Damn it! Epäreilua.SikaMika kirjoitti: Kyllä se mulle...mulla toimi!
Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
Ohjataan portti 50002 osoitteessa y.y.y.y osoitteeseen 192.168.0.x ja porttiin 50002.SikaMika kirjoitti:Vittu!
Tilanne: pc reititin/palomuurin takana, Azureus tökkii. Väittää kyseessä olevan NAT-ongelma.
Pc:n IP: 192.168.0.x
Reitittimen sisä-IP: 192.168.0.1
Reitittimen ulko-IP: y.y.y.y
Azureuksen käyttämä portti: 50002
Millaiset port forwarding- ja palomuuriasetukset Sinä reitittimeen laittaisit?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Näin mäkin sen alun perinkin ajattelin ja niin myös konffasin. Ei vaikutusta.aasi kirjoitti:Ohjataan portti 50002 osoitteessa y.y.y.y osoitteeseen 192.168.0.x ja porttiin 50002.SikaMika kirjoitti:Vittu!
Tilanne: pc reititin/palomuurin takana, Azureus tökkii. Väittää kyseessä olevan NAT-ongelma.
Pc:n IP: 192.168.0.x
Reitittimen sisä-IP: 192.168.0.1
Reitittimen ulko-IP: y.y.y.y
Azureuksen käyttämä portti: 50002
Millaiset port forwarding- ja palomuuriasetukset Sinä reitittimeen laittaisit?
Tukee ainakin UPnP:ta ja se onkin torrentsoftalla käytössä. Ei vaikutusta.aasi kirjoitti:Tosin - jos kotireititin tukee UPnP:ta tai NAT-PMP:ta, voisi torrent-softan käskeä käyttämään jompaa kumpaa automaagiseen portin ohjaamiseen.
Vaihdoin myös porttia ja konfasin uudestaan uudelle portille sovitettuna. Ei vaikutusta.
Otin koko reitittimen irti ja tuuppasin verkkojohdon suoraan koneen ilman palomuureja yms. persekipuja. Tällöinhän NAT:ongelmien luulisi automaagisesti katoavan, kun mitään NAT:ia ei ole olemassakaan. No, ei sillä kuitenkaan Azureuksen NAT-ongelmaan ollut mitään vaikutusta. Imutin myös hetken aikaa tavaraa ilman NAT:ia, sillä ei ollut (ainakaan tarkasteluhetkellä) vaikutusta imutuksen nopeuteen, samalla 1/15 vauhdilla verrattuna normaaliin se sitä sisään ottaa.
Myöskään aiemmin parkumani localhost-ongelma ei kadonnut minnekään palomuurin ollessa poissa. Paskempi homma, jonkin muun siis täytyy olla vituillaan ja se on korjattava ennen kuin saan tarvittavat serverit käyttööni. Onneksi lopputyön deadline on vasta vuoden lopussa, tälle keväälle aikatauluttamani homma kusee oikealta ja vasemmalta; kaksi viikkoa mennyt jo silkkaan ohjelmiston asennukseen eikä loppua ole näkyvissä.
Lopputulema alkuperäiseen ongelmaan: vika ei ole wlan-purkissa eikä sen asetuksissa. Tuntikausien pähkäilyn tuloksena sain sentään poikkaistua verkkoyhteydet; ainoa toimiva yhteys ulkomaailmaan ennen purkin boottausta oli - tadaa - Azureus!
Voiko sun nettiyhteys itsessään olla jotenkin suodatettu / palomuurattu, ettei sinnepäin saa otettua yhteyksiä?SikaMika kirjoitti:Lopputulema alkuperäiseen ongelmaan: vika ei ole wlan-purkissa eikä sen asetuksissa. Tuntikausien pähkäilyn tuloksena sain sentään poikkaistua verkkoyhteydet; ainoa toimiva yhteys ulkomaailmaan ennen purkin boottausta oli - tadaa - Azureus!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Ei. Vielä pari päivää sitten yhteys huusi hoosiannaa ja waretti tavaraa jopa nopeammin kuin sen nimellinen nopeus sallisi, nyt sitä tulee aika hissukseen. Täytyy kai vain uskoa, että hitaus johtuu lähteiden hitaista yhteyksistä ja muista lataajista. Voisihan tuon testata kokeilemalla imuttamaa jotain tuhansista lähteistä tulevaa hittitorrenttia...aasi kirjoitti:Voiko sun nettiyhteys itsessään olla jotenkin suodatettu / palomuurattu, ettei sinnepäin saa otettua yhteyksiä?SikaMika kirjoitti:Lopputulema alkuperäiseen ongelmaan: vika ei ole wlan-purkissa eikä sen asetuksissa. Tuntikausien pähkäilyn tuloksena sain sentään poikkaistua verkkoyhteydet; ainoa toimiva yhteys ulkomaailmaan ennen purkin boottausta oli - tadaa - Azureus!
Pöh. Painat vaan sen kirjaimen näppäimistöltä pohjaan joka tarkoittaa ohittamista. Taitaa olla englanninkielisessä (S)kip, en ole varma onko suomiversiossa sama. Joutuuhan sitä hetken pitämään pohjassa, mutta vilisee aika paljon nopeammin ja yksinkertaisemmin ohi kuin nakuttamalla hiirennappulaa.SikaMika kirjoitti:Ne pitää ohittaa klikkaamalla yksitellen kukin tiedosto päästäkseen jatkamaan.
Niin ja etkös sä D-Linkin wlan-reitittimen ostanut? DIR-655:n kenties? Mulla ainakin toimii uTorrentin kanssa a-ok ilman yhtään mitään porttipelleilyjä. uPnP on boksista päällä mutten tiedä vaikuttaako asiaan. Valuu tähän wlan-koneeseen torrent-käytössä noin 2000-3000kt/s sisään ja ulos vähän vähemmän. Pöytäkone, jossa gigabitin kiinteä laku reitittimeen pystynee vähän parempaan.
^ Hyvä tietää. Taitaa olla DIR-615 malliltaan.
Piti vielä laiskuuttani kysymäni, kun en ole ehtinyt itse testailemaan, että kuinka saan läppärin ruudun näkymään HDMI-yhteydellä toisella näytöllä? Kokeilin ostamallani HDMI-DVI-piuhalla, mutta mitään ei tapahtunut. Tai no, läppäri kysyi jotain malliin haluanko sen näytön näkyvän muillakin näytöillä, vastasin joo, mutta haistavittua tarjoiltiin.
Piti vielä laiskuuttani kysymäni, kun en ole ehtinyt itse testailemaan, että kuinka saan läppärin ruudun näkymään HDMI-yhteydellä toisella näytöllä? Kokeilin ostamallani HDMI-DVI-piuhalla, mutta mitään ei tapahtunut. Tai no, läppäri kysyi jotain malliin haluanko sen näytön näkyvän muillakin näytöillä, vastasin joo, mutta haistavittua tarjoiltiin.
Aaaarghhh!! Vistan käyttöoikeuksien hallinta on kaukana hulluuden tuolla puolen. Jostain k-ä-s-i-t-t-ä-m-ä-t-t-ö-m-ä-s-t-ä syystä Program Files -kansio - ja samalla kaikki sen alikansiot - saavat read only -määreen. Siis jumalauta, ohjelmakansiot joiden alle nimenomaan tallennetaan lähes kaikki ohjelmien tuottama data, estävät niihin kirjoittaimisen sekä suurelta osin käytönkin. Read only -määreen saa pois klikkaamalla täpin pois päältä (ja odottamalla KAUAN määreen ajamista läpi kaikkiin alikansioihin), mutta mutta mutta - se pamahtaa takaisin päälle samalla sekunnilla, kun sen on saanut asetettua pois päältä. Toisin sanoen, kyseinen määre ei ole koskaan poissa päältä vaikka sen ottaakin pois päältä. Onko jollakulla ollut samaisia ongelmia? Pääseekö niistä eroon ilman kirvestä?
EDIT: Juuei toimi vieläkääntuo oikeudenjako. Tai siis ongelma ei ole oikeudet, ne on kunnossa, ongelma on tuo read only -atribuutti. Olen siis tehnyt seuraavaa:
- määrännyt C-aseman properties-valikosta että minä olen koko Euroopan (aseman) omistaja ja olen määrännyt itselleni kaikki mahdolliset oikeudet. Samalla määräsin näiden oikeuksien olevan voimassa myös alikansioissa ja -tiedostoissa. Tämä toimii hyvin, paska valuu alaspäin niin että olen big Cahuna kaikkialla.
- C-aseman propertiesissa ei ole mainittu mitään mistään read onlysta, sellaista valikkoa tai vaihtoehtoa ei ole missään koskaan olemassa. C-aseman alla olevien kansioiden properties-valikosta tuollainen checkbox löytyy, heti yleisten tietojen alta. Sen siis voi klikata pois päältä, jolloin windows valintasi mukaan joko poistaa read onlyn vain kyseisestä kansiosta tai sitten ajaa asetuksen läpi myös kaikkiin alikansioihin ja tiedostoihin. Ongelma on se, että tuo uusi asetus ei pysy voimassa. Ei siis sekuntiakaan, vaan välittömästi asetusten uudistamisen jälkeen tuo read only löytyy taas ruksittuna kaikkien kansioiden asetuksissa. Ihmettelen kovasti, miksi näin.
Yksi vaihtoehto on, että koska olen C-aseman properties-valikossa määrännyt paskan valuvan alaspäin, ei alikansioiden properties-valikko suostu ottamaan uutta paskaa vastaan vaan pakkonielee ylhäältä satavan paskan. Mutkun tuota read-onlya ei pysty määräämään määreeksi siellä C-aseman juuressa, vaan vasta sen alikansioissa. Eli alikansiot nielee paskaa vaikkei kukaan sellaista ole syöttämässä.
Joudunko tosiaan vielä kerran ajamaan C-aseman oikeudet läpi (vie 1.5h aikaa, tehty tänään jo kahdesti) niin, etten laita asetuksia periytymään alikansioihin ja -tiedostoihin? Tuo read-only määre kun ei ole edes mikään käyttöoikeuksiin liittyvä määre, vaan ihan yleinen, kaikille pätevä sellainen (mitä sillä muuten tekee, kun saman voisi määrittää suoraan käyttöoikeuksien kautta?).
EDIT: Juuei toimi vieläkääntuo oikeudenjako. Tai siis ongelma ei ole oikeudet, ne on kunnossa, ongelma on tuo read only -atribuutti. Olen siis tehnyt seuraavaa:
- määrännyt C-aseman properties-valikosta että minä olen koko Euroopan (aseman) omistaja ja olen määrännyt itselleni kaikki mahdolliset oikeudet. Samalla määräsin näiden oikeuksien olevan voimassa myös alikansioissa ja -tiedostoissa. Tämä toimii hyvin, paska valuu alaspäin niin että olen big Cahuna kaikkialla.
- C-aseman propertiesissa ei ole mainittu mitään mistään read onlysta, sellaista valikkoa tai vaihtoehtoa ei ole missään koskaan olemassa. C-aseman alla olevien kansioiden properties-valikosta tuollainen checkbox löytyy, heti yleisten tietojen alta. Sen siis voi klikata pois päältä, jolloin windows valintasi mukaan joko poistaa read onlyn vain kyseisestä kansiosta tai sitten ajaa asetuksen läpi myös kaikkiin alikansioihin ja tiedostoihin. Ongelma on se, että tuo uusi asetus ei pysy voimassa. Ei siis sekuntiakaan, vaan välittömästi asetusten uudistamisen jälkeen tuo read only löytyy taas ruksittuna kaikkien kansioiden asetuksissa. Ihmettelen kovasti, miksi näin.
Yksi vaihtoehto on, että koska olen C-aseman properties-valikossa määrännyt paskan valuvan alaspäin, ei alikansioiden properties-valikko suostu ottamaan uutta paskaa vastaan vaan pakkonielee ylhäältä satavan paskan. Mutkun tuota read-onlya ei pysty määräämään määreeksi siellä C-aseman juuressa, vaan vasta sen alikansioissa. Eli alikansiot nielee paskaa vaikkei kukaan sellaista ole syöttämässä.
Joudunko tosiaan vielä kerran ajamaan C-aseman oikeudet läpi (vie 1.5h aikaa, tehty tänään jo kahdesti) niin, etten laita asetuksia periytymään alikansioihin ja -tiedostoihin? Tuo read-only määre kun ei ole edes mikään käyttöoikeuksiin liittyvä määre, vaan ihan yleinen, kaikille pätevä sellainen (mitä sillä muuten tekee, kun saman voisi määrittää suoraan käyttöoikeuksien kautta?).
Ota nyt ainakin UAC (User Account Control tjsp) pois päältä sieltä mistä tilejä ja käyttäjätunnuksia hallitaan. Siis ohjauspaneelin alta tilit ja käyttäjät tjsp. ja siellä taitaa alimmaisena nököttää se joku käyttäjätilien hallinta tms. joka kannattaa ruksata pois ja bootata kone niin toosan käyttö sujuvoituu ainakin jonkun verran.
^ Kiits, mutta ei auttanut. Program Files on read only ja käyttökelvoton ja näillä mennään.
Onko heittää perstuntumalta sivustoa, jossa ohjeistetaan mahdollisimman kivuttomaan siirtymiseen Windowsista Linuxiin? Pitäisi siis kai saada Windows pyörimään jotenkin sen rinnalla/sisällä/perseessä. Onko niin, että menetän paitsi tietenkin kaikki koneella olevat ohjelmat, myös kovalevyillä olevat tiedostot? Vai kuinka Linux voisi ymmärtää esim. NTFS:llä alustettuja asemia?
Miten on muuten virustorjunnan laita Linuxilla? Löytyykö siihenkin (TOIMIVAA!!!11!1!!!1!!!) ilmaista toteutusta vai pitääkö/voiko hankkia maksullinen?
P.s. Onhan tää kyllä maailman paskin keksintö koko vitun Vista. Paljonhan sitä on haukuttu, mutten voinut uskoa sen olevan ihan näin susi. Kahdessa viikossa se pää kääntyi, olen tähän asti inhonnut Unixlinuxeja, mutta Vista on parasta mahdollista mainosta heille.
Onko heittää perstuntumalta sivustoa, jossa ohjeistetaan mahdollisimman kivuttomaan siirtymiseen Windowsista Linuxiin? Pitäisi siis kai saada Windows pyörimään jotenkin sen rinnalla/sisällä/perseessä. Onko niin, että menetän paitsi tietenkin kaikki koneella olevat ohjelmat, myös kovalevyillä olevat tiedostot? Vai kuinka Linux voisi ymmärtää esim. NTFS:llä alustettuja asemia?
Miten on muuten virustorjunnan laita Linuxilla? Löytyykö siihenkin (TOIMIVAA!!!11!1!!!1!!!) ilmaista toteutusta vai pitääkö/voiko hankkia maksullinen?
P.s. Onhan tää kyllä maailman paskin keksintö koko vitun Vista. Paljonhan sitä on haukuttu, mutten voinut uskoa sen olevan ihan näin susi. Kahdessa viikossa se pää kääntyi, olen tähän asti inhonnut Unixlinuxeja, mutta Vista on parasta mahdollista mainosta heille.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
Mulla ei ole Vistasta kokemusta kun käytän edelleen XP ja Win2000 (ja vähän Linuxia), mutta muistui mieleen sellainen sivusto kuin Windows Annoyances. Olikohan osoite sitten tämä:SikaMika kirjoitti:P.s. Onhan tää kyllä maailman paskin keksintö koko vitun Vista. Paljonhan sitä on haukuttu, mutten voinut uskoa sen olevan ihan näin susi. Kahdessa viikossa se pää kääntyi, olen tähän asti inhonnut Unixlinuxeja, mutta Vista on parasta mahdollista mainosta heille.
http://www.annoyances.org/
Jos haluat, sieltä ehkä löytyy neuvoja Vistankin kanssa selviytymiseen.
EDIT: Hain Vista-puolelta hakusanoilla "read only", esim. tuollainen vanha keskustelu tuli. Katso ainakin vika, viime vuoden puolella kirjoitettu viesti.
http://www.annoyances.org/exec/forum/wi ... 1125108429
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Tattis, Fred! Laitoin juuri attrib-komennon jylläämään, katsotaan aamulla kuinka kävi.
Syy ongelmaan siis todella kuulostaisi olevan se, ettei Vista halua koneelle mitään - kuten käyttäjiä ja heidän tiedostojansa - joka voisi sitä jotenkin vahingoittaa. Täysin absurdi tilanne, sama kuin pistettäisiin koko populaatio kylmäksi jotteivat ihmiset tappaisi toisiaan!
P.s. Olisi pitänyt arvata, että vastaus kysymykseeni löytyy jonkin annoyances- tai humanhaters-sivuston takaa!
Syy ongelmaan siis todella kuulostaisi olevan se, ettei Vista halua koneelle mitään - kuten käyttäjiä ja heidän tiedostojansa - joka voisi sitä jotenkin vahingoittaa. Täysin absurdi tilanne, sama kuin pistettäisiin koko populaatio kylmäksi jotteivat ihmiset tappaisi toisiaan!
P.s. Olisi pitänyt arvata, että vastaus kysymykseeni löytyy jonkin annoyances- tai humanhaters-sivuston takaa!
Vaikka miten wintööt vituttais, niin linsuxeihin ei vain pysty. Ei yksinkertaisesti jaksa eikä viitsi tuhlata niin paljon aikaa ja osaamista pelkkään...noh... tunkkaamiseen, vittu. Itselläni kärähti käämit Ubuntuun heti alkumetreillä kun läppärin WLAN-korttia ei saanut mitenkään toimimaan eikä löytymään koko käyttöjärjestelmässä. Olisi sitten pitänyt itse jotenkin virittää/kääntää windows-ajuri toimimaan linuxissa. Jo siinä vaiheessa oli aika helppo tuumata että ei vittu, pitäkää tunkkinne, ei se ruoho näytä sen vihreämpää olevan tälläkään puolella. Paras ja yksinkertaisin neuvo mitä taisin asiaan saada oli että "Voihan sitä läppäriä käyttää verkkojohdonkin kanssa". Jippii. Just sitä vartenhan mä läppärin olen hankkinut että voin käyttää Ubuntua surffaukseen 10-metrinen kela perseessä.SikaMika kirjoitti:P.s. Onhan tää kyllä maailman paskin keksintö koko vitun Vista. Paljonhan sitä on haukuttu, mutten voinut uskoa sen olevan ihan näin susi. Kahdessa viikossa se pää kääntyi, olen tähän asti inhonnut Unixlinuxeja, mutta Vista on parasta mahdollista mainosta heille.
Hae microsoftin sivuilta ilmaiseksi Windows 7 beta. Toimii vistaan verrattuna kuin junan vessa, asentuu vistan käynnissäollessa sen päälle säilyttäen kaikki tiedostosi, ohjelmasi ja asetuksesi. Kannattaa ainakin kokeilla ennenkuin alkaa miettiä kokonaan uudenlaista ATK-elämäntapaa. Itse olen varsin tyytyväinen eikä vistaa ole pätkääkään ikävä. Ainoana negatiivisena puolena on, että ilmainen käyttöoikeus loppuu syyskuussa. Tosin eiköhän siihen mennessä ole sitten tullut jo valmis tuote tai jonkinnäköinen RC-julkaisu ko. käyttöjärjestelmästä johon siirtyä. Tunnin homma etkä menetä mitään.*
(*) Siirrä kuitenkin C-aseman tärkeimmät tiedostot varmuuden vuoksi muualle asennuksen ajaksi tai ota niistä varmuuskopio.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
Jaaha, että Vistan seuraaja olisi tulossa mahdollisesti jo tänä vuonna? Taitaa jäädä mulla koko Vista kokematta, elleivät sitten laita sitä väkipakolla työkoneelleni. Uudet Windows-versiot tulevat nopeammin kuin ehdin niihin tutustua. Vai onko kyseessä jälleen 95/98/98SE/ME-rumba, eli MS suoltaa vähän niinkuin muuten vaan uusia versioita kauppojen hyllyille?
Ja äh paskat, Windows 7:stakin on tulossa sekä 32 että 64-bit versiot. Ehdin jo toivoa että 32-bittinen versio jätettäisiin tällä kertaa tekemättä. Ilmeisesti jälleen kerran 64-bittiselle versiolle ei löydy ajureita, eivätkä monet ohjelmat, varsinkaan pelit, suostu toimimaan sillä. Kehitystä tapahtuu vaakatasossa.
Ja äh paskat, Windows 7:stakin on tulossa sekä 32 että 64-bit versiot. Ehdin jo toivoa että 32-bittinen versio jätettäisiin tällä kertaa tekemättä. Ilmeisesti jälleen kerran 64-bittiselle versiolle ei löydy ajureita, eivätkä monet ohjelmat, varsinkaan pelit, suostu toimimaan sillä. Kehitystä tapahtuu vaakatasossa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Täytyy kai sitten kokeilla sitä seiskabeettaa, ei mulla riitä kiinnostusta alkaa säätämään joka vitun perusasian kanssa millään Linuxillakaan. Sanottakoon nyt vielä, etten saanut sitä read onlya pois edes Kruegerin ohjeilla, taitaa tehdä vain saman CLI:n kautta minkä olen itse tehnyt GUI:n avulla propertiesin alta.
Heitän vielä yleisen kysymyksen kaikille, joilla on käytössään Vista:
Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä? Minne talletat tietosi? Ovatko sinun koneesi tiedostot read onlylla varustettuja (ovat, jos eivät, olet onnistunut jotenkin poistamaan kyseisen asetuksen, miten?)?
Heitän vielä yleisen kysymyksen kaikille, joilla on käytössään Vista:
Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä? Minne talletat tietosi? Ovatko sinun koneesi tiedostot read onlylla varustettuja (ovat, jos eivät, olet onnistunut jotenkin poistamaan kyseisen asetuksen, miten?)?
En oikein ymmärtänyt kuin neljä ensimmäistä sanaa, joten vastaan siihen: joten kuten. Välillä ollaan kuin täi tervassa, mutta kaikki on onnistunut tähän asti.SikaMika kirjoitti:Kuinka pystyt käyttämään konettasi kuin kaikki ohjelmatiedostot, myös muualta ladatut ja asennetut, ovat vain luku -tyyppisiä? Minne talletat tietosi? Ovatko sinun koneesi tiedostot read onlylla varustettuja (ovat, jos eivät, olet onnistunut jotenkin poistamaan kyseisen asetuksen, miten?)?
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx