Totta. Pesen muuten astiat tuhlailevasti käsitiskinä, koska en halua luopua kattilakaapista pesukoneen hyväksi.exPertti kirjoitti:
Tietysti. Hiuksetkin voi pestä ilman shampoota. Ja astiat ja silleen...
Mammailu
Aijai, meillä pesun hoitaa vähintään AAA-luokan hiljainen ja muutenkin täydellinen ekokone. Käsitiski vie vähintään kolme kertaa enemmän vettä (ihan oikeasti). Mutta kuten vaippa-asiasta opimme vettä piisaa ja se puhdistuukin kivasti.nowaysis kirjoitti:Totta. Pesen muuten astiat tuhlailevasti käsitiskinä, koska en halua luopua kattilakaapista pesukoneen hyväksi.
Came here for school, graduated to the high life
Juu tottahan tokinowaysis kirjoitti:Any day, mun on pitänytkin sanoa sulle jo asiasta! Jaksatteeko tulla kattomaan joku kerta, kun teidän ois helpompi kun teillä on se auto?bliss kirjoitti:Tämä keskustelu virkisti muistiani...: sit kun nowalla on taas kassillinen lapsen vaatteita etsimässä uutta kotia, niin meillä otataan vastaan
![Iso Hymy :]](./images/smilies/icon_hymy.gif)
Ens vkloppu ollaan Sammatissa, mutta sitten onkin avointa aikaa...
Mä en saa tota auki, joten voin edelleen kuvitella pelastavani maailman kestovaipoilla. Ei silti mun logiikkaan mahdu sekään että esim. kertakäyttöastiat olisivat yhtä ekologisia kuin kestoastiat. Miten siis vaipat voisi olla??NuoriD kirjoitti:Onhan se tietysti kiva runkata ja fantasioida omasta paremmuudestaan, mutta kestovaippojen maailmanpelastava vaikutus ei ole mitenkään itsestään selvä.
Tsekkaapas tämä
http://www.vihreatehdokkaat.fi/saara.va ... kertis.pdf
ja erityisesti kohta yhteenveto. Kestovaipat tuottavat paljon enemmän jätevesiä ja ilmaston kannalta eroa ei ole.
Tuo tutkimus oli tältä vuodelta. Lienee ihan normaalia, että omat tietoni ovat viiden vuoden takaa, kun asia oli vähän enemmän tässä taloudessa tapetilla. Johan myönsin, että voin ihan hyvin olla väärässä, vaikka en asiaa ihan mustavalkoisenakaan dark siden hyväksi suostu näkemään.NuoriD kirjoitti:Eli tärkeintä on fiilis siitä, että on hyvällä asialla ja elää oikeammin kuin muut. Se, puhuvatko faktat tämän puolesta, ei ole niin oleellista.nowaysis kirjoitti:No enpäs kuule vilkuile enää yhtään mihinkään kun ei vaan niin paljoa oikeasti esikoululaisen äitinä enää jaksa vaippojen pesu kiinnostaa. Ok, ehkä hävisin tämän taiston, ehkä en. So not. Kätkekää sanani sydämiinne ja vaalikaa niitä illan pimeinä tunteina.
PetriFB...
Minä en kuvittele pelastavani maailmaa, tai edes pyrkiväni siihen. En tietysti tahallani kuse kenenkään puuroon tai laske jäteöljyä viemäriin.
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen voi myöntää myös olevansa hupsista heikkaa väärässä, eikä maailma siihen kaadu. Enkä halua elää _oikeammin_ kuin muut, juurihan sanoin että toivon muidenkin ajattelevan ympäristötietoisesti. Silloin kaikilla ois kivempaa, kun kaikki edes yrittäisivät. Tiedän kyllä, paljonko yhden ihmisen panoksella on väliä kun hc-saastumisen aiheuttaa enimmäkseen ihan muut tahot, mutta silti minusta on parempi yrittää kuin luovuttaa. Näin siis toivon myös muiden ajattelevan, ja jos oikeasti kaikki ihmiset vaatisivat ekologisempaa tuotantoa ja teollisuutta, sitä olisi tarjolla, koska raha tässäkin pelissä määrää. Mutta kun monia ei vaan jaksa kiinnostaa.
Petri FB:hen vertaaminen oli alhaista. Odotan anteeksipyyntöäsi.
Prepare for the worstest.
Kysymys on lienee tuotteen valmistamisen vaatimat resurssit + energiamäärä vrt. tuotteen pesemisen vaatima energiamäärä.Zeb kirjoitti:Mä en saa tota auki, joten voin edelleen kuvitella pelastavani maailman kestovaipoilla. Ei silti mun logiikkaan mahdu sekään että esim. kertakäyttöastiat olisivat yhtä ekologisia kuin kestoastiat. Miten siis vaipat voisi olla??
Posliinin/lasin valmistaminen vaatinee vähän erilaiset masuunit kuin kuituvaippa?
Käyttäisin konetta oikeasti ehkä kaksi kertaa kuukaudessa epätyypillisen asumisjärjestelymme takia. Tosin silloinhan se veisi tosi vähän vettä..exPertti kirjoitti:Aijai, meillä pesun hoitaa vähintään AAA-luokan hiljainen ja muutenkin täydellinen ekokone. Käsitiski vie vähintään kolme kertaa enemmän vettä (ihan oikeasti). Mutta kuten vaippa-asiasta opimme vettä piisaa ja se puhdistuukin kivasti.nowaysis kirjoitti:Totta. Pesen muuten astiat tuhlailevasti käsitiskinä, koska en halua luopua kattilakaapista pesukoneen hyväksi.
Prepare for the worstest.
Mun ymmärtääkseni kestovaippojen ongelma on niiden pesu.Zeb kirjoitti:Mä en saa tota auki, joten voin edelleen kuvitella pelastavani maailman kestovaipoilla. Ei silti mun logiikkaan mahdu sekään että esim. kertakäyttöastiat olisivat yhtä ekologisia kuin kestoastiat. Miten siis vaipat voisi olla??NuoriD kirjoitti:Onhan se tietysti kiva runkata ja fantasioida omasta paremmuudestaan, mutta kestovaippojen maailmanpelastava vaikutus ei ole mitenkään itsestään selvä.
Tsekkaapas tämä
http://www.vihreatehdokkaat.fi/saara.va ... kertis.pdf
ja erityisesti kohta yhteenveto. Kestovaipat tuottavat paljon enemmän jätevesiä ja ilmaston kannalta eroa ei ole.
Vesijohtoverkot, pesukoneet, jätevedenpumppaamot ja puhdistamot pyörivät sähköllä ja sitä ei tule töpselistä, vaan se tehdään voimalassa ja siitä syntyy kuormitusta.
Lisäksi kestovaippojen puuvillan viljely vaatii keinokastelua alueilla, jotka kärsivät kuivuudesta. 80 gramman painoisen puuvillaharson tuotanto kuluttaa n. 570 litraa vettä. Köyhien peltojen kastelu vaihdetaan rikkaiden ekovaippojen puuvillan viljelyyn...
Eikös ne kertakäyttöastiat kuitenkin ole pahvia ja muovia, eli vähän samaa kuin kertisvaipatkin? Ei tarvii masuunia!exPertti kirjoitti:Kysymys on lienee tuotteen valmistamisen vaatimat resurssit + energiamäärä vrt. tuotteen pesemisen vaatima energiamäärä.Zeb kirjoitti:Mä en saa tota auki, joten voin edelleen kuvitella pelastavani maailman kestovaipoilla. Ei silti mun logiikkaan mahdu sekään että esim. kertakäyttöastiat olisivat yhtä ekologisia kuin kestoastiat. Miten siis vaipat voisi olla??
Posliinin/lasin valmistaminen vaatinee vähän erilaiset masuunit kuin kuituvaippa?
Hmm.nowaysis kirjoitti:
Petri FB:hen vertaaminen oli alhaista. Odotan anteeksipyyntöäsi.
"metsäsuomalaista setäsektoria---jäärät--No, enpä voi sanoa kyseisten herrojen kohdalla muutenkaan sosiaalisen omatunnon juuri kolkuttelevan. Toisille omasta elämästä huolehtiminen on tosiaan tarpeeksi haasteellista, joten fuck the rest.
Eli kumpikohan tässä ensin aloitti ad hominem hyökkäyksen?
Minä ainoastaan esitin kysymyksen, miksi käyttää kestovaippoja, vastauksena sinä latasit yllä olevan.
Näkisin lukuja mieluusti. Tietty en syö paskaa lautasiltani, mutta tiettyä vertailuajatustahan näissä on. Kestovaippakaan ei taida 15 vuotta kestää kuten omat ensikämppääni ostamat käytössä olevat lautaset, mutta mutta...Zeb kirjoitti:Eikös ne kertakäyttöastiat kuitenkin ole pahvia ja muovia, eli vähän samaa kuin kertisvaipatkin? Ei tarvii masuunia!exPertti kirjoitti:Kysymys on lienee tuotteen valmistamisen vaatimat resurssit + energiamäärä vrt. tuotteen pesemisen vaatima energiamäärä.Zeb kirjoitti:Mä en saa tota auki, joten voin edelleen kuvitella pelastavani maailman kestovaipoilla. Ei silti mun logiikkaan mahdu sekään että esim. kertakäyttöastiat olisivat yhtä ekologisia kuin kestoastiat. Miten siis vaipat voisi olla??
Mitäh?NuoriD kirjoitti:Vesijohtoverkot, pesukoneet, jätevedenpumppaamot ja puhdistamot pyörivät sähköllä ja sitä ei tule töpselistä, vaan se tehdään voimalassa ja siitä syntyy kuormitusta.

Mutta puuvillavaatteethan ne vasta sitten maailmanlaajuinen ongelma ovatkin? Onhan sitä toisaalta muitakin vaihtoehtoja ja puuvillankin tekotapoja voi olla eettisempiä.Lisäksi kestovaippojen puuvillan viljely vaatii keinokastelua alueilla, jotka kärsivät kuivuudesta. 80 gramman painoisen puuvillaharson tuotanto kuluttaa n. 570 litraa vettä. Köyhien peltojen kastelu vaihdetaan rikkaiden ekovaippojen puuvillan viljelyyn...
Et siis halua kierrättää ja pelastaa luontoa??!1 Eipä sillä, ei se pilaantunut ruoka yhtään herkumpi ateriavaihtoehto ole, eikä kestovaipoistakaan syödä, niihin paskotaan.exPertti kirjoitti:Tietty en syö paskaa lautasiltani
Mut hei, sitä mäkään en tajua, että tuolla myydään myös käytettyjä kuukautissuojia. Kuka tunnustaa ostavansa niitä? ND? Vielä voit pelastaa maineesi!
No tuota, voin tunnustaa olevani sen verran mimosan herkkä, että kyllä tuo hiukan loukkasi.nowaysis kirjoitti:^^Ja tästäkö joku loukkasi sinua? Käsittääkseni oikein ylpeilet yksilökeskeisellä nihilistisyydelläsi.
Psst, en minäkään ottanut sitä FB:hen vertaamista ihan tosissani kuitenkaan, vaikka ehkä olisi pitänyt koska emme kuitenkaan tunne IRL..
Erityisesti kohta "Toisille omasta elämästä huolehtiminen on tosiaan tarpeeksi haasteellista, joten fuck the rest. " harmitti.
On totta, että olen kertonut masennuksestani ja ahdistuksestani mutta mielestäni sen käyttäminen argumenttina elämänhallintaongelmista ja sen merkityksestä kestovaippakeskustelussa oli epäasiallista.
Voi olla, että et tarkoittanut tuota, mutta sellainen mielikuva mulle syntyi.
Väitinkö sitä älyttömyyksiin asti haluavani?Zeb kirjoitti:Et siis halua kierrättää ja pelastaa luontoa??!1 Eipä sillä, ei se pilaantunut ruoka yhtään herkumpi ateriavaihtoehto ole, eikä kestovaipoistakaan syödä, niihin paskotaan.
Mut hei, sitä mäkään en tajua, että tuolla myydään myös käytettyjä kuukautissuojia. Kuka tunnustaa ostavansa niitä? ND? Vielä voit pelastaa maineesi!
Oletettavasti fat lady sings vasta kun käytettyjen ja kunnostettujen hammasharjojen markkinat alkavat pyörimään.
Huutonetissä oon törmännyt kun olen kestovaippoja katsellut. Todelliselta vaikutti.Rouva Pupu kirjoitti:Missä? No ei voi taas olla todellista. Senkin uhalla, että kuulostan juppailevalta niin joku roti nyt saatana.Zeb kirjoitti:
Höpspöps, Nowa puhuu varmaan mieluummin itse omasta puolestaan, mutta mulle ei ainakaan tullut mieleenkään tuollainen viittaus. Sähän olet lähes kaikilla mittareilla mitattuna yksi palstan menestyvimmistä yksilöistä, vaikka jäärä vähän oletkin.NuoriD kirjoitti:No tuota, voin tunnustaa olevani sen verran mimosan herkkä, että kyllä tuo hiukan loukkasi.
Erityisesti kohta "Toisille omasta elämästä huolehtiminen on tosiaan tarpeeksi haasteellista, joten fuck the rest. " harmitti.
On totta, että olen kertonut masennuksestani ja ahdistuksestani mutta mielestäni sen käyttäminen argumenttina elämänhallintaongelmista ja sen merkityksestä kestovaippakeskustelussa oli epäasiallista.
Voi olla, että et tarkoittanut tuota, mutta sellainen mielikuva mulle syntyi.
Eli siis jos väittää jotakuta edistyksen vastaiseksi (vrt suvaitsematon, rasisti, natsi yms.) se on ok oli siihen perusteita eli ei.Zeb kirjoitti:Höpspöps, Nowa puhuu varmaan mieluummin itse omasta puolestaan, mutta mulle ei ainakaan tullut mieleenkään tuollainen viittaus. Sähän olet lähes kaikilla mittareilla mitattuna yksi palstan menestyvimmistä yksilöistä, vaikka jäärä vähän oletkin.
Mutta jos osoittaa vielä (natsiuttaan?) toisen näkemykset vääriksi se on jollakin tavalla moraalisesti arveluttavaa, se jää jotenkin hajuna ilmaan tuoksumaan.
On tämä maailma hassu.
Jaa'a. Lukaisin pikaisesti tuon ND:n linkittämän selvityksen ja kyllä mun silmissäni kestovaipat olivat monessakin suhteessa fiksumpi vaihtoehto kertseihin verrattuna. Ympäristökuormitusta lisää melko paljon koneellinen kuivaus. Kun kuivausrummun jätti yhtälöstä pois, kestovaipat olivat pesusta huolimatta ekompia. Ja kierrätettyinä ja itse tehtyinä tuhottomasti edullisempiakin.
Meillä on nyt kestoiltu 3v2kk putkeen. Vajaan vuoden kahden lapsen kanssa, joskin kertiksiä tarvittiin toisella lapsella viimeisen vuoden aikana aika paljonkin solumyrkkyjen takia, kunnes hän oppi kuivaksi. Kuopuksen kanssa ollaan kestoiltu lähes kokonaan.
Meillä on valtaosa vaipoista itse ommeltuja ja tehty mahdollisuuksien mukaan kierrätysmatskuista. Vaippojen lisäksi meiän taloudessa kestoillaan kuukupin, kestositeiden, kestoliivinsuojien, lakanakankaisten pepunpyyhintärättien (kastellaan lämpimällä vedellä ennen pyyhintää) ja flanellisten tiskirättien kanssa. Harsoja käytetään ruokalappuina lapsilla. Osa vaipoista ja harsoista on ollut jo 3v käytössä ja alkavat olla sen näköisiäkin. Pienet vaipat ovat säästössä seuraavaa käyttäjää varten.
Meidän perheessä ekokompastuskivenä ovat huolettomat pesutavat. Eli vaatteet menevät melkein järjestään yhden käyttökerran jälkeen pyykkiin ja vaikka kaksi isoa kuivaustelinettä onkin, ne ovat käytännössä aina vaatekuivauskäytössä ja vaipat (+ siteet, harsot, peppurätit, tiskirätit, pyyheet) kuivataan kuivurissa. Tässä ajattelin skarpata lähtemällä siitä, että vaatteet pestään vasta kun ne ovat likaisia ja muutoin käytetään vähän pidempään ennen pesua. Vaatepyykki vähenee ja kestot mahtuvat naruille. Kuivuria käytetään vain hätätilanteessa, eli kun narut ovat täynnä. Yökertistelyyn lipsahtaminen vaatisi panostamista, että tulisi kehiteltyä jokin toimiva kestoyövaippasysteemi. Kodin ulkopuolellakin on nyt vähän turhan helposti tullut kertisteltyä, vaikka likavaippapussit on.
Pienellä vauvalla olen tykännyt käyttää muotoonommeltuja sisävaippoja röyhelöillä ja päällä merinovillahousuja. Taskuvaippohin siirrytään heti, kun ne alkavat lapsen persuksille istua. Meiän pienipeppuisilla M-koon taskuvaipat taitavat riittää n. 3-4kk iästä vaippaiän loppuun (esikoinen oli siis vajaa 3v kuivaksioppiessaan ja sama koko kävi yhä). Varuilta kaapissa odottaa kankaita jos kuopus tarvitsisikin L-kokoa. Kesähelteillä saatan pukea lapselle pelkän sisävaipan ja vaihtaa aina pissan tultua. Huimasti kivampi lapsen pepulle ja sisävaippa imee pissat niin, etteivät ne juuri ehdi sotkea.
Kakkaan tulee pienen vauvan kanssa joka tapauksessa läheisesti tutustuttua, enkä mä ole kokenut ongelmaksi vaippojen huuhtelua maitokakasta. Sappisaippua on mahtava keksintö. Sillä pysyvät siteetkin tahrattomina (ja muut tahrat lähtevät tehokkaasti tekstiileistä). Joskin kupin kanssa itse en siteitä käytä kuin kolmisen päivää kuukaudesta. Niukemmilla menkoilla ei tarttis senkään vertaa.
Tärkeää kestoilussa on hyvin mietityt rutiinit ja pesu- ja säilytyssysteemit. Eli missä kuivaa, kasaa, säilyttää, pukee, riisuu, huuhtelee, likasäilyttää, pesee jne. Kun hommaan löytyy itselle sopiva käytännöllinen rutiini, ei kestovaippailu tunnu enää kovin kuormittavalta. Itse tykkään kasata taskuvaipat iltaisin lasten mentyä nukkumaan vaikka telkkarin ääressä. Meillä on olohuoneessa hylly, jossa on koreissa kestot, kertsit, pyyheet ja harsot sekä muovilaatikko likavaipoille. Eivät ehdi kovasti haista, kun pestään päivittäin ja laatikkoon kertyy ruokaharsoja myös ja oikein likaiset lastenvaatteet. Ammoniakin haju lehahtaa lähinnä konetta täyttäessä. Jossain vaiheessa kokeilin etikkavesisäilytystä, mutta koin sen liian vaivalloiseksi.
Valitettavasti meillä on kertsiroskis myös ja vaikka kannellinen onkin, niin haisee huomattavasti pahemmalta. Usein olen vaihtamassa kertsipepulta kakkaa, kun haisee niin pahalle ja pelkkä pikku pisu onkin vain vaipassa. Kokeilkaas joskus haistaa läheltä ihan puhdasta kertsiä, hyi. Sen sijaan puhdas kesto ei haise miltään (no meillä vähän eukalyptukselta, kun laitan eteeristä öljyä hieman kuivuriin ja vaatteisiin huuhteluaineen tilalle).
Kuukuppi ja kestositeet ovat muuten usein paljon iho- ja limakalvoystävällisempiä kuin kertissiteet ja tamponit. Olen kuullut että hiivatulehduskierteet ja kutinat ovat loppuneet kestoihin siirryttäessä ja itsekin koen kuukupin paljon mukavampana kuin tamponin kuivattamassa emättimen limakalvoja. Ja onhan noita lapsiakin, joiden alapää ei kestä kertiksien kemikaaleja.
No, tässä vähäsen kestoista.
Meillä on nyt kestoiltu 3v2kk putkeen. Vajaan vuoden kahden lapsen kanssa, joskin kertiksiä tarvittiin toisella lapsella viimeisen vuoden aikana aika paljonkin solumyrkkyjen takia, kunnes hän oppi kuivaksi. Kuopuksen kanssa ollaan kestoiltu lähes kokonaan.
Meillä on valtaosa vaipoista itse ommeltuja ja tehty mahdollisuuksien mukaan kierrätysmatskuista. Vaippojen lisäksi meiän taloudessa kestoillaan kuukupin, kestositeiden, kestoliivinsuojien, lakanakankaisten pepunpyyhintärättien (kastellaan lämpimällä vedellä ennen pyyhintää) ja flanellisten tiskirättien kanssa. Harsoja käytetään ruokalappuina lapsilla. Osa vaipoista ja harsoista on ollut jo 3v käytössä ja alkavat olla sen näköisiäkin. Pienet vaipat ovat säästössä seuraavaa käyttäjää varten.
Meidän perheessä ekokompastuskivenä ovat huolettomat pesutavat. Eli vaatteet menevät melkein järjestään yhden käyttökerran jälkeen pyykkiin ja vaikka kaksi isoa kuivaustelinettä onkin, ne ovat käytännössä aina vaatekuivauskäytössä ja vaipat (+ siteet, harsot, peppurätit, tiskirätit, pyyheet) kuivataan kuivurissa. Tässä ajattelin skarpata lähtemällä siitä, että vaatteet pestään vasta kun ne ovat likaisia ja muutoin käytetään vähän pidempään ennen pesua. Vaatepyykki vähenee ja kestot mahtuvat naruille. Kuivuria käytetään vain hätätilanteessa, eli kun narut ovat täynnä. Yökertistelyyn lipsahtaminen vaatisi panostamista, että tulisi kehiteltyä jokin toimiva kestoyövaippasysteemi. Kodin ulkopuolellakin on nyt vähän turhan helposti tullut kertisteltyä, vaikka likavaippapussit on.
Pienellä vauvalla olen tykännyt käyttää muotoonommeltuja sisävaippoja röyhelöillä ja päällä merinovillahousuja. Taskuvaippohin siirrytään heti, kun ne alkavat lapsen persuksille istua. Meiän pienipeppuisilla M-koon taskuvaipat taitavat riittää n. 3-4kk iästä vaippaiän loppuun (esikoinen oli siis vajaa 3v kuivaksioppiessaan ja sama koko kävi yhä). Varuilta kaapissa odottaa kankaita jos kuopus tarvitsisikin L-kokoa. Kesähelteillä saatan pukea lapselle pelkän sisävaipan ja vaihtaa aina pissan tultua. Huimasti kivampi lapsen pepulle ja sisävaippa imee pissat niin, etteivät ne juuri ehdi sotkea.
Kakkaan tulee pienen vauvan kanssa joka tapauksessa läheisesti tutustuttua, enkä mä ole kokenut ongelmaksi vaippojen huuhtelua maitokakasta. Sappisaippua on mahtava keksintö. Sillä pysyvät siteetkin tahrattomina (ja muut tahrat lähtevät tehokkaasti tekstiileistä). Joskin kupin kanssa itse en siteitä käytä kuin kolmisen päivää kuukaudesta. Niukemmilla menkoilla ei tarttis senkään vertaa.
Tärkeää kestoilussa on hyvin mietityt rutiinit ja pesu- ja säilytyssysteemit. Eli missä kuivaa, kasaa, säilyttää, pukee, riisuu, huuhtelee, likasäilyttää, pesee jne. Kun hommaan löytyy itselle sopiva käytännöllinen rutiini, ei kestovaippailu tunnu enää kovin kuormittavalta. Itse tykkään kasata taskuvaipat iltaisin lasten mentyä nukkumaan vaikka telkkarin ääressä. Meillä on olohuoneessa hylly, jossa on koreissa kestot, kertsit, pyyheet ja harsot sekä muovilaatikko likavaipoille. Eivät ehdi kovasti haista, kun pestään päivittäin ja laatikkoon kertyy ruokaharsoja myös ja oikein likaiset lastenvaatteet. Ammoniakin haju lehahtaa lähinnä konetta täyttäessä. Jossain vaiheessa kokeilin etikkavesisäilytystä, mutta koin sen liian vaivalloiseksi.
Valitettavasti meillä on kertsiroskis myös ja vaikka kannellinen onkin, niin haisee huomattavasti pahemmalta. Usein olen vaihtamassa kertsipepulta kakkaa, kun haisee niin pahalle ja pelkkä pikku pisu onkin vain vaipassa. Kokeilkaas joskus haistaa läheltä ihan puhdasta kertsiä, hyi. Sen sijaan puhdas kesto ei haise miltään (no meillä vähän eukalyptukselta, kun laitan eteeristä öljyä hieman kuivuriin ja vaatteisiin huuhteluaineen tilalle).
Kuukuppi ja kestositeet ovat muuten usein paljon iho- ja limakalvoystävällisempiä kuin kertissiteet ja tamponit. Olen kuullut että hiivatulehduskierteet ja kutinat ovat loppuneet kestoihin siirryttäessä ja itsekin koen kuukupin paljon mukavampana kuin tamponin kuivattamassa emättimen limakalvoja. Ja onhan noita lapsiakin, joiden alapää ei kestä kertiksien kemikaaleja.
No, tässä vähäsen kestoista.
No, kun kuitenkin kuivaat vaipat kuivurissa niin etkö voisi keskittyä vain siihen, että teet näin.Mida kirjoitti:Jaa'a. ...
Ehkä se olen minä, mutta usein tuntuu että oman toiminnan tekeminen ei pelkästään riitä vaan täytyy myös pystyä katsomaan alaspäin toisia jotka tekevät asiat "väärin". En sano, että sinä näin tekisit.
Itsellä ei kyllä järki riittäisi enää vaippojen kanssa. Pyykkikone on jo muutenkin (joo joo A+AA luokkainen) suurin mahdollinen ei teollisuuskone ja silti meinaa pyöriä vähintään joka toinen päivä.
Ja sitten töitten päälle pitäisi kakkaa kaapia pois vaipoista ennen pesukonetta ja kuivausta. Jos tämä elämäntapa sopii jollekin toiselle ei se ole ollenkaan minulta pois.
EDIT: poistin turhan kertaamisen
Siis Midan tekeminen kuulostaa todella raskaalta. Mutta jos sillä pelastaa maapallon, niin toki se on pieni vaiva siihen verrattuna. Jos itse muistelen aikaa, kun lapset olivat vaippaiässä, niin en todellakaan olisi enää lisähommaa siihen kaivannut.
Mua kyllä itseäni rassaisi se, että minä raataisin niin watusti ja toiset ei tee mitään asian hyväksi.
Vähän laajemmassa mittakaavassa, että mitä väliä suomen co2-päästöillä on, kun Kiinassa on yksittäisiä yrityksiä, joiden co2 päästöt on samaa tasoa kuin koko Suomella.
Mua kyllä itseäni rassaisi se, että minä raataisin niin watusti ja toiset ei tee mitään asian hyväksi.
Vähän laajemmassa mittakaavassa, että mitä väliä suomen co2-päästöillä on, kun Kiinassa on yksittäisiä yrityksiä, joiden co2 päästöt on samaa tasoa kuin koko Suomella.