Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

NegaDuck kirjoitti:Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
Pitää. Ja kun vielä nostat jalan jarrupolkimelta ja käytät käsijarrua, säästät taas fingerporillisen bensaa tankillisessa.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
Jo autokoulussa opetetaan, että liikennevaloissa ei seistä kytkimellä. Se kuluttaa kytkintä aivan turhaan. Bensankulutukseen se sen sijaan ei vaikuta kuin vähentävästi: Kytkinkoneisto tulee ennen vaihteistoa, ja vapaalla mutta kytkin ylhäällä pyöritetään sekä kytkinkoneistoa että vaihteiston voiman sisäänottoa, joka vaatii marginaalisesti enemmän polttoainetta. Kytkin pohjassa sen sijaan ei pyöritetä vaihteistoa lainkaan, riippumatta onko laatikossa vaihde kytkettynä vai ei. Kytkin kun on se vempele joka voiman moottorilta vaihteistolle välittää.

Painelkaahan autoistanne kytkintä pohjaan ja päästäkää irti tyhjäkäynnillä muutamaan otteeseen vaihteisto vapaalla ollessaan. Huomaatte että kyllä se moottori herkemmin pyörii kun kytkin on lattiassa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Herra Manala kirjoitti:
NegaDuck kirjoitti:Kaverini väitti kivenkovaa että kun pysähtyy liikennevaloissa, kannattaa vaihtaa vapaalle, sillä moottori kuluttaa silloin tyhjäkäynnillä vähemmän bensaa kuin vaihde silmässä ja kytkin pohjassa. Pitääkö tämä oikeasti paikkansa?
Jo autokoulussa opetetaan, että liikennevaloissa ei seistä kytkimellä. Se kuluttaa kytkintä aivan turhaan.
Mulla oli huono autokoulunopettaja kun ei tuollaista opettanut. Siitä tosin mainitsi ettei turhaan liu'uta kytkintä jalka- tai käsijarrun korvikkeena pysyäkseen paikallaan ylämäissä.

Mikä osa kytkimestä kuluu jos pitää kytkintä pohjassa?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Frederik Krueger kirjoitti:Mikä osa kytkimestä kuluu jos pitää kytkintä pohjassa?
Oisko kytkinlevy? Vai oisko sittenkin kytkinpolkimen suojakumi?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

1108 kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Mikä osa kytkimestä kuluu jos pitää kytkintä pohjassa?
Oisko kytkinlevy? Vai oisko sittenkin kytkinpolkimen suojakumi?
Päätä jo. Eikö kytkimen pohjaan painamisen ideana ole juuri se ettei kytkinlevy(t) ole kontaktissa? Ilmanvastusko sitä silloin kuluttaa?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Läppiksen näppäimistöllä on tavallisten merkkien ja kirjainten lisäksi sinisellä ja vihreällä merkittyjä merkkejä (naapurikoneessa myös punaisia). Miten ne saa kirjoitettua? Tarvittisin sitä hassua o:ta jossa on / päällä, ja se on tuossa Ä-näppäimellä, mutten saa sitä kirjoitettua.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Lolita kirjoitti:Läppiksen näppäimistöllä on tavallisten merkkien ja kirjainten lisäksi sinisellä ja vihreällä merkittyjä merkkejä (naapurikoneessa myös punaisia). Miten ne saa kirjoitettua? Tarvittisin sitä hassua o:ta jossa on / päällä, ja se on tuossa Ä-näppäimellä, mutten saa sitä kirjoitettua.
Alt-, AltGr-, Shift ja Ctrl-näppäimiä + niiden yhdistelmiä käyttäen. Luulisin. Minen voi enempiä auttaa kun ei omalta näppikseltä löydy noita. Kokeile rohkeesti
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Lolita kirjoitti:Läppiksen näppäimistöllä on tavallisten merkkien ja kirjainten lisäksi sinisellä ja vihreällä merkittyjä merkkejä (naapurikoneessa myös punaisia). Miten ne saa kirjoitettua? Tarvittisin sitä hassua o:ta jossa on / päällä, ja se on tuossa Ä-näppäimellä, mutten saa sitä kirjoitettua.
Onko se eri värillä tai yksittäisen merkin eri kulmassa kuin vaikka @-merkki tai <> merkit? Päättele siitä. Jos eri värillä, niin sitten tarvit muita yhdistelmiä tuosta Blissin kirjoittamasta listasta, kuin mitä noihin tarvitaan.

Luultavasti siinä alt-gr tai mikä apu-näppäin onkaan jota tarvit myös siinä on samaa väriä kuin tuossa erikoismerkissä.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Frederik Krueger kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Jo autokoulussa opetetaan, että liikennevaloissa ei seistä kytkimellä. Se kuluttaa kytkintä aivan turhaan.
Mulla oli huono autokoulunopettaja kun ei tuollaista opettanut. Siitä tosin mainitsi ettei turhaan liu'uta kytkintä jalka- tai käsijarrun korvikkeena pysyäkseen paikallaan ylämäissä.
No aika huono autokoulunopettaja tosiaan. Hyvään autokouluopetukseen kuuluu mun mielestä myös auton ylläpidollinen opetus eikä vain pykälien ja liikennemerkkien ulkoa päähän nussiminen. Samasta syystä hyvässä autokoulussa opetetaan, ettei kättä pidetä jatkuvasti ajon aikana vaihdekepillä.
Mikä osa kytkimestä kuluu jos pitää kytkintä pohjassa?
Painelaakeri. Sitä ei ole normaalisti suunniteltu ottamaan vastaan kymmeniä sekunteja kestävää yhtäjaksoista abusea. Joskin nykyautoissa toi lienee pienempi murhe kuin 20 vuotta sitten. Joka tapauksessa jos painelaakerin sössii jatkuvalla kytkimellä seisomisen vuoksi niin luvassa on kallis remppa, koska sen sinäänsä halvan metallinpalasen vaihtaminen vaatii käytännössä koko vaihdelaatikon irroittamisen.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti: Samasta syystä hyvässä autokoulussa opetetaan, ettei kättä pidetä jatkuvasti ajon aikana vaihdekepillä.
En tiedä, miksi haluaisin pitää kättä vaihdekepillä jatkuvasti (varsinkin kun ajan automaatilla), mutta mitä haittaa siitä olisi?
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: Samasta syystä hyvässä autokoulussa opetetaan, ettei kättä pidetä jatkuvasti ajon aikana vaihdekepillä.
En tiedä, miksi haluaisin pitää kättä vaihdekepillä jatkuvasti (varsinkin kun ajan automaatilla), mutta mitä haittaa siitä olisi?
En nyt muista pilkunviilaajatarkasti mitä yksittäisiä komponentteja se kuluttaa vaihteensiirtovivustossa, mutta lopputuloksena on kumimaisen epätarkka huttukauha, ja vaihteet jotka eivät pysy sisällä.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Voisiko talon radioantennia käyttää antenni-digiTV:n ulkoisena antennina jos kääntää sukupuolenvaihtajapalikalla liittimen sopivaksi? Pitääkö TV-antennin olla rakenteeltaan erilainen kuin radioantennin, vai riittääkö että on vaan joku pätkä metallia taivasalla?

Siksi vaan ajattelin koska normaali ulkoinen digiTV-antenni olisi kuitenkin kämpän sisällä jonne signaali tulee vähän huonosti. Talon oma radioantenni (kaapelitaloudessa) taas olisi katolla ja siten teoriassa paremmalla resepshuunilla.

Mietin vaan voisinko täällä kotonani, kaapelitalous siis, hyödyntää läppärini antenni-digiTV-viritintä mitenkään, läppärin mukana tulevalla antennilla ei saa täällä lainkaan signaalia.
nokkaelain

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

NegaDuck kirjoitti:Voisiko talon radioantennia käyttää antenni-digiTV:n ulkoisena antennina jos kääntää sukupuolenvaihtajapalikalla liittimen sopivaksi? Pitääkö TV-antennin olla rakenteeltaan erilainen kuin radioantennin, vai riittääkö että on vaan joku pätkä metallia taivasalla?
...
Mietin vaan voisinko täällä kotonani, kaapelitalous siis, hyödyntää läppärini antenni-digiTV-viritintä mitenkään, läppärin mukana tulevalla antennilla ei saa täällä lainkaan signaalia.
Sanoisin, että voi toimia tai olla toimimatta:) Varsinainen katto-TV-antenni voi olla suuntaava (kohti lähetysmastoa), kun taas radiokanavia vastaanotetaan monesta suunnasta. Espoossa toisaalta on yleisradiomasto (olen asunut 500m päässä siitä) ja hyvällä signaalilla ainakin analogisessa TV:ssä riitti antenniksi vaikka rautanaula.

Kaverilla taas Ylöjärven metsässä toimi kannettavassa 20 euron Fuj:tech olemattoman kokoisella antennilla paremmin kuin mikään talon antennia käyttävä laite. Ota noista nyt sitten selvää...
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Suvinen kirjoitti:Hei. Mikä vattu on vikana, kun nettiyhteys on alkanut pätkiä? Välillä vaan katkeaa, ja jokusen minuutin päästä yhteys palaa. Tänä iltana teki jo kymmenen minuutin katkoksen. Onko vika operaattorissa vai vanhassa rouskukoneessani? Oon ihan pölö näissä jutuissa. Yhteys on Elisan joku mikälie laajakaista, halvin minkä sai heti auki.
Näillä lähtötiedoilla vastaan: Vika on todennäköisesti porkkanan jälkipolttimessa.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Suvinen kirjoitti:Alanko siis rukoilla vai uhrata Elisan shopin kivirappusilla?
Routteri (=modeemi) paskana. Vaihda uusi.
Kirjoitan tätä alasti
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Suvinen kirjoitti:Mitvit; liittymän mukana sain kaupan päälle eli on pakasta vedetty kuukausi takaperin.
Jos se tuli liittymän mukana, niillä pitäisi olla takuu jonka piikkiin toi pitäis saada vaihtaa uuteen. Ota yhteyttä Elisaan ja turhaudu jonottaessasi puhelinpalveluun.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Kannattaa kuitenkin ensin kokeilla sitä toista modeemia mikä nurkissa pyörii, josko toimisi sillä. Jos ongelmat jatkuvat, vika on jossain muualla. Todennäköisesti muutenkin kysyvät heti ensimmäisenä että oletko kokeillut jollain toisella modeemilla ja jos et, siirtävät vastuun koko hommasta sulle.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NegaDuck kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Mitvit; liittymän mukana sain kaupan päälle eli on pakasta vedetty kuukausi takaperin.
Jos se tuli liittymän mukana, niillä pitäisi olla takuu jonka piikkiin toi pitäis saada vaihtaa uuteen. Ota yhteyttä Elisaan ja turhaudu jonottaessasi puhelinpalveluun.
Kompaan Aarnea. Olet ostanut Elisalta palvelun, heidän asiansa on laittaa se toimimaan. Käytännössä toki asia ei ole yksinkertainen, mutta jonotusmusiikkia kuuntelemaan mars.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

NuoriDaavid kirjoitti:jonotusmusiikkia kuuntelemaan mars.
... paitsi että Suvinen totesi että Elisa shopit on lähellä. Eiköhän siellä homma hoidu vähemmän turhauttavasti.

Tosin aina kun olen mennyt täällä Espoossa Isoon Omppuun käymään, on Elisa Shopittiin aina kauhea jono. Niillä taitaa olla aika paljon ongelmia... mitenkähän siellä mahtaa olla tuon kanssa.

Komppaan Manalaakin tässä. Kannattaa testata sillä toisellakin modeemilla, sillä he kuitenkin kysyvät varmaan ekana sitä heittääkseen pallon takaisin sinulle.
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Haluan siirtää tiedostoja toiselta koneelta. Ei onnistu sitten millään. Pöytäkoneelta pääsen tähän läppäriin, mutta tällä en pääse pöytäkoneelle. Monta tuntii (ja päivää) olen lukenut nörttipalstoja ja tehnyt ohjeiden mukaan (ongelma ohjeiden).

Ilmeisesti nyt jotenkin johtuu siitä että tässä vista ja toisessa xp.

Help?
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Rouva Pupu kirjoitti:Haluan siirtää tiedostoja toiselta koneelta. Ei onnistu sitten millään. Pöytäkoneelta pääsen tähän läppäriin, mutta tällä en pääse pöytäkoneelle. Monta tuntii (ja päivää) olen lukenut nörttipalstoja ja tehnyt ohjeiden mukaan (ongelma ohjeiden).

Ilmeisesti nyt jotenkin johtuu siitä että tässä vista ja toisessa xp.

Help?
1. Avaa läppärin massamuistiluukku ja irroita levy.
2. Avaa pöytäkoneen kotelo ja kytke levy kiinni.
3. Suorita tiedostojen kopiointi.

Avuksi saatat tarvita myös tällaista.
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

^Muista juNpperoida pöytäkoneen levy masteriksi ja läppärin slave:ksi.

Ja asiaan, tuntuu että olen jotenkin tipahtanut kehityksestä tai sitten valinnanvapaus ajoi minut nurkkaan. Tahtoo uuden temsun! Mihinkä ne rahat kannattaa nykyään sijoittaa?

Vaatimukset:

-kokoa ainakin 42"
-FullHD
-Hintaa saa olla max. 1500-1800€

Kertokaa!
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

^


Vastaa sä ensin, et mitä katot 90% ajastasi? TV, DVD, BlueRay, kaapelikanavat?
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

masa kirjoitti:Vastaa sä ensin, et mitä katot 90% ajastasi? TV, DVD, BlueRay
Kaapeli-digi pitää muuten olla!
Etupäässä vilkuilen ihan telkkaria mutta temsun kylkeen liimautuu PS3 ja DVD:t alkaa vaihtumaan BR:ksi. Kyy HDMI liittimiä nyt saa ainakin 3-4kpl olla. Tietokone, PS3 ja DVD nyt ainakin menee että napsahtaa kiinni.
Vastaa Viestiin