"Kitinämisu"-sanan korvaaja?
"Kitinämisu"-sanan korvaaja?
Aito_Johanna, tuo Kitinän kielenhuollosta sankarillisesti vastuuta kantava äidinkielenopettaja, on paheksunut liikaa käyttämääni ilmaisua "kitinämisu". Tai koko "misu"-sanaa kaikissa yhdistelmissään, kuten "pystytisumisu".
Mikä olisi sopiva korvaava sana?
Äänestäkää, niin harkitsen. Paitsi jos voittaja on "Kitinän nainen":
(Ketjun pikapoisto ja uusinta, koska pari vanhaa suosikkiani unohtui)
Mikä olisi sopiva korvaava sana?
Äänestäkää, niin harkitsen. Paitsi jos voittaja on "Kitinän nainen":
(Ketjun pikapoisto ja uusinta, koska pari vanhaa suosikkiani unohtui)
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Aika veikeä.McJanne kirjoitti:"Votkelo" on wanha ja hywäksi hawaittu.
Miten sitten sopisi yhteen "kitinävotkelo"? Ehkä.
"Kitinäkimuli" olisi ehkä sointuvampi. Tosin suurin osa näistä ei taida olla kimuleita vaan hemuleita.
Mites sun "ihmissuhde" on viime aikoina täyttynyt "ihmissuhteella", lutka?Suvinen kirjoitti:Lutka on oikein hyvä, ei jostain syystä tunnu Kity- tai Kitinä- etuliitteen kanssa ollenkaan negatiiviselta; ainoastaan ominaisuudelta, josta voi olla jopa ylpeä

Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
- McJanne
- Kitisijä
Mjuuh, toisaalta ei ole sukupuolirajoitteinen, joten palstan kaapeissa asuvatkin voivat helposti samaistua.Gat kirjoitti:Aika veikeä.McJanne kirjoitti:"Votkelo" on wanha ja hywäksi hawaittu.
Miten sitten sopisi yhteen "kitinävotkelo"? Ehkä.
"Kitinäkimuli" olisi ehkä sointuvampi. Tosin suurin osa näistä ei taida olla kimuleita vaan hemuleita.
Kirjoitan tätä alasti
Miksei listassa ole narttua, häh?
Noi misut, mimmit, pimut, lyylit, typyt ja tytsit ovat kaikki yhtä karseita lemmikkieläinten nimiä. Mun yks vanha koulukaveri puhui (ja puhuu) aina misuista, ja joka ikinen kerta se vaan kuulostaa yhtä kamalan tissiposkijuntilta.
Narttu, pylly, karvasorsa ja puromursu sen sijaan toimii jo paremmin.
Noi misut, mimmit, pimut, lyylit, typyt ja tytsit ovat kaikki yhtä karseita lemmikkieläinten nimiä. Mun yks vanha koulukaveri puhui (ja puhuu) aina misuista, ja joka ikinen kerta se vaan kuulostaa yhtä kamalan tissiposkijuntilta.
Narttu, pylly, karvasorsa ja puromursu sen sijaan toimii jo paremmin.
No jopas on outoa, käytetäänkö emäntä-sanaa teillä huumorisitisesti? Luulisin että kotona saisin astiaston niskaan jos käyttäisin sitä.NuoriDaavid kirjoitti:Emännäksi kyllä, mammaksi en.Vihtahousu kirjoitti:Vitonen vetoa ettet uskalla kutsua sitä emännäksi sen ystävättärien edessä.NuoriDaavid kirjoitti:Omaa vaimoani kutsun nykyään kiusoitellakseni mammaksi. EI herätä positiivista vastakaikua.
Mä luulen, että tuo emäntä-sana on ikäsidonnainen. Joskus emäntä-nimitys on sisältänyt tiettyä arvostusta ja kunnioitusta, talouden johtava rautarouva. Tämän päivän nuori kaupunkilaisnainen mieltää emännän maalaistantaksi.Vihtahousu kirjoitti:No jopas on outoa, käytetäänkö emäntä-sanaa teillä huumorisitisesti? Luulisin että kotona saisin astiaston niskaan jos käyttäisin sitä.