Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3484
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

NegaDuck kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: On tuolla ihan mielenkiintoisia ominaisuuksia, fuckuppaa äänet todella hienosti. Liesituuletin kuullosti siltä ett joku hakkaisi rumpupalikoilla isoa metallikattilaa. Hämmentävää.
Örm, tipahdin kärryiltä. Muuttaako tuo kuuloaistimuksia keuhkoon vedettynä, vai muuttuiko liesituulettimen ääni kun se imi kaasua ilmasta?
Muuttaa siis kuuloaistimuksia hengitettynä, ainakin minulla.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

NegaDuck kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: On tuolla ihan mielenkiintoisia ominaisuuksia, fuckuppaa äänet todella hienosti. Liesituuletin kuullosti siltä ett joku hakkaisi rumpupalikoilla isoa metallikattilaa. Hämmentävää.
Örm, tipahdin kärryiltä. Muuttaako tuo kuuloaistimuksia keuhkoon vedettynä, vai muuttuiko liesituulettimen ääni kun se imi kaasua ilmasta?
Ei, vaan kuullit liesituulettimen äänen hassuna kaasun ansiosta (kun itse sitä nautit). Nih.

EDIT: Hämis ehtikin.
The great club outshines the individual, always and forever.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elppa niitä kuvia sit pienestä, jooko?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

ninnithequeen kirjoitti:Elppa niitä kuvia sit pienestä, jooko?
Heti kun pääsen windows- koneelle kameran kanssa, yhteensopivuus linuxille 0.

Lolita otti eilen kuvan kameralla joskin koomisen suu auki olkapäällä- meiningin, jos se sais sen ensi hätään kännykästään purettua.
The great club outshines the individual, always and forever.
Alexandra

Viesti Kirjoittaja Alexandra »

Elppis kirjoitti:
Kirjottelen Alexandra sitä synnytysstooria myöhemmin, tai sitten kylmästi copy pastaan tuolta mammafoorumilta ;)

Ei tartte, kävin jo lukemassa! ;)

Tuttu palsta katos, mut en tajunnu osallistua mun ketjuun, joka olis ollu toukokuu...

Vihreä lapsivesi ja kohonnut crp, kuinka tuttua, huoh...


Edit: Siis huhtikuu... *sekopää*
Viimeksi muokannut Alexandra, 26.06.2008 14:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Alexandra kirjoitti:
Elppis kirjoitti:
Kirjottelen Alexandra sitä synnytysstooria myöhemmin, tai sitten kylmästi copy pastaan tuolta mammafoorumilta ;)

Ei tartte, kävin jo lukemassa! ;)

Tuttu palsta katos, mut en tajunnu osallistua mun ketjuun, joka olis ollu toukokuu...

Vihreä lapsivesi ja kohonnut crp, kuinka tuttua, huoh...
Sinne en muistanut laittaa laajentunutta munuaisallasta ja ilmarintaa :roll:
The great club outshines the individual, always and forever.
Alexandra

Viesti Kirjoittaja Alexandra »

Elppis kirjoitti:
Sinne en muistanut laittaa laajentunutta munuaisallasta ja ilmarintaa :roll:
Muistitpas. :D

Vatsavaivat yleensä helpottaa kun suolisto kehittyy. Meidän äijä ähisi mahaansa ihan kauheesti, ostin disflatyliä, auttoi. Nyt ei tartte enää antaa, ei oo enää vatsanväänteitä. (Ikää 2 kk)
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

^ ja ^^, rela-tipat tekee ihmeitä!! :wink:
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Bliss kirjoitti:^ ja ^^, rela-tipat tekee ihmeitä!! :wink:
Suositan myös tutustumaan tähän tuotteeseen.

http://www.itsehoitoapteekki.fi/tuoteha ... l?cuplaton
Came here for school, graduated to the high life
Alexandra

Viesti Kirjoittaja Alexandra »

Bliss kirjoitti:^ ja ^^, rela-tipat tekee ihmeitä!! :wink:
Niin, ne on maitohappobakteereita, mutta cuplaton ja disflatyl pilkkoo kaasuja, eli kummistakin voi olla apua.
Vihtahousu

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

^^ Mä vetelen tota välillä, vaikka tällä vauvalla on ikää jo 28 vee 8)

edit: ja myös maitohappobakteereita... niin ja multa puhkes suoli tuossa pari vuotta sitten :D
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Alexandra kirjoitti:
Bliss kirjoitti:^ ja ^^, rela-tipat tekee ihmeitä!! :wink:
Niin, ne on maitohappobakteereita, mutta cuplaton ja disflatyl pilkkoo kaasuja, eli kummistakin voi olla apua.
Kumpikaan mainitsemistasi ei tehonnut mun nykyään 3-v vauvan mahavaivoihin - päinvastoin, pahensivat vaan. Rela-tipat olivat kuin keidas erämaassa kaiken ähinän ja käninän keskelle :]
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Bliss kirjoitti:
Alexandra kirjoitti:
Bliss kirjoitti:^ ja ^^, rela-tipat tekee ihmeitä!! :wink:
Niin, ne on maitohappobakteereita, mutta cuplaton ja disflatyl pilkkoo kaasuja, eli kummistakin voi olla apua.
Kumpikaan mainitsemistasi ei tehonnut mun nykyään 3-v vauvan mahavaivoihin - päinvastoin, pahensivat vaan. Rela-tipat olivat kuin keidas erämaassa kaiken ähinän ja käninän keskelle :]
Meillä ei enää aikoihin ole mitään näistä käytetty. Jos ilmavaivaa tulee niin hän töräyttelee itse tai sitten pientä pumppausta jaloilla ja vatsan hierontaa niin avot. :)
Came here for school, graduated to the high life
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

^No juu ei meilläkään enää :D
Muistelin niitä hankalia hetkiä.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Bliss kirjoitti:
Alexandra kirjoitti:
Bliss kirjoitti:^ ja ^^, rela-tipat tekee ihmeitä!! :wink:
Niin, ne on maitohappobakteereita, mutta cuplaton ja disflatyl pilkkoo kaasuja, eli kummistakin voi olla apua.
Kumpikaan mainitsemistasi ei tehonnut mun nykyään 3-v vauvan mahavaivoihin - päinvastoin, pahensivat vaan. Rela-tipat olivat kuin keidas erämaassa kaiken ähinän ja käninän keskelle :]
Mä luotan siihen, että kokeilemalla oppii.. Eli jos joku sanoo varmasti jonkun auttavan, en usko ennenkuin näen. Kyyninen kun olen ;)

Paska tsägä kun kaupasta (prisma/cittari) ei meinaa millään löytää hitaasti maitoa valuttavia tutteja pulloihin. Joskus illalla joutuu 20-30ml antamaan lisämaitoa kun tissit on tyhjät ja herralla vielä "vikan tipan nälkä", ja saa ilmavaivoja. Päätin eilen ettei saa ollenkaan pullosta ennenkuin Aventin pullot tulee postista - kitiskööt pari tuntia kunnes rinnoissa on taas maitoa, ilkeä äiti. Ei se oo kiva vauvallekaan kun on kokoajan pieru päällä ja vatsaa vääntää. Tänään ollut paljon parempi jo.
The great club outshines the individual, always and forever.
SikaMika

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

exPertti kirjoitti:
Meillä ei enää aikoihin ole mitään käytetty. Jos ilmavaivaa tulee niin hän töräyttelee itse
Meillä on ihan sama, jo muutama päivä ilman. Ilmat oon kans saanut pihalle ihan omin voimin.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Bliss kirjoitti:^No juu ei meilläkään enää :D
Muistelin niitä hankalia hetkiä.
Hämmästyttävää miten tyynenä sitä kuuntelee pikkuihmisen itkuista kitinää aamuneljältä, kun yrittää pumpata "pahaa ilmaa" pois. Tietty kun tietää, että kunnon törähdystä saattaa seurata palkitseva unentuhina niin meneehän se. :)
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

SikaMika kirjoitti:Meillä on ihan sama, jo muutama päivä ilman. Ilmat oon kans saanut pihalle ihan omin voimin.
Tämä taitaa olla sitä iliman pilluuta? :)
Came here for school, graduated to the high life
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Elppis kirjoitti:
Mä luotan siihen, että kokeilemalla oppii.. Eli jos joku sanoo varmasti jonkun auttavan, en usko ennenkuin näen. Kyyninen kun olen ;)
No näinpä se on parasta tehdä. Omansa tuntee itse parhaiten.
Vihtahousu

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Bliss kirjoitti:
Elppis kirjoitti:
Mä luotan siihen, että kokeilemalla oppii.. Eli jos joku sanoo varmasti jonkun auttavan, en usko ennenkuin näen. Kyyninen kun olen ;)
Omansa tuntee itse parhaiten.
Cylla, omat tuoksuu parhaimmalle :wink:
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

Elppis kirjoitti: Paska tsägä kun kaupasta (prisma/cittari) ei meinaa millään löytää hitaasti maitoa valuttavia tutteja pulloihin. Joskus illalla joutuu 20-30ml antamaan lisämaitoa kun tissit on tyhjät ja herralla vielä "vikan tipan nälkä", ja saa ilmavaivoja. Päätin eilen ettei saa ollenkaan pullosta ennenkuin Aventin pullot tulee postista - kitiskööt pari tuntia kunnes rinnoissa on taas maitoa, ilkeä äiti. Ei se oo kiva vauvallekaan kun on kokoajan pieru päällä ja vatsaa vääntää. Tänään ollut paljon parempi jo.
Varmaan oletkin jo tietoinen siitä, miten lisämaitoilu voi vaarantaa imetyksen hyvin helposti.

vauvan maidontarve/vuorokausi on kokoa 8 - rinnat tuottavat vuorokaudessa maitoa määrän 9 = tilanne tasapainossa.

Kun tarve on 9 ja tuotanto on 8 = ei tasapainoa -> kaksi ratkaisua:

A) Rinnasta määrä 8, pullosta määrä 1. Kun maidon tarve taas kasvaa, lisätään pullomaidon määrää 8/2=10. Äidinmaidon määrä pysyy samana, jos vauva enää viitsii rinnasta juoda, kun pullosta saa helpommin. Lopulta vauva saa enää ihan vähäsen tai ei ollenkaan rintamaitoa suhteessa ravinnontarpeeseensa.

B) Rinnasta määrä 1, vauva osoittaa "tyhjille" rinnoille (rinnat eivät imetysaikana ole koskaan täysin tyhjät, sillä niissä tuotetaan maitoa koko ajan, kokeile vaikka. Jos lypsät "tyhjiä" rintoja, yhä sieltä vaan tulee maitoa. Ei ehkä niin voimalla, kun pinkeämmistä, mutta tulee.) kasvaneen maidontarpeensa imemällä, viesti kulkee aivoihin, joissa uudelleenohjelmoidaan rinnan tuottama maidon määrä ja rinnat vastaavat viiveellä kasvaneeseen tilaukseen. Lapsi saa taas kyllikseen maitoa ja pärjäsi odotusajan kyllä vielä vanhalla maitomäärällä. (Eihän maito synnytyksenkään jälkeen nouse välittömästi, samoin kasvavaan maidontarpeeseen vastataan täysimittaisesti noin parin päivän viiveellä, jos oikein muistan.) Rintamaidon määrä kasvaa suurinpiirtein samaa tahtia vauvan tarpeen kanssa ja hyvä niin, sillä olisi aika tukalaa tuottaa maitoa enemmän kuin vauva sillä hetkellä tarvitsee. Rinnat on hienosti suunniteltu hommaansa.

Meillä ei 6-viikkoiselle ole annetty tippaakaan lisämaitoa, sillä lapsi on saanut maidontarpeensa osoittaa tisseille. Välillä rinnat tuntuvat "tyhjemmiltä", välillä täydemmiltä. Välillä vauva roikkuu rinnalla kauemman, välillä syö nopeasti. Ja kasvaa kamalasti. Pullukka. Esikoinen ei korviketta saanut koskaan, koska hänkin sai maitonsa tilata rinnoilta, ei tosin ihan tätä kuopuksen vauhtia kasvanut. Ja vaikka korviketta jo olisi antanutkin, siitä voi yhä päästä eroon.

Iltaisin kitisee ja närisee ja valittaa, on levoton. Ei välttämättä nälkäinen, mutta väsynyt ja jos mahassa ilmaa, kärttyinen, eikä osaa nukahtaa, mutta nukahdettuaan nukkuu pitkät unet. Käsittääkseni ihan tavallista rytmiä. Tutti lohduttaa siinä missä rintakin, jos vauva sattuu sen huolimaan.

Niin ja se oli esikoisen kanssa hyvin hämmentävää, miten tyhjiltä rinnat päälipuolin alkoivat tuntua siinä vaiheessa kun maidontulo tasaantui. Että näistäkö muka tulee tarpeeksi maitoa lapselle. Ja kyllä vaan tuli kaikki esikoisen ruoka 6kk ikään asti ja valtaosa kunnes raskaus rupesi maidontuotantoa näivettämään oikeasti. Poikanen sen ku kasvoi vaan. En yhtään ihmettele kun vauvoilla on tiheän imun kausia ja kun rintojen ulkoinen olemus muuttuu päivittäinkin niin paljon, että äidit alkavat epäillä maitonsa riittävyyttä. Ja vaikka olisikin tietoa siitä, että miten rinnat toimivat jne. niin silti voi olla hämmentävää.

Löysin raskausaikana helkkarin kattavat ja asiapitoiset australialaiset nettisivut, joilta luin kutakuinkin kaiken synnytykseen liittyvän ja opin kaiken muun valmentautumisen päälle vielä uutta. Kuvittelin pahvi, että kun yks vauva on jo hoidettu, niin sitä on sitten ikäänkuin muka pro jo niissä jutuissa, mut ku vilkasin noita early parenting- juttuja, ni perskuta, ku löyty vielä uutta hyvää tietoa. En oo vieläkään kauheen perusteellisesti kerenny lukemaan, mut hyvä olis.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

http://www.birth.com.au/Info.asp

Osoite häikkää?

muoks. jaa toimii tälleen joo.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saira »

^No joo, mun eräs hyvä ystäväni totesi ensimmäisensä kohdalla, että tarve oli 9 ja tuotanto 1. Ei lisääntynyt tuotanto vaikka kuinka yritti. Poika huusi nälkäänsä ja äitinsä oli vain väsynyt, itkuun ja pojan tuskaan. Eli ei se kuitenkaan ihan aina niin helposti mene. Perhe voi paljon paremmin kun tuskallinen tissisyöttö lopetettiin ja siirryttiin pulloon. Toisen lapsen kohdalla tiesi jo ettei oma tuotanto välttämättä vain riitä, joten aika pian siirryttiin taas pulloon. Harmittavaa sinänsä, koska tissiruokintaa vain yksinkertaisesti pidetään paljon parempana kuin pulloa, ystäväni ei kehtaa sanoa ettei maitoa tullut tarpeeksi (ts. hän on huono äiti, koska ei voi ruokkia lapsiaankaan), ja ottaa mieluummin pinnallisen äidin leiman itseensä ja sanoo tilanteen mukaan ajattelevansa rintojansa, imetyksen olevan epämiellyttävää tai jättää vastaamatta kyselyyn.

Lisäys. Rintaruokintakokeilu kesti siis ensimmäisen kohdalla 2-3kk, ei muutamaa päivää.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mida kirjoitti:
Elppis kirjoitti: Paska tsägä kun kaupasta (prisma/cittari) ei meinaa millään löytää hitaasti maitoa valuttavia tutteja pulloihin. Joskus illalla joutuu 20-30ml antamaan lisämaitoa kun tissit on tyhjät ja herralla vielä "vikan tipan nälkä", ja saa ilmavaivoja. Päätin eilen ettei saa ollenkaan pullosta ennenkuin Aventin pullot tulee postista - kitiskööt pari tuntia kunnes rinnoissa on taas maitoa, ilkeä äiti. Ei se oo kiva vauvallekaan kun on kokoajan pieru päällä ja vatsaa vääntää. Tänään ollut paljon parempi jo.
Varmaan oletkin jo tietoinen siitä, miten lisämaitoilu voi vaarantaa imetyksen hyvin helposti.
Olen kyllä. Tosin pidän mielummin lapseni tyytyväisenä, kuin nälkäisenä ja turvattomuuden (kun ei ruokita) tunnetta kokevana.

Meillä on yksi sellainen ongelma, mihin mitkään nettisivut ja "se ainoa oikea tieto" ei päde. Vauvalla oli ensimmäiset 4 vuorokautta 2 kanyyliä vasemmassa kädessä, yksi kyynärtaipeessa ja yksi ranteessa. Vasemmalla kyljellä makaaminen on edelleen traumaattista (kun sattui niin paljon aiemmin), vaikkei enää kipeä ole.. Nukkuu kuitenkin vasemmalla kyljellä, mutta imetys tuottaa lähes paniikin. Rauhallisesti ollaan tässäkin edetty, ja rauhallisesti aiotaan vieläkin edetä, kunnes uskaltaa samantien ottaa imuotteen ja ruokailla levollisesti.

Naistenklinikan lasten erikoislääkäri kertoi tiistaina, että kun lapsi käy rinnalla alle tunnin välein, ei rinta saa tarpeeksi stimulaatiota erittää MAKSIMAALISTA maitomäärää. Joten enpä usko että tarjonnat menee aina noina numeroina mitä laitoit, ja jotenkin häiritsee, että joku on noin kiinni statistiikassa ja luvuissa. EIköhän tässä ole ihmisillä fyysisiä poikkeavuuksia ym. eikä me kaikki sovita siihen "suurimpaan osaan".

Mutta summa summarum, täällä voidaan hyvin, vedellään neljänsiä 3h unia putkeen. Yökin meni yhdellä ruokinnalla. Illalla sai 30ml lisämaitoa kun rinnoista EI TODELLAKAAN TULLUT MAITOA (pumpulla koitettu 20 min / rinta, puristelut ym.). Ehkä tuo maidontuotanto tasoittuu vähän myöhemmin vasta siihen, että on kokoajan vähän rintamaitoa. Näin viikon ikäisen lapsen kanssa en usko että täydellisyys kaikessa on normaalia.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Elppis kirjoitti:...
Sä olet kyllä ihanan järkevä ja jalat maassa. Tosin mitä mä sua tunnen, niin ei oikein muuta osannut odottaakaan.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Vastaa Viestiin