Läppä oli vastaus tähän:Herra Manala kirjoitti:Oi kerro suuressa viisaudessasi mitä olisin voinut tehdä (= jättää tekemättä) estääkseni sen.EveryWoman kirjoitti:Katsopa ketjusta, mitä tapahtui juuri ennen tuota tuuripillu-läppää. Mitä olisit voinut tehdä (= jättää tekemättä) estääksesi sen?Herra Manala kirjoitti:Gattaca tuossa alkoi ketjun sivulla 2 ihan itse taas pistämään iänikuisia starttimerkkejään ilmaan, ja ahdistelemaan Aavaa sauna-nakuilujutuillaan ja sen jälkeen mm. implikoimaan minua kohtaan, että olen ns. tuuripillun saaja.
Jos olisit jättänyt tämän kirjoittamatta, Gattaca ei olisi luonnehtinut sinua tuuripillun saajaksi. Huomaa, että ylläolevassa kronologisoinnissasi et ollenkaan mainitse tätä heittoasi, vaan selostat että Gattaca olisi ihan muuten vain suoraan Aavan "ahdistelun" jälkeen siirtynyt sinun kimppuusi. Olisihan se kiva unohtaa oma osuutensa ja ajatella että kaikki tapahtui ihan ilman sinun myötävaikutustasi, eikö?Herra Manala kirjoitti:Huhhuh taas. Melko psykedeelistä.
Ei tuo minusta näytä Gattacaan kohdistuvalta provokaatiolta. Mutta kerro ihmeessä, jos se oli tarkoitettu sellaiseksi.Ilmeisesti kun tarpeeksi pitkälle mennään, niin jättää vastaamatta gallupiin kokonaan tällä törkeällä virkekokonaisuudella: "Runkkiessaan tietty. Miksi näin ilmeinen vastausvaihtoehto puuttuu?"
Ei tätä voi olla noin vaikea ymmärtää, mutta yritetään nyt vielä. Et sinä antanut reaaliaikaista palautetta, vaan huokauksesi liittyi olennaisesti aiemmin tapahtuneeseen. Siinä vaiheessa kun aloit kommentoida, keskustelu oli Aavan reaktioista päätellen vielä ihan ok eikä olisi edellyttänyt kenenkään puuttumista asiaan. Ja ei, sinä et ole yksin syyllinen eikä syyllisen metsästäminen ole edes olennaista, vaan se miten olisit voinut toimintaasi muuttamalla vaikuttaa tapahtumiin. Eri asia.Minun olisi ilmeisesti pitänyt ottaa huomioon jotain juttuja, ja jotain, ja olen nyt syyllinen lopputulokseen kun menin vastaamaan gallupiin jossa kysyttiin asiaa johon vastasin. Ja että annoin sitä reaaliaikaista palautetta mitä piti antaa...eikun ei saanutkaan antaa, koska...ööö...tuli lopputulos, missä yhdeltä EW:ltä meni synapsit solmuun. Mut hei, joka tapauksessa, kysehän oli vaan siitä, että Gattaca sai ansaitsematonta palautetta, eikö niin?
Se, että jotakin tapahtuu, johtuu yleensä useammasta kuin yhdestä syystä. Usein myös minkä tahansa näistä syistä eliminointi vaikuttaa tapahtumaan olennaisesti. Gattaca olisi voinut vaikuttaa tapahtuneeseen jättämällä vittuilematta sinulle (ja muille). Sinä ja muut olisitte voineet vaikuttaa siihen yhtä lailla jättämällä vittuilematta Gattacalle. Se, että yritätte vaikuttaa asioihin kertomalla Gattacalle miten hänen pitää toimia, on kustannustehotonta ja myös aika typerää, koska paljon helpompaa teidän on kuitenkin vaikuttaa siihen miten itse toimitte (ainakin jos väitätte olevanne yhtään Gattacaa kyvykkäämpiä tekemään tietoisia valintoja).
Esimerkki. Sinä olet nyt useamman kerran tässä ketjussa puhunut minulle loukkaavasti ja vittuillut eli toisin sanoen haastanut riitaa. Minä puolestani en halua riidellä. Kannattaako minun:
1. lähteä mukaan riitaan siitä huolimatta että en halua sitä,
2. yrittää välttää riitaa sanomalla, että sinä et saa tehdä tai sanoa sitä tai tätä, vai
3. välttää riita yksinkertaisesti olemalla riitelemättä kanssasi?
Kolmas vaihtoehto on ainoa, missä minun näkökulmastani on mitään järkeä, koska omia tekojani ja tekemättä jättämisiäni minun on paljon helpompi hallita kuin sinun.
Ja sama homma Gattacan kanssa: jos sinä ihan tosiaan toivoisit, että Gattaca käyttäytyisi fiksummin, niin miksi et edistäisi tavoitettasi olemalla provosoimatta häntä käyttäytymään idioottimaisesti?
Itse asiassa ylemmyyttä tunteva taho taitaa istua siellä sinun näppäimistösi äärellä. Sinähän se vertailet Gattacan epäonnistumisia itseesi ja implikoit että on ihan ok pilkata häntä niin kauan kuin hän on sinua huonompi käyttäytymisasioissa.Eikö tunnukin ylivertaiselta kasvaa keskustelijana ulos tavallisten kuolevaisten muotista, ja tuntea suurta ylemmyyttä?Juuri noin minäkin aiemmin vertailin omiani ja muiden tekemisiä, ja voin sanoa että perseelleen meni.
Aivan. Sama asia. Jos et jaksa sietää jotakin, niin varmaan sinun kannattaisi toimia tavalla, joka vähentää asiaa, jota et siedä.Väärin. Kyse on minun osaltani siitä, mitä jaksan tai viitsin sietää.Kyse on (sinun osaltasi) siitä, mitä sinä haluat, ja mitä voit asian eteen tehdä. Samoin kuin Gattacan osalta on kyse siitä mitä hän voi tehdä.
Juuri tätä olen yrittänyt sanoa.Minulla ei ole yhtään mitään velvoitteita tai vastuuasioita muiden kuin omien sanojeni puolelta.
Syy tai ei, niin sanomatta jättäminen olisi johtanut siihen että Gattaca ei olisi reagoinut sanottuun. Simple as that.Ja omia sanojani nyt vaan ei voi käyttää syynä dialogissa toisen osapuolen rimanalituksiin.
Suosittelen kokeilemaan ennen kuin alat jaella tuomioita. Itse olen kokeillut molempia vaihtoehtoja, ja lienee selvää, kumpaa pidän toimivampana.Sinun idealismimaailmassasi taasen kukaan ei todellisuudessa ota vastuuta yhtään mistään kun kaikki ottaa muka-vastuun kaikesta.