Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mida kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:
Mida kirjoitti::yo: No täällä yks vastarannan kiiski joka pyrkii karsimaan lastensa kasvatuksesta perineisen rangaistus-palkinta-ajattelun. On niitä muitakin tapoja.
Kunhan ei siirrä kasvatusta yhteiskunnalle tyyliin lapsen on saatava tehdä vapaasti mitä vain, muuten tulee traumoja ja luovuus kärsii.
Olen huomannut, että helposti ihmisiä huolettaa jos joku ei tee niinku "pitäis".
Harjoittaako Mida ns. vapaata kasvatusta, vaiko ihan omat systeemit? Kerro lisää, mua rupes kiinnostamaan :D
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

Äh, en mä osaa yhteen termiin sitoa. Perusajatuksena on kunnioittaa lasta. Jos enemmän kiinnostaa, niin voin linkittää yhden aika hyvän kirjalistan aiheesta. Vaikka yyveellä.

38*C kuumetta kolmatta päivää. Aivotoiminta jumii.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mida mulle kans yyveenä. Pakko saada tietoa lisää aiheesta, jota vastustan.
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1115
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Viesti Kirjoittaja syttiK »

daddykillkill kirjoitti: Casesta toiseen siinä toistuu muutama perusjuttu:
- kun mukulaa ojennetaan, vanhempi laskeutuu samalle tasolle ja käskee lopettamaan ei-toivotun toiminnan
- jos tämä ei tehoa, pannaan penska jäähylle X minuutiksi

Onko kukaan käyttänyt näitä? Tehokasta vai kukkua?
Toimii. Sama mulla käytössä kotona sekä töissä.

Täällä toi 6v koettelee välillä kepillä jäätä, vaikka tietää, että jää kakkoseksi. Hassua kuin tuhahtelevaiseksi lapsi muuttuu tuossa iässä, luulee tietävänsä joskus kaikesta kaiken, mutta pettymyksen ja pahan mielen tullessa on niin herkkä ja tunteellinen, että syöksyy oitis sänkyynsä vääntämään itkua.. tai äänen korottaessa puree huultansa ja silmistä valuu krokotiilin kyyneleet. <3
Helpoimmalla ehkä tulevaisuudessa pääsee, kun on selkeät rajat ja tietyt säännöt AINA käytössä, siitä hetkestä saakka kun niitä aletaan lapselle opettamaan.
Töissä näkee ihan liikaa lapsia, joilla on rajat ollu kadoksissa tai niitä ei oo ollu ollenkaan, oikeen karhunpalvelus sekä itelle että lapselle. Harvemmin siitä seuraa muuta kuin ongelmia.
Viimeksi muokannut syttiK, 01.08.2008 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

syttiK kirjoitti: Helpoimmalla ehkä tulevaisuudessa pääsee, kun on selkeät rajat ja tietyt säännöt AINA käytössä, siitä hetkestä saakka kun niitä aletaan lapselle opettamaan.
Niin, ja molemmilla vanhemmilla samat käytännöt ja mielipiteet kasvatusasioista.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1115
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Elppis kirjoitti:
syttiK kirjoitti: Helpoimmalla ehkä tulevaisuudessa pääsee, kun on selkeät rajat ja tietyt säännöt AINA käytössä, siitä hetkestä saakka kun niitä aletaan lapselle opettamaan.
Niin, ja molemmilla vanhemmilla samat käytännöt ja mielipiteet kasvatusasioista.
Kyllä. Siinä menee jo hyvin pitkälle metsään, jos perheessä on 2 erilaista kasvatustapaa ja niistä vanhemmat vielä takkuvat keskenään. Hei noista asioista pitäs keskustella jo hyvissä ajoin etukäteen, onpaha ainakin aikaa niitä sit fiksata, jos ajatukset ei kohtaa käytännön tasolla.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1115
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Ohhoh..blablaaapröööt!
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Meillä oli eilen 7vko neuvolalääkäri ja mulla jälkitarkastus.

Pojalla kaikki paremmin kuin hyvin, painoa 5610g ja pituus 59cm, päänympäryskin kasvanut jo 5cm, eli 41cm. Lääkäri kehuskeli että täysin keskikäyrällä kasvaa, eikä YHTÄÄN liikaa. Outoa sinänsä, piti puhuttelun lapsen ylensyöttämisestä tän ikäisenä, mä kun oon aina luullut että lapsihan syö just sen verran kun haluaa / on nälkä. Eli siis Alexin syöttö on kuulemma erinomaisen oppikirjamaista... öö..

Mulla jälkitarkastuksessa myöskin kaikki hyvin. Episiotomiahaava hyvin parantunut, arpi kuulemma todella siisti. Otin minipillerit käyttöön, kassotaan mitä sivuoireita niistä tulee jos jotain.

Imetys on täällä sitten lähes kaput, mikä nyt ei oo niin paha juttu näköjään kenenkään mielestä. Aamuin illoin vielä roikkuu tississä läheisyyden ja parin tipan takia. Jätkä kasvaa hyvin ja on tyytyväinen, pääasia :)

PIti vielä lisätä omasta itsestäni: painoa tuli raskaudessa 15kg, nyt on 13kg lähtenyt, BMI siis normipainossa 23,7.
The great club outshines the individual, always and forever.
daddykillkill

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Elppis kirjoitti:painoa 5610g ja pituus 59cm, päänympäryskin kasvanut jo 5cm, eli 41cm. Lääkäri kehuskeli että täysin keskikäyrällä kasvaa, eikä YHTÄÄN liikaa. Outoa sinänsä, piti puhuttelun lapsen ylensyöttämisestä tän ikäisenä, mä kun oon aina luullut että lapsihan syö just sen verran kun haluaa / on nälkä.
Kuusviikkoistarkastuksessa vähän yli kuus kiloo, 60 senaa ja vetää edelleen tissiä kuin David Lee Roth kokkelia "Monsters Of Rockin" bäkkärillä keikan päälle. Mahtuu kuulemma hyvin ns. käyrälle, joskin ylärajoilla mennään. Siis meidän poika, ei timantti-Dave.

Vaikea uskoa, että tuon ikäistä voisi ylensyöttää. Eihän se perkele ilman ravintoa tuosta mihinkään kasva. Mahdollinen babyfläski kyllä sulaa kuin pankkisaldo ennen tilipäivää, kun natiainen alkaa opetella liikkumista omin avuin.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

daddykillkill kirjoitti: Mahdollinen babyfläski kyllä sulaa kuin pankkisaldo ennen tilipäivää, kun natiainen alkaa opetella liikkumista omin avuin.
Jep.
Ennen niin pyöreä pikkuihminen on nykyään hyvin kaita ja ohutkoipinen vaikka syö suunnilleen oman painonsa verran päivässä. Liike ei lopu kuin nukkuessa, eikä aina silloinkaan :D
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

daddykillkill kirjoitti:
Elppis kirjoitti:painoa 5610g ja pituus 59cm, päänympäryskin kasvanut jo 5cm, eli 41cm. Lääkäri kehuskeli että täysin keskikäyrällä kasvaa, eikä YHTÄÄN liikaa. Outoa sinänsä, piti puhuttelun lapsen ylensyöttämisestä tän ikäisenä, mä kun oon aina luullut että lapsihan syö just sen verran kun haluaa / on nälkä.
Kuusviikkoistarkastuksessa vähän yli kuus kiloo, 60 senaa ja vetää edelleen tissiä kuin David Lee Roth kokkelia "Monsters Of Rockin" bäkkärillä keikan päälle. Mahtuu kuulemma hyvin ns. käyrälle, joskin ylärajoilla mennään. Siis meidän poika, ei timantti-Dave.
:D Rintamaito onkin rasvaisempaa; yks syy siihen, miksi imettämisessä epäonnistuminen ottaa päähän = poju ei saa sitä 100% ravintoa tissistä, korvikkeessa on kyllä vitskut jne.
Mutta joo, hyvin kasvaa, enkä todellakaan ala tuputtamaan ylimääräistä ruokaa sen mukaan, miten muiden lapset kasvaa :P Tulevan futarin tuleekin olla suht. hoikka ja lihaksikas.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

Eilen "neuvolassa" täti kysyi kauanko imetin esikoista. Silmät levis ku vastasin, että 19kk. "Joo täällä sitten samanlailla ko Suomessa, milloin alotit kiinteät?" "6kk" "Joo, samanlailla täälläkin sitten". Ihan hämmästyneen oloinen täti, vähän sellanen, että hyvä ko pysy nahoissas. Surullista. Mä en pystynyt imettämään edes WHO:n suosittelemaan vähintään 2v ikään asti ja silti olen tehnyt jotain niinmaanihmeellistä ettei tosikaan.. No jospa maailma järkkyy kun aikeena on imettää kuopus täysimittaisesti.

Harmi kun ei osannut siinä tilanteessa sanoa, että jossei esikoinen olis vieroittunu itte raskauden takia ni imettäisin ny molempia. Olis ollu mielenkiintosta nähdä tädin ilme. Tosin, jos mun ny tarvii lypsää ylimääräsiä maitoja pois ni esikoinen tulee osingoille ja juo isona poikana lasista tissimaitonsa ja sanoo että "hyvää".
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mida kirjoitti: juo isona poikana lasista tissimaitonsa ja sanoo että "hyvää".
Ihana :D :h:
The great club outshines the individual, always and forever.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Eiku käsittämätöntä :shock:
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Bliss kirjoitti:Eiku käsittämätöntä :shock:
Siis äidinmaidon juottaminen mukista on käsittämätöntä, se "hyvää"- kommentti vaan oli söde.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

Niinpä. Rasittavaa ku pitää nähdä turhaa vaivaa ja antaa lasin kautta. Ennemmin antasin suoraan rinnasta, mutta ku ei toi enää osaa imeä. Oli liian pitkä tauko ja unohtu imuote. Ja tauon takia vieroksun sitä ittekin rinnalle.

Toisinaan se sanoo, että hyvää, lisää. Tänään joi desin ainakin. Jospa saisi hiukan vasta-aineapua tähän nuhaan, mikä meillä taas on. Ja muuten jos huolettaa ni väkisin sille ei juoteta ja aika harvoin edes saa, ku yleensä juniori syö sen mitä tuotanto on. Mut jos esikoinen näkee mut lypsämässä ni tulee heti pyytämään. Kerran haki mukin valmiiks ja tökkäs sen tissiin, että maitoa! Ikävä kyllä homma ei toimi ihan niin yksoikosesti.

Esikoinen sai muuten laitoksella hieman lisämaitoa hörppyyttämällä. Mukista juonu jo silloin :lol: Kuopus ei oo vielä saanu muuta ko maitoa ja senkin 100% suoraan rinnasta. Mää en haluu alottaa soseiluja. Enää 3kk. Se on niin rasittavaa! Kauhee vaiva ja sit vauva vaa sylkee. Huoh. Ja jos johonki lähtee ni tarvii miettiä mitä ruokaa se tarvii mukaan jne. Ei vaan viittis millään. Mut pakko se kiinteisiin opettelu on käydä läpi.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2579
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Clay »

Bliss kirjoitti:Eiku käsittämätöntä :shock:
Onhan se, ottaisin minäkin tissistä.
Nyt penikseni on fantastinen!
daddykillkill

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Bliss kirjoitti:Eiku käsittämätöntä :shock:
Jossain vauva-lehdessä haasteltiin jotain kvasi-militanttia vegaaniäitiä. Oli jo päättänyt, että lapsensa ON vegaani ja tissiä tarvittaessa kolmivuotiaaksi. Olenko se vain minä vai tuntuuko ajatus hieman... oudolta? Kolmivuotias on jo kuitenkin aika iso.

Tulee väistämättä mieleen tuo Pikku-Britannian "BITTY!" -sketsi.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l8orUaCJ0GY[/youtube]
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mida kirjoitti: Mää en haluu alottaa soseiluja. Enää 3kk. Se on niin rasittavaa! Kauhee vaiva ja sit vauva vaa sylkee. Huoh. Ja jos johonki lähtee ni tarvii miettiä mitä ruokaa se tarvii mukaan jne. Ei vaan viittis millään. Mut pakko se kiinteisiin opettelu on käydä läpi.

No hei, eihän sun tarvi niitä kiinteitä alottaa! Annat vaan pelkkää tissiä just niin pitkään kuin susta itsestä tuntuu hyvältä. Jos tarpeeksi vaan jaksat pitää maidontuotantoa yllä, niin varmaan useita vuosia lapsi pärjää pelkällä rintamaidolla. Toki voi olla, että vanhempana on hieman hankala opetella kiinteään ravintoon, jos on monta vuotta syöny pelkkää tissiä, mutta eiköhän se jossain vaiheessa onnistu, jos katsot sitten aiheelliseksi aloittaa. Varmaan ennen kouluun menoa ois hyvä totutella, ellei sitten ole kotiopetuksen kannalla..Silloinhan ongelmaa ei edes ilmene.
Prepare for the worstest.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

^nowa :mrgreen:
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Meillä alkaa ens maanantaina MUSKARI :h: Jätkä on tasan 2kk; tuskin se mitään minkään päälle vielä tajuaa, mut ainakin näkee ikäisiään "kavereita". (samanikäiset 2 tyttövauvaa + 1 poikavauva äiteineen tulee samaan ryhmään - tunnetaan jo entuudestaan raskausajalta).

Kivaa!
The great club outshines the individual, always and forever.
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Mä kanssa.

Vko 6+6. Olen sen verraan stressaava ihminen, jotta tämä riskiaika on aikamoisen tuskaa.

Oksentanut en ole kertaakaan, mutta järkyttävää pahoinvointia on aamusta iltaan. Helpottaa kun puputtaa vaikka porkkanaa tai juo mustikkakeittoa.

Rinnat on törkeän kipeät. Toivottavasti ei ihan hirveästi tule kasvamaan, ovat muutenkin suhteellisen isot.

Tänään oli myös alkuraskausvuotoa, meinasi pää räjähtää huolesta. Neuvolaan soittelin, rauhoittelivat ja totesivat sen olevan suhteellisen yleistä.

Mut hei, koska tää muuttuu sellaseksi rauhalliseksi onnelaksi, tää olotila?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Onnea PUPU! :h: Toivotaan että seuraavat 5 viikkoa (ja tietty siitä eteenkinpäin..) menee ongelmitta :)

Rauhallinen onnela? HAHA! No mulla joskus rv15 jälkeen alkoi tuntumaan hyvältä - tosin huoli oli suuri kun mahaa ei näkynyt, pahaa oloa ei ollut, energiaa oli vaikka muille jakaa jne. (mulla pysyi hemoglobiini yli 125 multitabsien ja raudan avulla kokoajan).
The great club outshines the individual, always and forever.
daddykillkill

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Rouva Pupu kirjoitti:Rinnat on törkeän kipeät. Toivottavasti ei ihan hirveästi tule kasvamaan, ovat muutenkin suhteellisen isot.
Tähän toivomukseen tuskin hra Pupu yhtyy :D
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

daddykillkill kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Rinnat on törkeän kipeät. Toivottavasti ei ihan hirveästi tule kasvamaan, ovat muutenkin suhteellisen isot.
Tähän toivomukseen tuskin hra Pupu yhtyy :D
Veikkaan samaa. Kuvat olisivat myös kivat. 8)
Came here for school, graduated to the high life
Vastaa Viestiin