Ymmärrän kyllä, että Kitinän parhaimpiin, ääriporvarillisiin perinteisiin kuuluu älähtää suureen ääneen joko "perisuomalaista kateutta!", "tasapäistämistä" tai jotain muuta yhtä ilmeisen dorkaa joka kerta, kun joku huolehtii yhteiskunnallisesta tasa-arvosta. En kykene parhaalla tahdollanikaan ymmärtämään, miten siitä, että ilmiöitä avataan monipuolisesti ja vaihtoehtoja esitellen, voisi mitenkään seurata tasapäistäminen. Kiitokset siis AnaisJunelle ymmärryksestä! Tietysti joku voi olla amerikkalaisten uskonnolisten konservatiivien tapaan huolssaan siitä, että annan kasvatusvastuuta yhteiskunnalle perheen sijaan. Tämähän on siinä mielessä mielenkiintoinen potentiaalinen huoli, että erinomaisen poikkeuksellisesti Kitinän äärikokoomuslaiset voisivat käyttää yhtä suosikkihokemaansa kerrankin melkein perustellusti: tavallaanhan haikailen tässä jonkinlaisen holhousvaltion perään. Pohjoismaista sosiaalidemokratiaa holhoukseksi nimitteleväthän ovat tapansa mukaan ymmärtäneet kaiken väärin. Holhousvaltio on käännös Brittien "nanny state" termistä, jolla II maailmansodan jälkeen tarkoitettiin kantaa, jonka mukaan sodassa orvoiksi jäänet lapset pitäisi ottaa valtion kasvatettavaksi kasvattiperheisiin sijoittamisen sijaan. Ajatuksena oli, että kun valtio on saattanut lapset orvoiksi, on valtion myös lapset sitten kasvatettava. Valtio siis ikäänkuin korvaa perheen tai ottaa sen aseman. Pohjosmaisessa sosiaalidemokratiassa taas on ajateltu täsmälleen päinvastoin: vahvan sosiaalipolitiikan on tuettava perheitä, jotta nämä voivat hoitaa ikiaikaisen tehtävänsä kunnialla eikä valtion tarvitse tätä roolia ottaa (no, Ruotsissa on joskus huostaanotettu lapsia kai vähän heppoisestikin, tai ainakin määrällisesti Suomea paljon enemmän). Siis kirjaimellisesti holhoavan nanny staten vastakohta. Ja tietenkään minäkään en tässä oikeasti kannata minkäänlaista holhousvaltiota vaan sitä, että kun perheet nyt nykyisin elävät homogeenisen yhteiskunnan sijaan aika heterogeenisessä todellisuudessa, julkisen koulutuksen on tuettava perheitä tarjoamalla lapsille enemmän eväitä ja monipuolisuutta kuin mihin vanhemmat yhden tai kahden tradition edustajina kykenevät. Nämä kun jokapäiväisessä elämässään kohtaavat väistämättä muistakin kuin omien vanhepien traditiosta ponnistavia lähimmäisiä. Näin ei ollut 1920-luvun Mäntyharjulla, mutta nyt on. Kyse on siitä, että lapsien tulee saada entistä enemmän ja entistä mnipuolisempia kulttuurisia työkaluja maailman turuilla pärjätäkseen.prosessi kirjoitti:Tässä ajattelutavassa on jotain, joka sotii täysin minun etiikantajuani vastaan. En osaa täsmentää, mutta jotenkin se liittynee siihen tosiasiaan, että yhteiskunta koostuu niistä samoista ihmisistä kuin vanhemmatkin. Niinpä yhteiskunta ei ole kykenevä tarjoamaan mitään sen enempää kuin vanhemmatkaan lasten hyväksi, paitsi tasapäistämisen. Ne lapset, joiden vanhemmat ovat keskimääräistä fiksumpia, kärsisivät tästä järjestelystä, kun taas ne, joiden vanhemmat ovat keskimääräistä tyhmempiä, hyötyisivät. Sanoisin, että ihmiskunta hyötyy enemmän siitä, ettei keskimääräistä fiksumpien lapsia laiteta kärsimään.urpiainen kirjoitti:...nykyisessä monikulttuurisessa maailmassamme yhteiskunnan järjestämän kasvatuksen kuuluukin osin olla juuri lapsen suojaamista tämän omilta vanhemmilta.
Olin epäselvä. Tarkoitukseni ei ollut epäillä tai väheksyä kokemuksiasi. Minäkin olen kohdannut todellisuustajunsa hukanneita uskonnonopettajia vasta sen verran vanhana, että olin jo kykenevä heidän tilansa ymmärtämään. Suurin osa kohtaamistani papeista osuu myös tuohon kuvaamaasi miellyttävään ihmisryhmään. Tarkoitin vain sitä, että suurin osa suomalaisista - myös minä - on samaa mieltä tämän päivän Hesarin yleisenosastolla kirjoittavien kirkkoheebojen kanssa siitä, että uuden sukupolven on jo oman kulttuuritaustansa ja sivistystasonsa vuoksi hyvä tuntea kristillisiä perinteitä aika hyvin ja ehkä jopa osin kokemuksellisesti. Mutta mikään näidenkään tyyppien argumentaatiossa ei puolusta tunnustuksellista tai muuten arvottavaa opetusta objektiivisuuteen pyrkivän tunnustuksettoman tiedonjaon sijaan. Niinpä arvelin, että vaikka moni vanhempi valitsee mielellään lapsukaisensa saavan hyvät tiedot kristillisestä traditiosta, he saattaisivat tulla toisiin aatoksiin jos vain ymmärtäisivät, että turhan usein tätä toteutetaan siten, että tiedonjakamisen sijaan lapset päästetään seurakunnan vapaaehtoisten tai muiden vakaumuksellisten uskovaisten käsiin. Siis ihmisten, joiden motivaatio ja toiminta perustuu henkilökohtaiseen vakaumukseen ja lähetyskäskyyn, eikä kasvattajan ja opettajan ammattitaitoon.Aito_Johanna kirjoitti:Siis miten niin "niin kuin (ei muuten ole yhdyssana!) asia todella on"? Minä en ole saanut opetusta yhdeltäkään aktivisti-PetriFB:ltä. Sen sijaan meillä oli yläasteella varsin viisaan oloinen, ihana, humaani, muiden näkemyksiä kiihkottomasti kuunteleva mutta itse avoimesti kristitty uskonnonopettaja. Miksi minun kokemukseni ovat sumutusta, sinun totta?urpiainen kirjoitti:
Sitä paitsi, jos vanhemmilta kysyttäisiin asiaa kuvaten se niinkuin asia todella on, kuinka moni tapakristitty vanhempi todella valitsisi, että pikku Jonna-Petteri osallistuu päiväkodissa opetukseen, jota tulee pitämään paikallisen seurakunnan satunnainen aktivisti-PetriFB?