elco kirjoitti:Eli ei paljon paskaakaan.
Ei varmaan sinuun verrattuna joo, mutta en myöskään ole niiden kilsojeni aikana kolaroinut kertaakaan, joten sinulla toki on se meriitti kahdesti joten okei, voitit.
Me puhumme koko ajan ihan eri asiasta. Sinä puhut vastaohjauksen käyttämisestä normiajossa, minä siitä, miten sitä käytetään hyödyksi hätäväistöä tehdessä. Siis silloin, kun ei mennä paniikkiin ja hiihdetään jarrut lukossa pahki jotain kulkuneuvoa, vaan runtataan oikeata kahvaa eteenpäin ja väistetään oikealle, jos tilaa oli. Tai vasenta kahvaa, jos väistetään vasemmalle.
Tuota muuten opetetaan ihan autokouluissakin hätätilannetarkoitukseen.
Herra Manala kirjoitti: Riittää että ajaa kunnollista mutkatietä vähän tavallista kovempaa, niin se tarve siihen pyörän nopeaan kyljeltä toiselle kaatamiseen tulee varsin nopeasti vastaan, ja alkaa ne kahvat löytymään puupäisemmänkin logiikkalukollisen ohjaustangosta. Harjoitteluradaksi voisin suositella vaikkapa Vihdistä Ikkalaan menevää tietä.
Kyse ei ole tuosta, vaan siitä että miten saat pyörän muuttamaan kulkulinjaansa hätätilanteessa painopistettä muuttamatta, tai sarvia kääntämättä. Nimenomaan siitä, että se väistötapa tulee selkärangasta vaistomaisesti.