Mikä ärsyttää co-kirjoittajissa?
Mikä ärsyttää co-kirjoittajissa?
Minua ainakin seuraavat jutut:
- Perustavaa laatua olevat mielipide-erot
- Vittuilu, epäkohteliaisuus
- Liiallinen provosoitumisherkkyys
- Besserwisserismi
- Älyllinen epärehellisyys
- Uuslukutaidottomuus
- Palstapoliisisuus
Sitten Kitinän ns. asiakeskustelut. Näissähän on usein sanoisiko ongelmana: näyttävä esiintyminen, kielellinen taidokkuus, taitava vetoaminen vastaanottajan ymmärrykseen - siis oikea tekniikka - painavat enemmän kuin asian kipeys, kysymysten vitaalisuus, etsinnän vilpittömyys. Suomeksi sanottuna: tärkeämpää kuin itse asia on se, että kirjoittaja itse vaikuttaa aivan uskomattoman fiksulta. Kirjoitetaan tekstiä jota ainoastaan antiikin sofistit ja keskiajan skolastikot voisivat ihailla. Kuvaan kuuluu yleensä myös besserwisserismi ja "vastapuolen" totaalinen (ja kaikkea muuta kuin objektiivinen) mollaaminen.
Epärehellisyys ärsyttää erityisesti. On mielenkiintoista kuinka hyvin voi olla epärehellinen ilman että eksplisiittisesti valehtelee. Voidaan vaikka: puolustaa jotain juttua perusteluilla jotka pitävät sinänsä paikkansa mutta eivät ole valideja, antaa ymmärtää että jokin asia on niin tai näin vaikka ei ole, käyttää sanoja eri merkityksessä kuin siinä ja siinä kontekstissa yleensä käytetään, tehdä kaikenlaisia tulkintoja. Jos vastustaa jotain sen voi assosioida johonkin negatiiviseen (hei terveysintoilija, Hitlerkin oli tupakoimaton absolutisti). Keinoja löytyy.
- Perustavaa laatua olevat mielipide-erot
- Vittuilu, epäkohteliaisuus
- Liiallinen provosoitumisherkkyys
- Besserwisserismi
- Älyllinen epärehellisyys
- Uuslukutaidottomuus
- Palstapoliisisuus
Sitten Kitinän ns. asiakeskustelut. Näissähän on usein sanoisiko ongelmana: näyttävä esiintyminen, kielellinen taidokkuus, taitava vetoaminen vastaanottajan ymmärrykseen - siis oikea tekniikka - painavat enemmän kuin asian kipeys, kysymysten vitaalisuus, etsinnän vilpittömyys. Suomeksi sanottuna: tärkeämpää kuin itse asia on se, että kirjoittaja itse vaikuttaa aivan uskomattoman fiksulta. Kirjoitetaan tekstiä jota ainoastaan antiikin sofistit ja keskiajan skolastikot voisivat ihailla. Kuvaan kuuluu yleensä myös besserwisserismi ja "vastapuolen" totaalinen (ja kaikkea muuta kuin objektiivinen) mollaaminen.
Epärehellisyys ärsyttää erityisesti. On mielenkiintoista kuinka hyvin voi olla epärehellinen ilman että eksplisiittisesti valehtelee. Voidaan vaikka: puolustaa jotain juttua perusteluilla jotka pitävät sinänsä paikkansa mutta eivät ole valideja, antaa ymmärtää että jokin asia on niin tai näin vaikka ei ole, käyttää sanoja eri merkityksessä kuin siinä ja siinä kontekstissa yleensä käytetään, tehdä kaikenlaisia tulkintoja. Jos vastustaa jotain sen voi assosioida johonkin negatiiviseen (hei terveysintoilija, Hitlerkin oli tupakoimaton absolutisti). Keinoja löytyy.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Olen aina sanonut, että koppalakit eivät tajua huumoria. Mutta ironiantunnistuskin tuntuu pätkivän.Pyry-Matias kirjoitti:Sorrut nyt samaan kuin Tix ja moni muukin. Nimittäin itsensä imarteluun. Ei sota yhtä miestä ja sillee...exPertti kirjoitti: Pertin triumfanttisen paluun kertausketjuksi?

Ei kai sota yhtä perttiä kaipaa, mutta pertti voi kaivata sotaa. Tai jotain...
Came here for school, graduated to the high life
Mä en oo ihan varma ärsyttääkö vai huvittaako mua enemmän tuo kun loputtomalla pätemisellä yritetään kasvattaa omaa virtuaalilerssiä. Ite kokeilin joskus, mut kun mitään ei tapahtunu, niin tyydyin sit tähän nykyiseen.
Jotkut yksittäiset kyselyt puolestaan puhtaasti etoo, mut ne on kuitenkin suht helppo ekan avauksen jälkeen jättää rauhaan.

Jotkut yksittäiset kyselyt puolestaan puhtaasti etoo, mut ne on kuitenkin suht helppo ekan avauksen jälkeen jättää rauhaan.
- Riemumieli
- Kitisijä
Tästä listasta tulisi TODELLA pitkä, jos ihan kaikki viitsisin luetella, mutta otetaan nyt muutama...
- Asioiden tahallinen väärinymmärtäminen
- Minkä tahansa asian venyttäminen ja vatvominen ja puhki analysointi
- Joka lauseen quottaaminen erikseen
- Copy/paste muilta sivuilta
- Liiallinen uteliaisuus
- Muutaman (nimeltä mainitsemattoman) henkilön kaikki mielipiteet kaikista asioista. Ei ehkä ärsytä, vaan suorastaan oksettaa.
- Oman mielipiteen tyrkyttäminen Ainoana Oikeana Totuutena, incl. uskonnollinen propaganda
- Suoranainen tyhmyys, tarkoittaen ihan oikeasti älyn puutetta. Ei ehkä tämäkään ärsytä vaan säälittää.
med mera.
Mut hei, aika moni täällä on pelkästään ihana ja hurmaava
You know who you are! *pus*
- Asioiden tahallinen väärinymmärtäminen
- Minkä tahansa asian venyttäminen ja vatvominen ja puhki analysointi
- Joka lauseen quottaaminen erikseen
- Copy/paste muilta sivuilta
- Liiallinen uteliaisuus
- Muutaman (nimeltä mainitsemattoman) henkilön kaikki mielipiteet kaikista asioista. Ei ehkä ärsytä, vaan suorastaan oksettaa.
- Oman mielipiteen tyrkyttäminen Ainoana Oikeana Totuutena, incl. uskonnollinen propaganda
- Suoranainen tyhmyys, tarkoittaen ihan oikeasti älyn puutetta. Ei ehkä tämäkään ärsytä vaan säälittää.
med mera.
Mut hei, aika moni täällä on pelkästään ihana ja hurmaava

You know who you are! *pus*
Silläkin uhalla, että alan vaikuttaa yksin höpisevältä kylähullulta, mietin miksi tämä ketju saa näin paljon syväluotaavia analyysejä?
Olenko missannut jonkun ruudinkäryisen ketjun poissaollessani vai onko vain jotakin pikkuhiljaa jäänyt kytemään?
Muistan itse ennen taukoa, että monikin asia otti päähän tällä palstalla. Tauko teki tosi hyvää, kun täällä tapaa jäädä junnaamaan samoihin mielipideuomiin. Ja ärsyyntyykin suunnilleen kaikesta.
Mutta kuitenkin tämä jäteputki on paikka johon sitä aina haluaa palata. En keksi muuta syytä kuin nämä parjatut kanssakirjoittajat. Olen E-elänyt monta vuotta kanssanne.
Olenko missannut jonkun ruudinkäryisen ketjun poissaollessani vai onko vain jotakin pikkuhiljaa jäänyt kytemään?
Muistan itse ennen taukoa, että monikin asia otti päähän tällä palstalla. Tauko teki tosi hyvää, kun täällä tapaa jäädä junnaamaan samoihin mielipideuomiin. Ja ärsyyntyykin suunnilleen kaikesta.
Mutta kuitenkin tämä jäteputki on paikka johon sitä aina haluaa palata. En keksi muuta syytä kuin nämä parjatut kanssakirjoittajat. Olen E-elänyt monta vuotta kanssanne.
Came here for school, graduated to the high life