Pappailu?

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

No, mitäs tähän sanotte?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009031 ... 5_uu.shtml

Yksi alue jossa vallitsevat melko parkkiintuneet ennakkoluulot, ainakin kauniimpaa sukupuolta kohtaan...
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vaola kirjoitti:No, mitäs tähän sanotte?
Tervetullut uudistus. Räätälöinti vähin lisäresurssein ja kortin hintaan vaikuttamatta on hyvä juttu. Tosiasia on kuitenkin se, että miehet ovat taitavampia kuskeja, mutta kuten sekin todettiin - riskialttiimpia. Ei näin tietenkään aina ole, mutta ainakin oma ja lähipiirin kokemus puoltaa uudistusta. En puhuisi ennakkoluuloista, vaan tosiasioiden huomioonottamisesta.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
daddykillkill

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Vaola kirjoitti:Yksi alue jossa vallitsevat melko parkkiintuneet ennakkoluulot, ainakin kauniimpaa sukupuolta kohtaan...
Ennakkoluulot, jotka valitettavan usein ovat oikeutettuja. En väitä etteikö poikkeuksia löytyisi, mutta kuitenkin...
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Vaola kirjoitti:No, mitäs tähän sanotte?
Tervetullut uudistus. Räätälöinti vähin lisäresurssein ja kortin hintaan vaikuttamatta on hyvä juttu. Tosiasia on kuitenkin se, että miehet ovat taitavampia kuskeja, mutta kuten sekin todettiin - riskialttiimpia. Ei näin tietenkään aina ole, mutta ainakin oma ja lähipiirin kokemus puoltaa uudistusta. En puhuisi ennakkoluuloista, vaan tosiasioiden huomioonottamisesta.
Miehet eivät ole taitavampia kuljettajia, vaan taitavampia auton käsittelijöitä. Kuljettajuuteen kuuluu myös kyky suoriutua matkasta tarpeettomia riskejä välttäen. Autourheilulla ei ole jokapäiväisten ajosuoritusten kanssa paljonkaan tekemistä.

Vaolan linkistä: Opetuksen eriyttäminen taitojen ja oppimistarpeiden mukaisesti on varmasti hyvä homma, ja tasapäistävä sukupuolen mukaan jakaminenkin on 'kaikille sama' -ajattelua parempi vaihtoehto. Vielä parempi kuitenkin olisi, jos opettaja arvioisi jokaisen oppilaan kohdalla opetuksen aikana, kumpaan opetusryhmään juuri hänen kannattaisi osallistua. Omalla kohdallani "naisten ryhmä" olisi tässä tapauksessa ollut se sopivin, mutta varmasti poikkeuksiakin on.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

^Suurin osa 18-vuotiaista jätkistä varmaan ennemmin kuolisi kuin menisi "naisten ryhmään".
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nexie »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Vaola kirjoitti:No, mitäs tähän sanotte?
Tervetullut uudistus. Räätälöinti vähin lisäresurssein ja kortin hintaan vaikuttamatta on hyvä juttu. Tosiasia on kuitenkin se, että miehet ovat taitavampia kuskeja, mutta kuten sekin todettiin - riskialttiimpia. Ei näin tietenkään aina ole, mutta ainakin oma ja lähipiirin kokemus puoltaa uudistusta. En puhuisi ennakkoluuloista, vaan tosiasioiden huomioonottamisesta.

Eikä ihan vähän riskialttiimpia: kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa aiheuttaja on yli 80 %:ssa tapauksissa vähemmän viehättävää sukupuolta, ks. VALT Vuosiraportti, kuvio 11. Että ihan tosiasiat huomioiden taas tälläkin kertaa...
Don't Panic!
Hyeena

Viesti Kirjoittaja Hyeena »

nexie kirjoitti:Että ihan tosiasiat huomioiden taas tälläkin kertaa...
Jos tosiasioita huomioidaan, niin naisten onnettomuusriski ajosuoritteeseen verrattuna taitaa olla miehiä suurempi. Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää joistakin raporteista, missä asiaa on tarkasteltu per ajokilometrit vuodessa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Zeb kirjoitti:^Suurin osa 18-vuotiaista jätkistä varmaan ennemmin kuolisi kuin menisi "naisten ryhmään".
Ehdotuksessani ei olisi miesten ja naisten ryhmiä, vaan esim. ryhmä 1, ryhmä 2, ryhmä 3 jne.; oppilaiden tosiasialliseen, opettajan havaitsemaan ajotapaan perustuvasti jaettuina. Toisaalta ne jätkät, joille tuottaisi vaikeuksia osallistua naisvaltaiseen ajo-opetukseen lienevät juuri niitä samoja, jotka hyötyisivät eniten nimenomaan siitä "miesten ryhmästä" (eli turvallisuutta korostavasta ajo-opetuksesta). Joten en näe tässä minkäänmoista ongelmaa.

Sama koskee käsittääkseni useimmiten muitakin karsinointeja: ne nähdään ongelmina erityisesti silloin kun ne ovat itselle haitaksi. Jos karsinointi tehdään jokaisen persoonallisuudelle sopivalla tavalla, ongelmien kokeminen poistuu tai ainakin selvästi vähenee.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

EveryWoman kirjoitti: Miehet eivät ole taitavampia kuljettajia, vaan taitavampia auton käsittelijöitä. Kuljettajuuteen kuuluu myös kyky suoriutua matkasta tarpeettomia riskejä välttäen. Autourheilulla ei ole jokapäiväisten ajosuoritusten kanssa paljonkaan tekemistä.
Töttöröö vaan sullekin! Päätit sitten kertoa tämänkin tärkeän tiedonjyväsen, näsäviisastelija!

Siis taitavuus-sanaan saa vapaasti liittää mitä vaan, mutta minun maailmassani taitavuudessa painottuu nimen omaan autonkäsittely. Ajotaito on eri asia kuin jokin onnettomuustilasto tai muu tilasto. Katsos ihmisellä voi olla taitoa, mutta se konkretisoituu vasta kun sitä käytetään parhaalla tavalla. Miehet siis ottavat riskejä, mutta tästä huolimatta he ovat keskimäärin taitavampia kuskeja. He ovat sitä, koska he ajavat huomattavasti enemmän ja siksi, että ovat asiasta kiinnostuneempia.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vain asukki puuttuu. Eilen silitin ja ripustin uudet verhot lapsen huoneeseen. Hankittuna oikeastaan kaikki kalliimmat perusjutut. Äippäpakkauksen mukana tulee loput. Hitto, täähän on helppoa, pääsis nyt se poika vaan NHL:ään, et pääsis isukki rahoille :roll: ...ainiin pitäis eka synnyttää...se poika. Tyttö olis tietenkin kaunis kuin afrodite ja nai sen änäripelaajan. Rahoille on päästä-VÄ!
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nexie »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Ajotaito on eri asia kuin jokin onnettomuustilasto tai muu tilasto. Katsos ihmisellä voi olla taitoa, mutta se konkretisoituu vasta kun sitä käytetään parhaalla tavalla. Miehet siis ottavat riskejä, mutta tästä huolimatta he ovat keskimäärin taitavampia kuskeja. He ovat sitä, koska he ajavat huomattavasti enemmän ja siksi, että ovat asiasta kiinnostuneempia.
Nii-in? Eiköhän EW juurikin ihmettele sitä, mitä iloa on näennäisestä taitavuudesta, jos Pena kuitenkin kossupäissään lähtee vetämään pitkin motaria tuhatta ja sataa tai töihin kiirehtiessään rullaa maantiehirmullaan pikku-Liisan päälle suojatiellä? Tottahan ajokilometrien määrä lisää varmuutta ratissa, mutta vastaavasti johtaa ilmeisesti tiettyyn välinpitämättömyyteen muita tienkäyttäjiä kohtaan. Mikä taas on johtanut siihen, että monet naiset välttävät ajamista, mikä *tättädädää* tekee heistä epävarmoja ja arkoja kuskeja. On nääs aika vittumaista yrittää ajaa esim. nopeusrajoitusten mukaisesti ja pitää turvavälit, kun puskurissa kiinni junnaa joku vitun Rane.
Don't Panic!
Yönmustaritari

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

nexie kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti: Ajotaito on eri asia kuin jokin onnettomuustilasto tai muu tilasto. Katsos ihmisellä voi olla taitoa, mutta se konkretisoituu vasta kun sitä käytetään parhaalla tavalla. Miehet siis ottavat riskejä, mutta tästä huolimatta he ovat keskimäärin taitavampia kuskeja. He ovat sitä, koska he ajavat huomattavasti enemmän ja siksi, että ovat asiasta kiinnostuneempia.
Nii-in? Eiköhän EW juurikin ihmettele sitä, mitä iloa on näennäisestä taitavuudesta, jos Pena kuitenkin kossupäissään lähtee vetämään pitkin motaria tuhatta ja sataa tai töihin kiirehtiessään rullaa maantiehirmullaan pikku-Liisan päälle suojatiellä? Tottahan ajokilometrien määrä lisää varmuutta ratissa, mutta vastaavasti johtaa ilmeisesti tiettyyn välinpitämättömyyteen muita tienkäyttäjiä kohtaan. Mikä taas on johtanut siihen, että monet naiset välttävät ajamista, mikä *tättädädää* tekee heistä epävarmoja ja arkoja kuskeja. On nääs aika vittumaista yrittää ajaa esim. nopeusrajoitusten mukaisesti ja pitää turvavälit, kun puskurissa kiinni junnaa joku vitun Rane.
Aja liikenteen mukaan äläkä rajoitusten mukaan pelle!1 PIeni känni ratissa tuo vain sopivaa rentoutta toimintaan mutta ei liikaa tietysti saa ottaa.

Itsellä on kyllä alkanut pienenä maaseudun metsäteillä ja pelloilla rutatut datsunit alkanut tuottaa tulosta. Näitä kantapään kautta opittuja hallintaohjeita on kaupunkiolosuhteissa hiukan hankalampi saada, joten on vain todettava, että näillä bussivoittoisilla kaistoilla autoaan hallitsee ääritilanteissa vain murto-osa.

On niin vitun perseestä lukea ajo-ohjeistusta ja haistapaska kannanottoja tyypeiltä, jotka on ajanut eteenpäin autolla vähemmän, kuin mitä itse on peruuttanut. Näistäkin syistä vetelen liittymä kaistat aina kylki edellä kesät talvet, jotta älyäisivät tyhmimmätkin paskakuskit pitää vähintään sen turvavälin. Vähän tämä toiminta kostautuu lehiten yleisönosastoja lukiessa mutta on se sen väärti.

Se, että pysyy poissa keittiöstä jos ei kestä kuumuutta on kyllä ainoa ratkaisu näihin ajoihin. Kannustetaan nyt ruuhkamaksujen puolesta, että saadaan edes ne köyhät pois sieltä ojien välistä.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nexie »

Onneksi luonnonvalinta hoitaa edes osan niistä datsunkuskeista ritsojensa mukana.
Don't Panic!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Uskon muuten, että tässäkin on klassinen asetelma, jossa itse asiasta ollaan noin samaa mieltä, mutta näkökulma on sattuneesta pippeli-pillu-juzkasta johtuen eri.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Miehet eivät ole taitavampia kuljettajia, vaan taitavampia auton käsittelijöitä. Kuljettajuuteen kuuluu myös kyky suoriutua matkasta tarpeettomia riskejä välttäen. Autourheilulla ei ole jokapäiväisten ajosuoritusten kanssa paljonkaan tekemistä.
Töttöröö vaan sullekin! Päätit sitten kertoa tämänkin tärkeän tiedonjyväsen, näsäviisastelija!

Siis taitavuus-sanaan saa vapaasti liittää mitä vaan, mutta minun maailmassani taitavuudessa painottuu nimen omaan autonkäsittely. Ajotaito on eri asia kuin jokin onnettomuustilasto tai muu tilasto. Katsos ihmisellä voi olla taitoa, mutta se konkretisoituu vasta kun sitä käytetään parhaalla tavalla. Miehet siis ottavat riskejä, mutta tästä huolimatta he ovat keskimäärin taitavampia kuskeja. He ovat sitä, koska he ajavat huomattavasti enemmän ja siksi, että ovat asiasta kiinnostuneempia.
Jos huomasit, niin paneuduin sanaan "kuljettaja" enkä sanaan "taitavuus". Kuljettajuus on ensisijaisesti muuta kuin ralliautoilua, ihan jos yleisimpiä toteutuneita ajotehtäviä katsotaan - siinä asiassa ei ole tulkinnanvaraa. Auton käsittelytaidot ovat siis vain osa siitä taitoarsenaalista, jota taitava kuljettaja tarvitsee. Esimerkiksi itsehillintä ja kyky arvioida tilanteita antamatta egonsa vaikuttaa asiaan ovat taitoja siinä missä käsijarrukäännöskin.

Puheenvuorossani ei ole kysymys näsäviisastelusta vaan ihan vakavasta asiasta, joka kaikkien liikenteessä liikkuvien olisi syytä ymmärtää ja ottaa huomioon. Jos toimit liikenteessä irrationaalisesti ja ylimitoitettuja riskejä ottaen, sinulta puuttuu taito arvioida riskit oikein ja/tai mukauttaa toimintaasi tämän arvion pohjalta. On turha selittää, että osaisi kyllä mutkun se naapurikuski kaasutti niin ärsyttävästi ohi. Jos annat sellaisen vaikuttaa ajamiseesi, et vain osaa hallita itseäsi siltä osin.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

EveryWoman kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Miehet eivät ole taitavampia kuljettajia, vaan taitavampia auton käsittelijöitä. Kuljettajuuteen kuuluu myös kyky suoriutua matkasta tarpeettomia riskejä välttäen. Autourheilulla ei ole jokapäiväisten ajosuoritusten kanssa paljonkaan tekemistä.
Töttöröö vaan sullekin! Päätit sitten kertoa tämänkin tärkeän tiedonjyväsen, näsäviisastelija!

Siis taitavuus-sanaan saa vapaasti liittää mitä vaan, mutta minun maailmassani taitavuudessa painottuu nimen omaan autonkäsittely. Ajotaito on eri asia kuin jokin onnettomuustilasto tai muu tilasto. Katsos ihmisellä voi olla taitoa, mutta se konkretisoituu vasta kun sitä käytetään parhaalla tavalla. Miehet siis ottavat riskejä, mutta tästä huolimatta he ovat keskimäärin taitavampia kuskeja. He ovat sitä, koska he ajavat huomattavasti enemmän ja siksi, että ovat asiasta kiinnostuneempia.
Jos huomasit, niin paneuduin sanaan "kuljettaja" enkä sanaan "taitavuus". Kuljettajuus on ensisijaisesti muuta kuin ralliautoilua, ihan jos yleisimpiä toteutuneita ajotehtäviä katsotaan - siinä asiassa ei ole tulkinnanvaraa. Auton käsittelytaidot ovat siis vain osa siitä taitoarsenaalista, jota taitava kuljettaja tarvitsee. Esimerkiksi itsehillintä ja kyky arvioida tilanteita antamatta egonsa vaikuttaa asiaan ovat taitoja siinä missä käsijarrukäännöskin.

Puheenvuorossani ei ole kysymys näsäviisastelusta vaan ihan vakavasta asiasta, joka kaikkien liikenteessä liikkuvien olisi syytä ymmärtää ja ottaa huomioon. Jos toimit liikenteessä irrationaalisesti ja ylimitoitettuja riskejä ottaen, sinulta puuttuu taito arvioida riskit oikein ja/tai mukauttaa toimintaasi tämän arvion pohjalta. On turha selittää, että osaisi kyllä mutkun se naapurikuski kaasutti niin ärsyttävästi ohi. Jos annat sellaisen vaikuttaa ajamiseesi, et vain osaa hallita itseäsi siltä osin.
Hyeena sanoi tässä ketjussa näin:
Hyeena kirjoitti:Jos tosiasioita huomioidaan, niin naisten onnettomuusriski ajosuoritteeseen verrattuna taitaa olla miehiä suurempi. Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää joistakin raporteista, missä asiaa on tarkasteltu per ajokilometrit vuodessa.
Jos tuo pitää paikkansa, miehet osaavat myös keskimäärin arvioida riskit paremmin kuin naiset, ja mukauttaa toimintaansa sen pohjalta. Mihin nähdäkseni viittaavat nekin tilastot, joiden mukaan naiset joutuvat tilastollisesti suhteessa enemmän onnettomuuksiin vieraissa ajoympäristöissä ja huonoissa keliolosuhteissa, kun taas miesten onnettomuudet tuppaavat sattumaan tutuilla teillä hyvillä keleillä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

prosessi kirjoitti:Hyeena sanoi tässä ketjussa näin:
Hyeena kirjoitti:Jos tosiasioita huomioidaan, niin naisten onnettomuusriski ajosuoritteeseen verrattuna taitaa olla miehiä suurempi. Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää joistakin raporteista, missä asiaa on tarkasteltu per ajokilometrit vuodessa.
Jos tuo pitää paikkansa, miehet osaavat myös keskimäärin arvioida riskit paremmin kuin naiset, ja mukauttaa toimintaansa sen pohjalta. Mihin nähdäkseni viittaavat nekin tilastot, joiden mukaan naiset joutuvat tilastollisesti suhteessa enemmän onnettomuuksiin vieraissa ajoympäristöissä ja huonoissa keliolosuhteissa, kun taas miesten onnettomuudet tuppaavat sattumaan tutuilla teillä hyvillä keleillä.
Huomasin, mutta en reagoinut kun en jaksa/ehdi nyt kaivella sitä linkkiä siihen tutkimukseen, jossa oli todettu naisten aiheuttavan vähemmän onnettomuuksia. Jos en aivan väärin muista, siinä oli ajomäärät huomioitu ja muutenkin muuttujia pyritty vakioimaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onnettomuusalttiusko määrittää noin pitkälti taitavuuden? Vieläpä kun kenelläkään ei oikeasti näytä olevan sovellettavaa faktaa tähän keskusteluun. Mielestäni tässä on puurot ja vellit sekaisin.

Esimerkiksi jalkapalloilija voi olla äärimmäisen taitava, mutta se ei näy tilastoissa. Hän voi tehdä suhteellisen paljon virheitä, mutta olla silti huipputaitava. Se, että tekee hieman enemmän virheitä ei poissulje tai oikeastaan edes laske taitavuutta.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Yönmustaritari kirjoitti:Näitä kantapään kautta opittuja hallintaohjeita on kaupunkiolosuhteissa hiukan hankalampi saada, joten on vain todettava, että näillä bussivoittoisilla kaistoilla autoaan hallitsee ääritilanteissa vain murto-osa.
.
Vielä off-topicimpaa.
Minä mitä sladdeja amiksilla ne on, niitä en ole harjoitellut edes isän Datsuneilla. Mutta ylläolevaan sanon, että tunnen Syvää Alemmuudentuntoa niillä harvoilla kerroilla, kun olen penetroinut Helsingin liikenteeseen ja peräti ruuhka-aikaan. Maalaiskaupungin poikana tuntuu, että tarvitaan yli-ihmismäisiä ninjarefleksejä selvitä siellä kolaroimatta. Liikaa autoja, risteykset ihmeellisiä viuhkia joka suuntaan, ryhmittyä pitäis kilometriä ennen kääntymistä, ja viereisellä kaistalla muhivan jonon sekaan kiilaten. Koko ajan pitää skarpata, ettei tapa ketään tai saa ratikkaa hanuriin. Kaikki luontaiset reitit tukittu "Älä tänne aja vaan painu helvettiin" -merkeillä. Pysäköintipaikkoja ei ole, ja jos on, tarvis taskupysäköintiä, jota en ole ikuna opetellut.

Nääs kun pienemmissä kaupungeissa on väljempää, risteykset yksinkertaisia, pysäköintitilaakin on aina väljästi. Hesan sinänsä hyvää tapaa antaa tilaa kaistanvaihtajalle ei tarvita, koska tilaa on muutenkin ja jokainen huolehtii itse liikkumisestaan. Ei siis ole tarvinnut opetella autoilemaan noin extremesti. Toki Hesassa selviän, mutta stressaavaa on. Luultavasti toki vaikuttaa, tunteeko valmiiksi kadut ja reitit.

Muttei mikään ihme, että isäni on koko autoiluikänsä kieltäytynyt Helsingin keskustassa ajamasta Sanoo: "Minä en sinne sumppuun lähde!" Ja ekalla Hesan reissullamme 70-luvulla isä jätti Pösön suosiolla PORVOOSEEN ja loppumatka tultiin taksilla! :D
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Onnettomuusalttiusko määrittää noin pitkälti taitavuuden? Vieläpä kun kenelläkään ei oikeasti näytä olevan sovellettavaa faktaa tähän keskusteluun. Mielestäni tässä on puurot ja vellit sekaisin.

Esimerkiksi jalkapalloilija voi olla äärimmäisen taitava, mutta se ei näy tilastoissa. Hän voi tehdä suhteellisen paljon virheitä, mutta olla silti huipputaitava. Se, että tekee hieman enemmän virheitä ei poissulje tai oikeastaan edes laske taitavuutta.
Taitavuuden määrittää se, kuinka hyvin suoriutuu tehtävästä kokonaisuudessaan. Jos tehtävänä on kuljettaa itsensä ja ihmisiä/eläimiä/asioita muuttuvissa keli- ja liikenneolosuhteissa turvallisesti paikasta toiseen, se ryhmä joka onnistuu tässä useimmin, on nähtävä taitavimpana. Eikö? Jos taas tehtävänä on ajaa vaikeakulkuisessa maastossa muuttuvissa keleissä ennalta määritelty reitti mahdollisimman nopeasti, se ryhmä, joka onnistuu parhaiten, on taitavin.

Jos puhutaan kuljettajuudesta yleensä, on puhuttava joko kaikista toteutuvista kuljetustehtävistä (joihin ralliautoilu ei kuulu) tai vähintäänkin kaikista toteutuvista ajotehtävistä - ei pelkästään ralliautoilusta. Eikö? Jos arkiajoa on moninkertainen määrä ralliajoon verrattuna, sitä tulee painottaa enemmän. Eikö?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

EveryWoman kirjoitti:Jos taas tehtävänä on ajaa vaikeakulkuisessa maastossa muuttuvissa keleissä ennalta määritelty reitti mahdollisimman nopeasti, se ryhmä, joka onnistuu parhaiten, on taitavin.
Tuohon vaikuttaa myös, onko ryhmällä Land Rover vai joku lelu :D
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nexie »

Nuoret miehet ne varsinaisia pommeja ovatkin:

"Nuoret miehet ajavat enemmän kuin nuoret naiset, ja heille sattuu myös enemmän kuolonkolareita ajokilometriä kohden. Tutkimukset ovat osoittaneet, että nuorille miehille riskinotto, sensaatiohakuisuus, ylinopeudet ja epäsosiaalinen käyttäytyminen ovat tyypillisempiä piirteitä kuin nuorille naisille. Miehet myös yliarvioivat ajotaitonsa herkemmin ja ovat alttiimpia ystäväpiirinsä vaikutteille kuin naiset."

lähde
Don't Panic!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Tilastoista viis, mutta mutuna naiset joutuvat ajomääriin suhteutettuna ehkä useammin onnettomuuksiin, mutta miesten onnettomuudet ovat keskimäärin vakavampia (kuolemankolareita, neliraajahalvauksia, irtopäitä, suolia, visvaa ja mustaamakkaraa tuplasipulilla). Naisten källit johtuvat useammin kokemuksen puutteesta ja arkuudesta, miesten enemmänkin uhoilusta ja näyttämisen halusta (jota kautta tietysti ylitetään omat ajotaidotkin).

Sinänsä ymmärrän EW:n pointin ettei asiasta pitäisi tehdä sukupuolirajoitettua vaikka jotkut tavat ehkä esiintyvät useammin jommallakummalla sukupuolella. Vaikka olenkin Miehinen Mies, pidän itseäni maltillisena ja suht varovaisena ajajana (ja samaa kommenttia olen kuullut matkustajiltakin), ja pidän "ajoin Kehä III:lla moottoripyörällä ainakin 300km/h!!!"-lesoiluja pelkästään lapsellisina ja idioottimaisina. Minulta uupuu liikenteessä näyttämisen tarve-geeni. Ehkä tästä myös johtuu ettei minulle ole auton merkillä niin paljoa statusmerkitystä kuin pienimunaisemmilla perteillä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

En kyl tajua miks sua hebuli niin paljon bashataan täällä, sulla on usein hyviä kommentteja ja vaikutat semmoselta mukavan vastuulliselta ja turvalliselta ja terveiden elämäntapojen puolesta.

Saat plussan!


:wink:
Prepare for the worstest.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ja jotta tämä keskustelu sopisi edelleen pappailuketjuun, kerrottakoon monien toistama huomio että miehistä tulee "oudosti" huomattavasti rauhallisempia kuskeja kun heillä on pieniä lapsia, myös silloin kun lapsi ei ole kyydissä. Ehkä silloin alkaa tajuta turhan riskinoton idioottimaisuuden, mutta ehkä sitten pitää paikkansa myös väite että pienten lasten isien estrogeenitasot ovat koholla, mikä myös tyynnyttää mieltä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Vastaa Viestiin