Talvikumigallup
Mä taas annan lovea jos renkaat vaihdatetaan muualla. Saa joku muu ottaa sen vastuun ja sitäpaitsi iskällä pitää olla vapaa-ajalla parempaa tekemistä ku olla autonsa kanssa. Plus et tykkään ajatuksesta, että jollekin maksetaan jostain tietystä hommasta (jolla elättää perheensä niin ku).Rouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->
Ehkä kandeis laittaa se äijä tekee sit jotain miesten juttuja useemmin jos kerta tuosta tulee sen verta testogeeniä ettei mistään muusta enempääRouva Pupu kirjoitti: Sillon jään minäkin kakkoseksi kirosanavarastoineni ja se teston löyhkä leijailee viettelevästi rouvan nenään
Ja lopettaa se meidän neidikkäiden miesten haukkuminen, kun ei jakseta brassailla renkaiden vaihdolla.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4792
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Talvikumigallup
Hyvin piti suviset kumit vielä täällä 4h matkan päässä pk-seudulta. Josko ajelis näillä vielä ens viikonkin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Anteeks nyt mut minkä vitun vastuun?Alisuorittava G kirjoitti:Mä taas annan lovea jos renkaat vaihdatetaan muualla. Saa joku muu ottaa sen vastuunRouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->
Sen vastuunko, että jos renkaat tippuu alta ja ajaudut vastaantulevien kaistalle rekan alle tapattaen perheesi niin vastuu on jonkun liikkeen renkaanvaihtajalla? Siinä vaiheessahan se on tosiaan hyvä huudella vastuun perään.
Kun tekee itse, saa mitä tilaa. Kun teettää toisella, saa mitä sattuu. Ihan jo siksi teen mieluummin itse, että sekä tulos että vastuu siitä on minulla. Mä kun en halua vastuuta omasta tai jonkun läheiseni hengestä jonkun tuntemattoman amisrasselipenan käsiin, joka ei ajattele sutiessaan huolimattomasti muuta kuin että pääsisi jo himaan paskasta duunistaan.
Nimim. Takarenkaat lähes irti vauhdissa vastuun siirtämisen johdosta renkaanvaihtokulille, joka ei tajunnut ottaa aluvanteiden soviterenkaita irti navasta ennen talvirenkaiden peltivanteiden survomista niiden päälle.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Olen tähän mennessä vaihtanut aina itse, mutta saas nähdä jaksanko enää vaivautua Nauriksen kertaluokkaa isommissa ja raskaammissa renkaissa, varsinkin kun kesägummit ovat aluvanteilla (talvirenkaat eivät). Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita, joten tehkööt duunarit likaisen työn puolestani.Rouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->
Kai. Riippuu mitä maksaa, saattaa että pihi luonteeni saa minut pyörtämään päätökseni. Tosin kohta mulla ei välttämättä ole hyvää säilytyspaikkaakaan renkaille jos itse vaihdan. Pelkään että kellarivaraston häkistä ne löytäisivät nopeasti uuden omistajan, ja parvekkeelleni ylimpään kerrokseen ilman hissiä en taida välttämättä viitsiä niitä myöskään roudata.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Äläs nyt. Kyllä mä luotan, että palstan miehet on niin sinut oman Miehisyytensä kanssa ettei rouvan leuanloksutukset paljon painaDumis kirjoitti:Ehkä kandeis laittaa se äijä tekee sit jotain miesten juttuja useemmin jos kerta tuosta tulee sen verta testogeeniä ettei mistään muusta enempääRouva Pupu kirjoitti: Sillon jään minäkin kakkoseksi kirosanavarastoineni ja se teston löyhkä leijailee viettelevästi rouvan nenään
Ja lopettaa se meidän neidikkäiden miesten haukkuminen, kun ei jakseta brassailla renkaiden vaihdolla.
Ja mun mies on Mies ei äijä, tiiätkö se pienoinen ero siinä
Nääh. Normaalilla rengasavaimella kun vääntää niin kireälle että narahtaa, tai kun käsin polviasennossa vääntää siihen mihin jerkku ranteessa riittää, niin pysyy taatusti eikä ole pelkona että hajoaisi. Tämä noin 20 vuoden kokemuksella ja noin 10 erilaisesta alumiinivanteesta. Tarkastat vaan kireyden kun oot ajanut pari sataa kilsaa.Frederik Krueger kirjoitti:Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita,
Itse vaihdatin eilen TB:llä laiskuuttani ja tasapainotuksen takia. Yrittivät väkisin myydä mulle uusia eturenkaita kun vanhat on muka sakkokumit. No, edessä on pintaa 5 mm ja nastoja 2/3 jäljellä. Kaveri väitti kivenkovaa et ne on sakkorenkaat ja että hän ei saa lain mukaaan noita laittaa edes alle. Sanoin jannulle et mistä vitusta kytät sen tietää kuka ne on alle laittanut, ja että mulla ei ole koskaan ollut noin hyviä renkaita, joten alle vaan. Sitä hieman vitutti, kun ei saanut myytyä renkaita
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Manala mainitsi tuossa aiemmin jotain aluvanteiden "soviterenkaista"? Mitäs ne ovat? Pitääkö jotain muuta vielä muistaa aluvanteiden kanssa?masa kirjoitti:Nääh. Normaalilla rengasavaimella kun vääntää niin kireälle että narahtaa, tai kun käsin polviasennossa vääntää siihen mihin jerkku ranteessa riittää, niin pysyy taatusti eikä ole pelkona että hajoaisi.Frederik Krueger kirjoitti:Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita,
Aluvanteiden omat pultit taisin sentään onneksi löytää autossa olleesta muovipussukasta, mutta minun tuurillani unohdan ottaa ne käyttöön vaihtaessani aluvannekesärenkaat alle, kun ei ennenkään tarvinnut muistaa mitään pultinvaihtoja.
Mutta joo, itse vaihtaessa minulla ainakin ongelmaksi muodostunee pitkällä tähtäimellä renkaiden säilytys. Tällä hetkellä ne ovat erään lähisukulaisen vajassa. Koska en ole kenenkään muunkaan koskaan nähnyt pitävän renkaitaan kellarivarastohäkissään, otaksun etteivät muutkaan pidä sitä turvallisena säilytyspaikkana arvotavaroille. Parveketta en viitsi varata rengassäilytyspaikaksi vaikka siellä ne varmasti olisivatkin turvassa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Joissakin aluvanteissa aluvanteen valmistaja ei tarjoa kaikille autoille erikokoiseksi sorvattuja keskireikiä pyörännapaa/keskiötä varten jonka ympärille se aluvanteen keskireikä uppoaa rengasta paikalleen nostaessa. Nämä mallikohtaiset erot sitten korjataan soviterenkailla, jotka tulevat pyörännavan ja vanteen keskireiän väliin. Yleensä ne jää irroittaessa kiinni vanteeseen, mutta joskus saattaa käydä myös niin, että soviterengas jääkin kiinni pyörännapaan kasvattaen sen tapin halkaisijaa.Frederik Krueger kirjoitti:Manala mainitsi tuossa aiemmin jotain aluvanteiden "soviterenkaista"? Mitäs ne ovat? Pitääkö jotain muuta vielä muistaa aluvanteiden kanssa?
Aluvanteiden omat pultit taisin sentään onneksi löytää autossa olleesta muovipussukasta, mutta minun tuurillani unohdan ottaa ne käyttöön vaihtaessani aluvannekesärenkaat alle, kun ei ennenkään tarvinnut muistaa mitään pultinvaihtoja.
Tällaisen päälle sitten kun survotaan väkisin kiinni alkuperäinen peltivanne joka ei moisia soviterenkaita tarvitse, ei pyörännapa tule vanteen reiän lävitse ja asennu suoraan. Make no mistake: Täytyy olla aivan uskomaton puusilmä ettei tuollaista hopeista soviterengasta tajua olla irroittamatta siitä ruosteenruskeasta pyörännavasta rengasta vaihtaessa. Täytyy olla myös aivan uskomaton tunari, ettei huomaa renkaan kiinnilaittovaiheessa ettei rengas ole kohdallaan, ja vääntää renkaan väkisin siihen päälle toisella kädellä rengasta "paikallaan" pitäen ja toisella kädellä pulttipyssyllä ampuen. Itse tuollaista mokaa ei käytännössä ole edes mahdollista tehdä jos ei käytä paineilmatyökaluja, sillä rengas/vanne ei pysy paikallaan vaan tippuu pois navalta koska ei uppoa reikäänsä.
Itsellä tosiaan on kokemusta tämän kaltaisesta puusilmä-tunarista, ja se pisti hieman miettimään että haluanko henkeni oikeasti moisten urpojen käsiin. Nykyautoissa on sen verran hyvät alustat ja jousitukset, että viallisesti toimivia (jopa tyhjiä) takarenkaita on vaikea huomata ajossa. Skodan takarenkaat vipattivat/klappasivat kuin Pertin Ladassa ikään ilman että huomasin ajossa mitään ihmeellistä, ja ainoa pelastukseni oli se, että satuttiin seuraavana päivänä ajamaan kaverini kanssa peräkkäin paikasta A paikkaan B, ja perässä tullut kaveri huomautti takarenkaiden vipatuksesta jolloin tajusin lähteä etsimään ongelmaa. Moinen vipattelu oli aiheuttanut pulttien löystymistä, ja ajan kanssa jompi kumpi renkaista olisi todennäköisesti irronnut vauhdissa. Olin vielä seuraavana päivänä lähtemässä jonnekin vähän pidemmälle reissulle, joten se vastaantulijoiden kaistalle rekan eteen ajautuminen ilman toista takarengasta ei välttämättä olisi hirveän kaukana ollut.
Ja kyllä ne aluvanteiden pultit muistaa samalla vaihtaa, kun heittää ne pultit pussissaan sen rengaspinon päälle tai teippaa koko pussin kiinni renkaaseen/vanteeseen. Alumiini on pehmeää, ja varsinkin uudet aluvanteet on muistettava jälkikiristää, ihan sama vaihtaako ne itse vai vaihdattaako liikkeessä, koska pehmeä alumiini painuu pultinreikien kohdalta kasaan ja löystyy väkisinkin alku(kilo)metreillä. Kun ne pultit on parina vuonna vääntänyt paikoilleen ja ne pulttien kiinnityskohdat vanteista karaistuu, alkaa jälkikiristyksen tarvekin vähentyä.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Ei noin kädetöntä voi olla!! Mistä ne oli sen kulin sinne renkaiden vaihtoon löytänyt?Monsieur Manala kirjoitti:...
Nimim. Takarenkaat lähes irti vauhdissa vastuun siirtämisen johdosta renkaanvaihtokulille, joka ei tajunnut ottaa aluvanteiden soviterenkaita irti navasta ennen talvirenkaiden peltivanteiden survomista niiden päälle.
No ei ne nyt niin paljoa paina. Ja pulttien/muttereiden kiristys tapahtuu avaimella, joka sanoo naks, kun on riittävän piukalla. Näin saa sitten se parempi puoliskokin siinä "koskaan-ei-milloinkaan-mun-autosta-rengas-puhkea" tilanteessa vaihdettua vararenkaan paikalleen.Frederik Krueger kirjoitti:Olen tähän mennessä vaihtanut aina itse, mutta saas nähdä jaksanko enää vaivautua Nauriksen kertaluokkaa isommissa ja raskaammissa renkaissa, varsinkin kun kesägummit ovat aluvanteilla (talvirenkaat eivät). Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita, joten tehkööt duunarit likaisen työn puolestani.
Onhan sillä kiristämisellä muutakin virkaa jos on alufelget. Näin ainakin yksi työkalumyyjä kertoi. Osa varmaan markkinointipuhetta ja osa tottakin. Monesti merkkikohtaisissa vanteissa on pultinreikien kohdalla teräsholkit, jolloin kiristämisellä ei ole niin merkitystä tai siis sillä, että ovatko pultit yhtä tiukalla. Teräs kun puheen mukaan kestää jännitysvaihtelua paremmin. Sitten on nämä sekalaiset vanteet, jotka sopivat joihinkin merkkeihin ja malleihin ja toisiin tarvitaan tämä manalan mainitsema sovite. Näissä harvemmin taitaa tuota teräsholkkia olla, vaan samaa matskua kun muukin vanne. Siinä sitten oli tärkeämpää, että pultit olisivat yhtä tiukalla. Noh, siinä vaiheessa hyllyssä oli jo sopiva avain. Olin kyselemässä pulttipyssyä, mutta kauppaan jäi. Liian kallis. Tuossa keväällä oli huomattavasti sopivammassa hinnassa kun tilasi veten takaa.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
No eivät tietenkään, yhdellä kädellä saan helposti nostettua kaikki neljä rengasta kerralla samalla kun tasapainottelen vararengasta nenäni päällä. Kyse on enemmänkin siitä viitsiikö enää vaivautua, kynnys nousee siltäkin osin. Eihän sitä tarvitsisi tehdä kuin kaksi kertaa vuodessa, mutta senkin ajan voisi käyttää telkkarin katseluun.Leevi kirjoitti:No ei ne nyt niin paljoa paina.Frederik Krueger kirjoitti:Olen tähän mennessä vaihtanut aina itse, mutta saas nähdä jaksanko enää vaivautua Nauriksen kertaluokkaa isommissa ja raskaammissa renkaissa, varsinkin kun kesägummit ovat aluvanteilla (talvirenkaat eivät). Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita, joten tehkööt duunarit likaisen työn puolestani.
Siis yhdessä vaihdatte, vai sinä katsot ikkunasta kun mies tekee fyysisen osuuden?milli kirjoitti:Itse vaihdetaan. Helppo vaihtaa Fiattiin.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Voisi toisaalta olettaa, että Freddielle ei ehkä olekaan noita soviterenkaita. Kai nuo alut ovat toitsun omat? Miksi toitsu ei tekisi omia aluvanteita sopiviksi?Monsieur Manala kirjoitti:Joissakin aluvanteissa aluvanteen valmistaja ei tarjoa kaikille autoille erikokoiseksi sorvattuja keskireikiä pyörännapaa/keskiötä varten jonka ympärille se aluvanteen keskireikä uppoaa rengasta paikalleen nostaessa. Nämä mallikohtaiset erot sitten korjataan soviterenkailla, jotka tulevat pyörännavan ja vanteen keskireiän väliin. Yleensä ne jää irroittaessa kiinni vanteeseen, mutta joskus saattaa käydä myös niin, että soviterengas jääkin kiinni pyörännapaan kasvattaen sen tapin halkaisijaa.
Onneksi ei ole tarvinnut itse puljata noitten soviterenkaitten kanssa, kun omat alut menevät suoraan sopivasti paikalleen.
Came here for school, graduated to the high life
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Lienet oikeassa, en ole ainakaan sellaisia missään nähnyt. Kysyin tässä lähinnä lisäselvitystä ns. "soviterenkaille" koska en muista aikaisemmin kyseiseen käsitteeseen törmänneeni, ja halusin varmistaa liittyykö se mitenkään minun autoni kesäaluvanteisiin. Ilmeisesti ei.exPertti kirjoitti:Voisi toisaalta olettaa, että Freddielle ei ehkä olekaan noita soviterenkaita. Kai nuo alut ovat toitsun omat? Miksi toitsu ei tekisi omia aluvanteita sopiviksi?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ota mitta käteen ja mittaa vanteen keskiön halkaisija vanteen sisäpuolelta. Jos se on sama molemmissa vanteissa, pitäisi vanteet mennä heittämällä kiinni. Silloin joko keskitysrengas on navassa kiinni, tai sitä ei ole lainkaan, tai sitten se on vanteissa itsessään kiinni. -Eikä se ole edes pakollinen olemassakaan. Sen tarkoitus on vaan helpottaa vanteen paikoilleen laittoa, ja keskittää vanne siten että pultit osuvat reikiinsä.Frederik Krueger kirjoitti:Ilmeisesti ei.
Muistathan kiristää ristiin ja vähän kerrallaan..