Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Miksi mulla on enemmänkin semmonen tutina, että sitä kotiin jäämistä kritisoidaan enemmän. Miehen elättinä olemista ym.
Hellu
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Elppis kirjoitti:
Hellu kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Noni, paiskatkaa nyt niitä kommentteja siitä, että pitäis jäädä lapsen kanssa kotiin mahdollisimman pitkäksi aikaa, niin voin kehitellä vastaväitteitä.
Mut laitettiin tarhaan 9kk ikäsenä.
Täytyyks sanoo enempää??
Täytyy, ihan vaik palstantäytteeks.
No avaudutaan nyt sit vähän. Näähän nyt on luonnekysymyksiä myös, mutta mä itsenäistyin tosi nopeesti ja jotenkin erkaannuin vanhemmistani jo aika pienenä. Tottakai olin niistä riippuvainen mutta tein aika pitkälti asiat niinku ite halusin enkä kertonu niille yhtään mitään.
Meidän päiväkoti tosin oli ihan valtava, ei siellä riittäny muijia vahtimaan joka killiä.
Mä olin iltapäivät yksin myös ala-asteella kun en halunnu mihinkään kerhoihin, kun ei ollu kukaan vahtimassa niin mullahan oli ihan omat säännöt ja rutiinit.
Plussana tietty se että musta tuli tosi sosiaalinen ja vaikka olin ainoo lapsi niin jakaminen ja toisten huomioon ottaminen ei oo koskaan ollu mulle ongelma.

Ongelmia tuli tietysti teini-iässä kun vanhemmat ei saanu mitään otetta, kävin baareissa joka viikonloppu 14-vuotiaana ja pyörin millon missäkin luukuissa. Soitin mutsille jostain puhelin kopista yöllä jos jaksoin ilmottaa itestäni, jos äiti itki tai raivos niin sanoin vaan etten ilmota ollenkaan jos tota paskaa saan kuulla.

Vanhempana oon huomannu sen että vaivihkaa musta on tullu tosi läheisriippuvainen, en oo koskaan asunu yksin enkä toivottavasti joudukaan. Jos en oo asunu miehen kaa niin jossain kommuunissa sitten. Nukuin yötkin usein sohvalla kun tuli turvallinen olo siitä ihmisten hyörinästä, yksin en osaa nukkua ollenkaan. Enkä olla.

Nykyään oma kaveripiiri on enemmän perhe ku oma perhe, pikkusiskot on rakkaampia ku kukaan, mutta vanhemmat etäisiä.
Ne on ihania tyyppejä, ja tullaan hyvin toimeen, ei vaan jotenkin oo mitään tarvetta nähdä niitä enkä ikävöi vaikkein oltais nähty kuukausiin.
Tuntuu enemmän velvollisuudelta olla tekemisissä, niin kauheeta ku se onkin.
Oon onnellinen siitä että siskoilla on täysin erilainen lapsuus ku mulla. Liittyy paljon siihen että mutsi oli parikymppinen mut saadessaan, ja 37 ku nuorin syntyi joten nykyään osaa jo olla äiti.
Nää ongelmat siis liittyy muuhunkin ku siihen että menin aikasin tarhaan, mutta kyl se on vaikuttanu paljon. Vanhempien olis pitäny satsata siihen yhteiseen aikaan sit ihan eri tavalla kun ollaan suurin osa päivästä erossa.
exPertti
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Meidän pienokaisemme on kyllä poikkeuksellisen iloinen ja luottavainen (joo, joo itsekehu haisee). Hän vain nauraa vaikka koettaa olla mukauhkaavakin.

Ahdistaa ajatus, että kohta hänet pitää antaa päiviksi muitten hoidettavaksi. Onneksi on sentään yksi tuttu hoitaja paikassa, johon hän luultavimmin joutuu.

Mutta voi olla liikuttava paikka jättää hänet ensimmäistä kertaa. En odota sitä innolla.
Came here for school, graduated to the high life
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Kiitos! :)
The great club outshines the individual, always and forever.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

exPertti kirjoitti:Mutta voi olla liikuttava paikka jättää hänet ensimmäistä kertaa. En odota sitä innolla.
Vanhemmille se on vaikeampaa kuin muksulle :)
Sitäpaitsi. Ne ipanat näyttävät lopettavan itkemisen kun äiti ja iskä on hävinneet näkyvistä...
exPertti
Kitisijä

Bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Mutta voi olla liikuttava paikka jättää hänet ensimmäistä kertaa. En odota sitä innolla.
Vanhemmille se on vaikeampaa kuin muksulle :)
Sitäpaitsi. Ne ipanat näyttävät lopettavan itkemisen kun äiti ja iskä on hävinneet näkyvistä...
Toivottavasti ei edes ala itkemään. En tapaa kestää sitä kotioloissakaan vaan hyppäsen paikalle saman tien.
Rouva Pupu

Pakko sanoa, että aikalailla aiheutti ihmetystä kun katselin noita kaikenmaailman avustuksia (äitiyspäiväraha ym.) ja millaisilla tuloilla jotkut kotona olevat elelevät. Minimi 15,20e miinus verot. Aikamoista sanoisinko. Vähemmän kuin työttömälle yksineläjälle. Huh. Eipä ihmekkään että harva kotio jääpi.
exPertti
Kitisijä

Rouva Pupu kirjoitti:Pakko sanoa, että aikalailla aiheutti ihmetystä kun katselin noita kaikenmaailman avustuksia (äitiyspäiväraha ym.) ja millaisilla tuloilla jotkut kotona olevat elelevät. Minimi 15,20e miinus verot. Aikamoista sanoisinko. Vähemmän kuin työttömälle yksineläjälle. Huh. Eipä ihmekkään että harva kotio jääpi.
Se on pieni vitsi tuo raha, jolle tipahtaa (onko se) kymmenen kuukauden päästä lapsen syntymästä?

Se on se demarien suuri suunnitelma, jossa molemmat vanhemmat pakotetaan töihin ja muut hoitavat lapsesi. Jospa hoidossa tarttuisi jotakin vähän aatettakin takataskuun.
Elppis
Kitisijä

exPertti kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Pakko sanoa, että aikalailla aiheutti ihmetystä kun katselin noita kaikenmaailman avustuksia (äitiyspäiväraha ym.) ja millaisilla tuloilla jotkut kotona olevat elelevät. Minimi 15,20e miinus verot. Aikamoista sanoisinko. Vähemmän kuin työttömälle yksineläjälle. Huh. Eipä ihmekkään että harva kotio jääpi.
Se on pieni vitsi tuo raha, jolle tipahtaa (onko se) kymmenen kuukauden päästä lapsen syntymästä?

Se on se demarien suuri suunnitelma, jossa molemmat vanhemmat pakotetaan töihin ja muut hoitavat lapsesi. Jospa hoidossa tarttuisi jotakin vähän aatettakin takataskuun.
Ihan järkkyy on toi hoitoraha..
Helsingissä se on n.500€ verojen jälkeen mitä jää käteen kuussa.
exPertti
Kitisijä

Elppis kirjoitti:Ihan järkkyy on toi hoitoraha..
Ei sekään iso ole, mutta palkka kai vaikuttaa sen suuruuteen? Tuo tuntuu tosi pieneltä.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

exPertti kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Ihan järkkyy on toi hoitoraha..
Ei sekään iso ole, mutta palkka kai vaikuttaa sen suuruuteen? Tuo tuntuu tosi pieneltä.
Klikkaa.

Mikään kelan maksama ei ole järin suurta.
Rouva Pupu

Bliss kirjoitti: Mikään kelan maksama ei ole järin suurta.
Tulorajat on ainakin järkyttävän pieniä.
Vaola
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vaola »

Kaikista hauskinta noissa äitiyspäivärahoissa oli mun mielestä (siis silloin kun itse sain lapsukaiseni), että jos kaksoset siunaantuvat, niin sait (oliko se) 60 päivää pidempään äitiyspäivärahaa. Ja se minimi äitiyspäiväraha oli silloin ainakin paljon pienempi kuin kotihoidontuki. Joten niinku jippii, että teoriassa saisit sen 60 päivää lisää kituuttaa pienemmällä rahalla, siitä hyvästä että lapsia syntyy kerralla tuplaten. Onneksi tämän "etuuden" kyllä sai myös vaihtaa vaihtumaan heti normaalin äitiyspäivärahakauden jälkeen kotihoidontukeen.

No, onneksi ei noin kurja tilanne osunut kuitenkaan omalle kohdalle, mutta synnärillä oli yksi perhe vähän hermostuneena, että millä sitä nyt sitten pärjätään kahden kanssa.
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
daddykillkill

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

exPertti kirjoitti:Se on se demarien suuri suunnitelma, jossa molemmat vanhemmat pakotetaan töihin ja muut hoitavat lapsesi. Jospa hoidossa tarttuisi jotakin vähän aatettakin takataskuun.
Kansanedustaja- ja ministeriakat kuitenkin ovat äitiysloman täydellä liksalla.
5000 euroa kuussa brutto > ei tarvitse edes itse vaippoja vaihtaa, kun on vara palkata joku tekemään se puolestasi.

How fucked up is that? :evil:
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

daddykillkill kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Se on se demarien suuri suunnitelma, jossa molemmat vanhemmat pakotetaan töihin ja muut hoitavat lapsesi. Jospa hoidossa tarttuisi jotakin vähän aatettakin takataskuun.
Kansanedustaja- ja ministeriakat kuitenkin ovat äitiysloman täydellä liksalla.
5000 euroa kuussa brutto > ei tarvitse edes itse vaippoja vaihtaa, kun on vara palkata joku tekemään se puolestasi.

How fucked up is that? :evil:
Ottamatta kantaa siihen onko oikein, niin johtuu siitä, että ainakaan ministereillä ei ole äitiyslomaa (tuskin kansanedustajillakaan)

Äitiysloma vaatii eron valtioneuvoston jäsenyydestä, niinhän esim. Lehtomäki teki. Sitä en tiedä, paljonko siltä ajalta sai fyrkkaa. Ei varmaankaan ministerinpalkkaa, kun ei ollut ministerikään.
daddykillkill

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

NuoriDaavid kirjoitti:Äitiysloma vaatii eron valtioneuvoston jäsenyydestä, niinhän esim. Lehtomäki teki. Sitä en tiedä, paljonko siltä ajalta sai fyrkkaa. Ei varmaankaan ministerinpalkkaa, kun ei ollut ministerikään.
Postaukseni saattoi tuolta osin epätarkka.
Kansanedustajat kuitenkin äitiyslomailevat täydellä liksalla. Näin muistelen "!Kapina-Aapisesta" eli Aamulehdestä lukeneeni. Jos tuokin osui huti, oikaise ihmeessä.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

daddykillkill kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Äitiysloma vaatii eron valtioneuvoston jäsenyydestä, niinhän esim. Lehtomäki teki. Sitä en tiedä, paljonko siltä ajalta sai fyrkkaa. Ei varmaankaan ministerinpalkkaa, kun ei ollut ministerikään.
Postaukseni saattoi tuolta osin epätarkka.
Kansanedustajat kuitenkin äitiyslomailevat täydellä liksalla. Näin muistelen "!Kapina-Aapisesta" eli Aamulehdestä lukeneeni. Jos tuokin osui huti, oikaise ihmeessä.
Kansanedustajien äitiysloma-asiaa en tunne. Jos on noin, niin ihmettelen. Saattaahan se tietysti olla, saavathan kansanedustajat suuren osan palkastaankin verottomana "kulukorvauksen" nimellä.
nowaysis
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kyl määäää vaan oon onnellinen, kun sain 2,5 vuotta olla pienen kans kotona. En tiedä, miten olisin pystynyt 10kk ikäisen viemään hoitoon. Enkä sano tätä todellakaan loukatakseni, mutta tämä oli tuntemus silloin ja on edelleen. Kaikki äidit ja lapset on kuitenkin erilaisia.

Vikatikki oli tuolloinkin hoitoon vieminen. Kauhean kevään aikana sain tasan yhden kurssin suoritettua, joten ei todellakaan ollut kaiken sen itkun(lapsen ja äidin), hammastenkiristyksen, hermoromahtelun ja jatkuvan matkustelun JA saakeli soikoon opintotuella kituuttamisen arvoista. Olis pitäny vielä kotiäiteillä se puoli vuotta. Tosin aikuisseura ja "oma tekeminen" oli jo tuossa vaiheessa tervetullutta, mutta luulisin kestäneeni sen puoli vuotta mainiosti, jos olisin tiennyt mikä tuo toinen vaihtoehto todellisuudessa tuli olemaan..

Mut laitettiin hoitoon 9kk iässä kun asuntolaina odotti lyhentäjiä, ja tiedän että äidilleni tuo oli todella rankka päätös, josta hän on paljon puhunut jälkikäteen ja miettinyt johtuuko se ja se ja se siitä. Juurikin siksi olin onnellinen, ettei minun tarvinnut moista päätöstä tehdä.

Niin. Tämän tarkoitus ei ole syyllistää. Elämä on harvoin täydellistä. Olen kuitenkin 130% sitä mieltä, että oma lapseni sai parhaat eväät elämään viettäessään nuo alkuvuodet juuri minun kanssani kotosalla :]

(odottelee vielä pientä toivonkipinää elätellen saavansa lastenhoitajan illaksi päästäkseen rilluttelemaan)
Prepare for the worstest.
Geep

Viesti Kirjoittaja Geep »

Kirjotatte ihan törkeesti, tää on ainoa vauvapalsta, jota ei kykene olee ihan seuraamatta... ONNEA PUPU! (Sanoinhan mä joskus sulle, että mitämitäeikoskaankoniitävauvojahäh? :pakkokiusa:)

Meidän poitsu on nyt yhtäkkiä jo 9kk, aika touhukas tyyppi. Kävelee ja hakkaa, onneks halii ja pussaakin. Oon ite ollu niin niin down, että tullu kai vähän missattua tästä vauva-ajasta, kaipaan imetystäkin about enemmän ku mitään. Ja olo on jännästi kokoajan haikea kun tietää, ettei lisää tällaista tule, tää on meidän vika vauva, ja tietää miten pitäis pystyä nauttimaan mut sit ei ihan täysillä osaa. Ainakin täysin erilainen kuin esikoisen eka vuos, huokaus.

Nauttikaa jos osaatte! :]
nowaysis kirjoitti:(odottelee vielä pientä toivonkipinää elätellen saavansa lastenhoitajan illaksi päästäkseen rilluttelemaan)
No kipinöikö? Mulla oli vähän uhoa lähteä ulos mutta nukahdin kaheksalta pojan alle sohvalle. Kuolasena ja sottasena herätessä tuntu siltä, ettei tätä lookkia enää hoidetakaan ihan missään tunnissa ja nyt syön jädee tyytyväisenä. Mies sai lähteä kemuihin kun haki sen jäden. 8)
nowaysis
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kipinöin ihan keskenäni sitten, olin niin pettyny etten aikoihin! Vielä kun oisin kato päässy bilettään sellasten hottisten nuorten jäbien kaa! Yritin vongata niitä tuleen sit mun luo, mutteivät pystyneet irtoon kun oli läksiäisbileet menossa ja piti pitää seuraa niille muille tyypeille vaix pojat ois oikeesti halunnu ihan kauheesti tulla juomaan mun luo jääkaapissa odottelevaa skumppaa. Ihan siis lasista näin ensi alkuun. Aina ei voi voittaa!
---

Tänään uimahallissa jätin pikku-ukon pipulin vahingossa uimahousujen nauhojen väliin kun yritin irrottaa umpparia niistä, pippeli lipsahti semmosen silmukan sisään just kun olin kiristämässä. Eikä se irronnu ihan heti. Voitte kuvitella sen huudon, ja arvaatkaa nolottiko äiskää. :roll: Tukanpesustakin aivan järkkyhuuto, semmonen tissit olalle -mummo pyöritteli silmiään siinä vieressä. No, näistä huolimatta oikein kiva uintireissu, seuraavalla kerralla sitten erilaiset simmarit ja uimalasit molemmilla. Tosin seuraavalla kerralla menen yksin tai aikuisseurassa, jotta uinti olis muutakin kuin lastenaltaassa lilluttelua. Tuo ei ihan kuntoilusta käy, imo.

:wink:
Prepare for the worstest.
Geep

Viesti Kirjoittaja Geep »

Argh, inhoon uimista lasten kanssa. Just natisin tänään asiasta toisaalla... Pippeleistä sen verran, että herra V on löytänyt omansa ja näpräilee sitä niin paljon kuin sormet vaan osaavat. Olen kiinnostunut kaikesta poikalapsiin liittyvästä, joten seurailen pippelileikkejä suurella mielenkiinnolla. Mieheni ei tiedä miten päin olisi.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

daddykillkill kirjoitti:
Alexandra kirjoitti:"Ihanaa" kun noi miehet tuli tähän mammaketjuun puhumaan tissimieltymyksistään... :roll:
No vittu anTEEKSI!

Naisethan pysyvät aina asiassa. Jos avaisin tähän viereen "isyyskeskustelun vain miehille", kuinka kauan luulet että sitä noudatettaisiin?
Älä vaivaudu vastaamaan, norasin sut juuri.
Huhhuh, kaverilla on tota huumorintajua kuin 3000 kilsaa väärään suuntaan uineella kilpikonnalla, jonka munat on pöllitty. Ihan tulee mieleen ne ajat kun joku jannu keksi että banni on internetin auvoinen onni jos siellä lausutaan niinkin törkeä sana kuin "jumppanorsu".
Storia

Viesti Kirjoittaja Storia »

Herra Manala kirjoitti:
daddykillkill kirjoitti:
Alexandra kirjoitti:"Ihanaa" kun noi miehet tuli tähän mammaketjuun puhumaan tissimieltymyksistään... :roll:
No vittu anTEEKSI!

Naisethan pysyvät aina asiassa. Jos avaisin tähän viereen "isyyskeskustelun vain miehille", kuinka kauan luulet että sitä noudatettaisiin?
Älä vaivaudu vastaamaan, norasin sut juuri.
Huhhuh, kaverilla on tota huumorintajua kuin 3000 kilsaa väärään suuntaan uineella kilpikonnalla, jonka munat on pöllitty. ...
Veikkaan ihan lauantain kunniaksi että isyyskeskustelussa "vain miehille" olis Niban lisäksi tasan yksi osanottaja ja tuskin sitäkään..

BTW..uin eilen kerrasta blogisi läpi kun sattumoisin klikkasin daddykillkill.Kannatti,hassua, blessings!
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Olen paska mutsi. Joudun viemään näillä näkymin lapseni hoitoon jo kahden viikon päästä tuohon läheiseen ryhmäperhepäivähoitoon. Poika ei tuolloin vielä edes ihan kaheksaa kuukautta.

Tilanne: Pahempi puolisko sai kuulla päässeen kuitenkin haluamaansa kouluun. Koulu alkaa ma 18.8.08 ja läsnä on oltava. Näin ollen katkeaa hällä vanhempainvapailu. Mun määräaikainen työsuhteeni päättyy 15.9.08. Tilanne vaati yhteydenottoa kunnan päivähoitotoimeen, jossa kerrottiin ettei yleensä alle 9kk:n ikäisiä oteta hoitoon, mutta tilanteemme kuultuaan totesi, että joo ainahan heillä meidän mukelolle paikka on vapaana, että tervetuloa vain tutustumaan ja noin. Niin, tätä lapsemme suurta päivähoitouraa tulee kestämään huikeat seitsemän päivää (eli kaikki akuutit päivät, jolloin itse olen töissä, enkä voi lasta heitteille jättää). Silti omatunto mitä kehnoin ja olo surkea. Vaikka, ehkä tuo poika ei lopulta niin hirmuisia kärsi.

Jahka työsuhteeni loppuu, jään takaisin vanhempainvapailemaan ja mahd. pian äitiyslomailemaan ja muutan mukelon kanssa tuon puoliskoni perään Vantaalle vajaaksi vuodeksi. Aikamoinen kulttuurishokki tulee oleen... Mitä siellä suuressa kaupungissä kotiäidit voi tehdä? Kai siel jotain mammakahviloita tai jotain aktiviteettejakin on...? Meillä kun täällä ei ole kuin korkeintaan seurakunnan perhekerho ja se siitä. Nyt voisin edes yrittää aktivoitua jotenkin...

Ja hei, maksetaanko Vantaalla kuntalisää ja jos, ni paljonkohan tuo mahtaa olla? Siellä varmaan olis mahollisuus päästä ton syntyvän kanssa johonki vauvauintiinki... isompi moiseen lystiin jo liian iso. Kaikkea sitä.

Niin, maha kasvaa kovasti. Närästää. Ei muuta raportoitavaa.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Elppis
Kitisijä

Mustis - Mannerhemin Lastensuojeluliitolla on monilla paikkakunnilla pk-seudulla niitä kahviloita joissa on kuulemma kaikenikäisiä lapsia, joillakin messissä koko perhe. Itsepä en oikein yksin kehtaa itseäni mihinkään tollasiin iskeä. Tuolta helistin.fi- sivustolta on tullut hyviksi ystäviksi muutama kesäkuun aikana myöskin synnyttänyt ja tässä lähistöllä asuva (itä-helsinki). Voin laittaa sulle linkin yv:nä jos haluat?

Niin, ja täältä saat hiekkalaatikkoseuraa koska vaan ;)
Vastaa Viestiin