Eilen tuli eräänlainen pieni läpimurto tässä asiassa, joka herätteli toivoa, että tämä asia vielä tästä muljahtaa eteenpäin.
Juteltiin niitänäitä ja lopulta mies sai kysytyksi, että mimmosta unta näin ku aamulla olin maininnut jotain nähneeni. Siitä sitten juttelu eteni vähän rennommin, ku pikkusen saatu pää auki ja sanoin, että olen tänne kirjoitellut lisää. Mies siihen, että jaa, hän kävi aamupäivällä katsomassa, mutta silloin ei ollut mitään.

Miksetsää sanonu itte et oot käyny kattomas?
Eipä tuo ollu aatellu et se olis niin tärkeetä.
Jaa että vaikka oon pyytäny, että pitää mut ajan tasalla ni ei vaan voi?
Sitten se Oleellinen repliikki: No kuinka tarkkaan mun oikeen sit pitäis kertoa?
(Tässä kohtaa pyrki turhaumat pintaan melkosen voimakkaasti, että tosiaan otti kuukauden ja parit painokkaat keskustelut siitä ku ei mitään ole kerrottu ja siltikään tuo ei ole tuota kyennyt kakistamaan ulos ennen ku vasta sitte ku oon ihan epätoivon partaalla, ahdistunu ja luottamus säröillä koko äijään jne. Eikä mulle ollu käyny mielessäkää, että tietysti jos käytän käsitettä edistyminen, ni se tarkoittaa hänelle ihan eri kokoluokan asioita ku mulle. Että sit vast tarvii sanoo yhtää mitää ku o suurinpiirtein ratkassu kaiken tms. )
Mutta kysyipähän! Perkele! KYSYI! Olishan se voinu jatkaa pölvästelyjä ja jatkaa vaa entiseen malliin. Kysyä ehkä siinä vaiheessa ku mää pakkaan kapsäkkejä. Tai jättää kysymättä ollenkaan. Että ei se ny onneks ihan niiiin pöljäke oo.
Sit asianedistymisenesto-ongelma nro 2: Hän tosiaan on ajatellu, että hän ku yrittää tätä keskustelua ymmärtää, ni olis jotenki erityisen hienoa ja välttämätöntä, että hän ei kysy mihinkään mitään selvennystä vaan tajuaa kaiken ihan itte. No, vähän tästä keskusteltiin, että eipä siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta onko se tosiaan tässä tilanteessa sen arvosta, ku luultavasti semmonen vaan hidastaa koko prosessia. No totesipa tuo sitten, että eipä kai se kovin hienoa ole huudahtaa, että HEUREKA! jos perhe o hävinny ympäriltä aikapäivii sitte. Että onpahan hienoa ny ymmärtää tää ongelma, ku sen korjaaminen on jo myöhästä. Ja onko se nyt ahaa- ja jes-elämysten arvosta tällasessa asiassa koetella omaa ymmärryskapasiteettiaan mahdollisimman paljon, ku kerran tutkailtavana on ongelma, joka tekee hallaa parisuhteelle niin kauan kuin se on olemassa sellaisenaan ja siis mitä kauemman kestää saada sitä korjattua, niin sen paskempi homma. Että eikö ennemmin voisi keskittyä siihen onnistumisen elämykseen, mikä tulee kun saadaan ongelmaa pois päiväjärjestyksestä. Luulisi senkin nyt olevan melkosen hiano homma miehelleki. Ja varmasti onkin, ku hoksaa siltä kantilta asiaa tarkastella.
Keskustelu suju melkosen mukavasti, eikä ilmapiiri ollu niin musta ku aiemmin ku en oo pystyny olee asiasta hiljaa. Ja ny jälkeenpäinkin tuntuu, että VIHDOIN on saatu jotain edistystä asiaan. Kaukana ny vielä ollaan, mutta että joku alku edes. Nukkumaan mentyä sanoin vielä, että eikun kyllä mä oikeestaan odotan sitä, että päästäis käsitteleen tätä asiaa yhdessä.
Ja kyllähän mää vähän siinä illalla sorruin vuodattaan näitä turhaumiani, mutta koitin painottaa, että ei ne oo hänen haukkumisekseen. Lähinnä infoksi, että miten mä olen tähänastisen edistymättömyyden kokenut. Mut siis ny o vähä helpompi taas hengittää.