urpiainen kirjoitti:Rasismin ydin on tietysti ajatus, että ihmiskunnan voisi jollain esim. juuri ihon pigmenttipiirteisiin liittyvällä kriteerillä jakaa "rotuihin" siten, että jaolla tavoitetaan joitain muutenkin merkityksellisiä jakolinjoja. Siis että ihon pigmenttiominaisuuksiltaan samankaltaiset henkilöt jakaisivat perinnöllisesti (biologisesti) myös jotain sellaisia merkittäviä ominaisuuksia, jotka eivät suoraan liity ihon pigmenttiin.
Tästä voisi vielä jatkaa sen verran, että sana rotu on harvinaisen kätevä siinä mielessä, ettei se tarkoita yhtään mitään:
Wiki: Koska termillä rotu ei ole olemassa yksiselitteistä luonnontieteellistä määritelmää, pyritään koko sanaa välttämään luonnontieteellisessä kielenkäytössä. Niinpä sanaa käytettäessä leikitäänkin mielikuvilla, jotka syntyvät siitä kontekstista missä sanaa käytetään, eivätkä itse sanasta. Mitään ei tarvitse sanoa suoraan, etenkään mitään sellaista, jonka sanomisesta saattaisi jälkeenpäin joutua vastaamaan.
Eivät koirarodutkaan ole mikään yksiselitteinen käsite. Koirarotu syntyy siten, että määritellään sanallisesti ja mahdollisesti piirroskuvin sille toivotut ominaisuudet. Näiden saavuttamiseen sitten pyritään mm. koiranäyttelyissä pisteyttämällä koirayksilöitä niin, että parhaiten rotumääritelmäänsä vastaavat yksilöt saavat myös parhaat pisteet. Tällaisessa yhteydessä sana "rotu" kuitenkin on täysin tarkoituksenmukainen, sillä sitä käytetään tavoitteellisen toiminnan kuvailussa. Kenellekään ei ole epäselvää, mitä tuo sana koirista puhuttaessa tarkoittaa.
Ihmisistä puhuttaessa taas kyseessä on aivan toisenlainen luokittelupyrkimys, jonka tavoitteet taitavat olla urpiaisenkin suurin ongelma. Onko olemassa sellaista asiayhteyttä, jossa sanaa "rotu" käytettäisiin johonkin rakentavaan tarkoitukseen? Tällaisena tarkoituksena en oikein voi nähdä hajuhaittojen esiintuomista, sosiaalisten ongelmien tai rikollisuuden korostusta, tai vaikkapa törmäilyä jalkakäytävällä, jotka esim. tässä keskustelussa ovat tulleet esiin.
Jotta emme unohtaisi:
Wiki: Saksalainen professori Christoph Meiners esitti jo 1793 ilmestyneessä teoksessaan Historische Vergleichung, kulttuurien kehittyneisyys on yhteydessä rotutyyppeihin. Kulttuurit hän jakoi "villeihin", "barbaarisiin", "alkavasti valistuneisiin" ja "valistuneisiin". Hän myös loi ihmisten nousevan asteikon, jossa ryhmät asetettiin seuraavaan järjestykseen: ihmisapinat, "metsäneekerit", "pensashottentotit", "bushmannit", "Etelänmeren neekerit", suomalaiset, mongoliset paimentolaiskansat, Länsi-Aasian nomadit, Etelänmeren saarikansat, eteläaasialaiset, hindut, länsiaasialaiset ja eurooppalaiset. Meiners myös katsoi, etteivät "alempiarvoiset" voineet vaatia samoja oikeuksia "ylempiarvoisten kanssa".
Me suomalaiset olemme näköjään huomattavasti lähempänä ihmisapinoita kuin eurooppalaisia, emmekä luonnollisestikaan voi vaatia samoja oikeuksia kuin vaikka italialaiset. Ja jos nyt jollain on velvollisuus vastaanottaa somaleita, niin kyllä se olemme me. Ei saa hyljätä apinaveljiämme!