Autoilufiilistutkimus

Yleinen lätinä jä kitinä

Se on sitä jos siltä tuntuu:

Autoilijat ovat entistä reikäpäisempiä koska valvonta puuttuu
3
33%
Autoilijat ovat rauhallisempia koska on valvontaa
0
Ei ääniä
Autoilijat ovat entistä reikäpäisempiä vaikka valvonta parantunut
3
33%
Autoilijat ovat rauhallisempia vaikkei perään katsotakaan
2
22%
EVVK
1
11%
 
Ääniä yhteensä: 9

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Ovatko asenteet koventuneet?

Kerro myös mahdolliset viimeaikaiset liikennetilanteet, jotka ovat vaikuttaneet arviointiisi.

Pertin viimeaikojen tunnelmat. On vaikea löytää nopeusrajoitusten mukaan ajavia. Nelikaistaisella tiellä ei huvita ajaa keskimmäisellä kaistalla, koska siellä olisi ajettava niin kovaa.

Viime viikolla ajoin kolmen samaan suuntaan menevän kaistan keskimmäistä. Vasemmalla puolella kimpaantui joku takanani rajoitusten mukaan ajavaan ja veti oikealta puolelta ohi minusta ja tästä "hitaasti ajavasta" (korkeintaan 5-10 km/h ylinopeutta) yrittäen poistaa etupuskurini ja sitten takaisin kahden kaistan yli nyrkkiä heiluttaen. Eli kuolemanvaara minullekin, osattomalle.

Ennen jaksoin jopa välittää, nyt bussiness as usual. Hitto miten mulkkuihin jaksaa kyynistyä.

Ja valvonta, mikä ihmeen valvonta? Näen aamu/iltaruuhkassa nykyään kolme-neljä kortinmenetyspotentiaalitilannetta per vuorokausi.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Oman auton malli vaikuttaa omiin asenteisiin eniten. Kun on norminopeuksiin suunniteltu auto, ei tule hurjasteltuakaan. Silti ohituskaistalla tulee ajeltua 90%:sti vauhdin ollessa noin 5-10 kilsaa/h normaalia suurempi. Taajamissa taasen nopeusrajoitusten mukaan aina.

Eniten liikenteessä vituttavat lähestulkoon satasta ajavat rekat, jakeluatot ja hiekka-autot. Miten vitussa on mahdollista että ne edes kulkevat noin lujaa? Onko aikoinaan kovalla kohulla asennetut piirturi/rajoitin-härpäkket ohitettu?

..ja päivittäin tulee ajoa työmatkalla 105 kilsaa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:Eniten liikenteessä vituttavat lähestulkoon satasta ajavat rekat, jakeluatot ja hiekka-autot. Miten vitussa on mahdollista että ne edes kulkevat noin lujaa? Onko aikoinaan kovalla kohulla asennetut piirturi/rajoitin-härpäkket ohitettu?
Yksi selitys on, että kulkevat oikeaa 90 km/h eikä mittarivirheistä sellaista. Mutta se ei takuulla selitä kaikkien vauhtia. Kuulin, että alamäessä joitakin noista vehkeistä on saanut kulkemaan siten, että 90 km/h kaasu katkeaa ja 95 km/h rullatessa mäkeen vedot palautuvat. Tosi laillista.

Eniten itseä vi*uttavat autoilijat, jotka ovat tottuneet niin paljon rikkomaan lakia, että raivostuvat silmittömästi jos joku lainrikonnan estää yhdellä kertaa. Esimerkiksi ei anna kiilata autosi läpi kaistanvaihdossa tai ei ehdi alta pois kun he ajavat 40 km/h ylinopeutta.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:
Yksi selitys on, että kulkevat oikeaa 90 km/h eikä mittarivirheistä sellaista.
En tiedä, mutta koitappa perkele ajaa kehäkolmosella oikeata kaistaa letkan mukana, niin vasenta kaistaa vetää hiekka-autoja junana ohi hiekkapilvi pölisten perässä. Veikkaan että nuo läskipäät kasettivehkeineen aiheuttavat kehällä 10 kertaa enemmän vaaratilanteita, kuin normi duunimatkaajat.

Pitäis saada laki, että raskas kalusto ei saa ajaa ohituskaistaa lainkaan, ja että työkoneilla ei saa ajaa kehäteillä lainkaan 6-20 välisenä aikana. 8)
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

masa kirjoitti:Pitäis saada laki, että raskas kalusto ei saa ajaa ohituskaistaa lainkaan, ja että työkoneilla ei saa ajaa kehäteillä lainkaan 6-20 välisenä aikana. 8)
Tuon voisi laittaa kansanedustajallekin postilla.

Samaa olen itsekin pohtinut, että jos oikeasti haluttaisiin tehdä jotakin liikenneruuhkille kiellettäisiin kuorma-autolla ajo pahimpiha ruuhka-aikoina pahimmissa ruuhkakohdissa.
Came here for school, graduated to the high life
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Rekkojen seassa ajeluun ei kyllä totu koskaan. Niin paljon vaarallisia ohitustilanteita, nopeusrajoittimista tietoakaan, rajan toiselta puolelta tuleva kalusto pelottavan huonokuntoisen näköistä. Muttereita lentelee. Näkyvyys huono kun kuutisen rekkaa edessä, pari normi autoa ja taas kolme rekkaa jne. Me don't like.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minähän olen se paljon kaivattu keskimääräistä huonompi autoilija - ja olenpa vielä niin huono, että se selittänee sen, miten 90% autoilijoista voi olla keskimääräistä parempia. Niinpä minulla ei oikein ole tähän aiheeseen varaa sanoa paljoakaan. Ajan vähän ja huonosti, ja mahdollisuuksien mukaan aina liikennesääntöjen mukaan (no, maantiellä voi ylinopeutta olla n. 5km/h). Viimeaikoina olen syystä tai toisesta ajanut aika paljon tietä, jossa nopeusrajoitus vaihtelee 80 ja 100:n välillä. Jostain syystä koko tie on täynnä tyyppejä, jotka reagoivat moiseen vaihteluun ajamalla koko ajan tasaista n. 92 km/h vauhtia. Todella ärsyttävää. Vaikka silti liikenteen pahin epäkohta lieneekin Stockmannilla asioivat minkkiturkkimummot, jotka pysähtyvät liukuportaiden päähän arpomaan ikuisuuksiksi, kääntyisivätkö portaista oikealle vai vasemmalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Oha nuita, tientukkoja, kännissä ja selevin päen.
Kirjoitan tätä alasti
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Ei oikein löytynyt oikeaa vaihtoehtoa. Minun mielestäni ns. vaaralliset nysvärit ovat määrällisesti kasvaneet viime aikoina aika huomattavastikin. Ajellaan 20km/h alinopeuksia, varoittamatta pistetään jarrut kiinni keskellä risteystä vaikka mistään ei tulisi ketään, pysähdytään keskelle risteysaluetta lukemaan karttaa jne. Näitä on nyt tullut viimeisen kuukauden aikana ihan tolkuttomasti vastaan.

Eniten liikenteessä vituttaa ne pikkupoliisit, jotka haluavat estää ohituksesi esimerkiksi länsiväylällä ajaen rinnakkain mittarin neula näyttäen tasan 75-80km/h, 80km/h alueella. Tästä usein vielä se 5-10km/h todellista nopeutta pois mittarivirheen vuoksi. Monesti itselle mm. töissä tullut kiire itsestä riippumattomista syistä ja pitäisi lentää paikasta toiseen ajaen mielellään sen 10-15km/h ylinopeutta saadakseen aikataulua edes vähän kiinni niin eiköhän siellä keulilla ole joku seitsemääkymppiä ajava pertti roikkumassa ohituskaistalla kilometrikaupalla toisen rinnalla ja heiluttelemassa etusormeaan pahoille kaahailijoille.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Liikennemäärien kasvun myötä alle nopeusrajoituksen ajajista on tullut omasta mielestäni yhä häiritsevimpiä. Tavallisella kaksikaistatiellä ohittaminen on hankalaa lähes yhtäjaksoisen vastaan tulevan liikenteen takia. Ja toisaalta, kun tulee ohitusmahdollisuus, eivät sitten PRKL jonon keulilla olevat lähde ohittamaan. Siinä sitten punnerrat puolen kilsan jonon hänniltä ohi. Ylinopeuttakaan ei viitsisi paljoa ohittaessa ottaa, mutta 100km/h alueella reilu 110 km/h on ok. Siitä on sitten helppo himmata, kun suoran toisessa päässä tulee näkyviin seepra transportteri, tai siviilin näköinen Skoda tai muu arvatenkin poliisiauto. Viime sunnuntaina poimivat takana tulevan ohittajan, oma nopeuteni 107km/h todellista, toisella ehkä 10km/h enemmän (ohitettava ajoi 78 km/h). No, joskus saattaa kaasupoljin jumittaa lattiaan pitkäksi aikaa ohituksissa.

Toisalta ärsyttää motarilla tai kehällä ajaessa se, että vasemmalla kaistalla ohittaessa alle nopeusrajoituksen ajavaa oikean kaistan jonoa tulee joku krpäotsa roikkumaan takapuskuriin ja pistää valoshovn pystyyn. Ei sitten riitä 10km/h (todellinen nopeus, ei mittarinopeus) yli rajoituksen ajaminen ja ohitettavia yli 15km/h suurempi nopeus. Saavat kyllä odotaa siellä takana kunnes oikealla on taas tilaa. Toisaalta leveäkaistateillä tunkeminen idioottimaisissa paikoissa ohi - nimimerkki: pari kertaa 5 rinnakkain.

Ja lisää tulee. Mikä v****u on hätänä kun taivaalta läjähtää tuulilasiin pari vesipisaraa, niin pitää tiputtaa ajonopeutta 10-20km/h. Jos et osaa ajaa, niin ota taksi. Tai laita autosi siihen kuntoon, että sillä pystyy ajamaan. Sama pätee talvella lumisateeseen.

Normalisti ajan 4-7 km/h yli rajoituksen, todellista nopeutta siis. Taajamissa yritän pitäytyä rajoituksen mukaisessa nopeudessa.

edit: ettei -> että
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 03.09.2008 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mitäs veikkaatte, montako vuotta sitä vielä voi ajella miten sattuu? Itse veikkaan, että alle kymmenen vuoden sisään autoja aletaan varustaa törmäyksenestoilla, alkolukoilla ja automaattisella nopeudenvalvonnalla. Toisaalta kameratolpat alkavat pian mittailla myös keskinopeuksia tolppien välillä, joten ehkä peltipoliisien verkko riittää nopeudenvalvontaan.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Jonkinlaisia peräänajonesto-laitteita on jo (kai) olemassa. Muistaakseni ainakin Volvon XC60 on varustettu sellaisella, toimiko vain taajamissa vai maantielläkin - en muista. Ko. mallissa taisi olla myös ajokaistalla pysymistä vartioiva laitteisto. Citikalla taitaa löytyä vastaava, voi olla että on muitakin.

Keskinopeutta mittaavat kameratolpat ovat kyllä todellista isoveli-valvoo meinikiä. Periaatteessa ajoneuvosi likkeet ovat siis viranomaisen tiedossa. Ainakin valvotuilla tieosuuksilla.

Samoin vakuutusyhtiön, olikohan Pohjola, kaavailu ottaa käyttöön paikannukseen (miten, missä ja paljonko kilsoja) perustuva vakuutusmaksu. Taidan omalta osaltani pitäytyä tämän hetken kaltaisessa vakuutusmaksun määräytymisperusteessa. Jos on valinnan mahdollisuus. En mielelläni anna millekkään taholle tietoa kaikesta liikumisestani. Joku myy tiedon kuitenkin jossain vaiheessa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pulkannaru kirjoitti:Keskinopeutta mittaavat kameratolpat ovat kyllä todellista isoveli-valvoo meinikiä. Periaatteessa ajoneuvosi likkeet ovat siis viranomaisen tiedossa. Ainakin valvotuilla tieosuuksilla.
Noita valvottuja tieosuuksia tulevat olemaan kaikki isot väylät kun alkuun on päästy. Peltipoliisit ovat olleet sellainen rahasampo muissa maissa, että systeemin tulojen pumppaaminen takaisin valvontaan nostaa verkon nopeasti tiheäksi.

Tietoja ei muuten tarvitse tuollaisessa systeemissä tallentaa pysyvästi, vaan riittää että tiedot säilytetään jokaisesta tolpasta suunnilleen sen aikaa, mitä valvotun liikenteen kulku seuraavalle tolpalle kestää. Eli yhden tolpan kohdalta saatettaisiin tallentaa vain tunnin, parin tiedot tai vähemmänkin.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Herra Manala kirjoitti:Ei oikein löytynyt oikeaa vaihtoehtoa. Minun mielestäni ns. vaaralliset nysvärit ovat määrällisesti kasvaneet viime aikoina aika huomattavastikin. Ajellaan 20km/h alinopeuksia, varoittamatta pistetään jarrut kiinni keskellä risteystä vaikka mistään ei tulisi ketään, pysähdytään keskelle risteysaluetta lukemaan karttaa jne. Näitä on nyt tullut viimeisen kuukauden aikana ihan tolkuttomasti vastaan.

Eniten liikenteessä vituttaa ne pikkupoliisit, jotka haluavat estää ohituksesi esimerkiksi länsiväylällä ajaen rinnakkain mittarin neula näyttäen tasan 75-80km/h, 80km/h alueella. Tästä usein vielä se 5-10km/h todellista nopeutta pois mittarivirheen vuoksi. Monesti itselle mm. töissä tullut kiire itsestä riippumattomista syistä ja pitäisi lentää paikasta toiseen ajaen mielellään sen 10-15km/h ylinopeutta saadakseen aikataulua edes vähän kiinni niin eiköhän siellä keulilla ole joku seitsemääkymppiä ajava pertti roikkumassa ohituskaistalla kilometrikaupalla toisen rinnalla ja heiluttelemassa etusormeaan pahoille kaahailijoille.
Reikäpäisyys tuskin tarkoittanee oikein ajelevia vaikkakin se vivahtaa yltiöpäisyyden puolelle.

Ensimmäisen kappaleen ilmiön olen huomannut itsekin. Ennen vanhaan ihmiset ajoivat siististi parkkiin jos ei tieto tai taito riittänyt. Ja pohtivat siellä seuraavaa siirtoa. Nyt pistetään vaan auto stoppiin. Muut ihmiset, ketkä muut ihmiset?

"On pakko itsestä riippumattomista syistä ajaa ylinopeutta". Minusta tämä kuulostaa kyllä, että sinä olet osasyy tämän kyselyn perustamiseen. Jos olet ryssinyt aikataulusi ei se ole kenenkään vika, ei edes sen fredriksson hattuisen "nuoren", joka ajaa Auriksella. :D

Itse en poliisia jaksa leikkiä, joten en mieluusti ole esimerkkinimenäkään tässä. Koetan väistää, kun en jaksa kärsiä tässä(kään) asiassa maailmantuskaa. Mutta ei minun siitä pidä pitää.

Se ohituskaistalla roikkuminen on kyllä vastenmielinen ilmiö jos se tapahtuu alinopeudella. Yleensähän siellä ajetaan se +10 km/h mittarissa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Pulkannaru kirjoitti:Jonkinlaisia peräänajonesto-laitteita on jo (kai) olemassa.
Aktiivinen vakionopeudensäädin, on kiva kaveri. Ei vaan pelasta kun joku tyrkkää eteen oikealta kaistalta kolmen metrin päähän, koska se jarruttaa max 50% teholla. Pitää hienosti etäisyyden haluttuna jne :P
Kirjoitan tätä alasti
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

exPertti kirjoitti:"On pakko itsestä riippumattomista syistä ajaa ylinopeutta". Minusta tämä kuulostaa kyllä, että sinä olet osasyy tämän kyselyn perustamiseen. Jos olet ryssinyt aikataulusi ei se ole kenenkään vika, ei edes sen fredriksson hattuisen "nuoren", joka ajaa Auriksella. :D
En oikein ymmärrä että jos olen itsestäni riippumattomista syistä myöhässä aikataulustani, miten olen silloin ryssinyt itse aikatauluni?
Mulli75

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

masa kirjoitti:Eniten liikenteessä vituttavat lähestulkoon satasta ajavat rekat, jakeluatot ja hiekka-autot. Miten vitussa on mahdollista että ne edes kulkevat noin lujaa? Onko aikoinaan kovalla kohulla asennetut piirturi/rajoitin-härpäkket ohitettu?
Kyllä niitä nopeudenrajoittimia ohitetaan, sitten on niitä kuorma-autoja jotka ovat sen verran vanhaa vuosimallia joissa nopeudenrajoitin ei ole pakollinen. Eräs tuttuni sai piirtureiden ja nopeudenrajoittimien korjaus- ja tarkastusluvat 90-luvulla. Hän perusti yrityksen jossa myy korjaa ja asentaa piirtureita ja nopeudenrajoittimia. Kaveri kertoi että moni kuski on kysynyt mikä on se oikea piuha johon voi laittaa katkaisijan jos haluaa nopeudenrajoittimen pois päältä haluttaessa. Kaveri ei kertonut piuhan oikeaa väriä mutta varoitti että koko auto voi karata käsistä jos menee sattumanvaraisesti kokeilemaan. Piirturin lähes joka ruuvi sinetöidään viimeisimmän asentajan tunnuksilla, jonka avulla esim. katsastusasemat voivat nähdä mikä yritys on viimeksi korjannut ko. laitteen.
exPertti kirjoitti:Yksi selitys on, että kulkevat oikeaa 90 km/h eikä mittarivirheistä sellaista. Mutta se ei takuulla selitä kaikkien vauhtia. Kuulin, että alamäessä joitakin noista vehkeistä on saanut kulkemaan siten, että 90 km/h kaasu katkeaa ja 95 km/h rullatessa mäkeen vedot palautuvat. Tosi laillista.
Näin se vaan on että autoilija voi esittää toivomuksen siitä mihin nopeuteen rajoitin ohjelmoidaan. Kuorma-auton suurin sallittu nopeus 80 km/h ja rajoittimet on säädetty n. 85 km/h koska aina jää jalkoihin kun tulee ylämäki ja vauhti laskee hiukan. "Mittavirheet" on tietoisesti valittu ja säädetty nopeudenrajoittimen avulla. Se mitä sähköinen tai mekaaninen ajopiirturi oikeasti näyttää nopeudeksi pitää olla mahdollisimman tarkka. Piirturin voi mitata mittaradalla ja sitten säätää näyttö kohdalleen huomioiden auton ja piirturin yhteensopivuus.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Herra Manala kirjoitti:
exPertti kirjoitti:"On pakko itsestä riippumattomista syistä ajaa ylinopeutta". Minusta tämä kuulostaa kyllä, että sinä olet osasyy tämän kyselyn perustamiseen. Jos olet ryssinyt aikataulusi ei se ole kenenkään vika, ei edes sen fredriksson hattuisen "nuoren", joka ajaa Auriksella. :D
En oikein ymmärrä että jos olen itsestäni riippumattomista syistä myöhässä aikataulustani, miten olen silloin ryssinyt itse aikatauluni?
Jos se on jo housuissa niin miksi koettaa korjata asia lakia rikkomalla?

Ei kenenkään hermot kestä aikataulun kirimistä kaupunkialueella.
Came here for school, graduated to the high life
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Tälleen muuten vaan kysyn, että miksei täällä Suomessa lähdetä vihreän valon koittaessa yhtaikaa liikkeelle kuten Lontoossa tehdään, vaan autot nytkähtävät liikkeelle yksi kerrallaan? Huomattavasti useampi auto ehtisi liikennevaloista läpi jos kaikki lähtisivät varovasti kiihdyttäen yhtaikaa liikkeelle.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NegaDuck kirjoitti:Tälleen muuten vaan kysyn, että miksei täällä Suomessa lähdetä vihreän valon koittaessa yhtaikaa liikkeelle kuten Lontoossa tehdään, vaan autot nytkähtävät liikkeelle yksi kerrallaan?
No täällähän puhuttiin aiemmin siitä että kannattaa laittaa valoissa vaihde vapaalle sen sijaan että pitää ykkösellä ja kytkin pohjassa, koska jälkimmäinen tapa kuluttaa suotta lipputangon nuppia vai mikä se nyt oli. Onhan selvä että kun koko jono rupeaa runkslaamaan ykköstä silmään valojen vaihtuessa, tulee jojo-ilmiö kun eivät kaikki sitä kuitenkaan samalla hetkellä onnistu vaihtamaan.

En tiedä onko Briteissä automaatit yleisempiä kuin Suomessa, se voisi myös selittää sujuvampia lähtöjä.

Aika usein saa herätellä äänimerkillä edessäolevaa joka mietiskelee omiaan vaikka valo on jo vihreänä. Sitten heille tulee joku ihme paniikki ja ajavat parikymmentä metriä satasta 40 alueella, ilmeisesti yrittäen ottaa kiinni hidasteluaan valoissa. Joskus harvoin minäkin mokailen valolähdöissä siten että jostain oudosta syystä vaihdekepukka on unohtunut kakkoselle vaikka pitäisi olla valmiina ykkösellä. Hukkaantuu useita sekunnin kymmenysosia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Frederik Krueger kirjoitti:No täällähän puhuttiin aiemmin siitä että kannattaa laittaa valoissa vaihde vapaalle sen sijaan että pitää ykkösellä ja kytkin pohjassa, koska jälkimmäinen tapa kuluttaa lipputangon nuppia vai mikä se nyt oli. Onhan selvä että kun koko jono alkaa runkslaamaan ykköstä silmään valojen vaihtuessa, tulee jojo-ilmiö kun eivät kaikki sitä kuitenkaan samalla hetkellä onnistu vaihtamaan.

En tiedä onko Briteissä automaatit yleisempiä kuin Suomessa, se voisi myös selittää sujuvampia lähtöjä.

Aika usein saa herätellä äänimerkillä edessäolevaa joka mietiskelee omiaan vaikka valo on jo vihreänä. Sitten heille tulee joku ihme paniikki ja ajavat parikymmentä metriä satasta 40 alueella, ilmeisesti yrittäen ottaa kiinni hidasteluaan valoissa. Joskus harvoin minäkin mokailen valolähdöissä siten että jostain oudosta syystä vaihdekepukka on jäänyt kakkoselle vaikka pitäisi olla ykkösellä. Hukkaantuu useita sekunnin kymmenysosia.
Kytkinhän ei koskaan irroita ihan täysin vaan asetelma pyörii hieman, joka ei ole erityisen hyvä juttu. Toisaalta en ole siten yhtään levyä saanut rikkikään, että jos aiot sen satatuhatta ajella ei mahda olla väliä.

Olen lähtenyt vasta kun edellinen lähtee siksi, että olen nähnyt kaikkea mahdollista tapahtuvan liikkeellelähtijöillä enkä viitsi saada sydänhalvausta odotellessa missä kohtaa tämä tällä kertaa vetää liinat kiinni ja miksi.

Eli jarruvalot palavat minulla kunnes edelläolija pääsee liikkeelle.
Came here for school, graduated to the high life
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Frederik Krueger kirjoitti:Onhan selvä että kun koko jono rupeaa runkslaamaan ykköstä silmään valojen vaihtuessa, tulee jojo-ilmiö kun eivät kaikki sitä kuitenkaan samalla hetkellä onnistu vaihtamaan.
Tulisi kuitenkin vähemmän jojoa kun nyt, kun vaikuttaa siltä että perässä olija alkaa vasta harkita vaihdekeppiin koskemista siinä vaiheessa kun edellinen on jo lähtenyt liikkeelle.
Pyry-Matias

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Lähinnä oikeaa on vaihtoehto: tämä on ikuisuusaihe, kuten nuorison pilaantuminenkin eli en ole huomannut muutosta. Toki voi olla, ettei minua vaan kiinnosta tarpeeksi huomatakseni.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

exPertti kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:En oikein ymmärrä että jos olen itsestäni riippumattomista syistä myöhässä aikataulustani, miten olen silloin ryssinyt itse aikatauluni?
Jos se on jo housuissa niin miksi koettaa korjata asia lakia rikkomalla?

Ei kenenkään hermot kestä aikataulun kirimistä kaupunkialueella.
En minä kaupunkialueesta puhunutkaan vaan lähinnä nelikaistaisista väylistä kuten kehätiet ja moottoritiet. Kaupunkialueella/kaupunkiajolla käsitän kyllä tällaiset taajamanopeutta tai sitä alhaisemmilla rajoituksilla ajot. Siellä nyt ei kannatakaan rypistellä.

Mutta kun kilometrejä on parhaimmillaan tullut yli 600 mittariin vuorokauden aikana, niin kyllä sillä todellakin on aikataulun kannalta merkitystä ajaako 70km/h vai 90km/h. Tuossa tapauksessa tasan kaksi tuntia. Se on sen verran merkittävä ero, että sillä voi joko ryssiä aikataulunsa iltaa kohden täydellisesti, tai sitten olla varsin hyvin ajoissa.

Jos se ei poliisin mielestä ole tarpeeksi merkittävää lain rikkomista, kannattaako tässä asiassa mieluummin tosiaan kuunnella sinua ja fuck-upata mieluummin ne aikataulunsa jonkun toisen takia ja kärsiä siitä mahdolliset reklamoinnit ja vahingonkorvausvaatimukset itse? Kyllä mä edelleenkin ajan sen kympin yli jos aikataulu sitä vaatii, sanot sinä mitä tahansa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Herra Manala kirjoitti:En minä kaupunkialueesta puhunutkaan vaan lähinnä nelikaistaisista väylistä kuten kehätiet ja moottoritiet. Kaupunkialueella/kaupunkiajolla käsitän kyllä tällaiset taajamanopeutta tai sitä alhaisemmilla rajoituksilla ajot. Siellä nyt ei kannatakaan rypistellä.

Mutta kun kilometrejä on parhaimmillaan tullut yli 600 mittariin vuorokauden aikana, niin kyllä sillä todellakin on aikataulun kannalta merkitystä ajaako 70km/h vai 90km/h. Tuossa tapauksessa tasan kaksi tuntia. Se on sen verran merkittävä ero, että sillä voi joko ryssiä aikataulunsa iltaa kohden täydellisesti, tai sitten olla varsin hyvin ajoissa.

Jos se ei poliisin mielestä ole tarpeeksi merkittävää lain rikkomista, kannattaako tässä asiassa mieluummin tosiaan kuunnella sinua ja fuck-upata mieluummin ne aikataulunsa jonkun toisen takia ja kärsiä siitä mahdolliset reklamoinnit ja vahingonkorvausvaatimukset itse? Kyllä mä edelleenkin ajan sen kympin yli jos aikataulu sitä vaatii, sanot sinä mitä tahansa.
Kukapa ei olisi ajanut yli kuuttasataa kilometriä päivässä. Meillä päin sellaiset ovat kahvittelureissuja. :D

Mut autoilufiilistelystähän tässä oli kysymys. Oma fiilikseni on, että jos aikataulua pitää kiriä tien päällä kiinni ollaan väärässä paikassa. Mutta alinopeutta ajavat ohituskaistalla tuskin ilahduttavat ketään. Eivät minuakaan.

Olen ajanut tietä nro 25 kuuttakymppiä iltakymmeneltä satasen alueella parikymmentä kilometriä erikoiskuljetuksen perässä tietäen matkaa olevan jäljellä vielä 300 kilometriä. Joten tunnen kyllä tuskasi. Luojan kiitos ohjaamosta ei tullut tallennetta niistä tunnelmista.
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin