No kaikkihan puhuu, mutta osaatko määritellä sen?
Perushesalainen puhekin on muualla tunnistettavissa ainakin ässistään ja joo, ylimielisestä nuotistaan.

Minulla itselläni on inhottava aksentti, tiedän. Nauhalta kuunnellessani oma ääneni kuulostaa minustakin sikafarmarilta Pielisen takaa. Enemmän kuin Äitini itäuusimaalaisuus/hämäläisyys (Orimattila) lienee vaikuttanut isäni pohjoispohjalainen (Muhos) ja valitettavasti myös iljettävä Savon murre (Varkaus), koska Savossa vartuin. Helsingissä asuin yli 10 vuotta.
Ironista tuo aksenttini sikäli, että kouluaikoina luokkatoverini väittivät minun puhuvan "kirjakieltä", vaikka se oli enemmän tavallista puhekieltä. Kai en osannut mutjautella ja viännätellä savolaisittain. Kun muutimme 60-luvulla Varkauteen, täällä oli silloin vielä vahvana oikein perisavolainen äänneasu. Äitini kuulemma ei ottanut uskoakseen, että ne viäntelevät akat ja kimittävät ukot (miksi savolaisukot inhan murteen lisäksi kimittää?) eivät pelleilleetkään vaan puhuivat luonnostaan niin.
Minä siis olen hämäläis/pohjalaisista vanhemmista, Savossa kasvanut ja Helsingissäkin asunut. Seurauksena että minulla ON kammottava aksentti, mutta oikeasti en osaa mitään murretta.

Entäs sää, sie.. mitä teittiä oli..
Tähän ei gallup-vaihtoehtoja, koska murteita on liikaa.. en tiedä kaikkia.