Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Alisuorittava G

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

E n m i n ä t i e d ä ...

Tässä itken väsymystä, vaikka menossa (vasta) ensimmäinen yö pitkään aikaan kun en selvästikään saa muiden vuoksi nukuttua. Isompi näkee painajaisia, valittaa kasvukipuja, herättää huudollaan pienemmän, jota ei missään nimessä saa paijaamalla takas uneen vaan touhu vaatii pullon maitoa ja kohta taas vaipan vaihtoa ja isiä ne ei jumalauta saa ylös millään. Nyt vein tytön miehen viereen ja mietin josko nukkuisin sohvalla vai menisinkö sittenkin tytön sänkyyn mykkyrälle.

Onks teillä unipullo, millanen muuten se nukutusympäristö? Meillä toi kuvailemasi vaihe kesti hetken ja yritin kitkeä (/kitkin toistaseks) sitä pois niin, että lähdin huoneesta vasta kun poitsu oli sikeässä unessa. Aiemmin oli ollut helppo jättää itekseen nukahtamaan mutta yhtäkkiä ei onnannut. Viereen en missään nimessä halunnut ottaa, joten kokeilin sitten tätä taistelua.

Miehen homma oli laittaa tyttö unille ja pitää se suht hissukseen, minä istuskelin tuijottamassa seinää kun poika hörppi pullostaan maitoa. Jäbän alottaessa huudon ja kömpiessä pystyyn asettelin takaisin makuuasentoon, saatoin silittää vähän päätä mutta en jutellut. Uudelleen ja uudelleen, ilman sen suurempia sylityksiä. En uskaltanu liikahtaakaan oven suuntaan ja se kostautui monesti sillä, että omat unet meni vtuiks. Jos ja kun jäbä heräsi yöllä niin istuin yhä siinä vieressä, puoliksi tai täysin unessa. Jos pentu pääs takaisin uneensa pääsin pois huoneesta mutta aina en. Joinain aamuina heräsin siihen kun mies tökkii hereille, huomaan röhnääväni lattialla seinää vasten epämääräsessä asennossa, joka paikkaan särkee ja vieressä jätkä kikattaa pinnojen välistä oikein tyytyväisenä ja pirtsakkana. Sitä vaihetta ei tosiaan kestänyt kauaa - thank God - päivät vaelsin zombiena. Kesä ja mahaton tila oli helpompi kuin sulla syksy ja viimeiset pallomahavaiheet... Ja olin just tohon aikaan niin älyttömän loppu äitin hautajaisten ja kaiken paskan myötä, että tavallaan pidin sitä seinän tuijottelua ja lattialla nukkumista "hyvänä juttuna". Sick. Mun ei tartte tehdä muuta kuin olla tässä, upeeta, saan vaan olla. :roll:

Tsemppii. Ei tää neuvosta mene mutta jos edes myötätuskailusta.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2872
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Alisuorittava G kirjoitti:Onks teillä unipullo, millanen muuten se nukutusympäristö? Meillä toi kuvailemasi vaihe kesti hetken ja yritin kitkeä (/kitkin toistaseks) sitä pois niin, että lähdin huoneesta vasta kun poitsu oli sikeässä unessa. Aiemmin oli ollut helppo jättää itekseen nukahtamaan mutta yhtäkkiä ei onnannut. Viereen en missään nimessä halunnut ottaa, joten kokeilin sitten tätä taistelua.
Unipulloa ei enää varsinaisesti käytössä. Ennen nukahti maidon kera, mutta reilu kuukaus sitten moisesta luovuttu. Ainoastaan, jos kovin itkuisen tai kipeän oloinen, niin nyt on otettu pojan omaan huoneeseen pullo mukaan, jota yritetty tarjota sylissä ennen sänkyyn laittoa. Tuosta pullosta ottaa ehkä huikan tai pari ja sit riitti. Muutenki maitoa menee todella vähän tätä nykyä. Hyvä jos 4-5 desiä vuorokaudessa, vaikka tarjota yritetään. Ei vain maistu. Puurot on alettu tekeen maitoon, jotta sen kalkin jostain saisi...

Nukutusympäristö on pojan oma huone. Valot laitetaan himmeelle ja pyritään oleen ennen sänkyyn laittoa rauhassa. Nyt viimeajat nukahtanut lähinnä syliin, kun ei tää mun kroppa enää oikein ihastele, jos saa sen sata kertaa kumartaa pystyyn nousseen pojan takaisin makuulle. Tämän vuoksi päikkärit annan nukahtaa viereeni, jolloin usein itsekin torkahdan. Mitä vähemmän vääntelen, kääntelen ja kannan poikaa päivän aikana, sitä vähemmän kroppa iltaa kohti kiukuttelee. Kantoliinastakin luovuin tuossa pari viikkoa sitten, kun alkoi vihlomaan ja liitokset kiukkuamaan kahen kantamisesta...
Sängystä on poistettu kaikki ylimääräinen virike. Ainoastaan pari tuttia (joita imetään lähinnä nukahtamisvaiheessa), peitto ja kamalan hajuinen, mutta pojalle niin rakas lammas löytyy sängystä. Noittenkin kanssa touhu menee herkästi höpöttelyn ja leikkimisen puolellle.

Toi räkätauti ja läpi puskevat hampaat ei kyllä yhtään jeesaa tilannetta...

:?
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Eipä muuta ku kauheesti tsemppiä Mustikselle ja Geetzulle. Kyllä se siitä aikanaan helpottaa. Muuta ei voi sanoa. Kaikkia "opaskirjoja" kannattaa lukea, ja kokeilla niistä konstia jos toistakin. Voivat jopa olla avuksi. Ja ajatelkaa, että aika aikaa kutakin. Sitten niitä helpompia aikoja arvostaa, kun on kokenut vähän muutakin.

En oikein muista, mitä väsyneet vanhemmat haluaa kuulla.. että muutkin on ollu väsyneitä ja kyllä se siitä helpottaa, se on normaalia ja ohimenevää, kestää viikkoja tai vuosia. Toisiin tepsii jotkut keinot ja toisiin toiset. Hengessä tsemppaan kuitenkin, aina ne voimat tai apua jostain saatte kaivettua, aina yhteen päivään kerrallaan. Ja se tärkein; tuo on pelkkä vaihe, ei ikuisuus :)

Muistuki mieleen ottaa eilen unohtunut pilleri :twisted:
Prepare for the worstest.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ja jotta olis mitä odottaa...: mä taistelin puolitoistavuotiaan kanssa pari viikkoa nukkumaanmenosta niin, että kannoin sängystään pois kiivenneen kikattavan ipanan pahimpana iltana takaisin omaan sänkyynsä 138 kertaa. Laskin. Tukkimiehen kirjanpito on vauvakirjan välissä tallella.
Kolme ja puoli tuntia meni tuossa väsytystaistelussa aikaa.

Nyt jo naurattaa, mutta oli hymy hyytyä kyllä...
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mä en ois Bliss jaksanu! Oot sinnikäs :D Ite oon sen verran Peppi Pitkätossu, että annan sit valvoa kunhan ei häiritse, leikkikööt itsekseen ja nukkukoon sitten kunnon päikkärit tarhassa. Nytkin oon parina iltana antanu lueskella sängyssä itsekseen(liian myöhään, n.22.30-23), sittenpä on aamulla ollu boitsulla tosi hankala herätä ja on illalla itse ehdottanut että tänään menen kiltisti nukkumaan :) Joskus menee nappiin nää mun metodit.

Mut oon monessakin asiassa sen kannalla, että kantapään kautta opittuna (uunista otettu pelti on kuuma, ruusun piikit pistää, jos ei nuku tarpeeks niin väsyttää) monet asiat jotenkin selkenee ainakin omalle muksulle kirkkaammin(äitiinsä tullut), eikä niistä sitten tarvi ikuisuutta vääntää. Tykkään, että suurin osa kielloista ja käskyistä tai niiden syyt ois lapsille selviä, ja "siksi koska sanon niin" -natseilut ois varattu erikoistilanteisiin ja semmoisissa ne ovat toistaiseksi toimineetkin. Natseilulla en viittaa Blissin toimiin, jos joku niin halusi kuitenkin ymmärtää :)
Prepare for the worstest.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Tossa taustalla oli piiiitkä putki erilaisia univaikeuksia, ja tuo tilanne oli suoraa seurausta siitä, kun ipana muutti omaan huoneeseensa nukkumaan. Mutta parissa viikossa homma rauhottui ja siitä saakka on nukkunut iltakahdeksasta aamuun saakka (paitsi kipeänä ollessaan). Eli kannatti tapella. :]
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Yes, you kicked his ass! :D Kieltämättä monissa tilanteissa tulee puhkuttua että hitto mähän näytän sille missä kaappi seisoo.. Ja sitä varten kai ne vanhemmat pienille ihmisille onkin olemassa :] Muun muassa.
Prepare for the worstest.
Alisuorittava G

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Mä olen käsittänyt sen niin, että "natseilut" on suureks osaks vain kannustamaan meitä vanhempia. Tuovat sellasta onnistumisen tunnetta meille epävarmoille neuvoja joka puolelta imeville caseille, saavat niin ku uskomaan, että tehdään sittenkin oikein.

Miten monesta asiasta oiskin päässy helpommalla ja todnäk lapsen silmin fiksummin nowan tyylillä...

MUTTA. Oon tyytyväinen omiin "joustamattomiin" ratkaisuihin, koska hommat ei just nyt kai vois paremmin olla. Viime yönä nukuin sohvalla, tyttö heräs ilman kipuiluja isinsä kainalosta. Aion tänään kyllä ite mennä sinne kainaloon sen tilalle, vaikka sit vähän väännettäiskin. Noin ison lapsen kanssa on onneks kaikki helpompaa kun ymmärtää jo puhetta, nou probleema.

edit: Äh, sekosin ajatuksissani ku keskityin räyhäämään lapsilleni. Ihassama! :twisted:
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Täällä harjotellaan btw pyllyn pyyhkimistä, toinen on ihan innoissaan kun yltää vihdoin(!) ja sano että aika jännää hommaa :D:D Just joitain kuukausia sitten kysyin äidiltäni, että missä iässä ne yleensä alkaa itse pyyhkimään. Kuulemma silloin kun yltävät :O Jotenkin sulosta! Eskarissa pitäis kai osata tai viimeistään alkaa harjoitteleen, joten hyvissä ajoin ollaan! Ja tää on sit mammaketju että täällä saa puhua näistä ihan luvalla!
Prepare for the worstest.
Alisuorittava G

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Voi noita tyttöpoika-eroja! Kato meidän likka ei oo enää alkukesän jälkeen halunnu antaa muiden pyyhkiä olleskaan! Hän on niin iso ja kaikkee ja korkeintaan äiti saa vähän kostutetulla paprulla sipasta mut ei tod niin ku muut. :D
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Siis number twon ite osaa jo pyyhkiä? Pitkäkätinen tytsi, ja taitava :)

Jonkun pitäis selkeesti opiskella, ja jotakuta ei näköjään oikein huvita :oops:

Tarkotin tolla opiskelulla siis ihan itseäni ja oppikirjoja, en pyyhintää, sen osaan jo ku oon iso tyttö!1 Nyt ei voi juttujen taso enää parantua, ehkä pitäis sulkee kitinä, mut oli kiva käydä, tulen taas kun pitäis lukea ;)
Viimeksi muokannut nowaysis, 14.10.2008 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Prepare for the worstest.
Alisuorittava G

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Number one tai two eihän sitä tiedä mistä kukakin diggailee mut niin ku pyllyy meinasin!

Sillä on toistaseks vielä sellanen inha tapa, että nousee pöntöltä pois ennen pyyhkimistä, mut ei kato kaikkeen voi puuttua ei...
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

nowaysis kirjoitti:
Mut oon monessakin asiassa sen kannalla, että kantapään kautta opittuna (uunista otettu pelti on kuuma, ruusun piikit pistää, jos ei nuku tarpeeks niin väsyttää) monet asiat jotenkin selkenee ainakin omalle muksulle kirkkaammin(äitiinsä tullut), eikä niistä sitten tarvi ikuisuutta vääntää. Tykkään, että suurin osa kielloista ja käskyistä tai niiden syyt ois lapsille selviä, ja "siksi koska sanon niin" -natseilut ois varattu erikoistilanteisiin ja semmoisissa ne ovat toistaiseksi toimineetkin. Natseilulla en viittaa Blissin toimiin, jos joku niin halusi kuitenkin ymmärtää :)
Kyl autto mulle ainaski tosi paljon ihan sekin, kun äiti demonstroi ettei sähköaitaan kandee koskea, silleen niinQ tarttumalla ite reippaasti kiinni siitä langasta samalla kun selitti asiaa. Ei tarttenu mennä enää ite koklaan perästä.

(Eikä tartte miettiä mistä ne munkin blondigeenit tuli. 8) )
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

No kerranki noin päin, kun kuulemma aina sä olit se joka tökkäs sukkapuikon sinne pistorasiaan reippain ottein, siskos pohtiessa samaa useemman tovin :D
Prepare for the worstest.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Mulla oli pienenä pattereilla toimiva sähköjuna josta sitten loppuivat patterit. Lapsena sitten päättelin että töpselistähän saa sähköä. Vedin johdot ulos pömpelistä ja työnsin ne töpseliin. Rätspoks, sulake simahti. Ja sitten sain luennon sähvöstä ja sen vaarallisuudesta.

Tais käydä aika hyvä mäihä loppujen lopuksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

NegaDuck kirjoitti:Mulla oli pienenä pattereilla toimiva sähköjuna ... sain luennon sähvöstä ja sen vaarallisuudesta.
Mulla oli pienenä pieni leka. Hajoitin sillä lehmien juottokaukalon. Sain selkääni.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Bluntly kirjoitti:
NegaDuck kirjoitti:Mulla oli pienenä pattereilla toimiva sähköjuna ... sain luennon sähvöstä ja sen vaarallisuudesta.
Mulla oli pienenä pieni leka. Hajoitin sillä lehmien juottokaukalon. Sain selkääni.
Miehen isä on nyt kolme kertaa jo pitänyt pojalle luennon työkaluista. "Tämä on ristipääruuvimeisseli, tämä on talttapääruuvimeisseli..", huoltomies kun on. Pojan pitää kuulemma pienestä pitäen tietää äijäfaktat. Isä kertoo Liverpoolista ja jalkapallosta ja mulle jää näköjään autot. Ei paha.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2872
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Tää käväs pillutohtorilla vielä ennen lomaa. Että osaa hieman arvella, uskaltaako veteen ja mimmosia riskejä kroppani muuten sisällään pitää.

Kehui, kuinka hienosti on pieni jo ihan oikein päin ja sinne lähtökuoppiinsa alas laskeutunut. Muutenkin hyvälle näyttää. Tuumaili, että kohtahan tuo tuolta oikeasti saisi jo ulos tullakin, niin olosikin kropan osalta helpottuu. Toivotteli hyvää kylpylälomaa ja kehoitti lopettamaan kylpemiset sikäli jos ja kun lapsivedet menee...

Tallinna, here we come!
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

mustaenkeli kirjoitti: kehoitti lopettamaan kylpemiset sikäli jos ja kun lapsivedet menee..!
Sehän oliskin "mukavaa", jos lapsivedet menee uima-altaassa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2872
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Elppis kirjoitti:Sehän oliskin "mukavaa", jos lapsivedet menee uima-altaassa.
Etenki ku se allas sijaitsee Tallinnassa.... :wink:
Tavoite kuitenkin tulla tän saman mahan kanssa vielä takaisin kotiin.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Tsiisus, lisää hampaita tulossa. Se ensimmäinen kulmahammas oli ihme, nyt on toinen tulossa samasta kohtaa toiselta puolelta. Ylhäällä ja alhaalla jo kuultaa läpi ja puree kipeästi.

Keskiviikkona on 4kk neuvola, katotaan mitä sanoo.. Just kun oli sellanen 2vk kestoinen harmoninen flunssaton-hampaaton jakso, niin taas alkoi huuto ja yöllä 20-50min välein heräilyt. Reilua. Mies hankkii mulle kuulemma tänään korvatulpat, luksusta.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Hoitoonmeno ja ensimmäinen korvatulehdus, sano.
Came here for school, graduated to the high life
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti:Hoitoonmeno ja ensimmäinen korvatulehdus, sano.
Onnea sinne!

Lähete toiseen korvien putkitukseen, sano. Takana ensimmäiseen putkitukseen johtanut yhdeksän korvatulehduksen suora, ja tän vuoden heinäkuussa alkanut toinen sarja, koossa tällä hetkellä viisi tulehdusta.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

bliss kirjoitti:Lähete toiseen korvien putkitukseen, sano. Takana ensimmäiseen putkitukseen johtanut yhdeksän korvatulehduksen suora, ja tän vuoden heinäkuussa alkanut toinen sarja, koossa tällä hetkellä viisi tulehdusta.
Pärjäisin pienemmälläkin kierteellä. Jos vaikka tämä ja sitten angiina kymmenvuotiaana.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

Otan osaa rikkonaisista öistä niitä kokeville. Meillä oli esikoisen kanssa yöimetystä loppuaikoina puolesta tunnista kahteen tuntiin välein ennen kuin teimme yövieroituksen pojan ollessa reilu yksivuotias. Nyt yritän lempeämmin keinoin ylläpitää kuopuksen loistavaa itsekseennukahdustaitoa ja samalla nukkua perhepedissä ja imettää öisin (kohtuudella, eli vain tarpeeseen). Toisaalta onneksi ja toisaalta epäonneksi olen sitä lajia, joka nukahtaa kesken yöimetyksen enimmän osaa syötöistä. Onneksi siksi, että univaje ei kovin helposti käy päälle, kun havahtuu vain siksi aikaa, että antaa lapselle rinnan suuhun ja toisaalta epäonneksi, että siinä sitten helposti käy niin, että se rinta on melkein aina siella vauvan suussa, kun tämä vaipuu kunnolla uneen. Pahimmillaan se meinaan johtaa siihen, että lapsi yhdistää liian voimakkaasti imemisen ja nukahtamisen ja kuvittelee imemisen olevan ainoa tie uneen. Tästä seuraa sitten se, että rintaa vaaditaan joka ikisen kerran kun yöllä havahdutaan. Been there.

Meillä nukutaan yhä kaikki rinnakkain. Esikoisen sänky on meidän sänkymme kyljessä isänsä vieressä ja kuopuksen kolmilaitainen pinnasänky on kiilattuna seinän ja sänkymme väliin. Vaan enimmän aikaa tuo vauva nukkuu kyljessäni. Ihana. En kätkytkuolemariskin takia edes uskaltaisi nukuttaa kädenmittaa kauempana. Vauvan pitää olla riittävän lähellä kuullakseen hengityksemme. Ja sitten vanhempana saa olla lähellä (samassa huoneessa, jos ei ihan kyljessä) just niin kauan kuin turvaksensa tarvitsee.

Yöpulloa esikoisella ei koskaan ole ollut. Kun ei se ole pulloa tarvinnut kuin yksittäisiä kertoja ja korviketta ei koskaan. Yövieroituksen jälkeen oli tutti. Nykyään oikeastaan vain vanhempien läheisyys riittää. Onneksi.
Vastaa Viestiin