Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

SikaMika kirjoitti:Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä?
Ei ule. Sulla on jotain speciaalitöhnää nenässä. Tuliko sulla koneen mukana ihan oikea windows vistan asennuslevy vai ainoastaan jotkut valmistajan omat special-case-backup -levyt vai kenties ei levyjä ollenkaan ja pelkkä kehote polttamaan itse backup-levyt?

Nimittäin mulla vähenivät täällä yötä päivää kiroamani visva-ongelmat suurimmaksi osaksi ihan jo sillä, että asensin vista sp1:n suoraan (toista konettani varten ostetulta) aidolta asennuslevyltä ilman mitään läppärinvalmistajan omia upgradeja ja updateja ja muita vastaavia henkseleitä. Sitten vaan koneen pohjasta se sama vanha product key ja toimi a-ok.

Koneen mukana tuli 32-bittinen vista home premium OEM ilman mitään backup-levyjä tai vista-levyä ja pöytäkoneeseen ostamani vista oli 64-bittinen home premium sp1 OEM. Eli ainakin 32-bittisen ohjelmistoavain toimi myös 64-bittisessä. En tiedä sitten voiko tuo käyttiksen bittisyys muuten olla vaikuttavana tekijänä koneen vakauteen. Noh, ainakin sain ilmaiseksi yhden gigan lisää keskusmuistia, kun 32-bittinen ei osaa käyttää neljästä gigasta kuin 3.

Veikkaan että sullakin saattaisi auttaa pitkälti tuo, että saisi asennettua windowsin ihan suoraan tyhjältä pöydältä ilman mitään valmistajan omia virityksiä. Eli pölli jostain duunista tms. hetkeksi vistan home premium OEM asennuslevy (jos se on se mikä sulla koneessa on) tai wareta se torrenttina netistä. Sitten käytät vaan ihan normaalisti sitä koneen pohjassa olevaa product keytä. Ratkaisi tosiaan käytännössä kaikki mun ongelmani, mutta toi valitettavasti yhden myös tilalle. Intelin wlan-kortin ajurit nimittäin aiheuttaa raskaassa käytössä bluescreenejä 64-bittisessä ympäristössä. 32-bittisessä ei.

Edit: Ennen tuota operaatiota (ja muutenkin!) on sitten syytä hakea valmistajan sivuilta uusimmat ajurit varsinkin VGA:lle, LANille ja WLANille ja laittaa ne jollekin muistitikulle tai polttaa CD:lle/DVD:lle. Olosi nimittäin saattaa olla pirullisen orpo jos huomaat windowsin asennettuasi ettei se tue suoraan verkkosovittimiasi etkä sen vuoksi pääse edes nettiin updeittaamaan tai hakemaan ajureita, eikä käytössäsi satu olemaan minkäännäköistä ohjelmisto/ajurilevyä jolta voisit ajaa tarvittavat ajurit koneeseen. Niiltä "System backup" -levyiltä kun sitä ei yleensä voi tehdä. Niitä valmistajan omia superduper-dingelidangeli-utilityjä sen sijaan en suosittele asennettavaksi vaikka ne nettisivuilla olisikin tarjolla, ellet koe pakollista tarvetta siihen. Niiden suhteen kun pätee vanha ATK-viisaus "If it ain't broke, don't fix it."

Mulla on ollut 5 eri kannettavaa joista 4 on ollut erimerkkisiä, ja joka ikisen koneen suhteen mulla on menny herneet jossain vaiheessa niihin valmistajien omiin windowsasennusvirityksiin, ja olen tylysti partitioinut kovalevyn uusiksi (kovalevyllä sijaitsevat valmistajan palautusosiot jyrännyt käyttöön hyötytilaksi C:lle), formatoinut sen ja runtannut normaalin windowsin normaalilta windows-asennuslevyltä kuin mihin tahansa pöytäkoneeseen, ja joka ikinen kerta on asiat alkaneet toimimaan kympillä paremmin. Ja tämä on siis pätenyt kaikkiin kannettaviin ja kaikkiin windows-versioihin Win98:sta alkaen.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

SikaMika kirjoitti:Täytyy kai sitten kokeilla sitä seiskabeettaa, ei mulla riitä kiinnostusta alkaa säätämään joka vitun perusasian kanssa millään Linuxillakaan. Sanottakoon nyt vielä, etten saanut sitä read onlya pois edes Kruegerin ohjeilla, taitaa tehdä vain saman CLI:n kautta minkä olen itse tehnyt GUI:n avulla propertiesin alta.
Mihin ohjeeseen viittaat, allaolevaanko?

http://www.annoyances.org/exec/forum/wi ... 1219988205

Ajattelin jos ongelma juontaisi juurensa viestissä mainituista account-sählingeistä, mutta tiedä häntä.
Windows Annoyances kirjoitti:This worked for me: Right click on folder. Pick Properties. Pick Security. Pick Advanced. Pick Owner. Pick Edit. Select an owner under 'Change Owner'. Select 'Replace owner on sub containers and objects'. Select OK. I am guessing that the owner you select needs to be your account. Not the administrators. Although your account may also need to have administrators rights. My files/dirs were owned by the administrator account which should normally not be a problem. But in this case was the root of the problem. I experimented. Changing ownership back to administrator made the 'Read-Only' show up again. And changing back to my account made the RO disappear again. FYI, although all of the files and dirs said that they were RO in the File Explorer, they were not really RO. I could use the cmd tool and run 'dir /A:R' and 'dir /A:-R' to see that there were not any RO only files and dirs to begin with. Also, this problem, for me, is only showing up on files/dirs that I copied from my XP hard drive. -eo
SikaMika kirjoitti:Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä? Minne talletat tietosi? Ovatko sinun koneesi tiedostot read onlylla varustettuja (ovat, jos eivät, olet onnistunut jotenkin poistamaan kyseisen asetuksen, miten?)?
Jos täältä ei tule vastausta, tulisko tuolta annoyances-foorumilta jos kääntää ylläolevan englanniksi? Luulisi että jos ongelma on yleinen, siitä puhuttaisiin paljon. Äkkiseltään en löytänyt sivustolta kuin tuon yhden keskustelun, mutta en pahemmin etsinytkään.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Mikäköhän koneeseeni äsken iski, kun rupesi kirjoittamaan kaiken oikealta vasemmalle? Esim. excelissä kirjoitus toimi ihan normisti, mutta Firefoxissa se meni väärinpäin? Käynnistin koneen uudestaan niin vika hävisi. Tännekin kun yritin kirjautua niin piti näppäillä "nemmiK" eikä "Kimmen".
Älä löi! En ole hurrit!
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Kimmen kirjoitti:Mikäköhän koneeseeni äsken iski, kun rupesi kirjoittamaan kaiken oikealta vasemmalle? Esim. excelissä kirjoitus toimi ihan normisti, mutta Firefoxissa se meni väärinpäin? Käynnistin koneen uudestaan niin vika hävisi. Tännekin kun yritin kirjautua niin piti näppäillä "nemmiK" eikä "Kimmen".
Here's Johnny!

Muista vilkuilla taaksesi. redruM -tekstin nähdessä juokse!
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Frederik Krueger kirjoitti: Jos täältä ei tule vastausta, tulisko tuolta annoyances-foorumilta jos kääntää ylläolevan englanniksi? Luulisi että jos ongelma on yleinen, siitä puhuttaisiin paljon. Äkkiseltään en löytänyt sivustolta kuin tuon yhden keskustelun, mutta en pahemmin etsinytkään.
Joo, niin luulisi. Olen siis pyrkinyt tekemään muutokset omalla accountillani, jolla on admin-oikeudet. Eli en koneen Administrator-accountilla. Silti mulla ei kuulemma ole käyttöoikeutta kyseisiin kansioihin (jotka eivät ole peräisin miltään XP-koneelta vaan suoraan netistä)

Kun syötän komentoriviltä tuo "attrib -R"-tyyppisen komennon, saan saman käyttöoikeuksien puuttumisesta johtuvan herjan. Eli mitkään neuvot eivät tunnu tepsivän, koska admin-oikeuteni eivät riitä määrittämään itse lataamieni ohjelmien määritteitä. Siistii.

EDIT: Vista on ihan OEM-versio. Olen jo luopunut toivosta saada systeemin toimimaan muuten kuin väkivalloin, joten runttaan huomenna sen päälle joko varetetun Vistan tai sitten tuon sevenoreleven-beettanopan.
Viimeksi muokannut SikaMika, 30.01.2009 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Ööö... Mitähän vittua nyt on tapahtunut? Avaan vistan käynnistävalikon, pystyn liikkumaan hiirellä valikossa mutta jos kliksautan hiirellä vaikka winamppia päälle niin valikko sulkeutuu ja ohjelma ei avaudu. Korpee ja kyrsii!
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Kaverini osti uuden koneen (Vistalla varustettu). Minä sitten tein ne varmuuskopiot käyttöjärjestelmästä. Piti tietty ensin soittaa käyttäjä tukeen, ja kysyä että millä sovelluksella sen onnistuu tekemään. sitten hommaattiin koneeseen mokkula, ja sen kautta latasin koneeseen Openofficen toisaiseksi kaikki toimii kuin junan vessa.

Nopeus ei ehkä päätä huimaa, mutta mitä voi vaatia 450€ maksavalta läppäriltä, jossa on sentään 15,4 tuuman näyttö, ja mokkulan nopeuskin vain 512kB?
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

^ Mikä tän postauksen pointti niinku oli? Siis kysyttiinkö tässä jotain tms?
SikaMika kirjoitti:Joo, niin luulisi. Olen siis pyrkinyt tekemään muutokset omalla accountillani, jolla on admin-oikeudet. Eli en koneen Administrator-accountilla.
Jos sä otat sieltä ohjauspaneelin alta ne käyttäjätilit auki, niin montako niitä yhteensä on? Siis näyttääkö se moniakin tilejä sulle sen sun omasi lisäksi? Administratorin ja sun tilin erikseen? Jos sulla on noi tilit tai jotkut muut hommat vaan vituillaan, niin ei se Windows 7:n päälleasennuskaan taida mitään pelastaa. Siirtää vaan virheet mukanaan uuteen käyttikseen.
Viimeksi muokannut Monsieur Manala, 30.01.2009 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

SikaMika kirjoitti:C-aseman alla olevien kansioiden properties-valikosta tuollainen checkbox löytyy, heti yleisten tietojen alta. Sen siis voi klikata pois päältä, jolloin windows valintasi mukaan joko poistaa read onlyn vain kyseisestä kansiosta tai sitten ajaa asetuksen läpi myös kaikkiin alikansioihin ja tiedostoihin. Ongelma on se, että tuo uusi asetus ei pysy voimassa. Ei siis sekuntiakaan, vaan välittömästi asetusten uudistamisen jälkeen tuo read only löytyy taas ruksittuna kaikkien kansioiden asetuksissa..
Ei taida olla mikään Vistan ongelma pelkästään. Mulla XP teki joskus ihan samaa. Ihmettelin kun avasin jonkun vasta muokkaamani tiedoston, mutten saanut sitä kuitenkaan tallentaa. Klikkailin read only -ruksin pois, mutta tadaa! kohta ruksi oli ilmaantunut taas itsestään takaisin.

En mää sitä saanut millään korjattua, ostin Macin.
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Kimmen kirjoitti:Mikäköhän koneeseeni äsken iski, kun rupesi kirjoittamaan kaiken oikealta vasemmalle? Esim. excelissä kirjoitus toimi ihan normisti, mutta Firefoxissa se meni väärinpäin? Käynnistin koneen uudestaan niin vika hävisi. Tännekin kun yritin kirjautua niin piti näppäillä "nemmiK" eikä "Kimmen".
Kuulostaa joltain hauskalta madolta.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Monsieur Manala kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:Joo, niin luulisi. Olen siis pyrkinyt tekemään muutokset omalla accountillani, jolla on admin-oikeudet. Eli en koneen Administrator-accountilla.
Jos sä otat sieltä ohjauspaneelin alta ne käyttäjätilit auki, niin montako niitä yhteensä on? Siis näyttääkö se moniakin tilejä sulle sen sun omasi lisäksi? Administratorin ja sun tilin erikseen? Jos sulla on noi tilit tai jotkut muut hommat vaan vituillaan, niin ei se Windows 7:n päälleasennuskaan taida mitään pelastaa. Siirtää vaan virheet mukanaan uuteen käyttikseen.
Tilejä on kolme: omani (admin-oikeuksilla), ASP.NET.niminen, windowsin itsesä määrittelemä tili ilman admin-oikeuksia (tapoin sen huvikseni, joten tilejä on enää kaksi) ja Vieras-niminen tili, joka ei ole käytössä.

Mikäs noissa nyt voisi olla vituillaan? Olen tasan tarkkaan jokaisen koneellani olevan tiedoston omistaja ja omaan admin-oikeudet niihin kaikkiin. Silti en saa poistettua noita read onlyja.
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

SikaMika kirjoitti: Mikäs noissa nyt voisi olla vituillaan? Olen tasan tarkkaan jokaisen koneellani olevan tiedoston omistaja ja omaan admin-oikeudet niihin kaikkiin. Silti en saa poistettua noita read onlyja.
Kaikki!

Kokeiles tätä:

Käynnistä CMD admin oikeuksilla ja kirjoita:
diskpart
list disk (pitäisi olla disk 0)
select disk 0
attributes disk read-only no
exit
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Mulla oli tv:n ja netin antenttipiuha yhdessä pistokkeessa seinässä, semmosella jakajalla kiinni. Eilen tökki sekä tv että netti. Tai siis kumpikaan ei pelittänyt. Raahasin läppärin härpäkkeineen makkariin kun täällä toinen antennipistorasia. Nyt toimii sekä tv (edelleen olkkarissa) että netti. Vika mahtanee olla jakajassa?
Jos hankin uuden jakajan eikä ne edelleenkään pelitä samasta pistorasiasta niin mitäs mä sitten teen kun en halua tätä läppäriä täällä makkarissa käyttää? Hjälp.
Tässä pitäs olla langaton verkkoyhteys mutta ilman tot piuhaa ei vaan toimi..
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Edelliseen liittyen paranisiko television kuva, jos tuohon jakajaan laittaisi sen jonkun vahvistajahärpäkkeen? Itselläni samasta antennipiuhasta lähtee johdot kaapelimodeemiin ja kahteen tölsöön eli jakajia on kaksi.
Paras päivä ikinä.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Monsieur Manala kirjoitti:
SikaMika kirjoitti: Mikäs noissa nyt voisi olla vituillaan? Olen tasan tarkkaan jokaisen koneellani olevan tiedoston omistaja ja omaan admin-oikeudet niihin kaikkiin. Silti en saa poistettua noita read onlyja.
Kaikki!

Kokeiles tätä:

Käynnistä CMD admin oikeuksilla ja kirjoita:
diskpart
list disk (pitäisi olla disk 0)
select disk 0
attributes disk read-only no
exit
Komento on tarkemmin ilmaistuna "attributes disk clear readonly". Sekään ei pystynyt poistamaan read-onlya, ilmoitti ihan rehellisesti ettei pysty kykenemään eikä näin ollen tehnyt yhtään mitään.

Tarkistin huvikseni pöytäkoneeni tilanteen, siinä pyörii XP. Ihan samalla lailla sielläkin kaikki on read-onlya mutta ei se ole koskaan rajoittanut ohjelmien käyttöä millään lailla. Weird...
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Ongelma ei ollut jakajassa. Mikäs se vahvistaja on mistä Riemumieli puhuu? Auttaiskohan se minunkin ongelmaan?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Stinky kirjoitti:Ongelma ei ollut jakajassa. Mikäs se vahvistaja on mistä Riemumieli puhuu? Auttaiskohan se minunkin ongelmaan?
En valitettavasti tiedä. Kirjoitin yllä hieman huonosti, kun tarkoitus oli kysyä, auttaisiko antennisignaalinvahvistin parantamaan kuvan laatua massa ja sinun tapauksessasi, en siis ole niin jo tehnyt. Tuollaista signaalinvahvistinta käytetään paikoissa, joissa kuva näkyy huonosti, esim. lankomiehen mökillä.
Paras päivä ikinä.
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Ok. Joku fiksumpi auttakoon meitä ongelmissa?

Mä ihmettelen vaan sitä kun oon tuossa asunnossa marraskuusta asti asunut ja tähän asti sekä telkka että netti pelittänyt vallan mainiosti. Soitin welholle ja isännöitsijälle ja molemmista sanottiin että kaiken pitäs toimia normaalisti..Hmm.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Stinky kirjoitti:^Ok. Joku fiksumpi auttakoon meitä ongelmissa?

Mä ihmettelen vaan sitä kun oon tuossa asunnossa marraskuusta asti asunut ja tähän asti sekä telkka että netti pelittänyt vallan mainiosti. Soitin welholle ja isännöitsijälle ja molemmista sanottiin että kaiken pitäs toimia normaalisti..Hmm.
Vanhasta muistista sanoisin, että on mahdollista että talojakamossa on signaalivoimakkuudet persiillänsä, jolloin telkku ja nettialue häiriköivät toisiaan (tai tulee niin kovaa virhebittiä ettei modeemi kestä perässä).

Käskee taloyhtiötä hankkimaan jonkun mittaamaan, Kuopiossa 2003 mittaukset suoritti kaapeliyhtiön aliurakoitsija.
Kirjoitan tätä alasti
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Stinky kirjoitti:Ongelma ei ollut jakajassa.
Testasitko tämän käyttämällä toista jakajaa vai kytkemällä television ja tietokoneen vuorotellen olohuoneen pistorasiaan ja tarkastaen niiden toimivuuden? Telkkari ilmeisesti toimii kun jakajaa ei ole ja modeemi on makuuhuoneessa? Entä toimiiko modeemi olohuoneessa kunnolla ilman jakajaa?
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Sattuuko joku tietämään kuinka paljon näihin zykemittareihin mahtuu niitä harjoituksia? ½ vuoden ajalta tiiviisti 4 ... 6 kertaa viikko?
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Wintööt-ongelma väistyi siinä mielessä, että noita tiedostoja pystyy nyt muokkaamaan vaikka ovatkin mukamas vain luku -tyyppisiä. Nyt ongelmia enää sovellusservereiden yms. hienomekaanisempien härpäkkeiden kanssa, mutta niiden setviminen onkin jo alakohtaisempaa ja aisaan kuuluvaa touhua. Motivaatio koneen kanssa pelleilyyn nousi taas pari pykälää. Kiitoksia kuitenkin kaikille asiaan perehtyneille ja neuvoja antaneille. *iso käsi nostaa hattua*

Ratkaisin samalla jo unohtuneen näyttöongelmani, joka kuului siis niin että kuinka nykäistä läppärin näyttö isommalle näytölle HDMI-VDI -piuhan avulla. Isomman näytön etupaneelin nappulalla saa vaihdettua input-moodin anaalisen ja digitaalisen välillä joista ensimmäistä edustaa tietty VGA ja jälkimmäistä VDI. Kiitos tämän helpon huomion tekemisestä itselleni. *iso käsi osasi jotain itsekin*

DVD-soitin hylkii ostamiani elokuvia, sama vika vaivasi kerran takuun ollessa voimassa jolloin kannoin paskan sinne mistä se oli tullutkin ja sain uuden tilalle. Nyt siis olen takuun puolesta omillani, joten tilasin lukupäänpuhdistunlevyn. Toivottavasti tepsii, muuten katsellaan koneen kiukuttelua aiheuttavat pätkät läppärin ja 17" näytön kautta kunnes rikastun ja hankin HDMI-liitännällä varustetun tölsyn.
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Onko (yammun) vahvariin mahdollista liittää korvakuulokkeet käyttämättä korvakuulokeplugia?

Siis jonnekin vahvarin taakse jotain erillistä kilkettä, jollla saisi esim langattomat kuulokkeet käyttöön?

Entä onko olemassa langattomia kuulokkeita mallia earplug? Tavallisten korvaläppäkuulokkeiden kanssa kun on hieman hankalaa makoilla sohvalla..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onslow kirjoitti:Onko (yammun) vahvariin mahdollista liittää korvakuulokkeet käyttämättä korvakuulokeplugia?
Voi, mutta koskapa vaatii erillisen vahvistimen niin on aika tyyris ratkaisu.

http://www.mrhifi.fi/iwc/index.php4?pag ... roup_id=36
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Onslow

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Bluntly kirjoitti:
Voi, mutta koskapa vaatii erillisen vahvistimen niin on aika tyyris ratkaisu.
No jopas.

Taitaa olla järkevämpää vaihtaa töllö bluetooth-tuen tarjoavaksi..
Vastaa Viestiin