Voimaannuttavat kokemukset

Yleinen lätinä jä kitinä
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Niin, ja aiheesta: minua, kuten näköjään muutamaa muutakin, voimauttaa erityisesti oppiminen. Ja mm. siitä syystä kiinnostuneiden ja uusille jutuille avoimien keskustelijoiden kanssa on tuhannesti mukavampaa keskustella kuin periaatteesta kaikkea vastustavien ja ivaavien valittajien. Ensin mainittujen seurassa oppii enemmän.
Dumis

Viesti Kirjoittaja Dumis »

EveryWoman kirjoitti: Ja mm. siitä syystä kiinnostuneiden ja uusille jutuille avoimien keskustelijoiden kanssa on tuhannesti mukavampaa keskustella kuin periaatteesta kaikkea vastustavien ja ivaavien valittajien. Ensin mainittujen seurassa oppii enemmän.
^ Tuo on totta, kunnon keskusteluista tulee hyvälle mielelle :)
Mulla aina voimaannuttavin asia on ollut, arvaako kukaan? Urheilu, olenhan sitä harrastanut alle 6-vuotiaasta.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saira »

EveryWoman kirjoitti:
saira kirjoitti:Miksi se ei vain voi olla voimaa antava?
Jos sillä tarkoitetaan samaa kuin englannin sanalla "empowering", niin "voimaa antava" liitetään ehkä turhan helposti fyysiseen voimaan. Henkinen voima puolestaan voi merkitä sekä valtaa että kykyä, joten niistäkään ei oikein yksinkertaista ilmausta saa rakennettua. Itse olen kuullut tuon sanan myös muodossa "voimauttava". On olemassa esimerkiksi voimauttavan valokuvan menetelmä.

En ole vielä ymmärtänyt, mikä juju tässä uusien asioiden - jopa uusien sanojen (!) - vastustamisessa oikein on. Uusia sanoja syntyy yleensä siksi, että niitä tarvitaan. Sana, jota kukaan ei tarvitse, ei jää elämään.
Niin, en muista tiedä, mutta kyllä mulle "voimaa antava" on kyllä sitä henkistä voimaa antava. Harvemmin sitä fyysistä voimaa vaan annetaan, siihen omassa mielessäni liitän muita sanoja, esim. kasvattava.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

Oppiminen, kehittyminen, erityisesti itsetuntemuksen suhteen ja myös lasten kasvatuksessa. Siitä saa hurjasti voimaa kun lapsesta näkee, että hän kehittyy ja kasvaa ja uskaltaa ja itse on pystynyt siinä auttamaan.

Yksittäisistä tapauksista ehdottomasti kuopuksen synnytys. Alkuun kipu oli mielessä liiaksi, mutta nyt on tosi hurjan hienot fiilikset kun mietin mistä urakasta selvisin ja kuinka helkkarin hienosti ja turvallisesti.
Monsieur Manala

Re: Voimaannuttavat kokemukset

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Mulle voimaannuttavasta tulee kyllä mieleen jotenkin automaattisesti voimille käyvä/voimaa vaativa, eikä voimaa antava. Paska sana.
Valkonikki kirjoitti:Nyt voit kirjoittaa kuten killkill ja Manala, nuo angloistipaskiaiset.
Onks toi muka joku oikea sana?
Vastaa Viestiin