Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju
- Frederik Krueger
- Kitisijä
- Viestit: 3760
- Liittynyt: 09.04.2008 10:49
- Paikkakunta: Häslinki
Apua! Suvisen aikaisemmin mainitsemat internet-yhteysongelmat ovat tarttuneet minunkin koneeseeni! Kymmenen minuutin webittämisen jälkeen yhteydet sivustoille alkavat katoilla. ADSL-reitittimen IVO-buuttaus ei auta, ja ipconfig /release + ipconfig /renew valittaa ettei DHCP-serveriin saada yhteyttä. IP-osoitteen pitäisi tuleman suoraan palveluntarjoajalta, ei ADSL-reitittimeltä.
Koneen sammutus ja uudelleenkäynnistys palauttaa yhteyden (ADSL-reititintä ei ilmeisesti tarvitse buutata tms.). Aiemmin epäilin syylliseksi Emulea, mutta yhteys pätkii ilman että sekään olisi availemassa satoja samanaikaisia yhteyksiä. Pelkkä Firefoxin päälläolo saattaa 'aiheuttaa' yhteyden katoamisen.
Yhteytenä hevonvitun Saunalahti 2Mbps ADSL, ja ADSL-reitittimenä RoadRunner 40, jonka perässä Buffalon AirStation jotain WLAN-tukiasema. Homma toiminut vuosikausia hyvin nykyisellä kokoonpanolla.
Vituttaa ja ketuttaa. Yhyy.
Koneen sammutus ja uudelleenkäynnistys palauttaa yhteyden (ADSL-reititintä ei ilmeisesti tarvitse buutata tms.). Aiemmin epäilin syylliseksi Emulea, mutta yhteys pätkii ilman että sekään olisi availemassa satoja samanaikaisia yhteyksiä. Pelkkä Firefoxin päälläolo saattaa 'aiheuttaa' yhteyden katoamisen.
Yhteytenä hevonvitun Saunalahti 2Mbps ADSL, ja ADSL-reitittimenä RoadRunner 40, jonka perässä Buffalon AirStation jotain WLAN-tukiasema. Homma toiminut vuosikausia hyvin nykyisellä kokoonpanolla.
Vituttaa ja ketuttaa. Yhyy.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
- McJanne
- Kitisijä
- Viestit: 8611
- Liittynyt: 13.11.2005 23:14
- Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!
Sanokaapa nyt viisaammat, meinaa itku tulla kun ei aukee noi aken "ohjeet".
Rekisteriotteeseen merkitty kiekoille kooksi 205/50R16. Sellaiset ovat alla.
Saako tuohon
a) muutoskatsastamatta 225/50R17
b) muutoskatsastamalla 225/xxR20
Jälkimmäisessä tapauksessa ei mitää hajua tosta keskiön leveydestä, se kaiketi levenee kanssa jos on tommoset nakit?
Kulkine siis tuo leuhkaakin leuhkampi Vulga.
Rekisteriotteeseen merkitty kiekoille kooksi 205/50R16. Sellaiset ovat alla.
Saako tuohon
a) muutoskatsastamatta 225/50R17
b) muutoskatsastamalla 225/xxR20
Jälkimmäisessä tapauksessa ei mitää hajua tosta keskiön leveydestä, se kaiketi levenee kanssa jos on tommoset nakit?
Kulkine siis tuo leuhkaakin leuhkampi Vulga.
Kirjoitan tätä alasti
No ei todellakaan. Sanoohan sen järkikin, että jos sekä vanteen halkaisija että renkaan sivuvallin korkeus kasvaa noinkin paljon (2,5+2cm), niin halkaisija ja sitä kautta renkaan ympärysmitta (2,5+2*3,14) muuttuu aika älyttömästi (lähemmäs 15cm). Eli nopeusmittarit eikä muutkaan jutut toimi sen jälkeen enää oikein.McJanne kirjoitti:Saako tuohon
a) muutoskatsastamatta 225/50R17
Saa, jos rengas vanteineen mahtuu pyörimään ja kääntymään ääriasennoissaan ja joustovarat huomioonottaen, eikä renkaan halkaisija ja ympärysmitta muutu paria prosenttia enempää.b) muutoskatsastamalla 225/xxR20
Varmasti. Mietihän nyt kuitenkin ennen ostopäätöstä miten vitun tyhmältä näytät yli 10 vuotta vanhasta volvossa noustessasi, jossa on 20" pilluvanteet.Kulkine siis tuo leuhkaakin leuhkampi Vulga.
- McJanne
- Kitisijä
- Viestit: 8611
- Liittynyt: 13.11.2005 23:14
- Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!
Jollain pitää kompensoida sitä etten pikkutyttönä ollut noista munanjatkeista kiinnostunut.Herra Manala kirjoitti:Varmasti. Mietihän nyt kuitenkin ennen ostopäätöstä miten vitun tyhmältä näytät yli 10 vuotta vanhasta volvossa noustessasi, jossa on 20" pilluvanteet.
Itseasiassa toi ensin mainittu combo (mikä oli ensisijasesti hakusessa) on "luotettavan lähteen" mukaan jäänyt järjestelmällisesti viaksi havaitsematta hra/rva katsastusinsinöörin tarkastuksessa ja sehän riittää minulle.
edit:
Verta, hikeä ja kyyneleitä se vaati, mutta luulisin että tämän sivun mukaan pitäisi arvuutella noita muutoksia:
AKE-paskuus
Oma tulkintani siis on, että ensin mainittu vaihtoehto olisi kelvollinen tämän tiedon varassa. Jos nyt kuitenkin olen sitkeästi väärässä, arvostaisin _täsmällistä_ esitystä missä arvaukseni menee pieleen ja millä perusteella.Auto on muutoskatsastettava, jos:
- vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
- renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
edit2: en nyt usko että tuo tyhmältä näyttäminen merkittävästi lisääntyisi vaikka olisi mitä muuta vieressä, Manala excluded tietenkin

Kirjoitan tätä alasti
Vaikka kuka mussuttaisi mitä tahansa siitä ettei tuttu katsastusinssi narise, niin moiset renkaan halkaisijan muutokset mitä a-kohdassa kerroit, eivät mene tosta-noin-vaan läpi, vaan vaativat muutoskatsastuksen ja nopeusmittarin näyttämän korjauttamisen. Se, että autoon voi laittaa leveämpää rengasta ja isompaa vannetta muutoskatsastamatta edellyttää matalamman rengasprofiilin käyttämistä, jotta renkaan ulkohalkaisija ei muutu. Sen sijaan jos profiilin pitää samana (50% tapauksessasi), mutta sekä renkaan leveyttä että vanteen halkaisijaa kasvatetaan (myös renkaan korkeus kasvaa jos profiili pysyy samana ja renkaan leveyttä kasvatetaan, koska renkaan sivuvallin korkeus eli profiili ilmoitetaan prosentteina renkaan leveydestä), auton rengastus on muutoskatsastettava ja nopeusmittarin virheellisyys korjattava.McJanne kirjoitti:tseasiassa toi ensin mainittu combo (mikä oli ensisijasesti hakusessa) on "luotettavan lähteen" mukaan jäänyt järjestelmällisesti viaksi havaitsematta hra/rva katsastusinsinöörin tarkastuksessa ja sehän riittää minulle.
Oma tulkintani siis on, että ensin mainittu vaihtoehto olisi kelvollinen tämän tiedon varassa. Jos nyt kuitenkin olen sitkeästi väärässä, arvostaisin _täsmällistä_ esitystä missä arvaukseni menee pieleen ja millä perusteella.
Ilmoittamasi "ei kukaan huomannu mitään" -renkaankokomuutoksen jälkeen alunperin oikein näyttänyt nopeusmittari alkaakin näyttämään 100km/h vasta kun todellista nopeutta on jo 107,4km/h. Ei tarvitse olla mikään katsastusinsinööri ymmärtääkseen että ihan tyytyväisiä asioihin ei silloin olla, varsinkin kun mittarivirhe on tuohon suuntaan. Yksiselitteisesti sanottuna auton nopeusmittari ei saa näyttää vähempää kuin mitä auton todellinen nopeus on.
Ja 20" vanteilla ei oikeasti tee yhtään vitun mitään 90-luvun perheautossa joka on suunniteltu halkaisijaltaan reilusti pienemmille renkaille kun tämän päivän Dodge Caliberit, ML-mersut ja Hummerit, joissa moisia vannekokoja jotenkin voidaan jo ajatella käyttää. Ko. auton alustageometriaa, jousitusta eikä iskunvaimennusta ole suunniteltu toimimaan yhteen 20" vanteiden kanssa, joihin on vedetty kierros erkkaa päälle. Lopputuloksena on pidentynyt jarrutusmatka, älytön vetely, paskempi pito ja muutenkin kaikissa suhteissa heikentynyt liikenneturvallisuus ja mukavuus. Bonuksena vielä kannattaa muistaa että kun ostaa mahdollisimman kalliit ja yli-isot pilluvanteet, niin budjettiongelmathan kannattaa ehdottomasti sitten kompensoida ostamalla mahdollisimman surkeat, kovamuovista valmistetut kiinalaiset renkaat siihen ympärille pyörimään.
Ja kun tuossa nyt huviseni laskeskelin, niin jo 225/35 renkaat olisivat 20-tuumaisella vanteella niin suuret, etteivät ne enää menisi edes muutoskatsastamalla läpi, koska renkaan ulkohalkaisija kasvaisi alkuperäiseen verrattuna jo yli 54 milliä. Suomeksi sanottuna siis 20" on mahdollista laittaa jollain todella säälittävän kapealla ja matalalla koolla muutoskatsastaen, mutta yhtään mitään järjen häivää siinä ei enää ole. Tuollaiseen koslaan suorituskyvyn ja mukavuuden kannalta 17" on ehdoton maksimi mitä alle kannattaa laittaa. 18" kanssa otetaan jo takapakkia.
- McJanne
- Kitisijä
- Viestit: 8611
- Liittynyt: 13.11.2005 23:14
- Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!
Täytyy sanoa että nyt haukon henkeäni. Huolellisen ja yksityiskohtaisen selvityksen jälkeen päädyit ilmeisesti samaan lopputulemaan ja nyt jopa ymmärrän miksi!Herra Manala kirjoitti:Tuollaiseen koslaan suorituskyvyn ja mukavuuden kannalta 17" on ehdoton maksimi mitä alle kannattaa laittaa. 18" kanssa otetaan jo takapakkia.
Kiitos kaunis.
PS. 16" pylpyröillä mittarivirhe 80kmh nopeudessa -6, 100kmh nopeudessa -8, oisko tuosta nyt niin haittaa jos vaikka näyttäs lähemmäksi totuutta :>
PPS. Mun kultaa ei kasvateta rahalla vaan rakkaudella.
Kirjoitan tätä alasti
Vaikea kysymys vastata. Ulkoset kovalevythän on ihan samoja levyjä kuin ne sisäiset, erilaisessa kotelossa vaan. Se miten hyvin kotelo on tuuletettu, vaikuttaa asiaan melko paljon. Lisäksi ulkoisesta kovalevystä voi paukkua levyn lisäksi myös itse ohjauselektroniikka, joka pahimmillaan sotkee levyn lukukelvottomaksi, vaikkei mekaanista vikaa syntyisikään.Bliss kirjoitti:Kuinka pitkä on ulkoisen kovalevyn elinikä noin keskimäärin?
Mutta noin keskimäärin puhutaan kuitenkin useista vuosista.
Kiits vastauksesta.Herra Manala kirjoitti:Vaikea kysymys vastata. Ulkoset kovalevythän on ihan samoja levyjä kuin ne sisäiset, erilaisessa kotelossa vaan. Se miten hyvin kotelo on tuuletettu, vaikuttaa asiaan melko paljon. Lisäksi ulkoisesta kovalevystä voi paukkua levyn lisäksi myös itse ohjauselektroniikka, joka pahimmillaan sotkee levyn lukukelvottomaksi, vaikkei mekaanista vikaa syntyisikään.Bliss kirjoitti:Kuinka pitkä on ulkoisen kovalevyn elinikä noin keskimäärin?
Mutta noin keskimäärin puhutaan kuitenkin useista vuosista.
Mä luulen, että toi mun LaCie on lopullisesti kosahtamaisillaan. Huutaa ja kuumenee ja helvetin usein käy niin, että kumpikaan mun koneista ei tunnista koko vehjettä (Firewire). Ja bonuksena päälle, esim. läppäri ei enää käynnistä käyttistä jos ko. purkki on piuhalla kiinni siinä.
Sain onneksi tänään siirrettyä kaiken toiselle (uudelle) vastaavalle.
Kiitän ja totean, että tää kuoli 4,5 vuoden keski-iässä.
Osaatteko suositella hinta-laatusuhteeltaan järkevintä core 2 duo tai quad -läppäriä? (ei pentium dual core)
Jouduin toteamaan että Liidelin läppäri ei vaan jaksa pyörittää HD-leffoja vaikka streamausnopeus onkin kunnossa. Lienee aika päivittää jossain vaiheessa, ehkä syssymmällä sitten. Pikaisen katselun perusteella noi kyllä pyörii jossain kahden tonnin hujakoilla. Huu. Ehkäpä hintakehitys hintakehittyy kesän jälkeen...
Jouduin toteamaan että Liidelin läppäri ei vaan jaksa pyörittää HD-leffoja vaikka streamausnopeus onkin kunnossa. Lienee aika päivittää jossain vaiheessa, ehkä syssymmällä sitten. Pikaisen katselun perusteella noi kyllä pyörii jossain kahden tonnin hujakoilla. Huu. Ehkäpä hintakehitys hintakehittyy kesän jälkeen...
-
- Kitisijä
- Viestit: 7640
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Eikös Core 2 Duo läppäreitä saa alle tonnillakin? Vai enkö nyt ymmärrä jotain? Esim. Asus F3E 687€NegaDuck kirjoitti:Osaatteko suositella hinta-laatusuhteeltaan järkevintä core 2 duo tai quad -läppäriä? (ei pentium dual core)
Pikaisen katselun perusteella noi kyllä pyörii jossain kahden tonnin hujakoilla.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=25488
Penryniäkin saa karvan verran yli tonnilla, jos siitä oli kyse.
Kappas, tänks. Taisin vilkaista Gigantista listaa vähän väärästä päästä. Enhän kuitenkaan tarvitse läppäriä jossa olisi iso näyttö, sillä tarkoitus on kytkeä se telkkariin leffoja varten.
Onko kokemukxia Orb-kaitsareista?
Tekisi mieli hommata tuollainen sarja ihan tilan säästön takia, kun noi lattiakajarit vie niin helvetisti tilaa. Myös taalan nykyinen kurssi oisi varsin antelias hankinnalle.
http://www.orbaudio.com/index.asp?PageA ... &ProdID=32
Tekisi mieli hommata tuollainen sarja ihan tilan säästön takia, kun noi lattiakajarit vie niin helvetisti tilaa. Myös taalan nykyinen kurssi oisi varsin antelias hankinnalle.
http://www.orbaudio.com/index.asp?PageA ... &ProdID=32
Stud-seinäkiinnike ja Uber-kaapelit on pakko hankkia.Tix kirjoitti:Ei ole, mutta ei perskele että tipahdin kun selailin sivua alaspäin. Ihan mistä tahansa kaupasta ei saakaan Uber-kaapeleita. Tyylikkäitä virityksiä nuo, soundeista ei kyllä mitään hajua.masa kirjoitti:Onko kokemukxia Orb-kaitsareista?

Muutama vuosi (olisiko peräti kymmenen) Tekniikan Maailmassa kirjoitettiin vallankumousellisesta uudesta Otto-moottorin ventiiliratkaisusta. Perinteinen edes takaisin liikkuva venttiili aiottiin korvata pyörivällä "putkella", jossa oli reiät. Näin oli tarkoitus pystyä nostamaan huippukierroksia.
Muistaako kukaan? Ko. hanke on ilmeisesti kuollut?
Mikä muuten yleensä on moottorin kierroslukua rajoittava tekijä? Onko se juuri (kuten edellisestä voisi päätellä) venttiilikoneisto?
Miksi dieseli ei saavuta yhtä korkeita kierroksia kuin otto-moottori?
Muistaako kukaan? Ko. hanke on ilmeisesti kuollut?
Mikä muuten yleensä on moottorin kierroslukua rajoittava tekijä? Onko se juuri (kuten edellisestä voisi päätellä) venttiilikoneisto?
Miksi dieseli ei saavuta yhtä korkeita kierroksia kuin otto-moottori?