiputki tai sen invertteri vetelee viimeisiään. Elinikä on rajallinen kuten myös normaaleissa, toimistojen katoista löytyvissä loisteputkilampuissakin. Kuten tiedät, ne alkavat ensin vilkkua käynnistyksessä aina vaan pidempään kunnes epävarmasti vihdoin käynnistyvät, ja lopulta jäävät vilkkumaan ikuisesti.

Eli jos on takuuta voimassa, äkkiä huoltoon. Muuten voit heittää laitteella samoin tein vesilintua, sillä moisen vaihdattaminen huollossa (ei, et voi tehdä sitä itse) maksaa paljon enemmän kuin mikä tahansa uusi, todennäköisesti reilusti parempi ja isompi näyttö kuin mikä sinulla nyt on.
Vastaa Viestiin