Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

mustaenkeli kirjoitti:Kai tämä nyt tosiaan on todeksi uskottava.
:h: Onneksi olkoon, ja koita jaksaa!

Täällä ei tosiaan maha-asukas ole moksiskaan kuumeesta ja mun ahdingosta. Ihmettelin että miksi helvetissä edes panadol tai kaksi ei tuo kuumetta alas (maximipäiväannos raskaana 3g), joten soitin terveysneuvontaan josko kyseessä voisi olla jokin tulehdus. Kuulemma vauva käyttää mun immuniteettiä niin rankasti hyväkseen, että kuumeilu jää mulle, se saa elellä A-OK- tilassa. Helpottavaa kuultavaa :oops: Mä olin varma että tää kuume vaikuttaa siihen jotenkin.

Naiivin ensiodottajan avautumisia osa 309 :D
The great club outshines the individual, always and forever.
Elppis
Kitisijä

Täällä ollaan jo kiinnitytty. Terkka sanoi tänään valmennuksen päätteeksi että olenko muka kesäkuussa synnyttämässä.. vastasin että 3.6. on laskettu, kuis niin? Vatsa on kuulemma jo aika alhaalla. Koitti sitten seisoaltaan alavatsaa ja sanoi että selkeästi on jo kiinni, ja kyseli etteikö kävely vielä ahdista. No ihmekös.. mä jo luulin että alan vammautumaan kun kävely tuntuu ihan oudolta, varsinkin nopea kävely. PItänee hidastaa tahtia etten ruttaa toisen otsaa :P

Suurin osa perhe- ja kaveripiirin synnytysveikkauksista osuu 20.- 30.5. Pistettiin veto pystyyn: 5€ per nuppi (anopin idea), ja se kuka voittaa arvauksellaan ostaa koko potilla itselleen pienen skumpan ja lopuilla vaippoja :)
Elppis
Kitisijä

Mä isken sit tänne tätä koodikieltä:

Neuvolalääkäri rv 36+2:

RR 117/78
Hb ei mitattu- veri kuulemma tarpeeksi punaista
pissa puhdas
SF 34cm
paino +426g/vko, yht. 12kg.
turvotus +/-
Syke 150
Liikkeet ++

Jäi vähän paha mieli käynnistä :( Th oli laittanut mulle väärän huoneennumeron (47 vaikka piti olla 56). Aika oli 9.40, ja 9.45 kuulin mun nimen huudettavan jossain kaukana. Kävelin terveyskeskuksen ympäri ja näin lekurin nimen, koputin oveen ja menin sisään. Lekuri (uusi mulle) sanoi että nyt meillä ei ole paljoa aikaa, pitää tehdä kaikki nopeasti. :kieh:

Verenpaineen katsoi samantien (pulssi 100!) ja alapaine koholla; ei ihme, kun olin just juossu puolet terveyskeskuksesta etsien huutajaa.. Sit paino ja pissa, housut pois ja pöydälle. Sanoi ettei tee PAINOARVIOTA! Meinasin pillahtaa itkuun ja kysyin että miksei.. "ei ole aikaa ruveta mittailemaan". Jaha. Kokeili sitten päältä ja sanoi että käsikopelolla painoarvio n. 3,2- 3,4kg, sanoi että varmaan jää alle 4kg. VARMAAN :kieh: Ja että "ihan hyvän kokonen se on". Asioita joita ei sanota hormoonihirviölle!

Katsoi ultralla lapsiveden, napanuoran ja pään asennon - ei ihan täysin kiinnittynyt, mutta kuulemma sentin päässä siitä ja hyvällä mallilla. Näytti nopeasti ultralla päästä kuvaa; pullaposki imi innoissaan peukaloa, alaleuka vaan väpätti kuvassa :heart: Se oli ihan oikea vauva jo! :heart:

Sisätutkimuksessa totesi vaan että saa vielä vähän päätä liikutettua, mutta tosi vähän. Kohdunsuu kiinni mutta jo pehmeä, kaulaa 2-3cm jäljellä.

Se siitä sitten. Housut jalkaan ja se jo odotti äitiyskortin kanssa että hei hei ja onnea matkaan. Koko käynti kesti just ja just 15 min. Pissankin otin itse vessassa käynnin jälkeen. Nooh, pääasia että kaikki hyvin. Tekis mieli vaan saada oikea painoarvio, mutta eikai tässä auta muu kun odottaa että se ulostautuu ja saa oikean painon.

Nyt hetkeksi lepäämään - moon ihan poikki.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Elppis kirjoitti::kieh:
:heart:
Sää oot kirjoitellu mammapalstalle.... :wink:
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Bliss kirjoitti:
Tää on bongannu sen sielt mammapalstalta! :wink:
Mulle katottiin painoarvio ekan kerran 2-3 viikkoo ennen LA:ta ja tokan ja vikan kerran reilua vuorokautta ennen synnytystä...
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Elppis
Kitisijä

mustaenkeli kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
Tää on bongannu sen sielt mammapalstalta! :wink:
:D Laiskapaska ei jaksanut kirjoittaa täysin samaa uudestaan. Kaksplus on kiva :)
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Elppis kirjoitti: Laiskapaska ei jaksanut kirjoittaa täysin samaa uudestaan. Kaksplus on kiva :)
:komp: *addiktoitunu samoille sivuille*
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

mustaenkeli kirjoitti:
Elppis kirjoitti: Kaksplus on kiva :)
:komp: *addiktoitunu samoille sivuille*
Pitäskö mun oikein kans rekisteröidä itteni sinne :D
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Jätkä on löytäny omat varpaansa ja pippelin. Ryömiminenkin jo melkein sujuu.
Tämän seurauksena ei sitte oo maltettu nukkua kunnon päikkäreitä ja mullon yliväsynyt ipana vieressäni, joka ei siltikään nuku. Kädet ja jalat vaan käy...
Saisko tommosille pikkuihmisille jostain pakkopaitoja?
-muumimamma
Elppis
Kitisijä

:cheer: Maha-asukki on täysiaikainen, viikkoja 37+0 :cheer:

Mitään uutta raportoitavaa ei ole; harjoitussupistuksia niin paljon etten perässä pysy, mutta kivuttomia kun ovat, ei niistä ole niinkään haittaa. Uimaan en enää uskalla mennä kun on paikat "pehmeinä", ettei tulis mitään turhia tulehduksia.

Huomenna naistenklinikalle kiertämään synnytysosasto, torstaina neuvola.. Tein eilen synnytyssuunnitelman, iha ite, ja kerroin sen masulle. Sen on paree tulla ilman mitään draamaa; meillä meinaan mies pökrää samantien jos näkyy verta tai tulee ongelmia... Sen huomaa jo nyt, ei tartte kun sanoa "au" kun tyyppi poraa otsaansa virtsarakkoon, niin yhdellä on jo kengät jalassa ja puhelin soittamassa autoa viemään sairaalaan :lol:

Ihana :h: Oon antanut sen pelailla kaiken vapaa-aikansa tota gtaIV:sta valittamatta - turha sitä on yhtään sen enempää ressata asiasta, ja kohtahan toi pelaaminenkin jää vähemmälle, joten viettäköön aikansa kuten parhaaksi katsoo, kunhan on käytettävissä kun aika tulee :)
Elppis
Kitisijä

Tänään raskausviikkoja 37+2, neuvolassa kävin :

RR 104/72
Hb 130 itsestään noussut
Pissa puhdas
Sf-mitta 34,5cm yläkäyrillä
Paino -900g/vko :shock: (alusta 11,3kg)
Turvotus - (tästä johtunee painonlasku varmaan, 0,5litraa mansikoita poistaa nesteitä näköjään aika hyvin!)
Liikkeet ++
Syke 135
Painoarvio n.3kg käsikopelolla vatsan päältä.

Tää vatsa ei vaan rauhotu - miten voi tyypillä olla noin paljon energiaa vaikka tilaa on kuitenkin jo rajatusti? Huh - lähes huono olo tulee kun se melskaa ja sekottaa kaiken mitä just pistän suuhuni.

Eipä tässä muuta - odotellaan odotellaan... *hoih*

Midan kotisynnytyksestä utelen taas, jos Midaa kiinnostaa kertoa että onko jotain jo tapahtunut, millaista oli, kaikki hyvin?!
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Meillä naaras odottelee hiukan kauhulla synnytystä, kun se kuuli minkä kokoinen mä olen ollet syntyessäni.

Painoin näet 4.6 kiloa ja pituuttakin aika rajusti. En muista tarkkaa lukua, mutta mielessä kummitelee luku 57 cm.. Naaras kun on ite kokoa 164/55, saattaisi paikat olla hieman lujilla vastaavaa pötkälettä punnatessa. En kyl yhtään ihmettele miks se haaveilee keisarinleikkauksesta :P
Geep

Viesti Kirjoittaja Geep »

mustaenkeli kirjoitti:-- ei sitte oo maltettu nukkua kunnon päikkäreitä ja mullon yliväsynyt ipana vieressäni, joka ei siltikään nuku...
Meillä on yövalvominen nyt riesana. Vituttaa. Etenkin nyt on pikkutyypillä hankalaa kun räkää tulee ja äiti ei tunnu osaavan helpottaa oloa. Safkat ei oo tähän mennessä (6kk) kelvanneet yhtään mut äsken maisteli tohkeissaan porkkanasosetta. Sitä ei millään viittis alkaa tyrkyttämään noita kiinteitä kun ennakoi vatsakipuja, ne tähän kaiken valvomisen päälle aijjai...

Jee koht Elppa poksuu, vaklasinkin just Midan poksuneen 10. päivä. :]
Geep

masa kirjoitti:Meillä naaras odottelee hiukan kauhulla synnytystä, kun se kuuli minkä kokoinen mä olen ollet syntyessäni.
Mahtuu mahtuu... Kaikki alle viiskiloset on palakakkua! :D
Elppis
Kitisijä

masa kirjoitti:Meillä naaras odottelee hiukan kauhulla synnytystä, kun se kuuli minkä kokoinen mä olen ollet syntyessäni.

Painoin näet 4.6 kiloa ja pituuttakin aika rajusti. En muista tarkkaa lukua, mutta mielessä kummitelee luku 57 cm.. Naaras kun on ite kokoa 164/55, saattaisi paikat olla hieman lujilla vastaavaa pötkälettä punnatessa. En kyl yhtään ihmettele miks se haaveilee keisarinleikkauksesta :P
:D toipuminen tosta leikkauksesta on paljon kivuliaampaa kun itse synnytyksestä! Ehkä se mieli muuttuu, ehkä ei.

Meillä on kans mies ollut jättiläinen, just ton 4,7kg ja 55cm, minä 3,5kg/49cm, molemmat synnytty laskettuna aikana +/- pari päivää. Näyttäis tulevan kuitenkin 3,5 - 3,8kg tyyppi, jos lähelle laskettua aikaa jaksaa mahassa pysyä.

Huikkaa muuten YV:llä jos tulee tarve noihin mammavaatteisiin (ei mummomammavaatteisiin!) jossain vaiheessa - ne on meinaan ÖVERIkalliita. Tai no, mistä mä tiedän, tehän voitte olla rahoissanne :D (Housuja siis suurin osa, vatsaresorilla niin ei paina - kokoa 165/S - 170/M)
Viimeksi muokannut Elppis, 15.05.2008 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Geep kirjoitti:Mahtuu mahtuu... Kaikki alle viiskiloset on palakakkua! :D
Sano toi sen syrralle, jolla paikat repesi todella pahasti ja vuosi miltei kuiviin ilman mitään puudutuksia.

On aika pahat pelot saaanut niistä tarinoista meinaaan :D
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ai Mida poksahti? Saiko hää sen kotisynnytyksensä?

ONNEA!
Elppis
Kitisijä

ninnithequeen kirjoitti: ONNEA!
Onnea täältäkin! :h:
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Onnittelut Midalle ja perheelle täältäkin ♥
Vaola
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vaola »

Kannattaa muistaa, että synnyttäjän lantiosta ja sen koosta merkkaa ainoastaan ne sisämitat, jotka ei päällepäin näy. Näin ollen leveäperseisellä naisella ei välttis ole tarpeeksi tilaa tarjolla alatie-synnytykseen, siinä missä hoikalla taasen saattaa olla.

Kauhutarinoilta ei vaan voi välttyä. Kaverin muksu tuli ulos kyynärpää törröttäen pään vierellä, ja pisti siten pystyyn isomman operaation äiskän alapäähän. Mä taas selvisin kahdesta peräkkäisestä pukkaisusta iman episiotomiaa ja tarvitsin vain muutaman tikin.

Mut kannattaa tosiaan kaikista peloista yms, jutella kätilön ja synnytyslääkärin kanssa. He osaa sitten arvioida sitä tilannetta tapauskohtaisesti.
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
killkill

Viesti Kirjoittaja killkill »

masa kirjoitti:On aika pahat pelot saaanut niistä tarinoista meinaaan :D
Rauhoitat sitä rouvaas, että "mä hoidan tän sillä klassisella konstilla. Pukkaat sen vaan alapäästä pihalle, mä lupaan lekurille pullon XO-konua että ompelee pari ylimääräistä tikkiä!"

Okei, aika mauton. Myönnetään :D Mä en ole ehtinyt ruveta stressaamaan tuosta itse synnytyksestä, eikä rouvakaan. Onhan tässä vielä ruhtinaalliset viis viikkoa aikaa...
Geep

masa kirjoitti:
Geep kirjoitti:Mahtuu mahtuu... Kaikki alle viiskiloset on palakakkua! :D
Sano toi sen syrralle, jolla paikat repesi todella pahasti ja vuosi miltei kuiviin ilman mitään puudutuksia.

On aika pahat pelot saaanut niistä tarinoista meinaaan :D
Joo, onhan ne pelot ensisynnyttäjällä aika hurjat... Tosin ite lähin suht hyvin fiiliksin vikoille viikoille. Neuvolassa kertoivat, että yleensä kannattaa omaa äitiä konsultoida synnytyksistä, saattaapi mennä hyvin samalla tavalla itselläkin. Äitikulta tietysti lirkutteli, että tulin maailmaan ihan helposti, vaikka sellanen melkein viiskilonen ja päälle puolmetrinen tytsy olinkin. Mutsi ihan samoissa mitoissa kuin minä, tuudittauduin siihen et hyvin sieltä ulos mahdutaan. Sysäsin mielestä siskon kokeman "syöksysynnytyksen" ja tukeuduin mielummin äipän versioon.

Lekuri oli ihanan rento yliaikakontrollissa, veikkas 10 gramman tarkkuudella painon oikein, päälle nelikiloseks, testas et ei mitään hätää etteikö paikat antais periks. Jännitin eniten sitä ehtiikö kukaan mukaani vai joudunko synnyttää sairaalan kiireisen henkilökunnan seurassa, ihan ihan yksin.

No mähän chattailin viimeseen asti ja hain teiltä joiltain tsemppiä, karkasin sairaalaan lopulta hirveessä lumimyräkässä taksikuski apunani 2 tuntia ennen tytön syntymistä. Hihii, se oli helppoa ku mikä, äitikin ehti just synnytyssaliin ottaa osumia tyttäreltä vastaan.

Niistä muista pusauksista ei sit puhutakaan, pysytään hyvällä mielellä hei tyypit. 8)
Geep

killkill kirjoitti:-- Okei, aika mauton. Myönnetään :D
Mun miespä se kehtas vielä vastaavan kätilölle heittää, kerkeskin ennen kumautustani. Rouva Tikkuri oli melkoisen ilonen tyyppi, naureskeli neula kourassa, että hyvänen aika eihän tällaisesta ruusunnuppusesta mitään pupun turpaa saisi tehtyä. Ja se oli sit bye bye sexlife (minun puoleltani) kun siinä yhdessä pällistelivät yksristikaksriviä vuotavassa... Haavassani.

Pysykää pois sieltä aukolta miehet, vaikka kuinka kiinnostais! :wink: :roll:
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Midalle onnittelut! :h: :h:

Mä en omaa ensisynnytystä osannu pelätä. Aattelin, että luonto kyllä hoitaa... Siinä vaiheessa vasta, kun hoksasin luonnon hoitavan ne pikkasen sydänäänet aivan liian alas, eikä mulle annetusta lisähapestakaan ollu mitään hyötyä ja alettiin ottaan järeemmät aseet kehiin, ni iski semonen pelko perseeseen, että oksat pois.
Nyt toiselle kierrokselle onki sitte lähetty varaamalla jo lähete pelkopolille. Vaikka nyt vielä ei hirvitä tai pelota, niin kyllä ne möröt vielä hyökkää tuossa syssymmällä kimppuun. Otaksuisin.

Meillä syödään jo reippaasti kiinteitä ja elämä, sekä vatsantoiminta helpottunut huomattavasti. Aiemmin noita masuvaivoja oli vaikka muille jakaa, mutta nyt on jo paljon aurinkoisempi tuo poika. Kiitos bataatin, porkkanan, luumun ja päärynän. Tänään irvisteltiin kukkakaalille, jonka jälkeen tuli kyllä hienoja kakkakuulia...
Ainoastaan nukahtamista vaikeuttaa joko nuo puhkeamassa olevat ekat hampaat tai sitten se malttamattomuus, kun pitäisi ryömiä vaan eteenpäin ja potkia sängynreunoja. Noilla pinnasängyn reunapehmusteilla vois tässä talossa heittää vaikka vesilintua, ku jätkä kiskoo niitä pikkunyrkeillä sen minkä ehtii..
-muumimamma
killkill

Viesti Kirjoittaja killkill »

Geep kirjoitti:Pysykää pois sieltä aukolta miehet, vaikka kuinka kiinnostais! :wink: :roll:
Tässä asiassa olen kuten Texasin kuvernööri: minua ei pätkääkään kiinnosta, mitä rajan eteläpuolella on :x
Vastaa Viestiin