Asuntojen hintojen lasku on edessä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:Se kuitenkin on annettava keskustelun aloittajan eli NuoriDaavidin ansioksi että kaikkien merkkien mukaan hänen ennustuksensa lopulta toteutui. Otsikkoa tosiaankin pitäisi nyt muuttaa hinnan nousun odotteluksi.
exPertti kirjoitti:Ketjun "Asuntojen hintojen nousu on edessä" voisi pikku hiljaa aloittaa jos se täytyy aloittaa yhtä aikaisin kuin tämä ketju.
Lainauksia sivulta 40.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Tix kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:nykyiset asuntokuluni osittain omasta ovat yhtiövastikkeineen 500€/kk.
Onko tuohon laskettu vain korkokulut ja vastike vai lasketko kiinni olevan pääoman (asunnon arvo - lainamäärä) menetetyn varman tuoton (tänä päivänä n. 4% vuositasolla) ja kulumisen/ikääntymisen aiheuttama arvonalennus?
Kuten sanottu, kulmia on oiottu ja monet asiat otettu huomioon epätarkalla mutu-menetelmällä, kuten korkokulujen verovähennysoikeudet, vuokrien jo toteutuneet ja tulevat korotukset (jollainhan ne vuokra-asunnoillekin tehtävät remontit pitää kustantaa, ehkä kuntia lukuunottamatta kukaan vuokranantaja ei halua tehdä tappiota*), tulevat korjaukset kuten se aina pelätty putkiremppa, osakkeiden arvon romahdus (tilanteessa jossa olisin pitänyt asunnonhankintaan käyttämäni pesämunan esim. epäonnisessa osakerahastossa) jne. Paljon on liikkuvia tekijöitä.

*Sinänsä huvittava kysely jossain kun vuokralainen ilmaisi tuohtumuksensa siitä että vuokranantaja korotti vuokraa perusteenaan taloyhtiöön tehtävät remontit, sanoen ettei hänestä ole oikein että niitä maksatetaan häneen kohdistuvilla vuokrankorotuksilla. No siis duh. :D
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Frederik Krueger kirjoitti:Paljon on liikkuvia tekijöitä.
On. Siksi omistusasuminen onkin arvovalinta. Itse päätin ostaa oman, vaikka tiesin jo ennakkoon että taloudellisesti tulee varmaan takkiin. Ei täältä voi kuitenkaan mitään mukanansa viedä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Tix kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Paljon on liikkuvia tekijöitä.
On. Siksi omistusasuminen onkin arvovalinta. Itse päätin ostaa oman, vaikka tiesin jo ennakkoon että taloudellisesti tulee varmaan takkiin. Ei täältä voi kuitenkaan mitään mukanansa viedä.
Riippuu tilanteesta onko kyseessä pelkkä arvovalinta. Jos onnistui saamaan erityisen hyvän vuokrasopimuksen, ehkä niin.

Jos minulla olisi ollut tarvetta asua edelleen yksinäni 89m2 kokoisessa kolmiossa, voi hyvinkin olla että sen kokoisen omistuskämpän ostaminen Helsingistä ei olisi ollut taloudellisesti perusteltavissa silloisen kohtuullisen edullisen vuokrasuhteen jatkamisen sijaan, varsinkin tiedostaen toteutuneet riskit kuten korkojen nousu.

Kun halu kuitenkin oli vaihtaa pienempään (=edullisempaan) asumismuotoon ja tarjolla olleet pienempien kämppien vuokrasopimukset tuntuivat kohtuuttomilta edelliseen verrattuna, alkoi omistusasuminen yllättäen tuntua taloudellisestikin hyvältä vaihtoehdolta varsinkin kun vuokranmaksu jatkuisi taatusti elämän loppuun asti. Sinänsä ikävä että päädyin ehkä astetta liian pieneen asuntoon kun sattui olemaan lähellä työpaikkaa ja miellytti muutenkin, siksi tarkkailen sivusilmällä hieman isompia. Vaikka voihan tässäkin elää.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Frederik Krueger kirjoitti:Keillä on iso asuntolaina, molemmat ND:t nyt ainakin? Miltä tilanteenne näyttää? Pitääkö kerätä kolehti?
Kannatetaan! Minulle on asuntolainaa n. 8 kertaa sen verran mitä on vuodessa käteen jääviä tuloja: se varmaan voidaan laskea isoksi lainaksi? Nyt ei muuta kuin laittamaan exPertin kanssa pystyyn Chapin tukiyhdistys ry ja keräämään kolehtia minulle poloiselle markkinavoimien uhrille.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Tix kirjoitti:Onko tuohon laskettu vain korkokulut ja vastike vai lasketko kiinni olevan pääoman (asunnon arvo - lainamäärä) menetetyn varman tuoton (tänä päivänä n. 4% vuositasolla) ja kulumisen/ikääntymisen aiheuttama arvonalennus? Asumiskulut ovat eri asia kuin suora vertailu vuokran määrään. Vuokrassa ovatte sisällä jo pääomakulut ja kuluminen vastikkeen lisäksi.
Lisäksi pitää huomioida vuokrien nousu ja lainalla saatava vipuvaikutus omistusasunnon arvonousussa. Kun kaikki tekijät ottaa huomioon, niin ainakin omissa laskelmissani asunnon omistamisesta vs. vuokralla asumisesta, omistusasuminen vaikuttaa selvästi järkevämmältä keinolta kasvattaa pitkällä tähtäimellä omaisuutta siitäkin huolimatta, että valitsee vuokra-asumista suosivat oletukset (esim. alhainen vuokra, pysyvästi korkeahko korkotaso, asuntojen reaalihinnat eivät nouse). Tähän on kaksi syytä:
1. Asuntolainan veroedut
2. Lainalla saatava vipuvaikutus
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Chap kirjoitti:...
1. Asuntolainan veroedut
No en juhlis niillä veroeduilla, mitä Jykä antaa ...
Tarpeeksi iso laina, niin kaikkia korkoja ei pysty vähentämään kun itse asuu kämpässä.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Leevi kirjoitti:
Chap kirjoitti:...
1. Asuntolainan veroedut
No en juhlis niillä veroeduilla, mitä Jykä antaa ...
Tarpeeksi iso laina, niin kaikkia korkoja ei pysty vähentämään kun itse asuu kämpässä.
En mä mitään juhli, mutta kyllä mulle silti kelpaa se 1400 euroa / vuosi. Typerä järjestelmähän tuo on, ei siinä mitään.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Chap kirjoitti:Kannatetaan! Minulle on asuntolainaa n. 8 kertaa sen verran mitä on vuodessa käteen jääviä tuloja: se varmaan voidaan laskea isoksi lainaksi? Nyt ei muuta kuin laittamaan exPertin kanssa pystyyn Chapin tukiyhdistys ry ja keräämään kolehtia minulle poloiselle markkinavoimien uhrille.
Jos teen nyt tyhmyyksiä pääsenkö osingoille rahastosta?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Jos teen nyt tyhmyyksiä pääsenkö osingoille rahastosta?
Riippuu siitä olisimmeko me muut huolestuneita (taloudellisesta) ahdingostasi, vai voisiko meitä vähemmän kiinnostaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Jos teen nyt tyhmyyksiä pääsenkö osingoille rahastosta?
Riippuu siitä olisimmeko me muut huolestuneita (taloudellisesta) ahdingostasi, vai voisiko meitä vähemmän kiinnostaa.
Eli jos sinä saat päättää vastaus on kieltävä.

Säännöt eivät ole samat kaikille.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Naapurin ylihintaisessa rintamamiestalossa on näemmä vaihtunut välittäjä ja hinta on tullut alaspäin 9 keuroa.

Saas nähdä kuinka käy, kun muutaman aiemman kuukauden aikana ei ollut tullut ainuttakaan tarjousta.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

exPertti kirjoitti:
Chap kirjoitti:Kannatetaan! Minulle on asuntolainaa n. 8 kertaa sen verran mitä on vuodessa käteen jääviä tuloja: se varmaan voidaan laskea isoksi lainaksi? Nyt ei muuta kuin laittamaan exPertin kanssa pystyyn Chapin tukiyhdistys ry ja keräämään kolehtia minulle poloiselle markkinavoimien uhrille.
Jos teen nyt tyhmyyksiä pääsenkö osingoille rahastosta?
Ans kattoo nyt on täällä lisää huolestuneita kansalaisia, jotta saadaan kunnon kolehdit kasaan.

Voi minua parkaa, joka menin kuuntelemaan pankinjohtajan puheita asuntohintojen ikuisesta noususta. Ostin sitten kuplahinnoilla koirankopin kokoisen läävän purkukuntoisesta neukkukuutiosta. Nyt on stetsonissa kiinnipitelemistä kun asuntojen hinnat tippuvat 50 % vuodessa. Pyhäpuku päällä ja hattu kourassa joudun nöyränä soittamaan pankinjohtajan veljen ovikelloa keskellä yötä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

En saanut viime yönä unta kun pankinjohtaja kävi huhuilemassa postiluukusta lisätakuiden perään. Myös alakerran vuokra-asunnosta keskellä yötä kuuluvat tuskankiljahdukset ja vuokraisännän "Lisää Tummelia perkele!"-huudahdukset valvottivat.

Ei mene kellään hyvin ei. :roll:
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Chap kirjoitti:Voi minua parkaa, joka menin kuuntelemaan pankinjohtajan puheita asuntohintojen ikuisesta noususta. Ostin sitten kuplahinnoilla koirankopin kokoisen läävän purkukuntoisesta neukkukuutiosta. Nyt on stetsonissa kiinnipitelemistä kun asuntojen hinnat tippuvat 50 % vuodessa. Pyhäpuku päällä ja hattu kourassa joudun nöyränä soittamaan pankinjohtajan veljen ovikelloa keskellä yötä.
Olen nähnyt tuollaista tilitystä jossakin aiemminkin? Oletko sinä Chap niittänyt kuuluisuutta tämän palstan ulkopuolella? :)

Oliko taloussanomien kommenteissa tuo "neukkukuutio" teema. Joku avasi termiä neukkukuutio, että se ilmeisesti tarkoittaa 90-luvun taitteessa kiireellä pykättyjä erittäin huonolaatuisia asuntoja, joista vielä suuri osa meni vasaran alle.

BTW, kävin katsomassa tämän päivän neukkukuutiota, 2008 valmistunutta rivaria tuossa ja huhheijakkaa sitä laatua. Ei kait siinä suoranaista vikaa olisi jos hintataso olisi henkilöauton verran alempi.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:2008 valmistunutta rivaria tuossa ja huhheijakkaa sitä laatua..
Törmättiin myös samaan, kun käytiin keväällä katsomassa muutamaa uutta kämppää. Työn jälki oli sanalla sanoen karmeaa, materiaalit luokkaa opiskelija-asuntola ja hinta älyttömän ja naurettavan välimaastossa. Siihen kun olisi saanut heti laittaa kaikki pinnat ja keittiön uusiksi.

Varmaan mekin joudutaan vielä välissä vaihtamaan isompaan rivariin, mutta sen jälkeen pitää jo kyllä päästä rakentamaan oma.
Viimeksi muokannut masa, 19.09.2008 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Oliko taloussanomien kommenteissa tuo "neukkukuutio" teema. Joku avasi termiä neukkukuutio, että se ilmeisesti tarkoittaa 90-luvun taitteessa kiireellä pykättyjä erittäin huonolaatuisia asuntoja, joista vielä suuri osa meni vasaran alle.
Minä olen aina luullut sillä tarkoitetun Neuvostoajalla (lähinnä 60-70-luvuilla) kiireellä lähiöihin kyhättyjä valtavia harmaita kerrostaloja, kun piti nopeasti rakentaa lisää asuntoja maalta pakoon pyrkiville. Käsittääkseni Neuvostoliitossakin rakennettiin samannäköisiä ilmeettömiä kolossihirvityksiä.

Tuossa esimerkki.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Oliko taloussanomien kommenteissa tuo "neukkukuutio" teema. Joku avasi termiä neukkukuutio, että se ilmeisesti tarkoittaa 90-luvun taitteessa kiireellä pykättyjä erittäin huonolaatuisia asuntoja, joista vielä suuri osa meni vasaran alle.
Minä olen aina luullut sillä tarkoitetun Neuvostoajalla (lähinnä 60-70-luvuilla) kiireellä lähiöihin kyhättyjä valtavia harmaita kerrostaloja, kun piti nopeasti rakentaa lisää asuntoja maalta pakoon pyrkiville. Käsittääkseni Neuvostoliitossakin rakennettiin samannäköisiä ilmeettömiä kolossihirvityksiä
Se on toinen tulkinta. Tämä itse kuvaamani on kiinnostava myös.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Nyt kun kaikkien aikakausien talot on haukuttu, löytyykö Suomen historiasta mitään aikakautta jolloin rakennusjälki on ollut pääosin hyvää? Joudutaanko menemään viime vuosisadan alkupuolelle?

- 60-70-luvuilla rakennettiin pikapikaa suuri määrä isoja elementtitalokolosseja kaupunkiin pyrkivälle massalle, työn laatu kärsi nopeasta tahdista ja halpuudesta.

- 80-luvulla energiakriisin jälkimainingeissa liioiteltiin energiatehokkuuden kanssa ja asunnoista rakennettiin homeumpioita joissa ilma ei vaihtunut, ettei vaan lämmin ilma karkaa harakoille.

- Parissa edellisessä viestissä haukuttiin samantein myös 90-luvun ja 2000-luvun rakentaminen, ilmeisesti näistä voidaan syyttää yhä enenevässä määrin halvan virolaisen ja puolalaisen työvoiman ja alihankkijoiden käyttöä, sekä rakennusbuumien liian nopeaa tahtia?

Mitkä rakennusvuodet laitan Oikotien hakuehdoiksi jos haluan löytää pääasiassa hyvin ja ammattitaidolla rakennettuja asuntoja?
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 19.09.2008 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti:Nyt löytyykö Suomen historiasta mitään aikakautta jolloin rakennusjälki on ollut hyvää?
40-50 luku.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

masa kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Nyt löytyykö Suomen historiasta mitään aikakautta jolloin rakennusjälki on ollut hyvää?
40-50 luku.
Ei oo korsun voittanutta?
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Frederik Krueger kirjoitti:Mitkä rakennusvuodet laitan Oikotien hakuehdoiksi jos haluan löytää pääasiassa hyvin ja ammattitaidolla rakennettuja asuntoja?
Käytä hakusanaa (hitler)jugend niin lyödät hyviä asuntoja.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Chap kirjoitti: Ei oo korsun voittanutta?
No joo. Moni korsu taitaa olla pystyssä vieläkin, mutta lukemattomia 60-70 luvun taloja on jo aikaa siten lyöty maantasalle.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Chap kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Mitkä rakennusvuodet laitan Oikotien hakuehdoiksi jos haluan löytää pääasiassa hyvin ja ammattitaidolla rakennettuja asuntoja?
Käytä hakusanaa (hitler)jugend niin lyödät hyviä asuntoja.
Niin. Puhutaanko tässä keskustelussa nyt omakotitaloista vai kerrostaloista?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Nyt löytyykö Suomen historiasta mitään aikakautta jolloin rakennusjälki on ollut hyvää?
40-50 luku.
Eipä sitten löytynyt ainakaan Oikotieltä yhtään myynnissä olevaa asuntoa seuraavin hakuehdoin.

- Helsinki, Vantaa, Espoo
- kaksio tai kolmio
- max pinta-ala 60m2
- rakennusvuodet 1940-1957

Joutuu ilmeisesti tyytymään vain vuosien 1960-2008 aikana rakennettuihin "neukkukuutioihin". :(
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Vastaa Viestiin