Mitäs se pilveä polttava pertti taas suhisee? Luontoa rakastavat helsinkiläiset ovat perustamassa luonnonsuojelualuetta kauneimmille Sipoosta liitettäville alueille kun sipoolaiset tuppimulkut eivät saaneet mitään aikaiseksi asian suhteen silloin kun tilaisuus oli. Ei tässä mitään betonihelvettejä olla tekemässä vaan harmonista kaupunkimaisemaa.PerttiMakimaa kirjoitti:Kun kaavoitusongelmat estävät täysin hyvän maan rakentamisen kaupungin nykyisellä alueella tehdään viimeinen virhe ja hajautetaan kaupunkirakennetta entisestään? Luonto sanoo, HEI!
Muutamia omakotitaloja rannassa versus Vuosaarelainen betonihelvetti. Ei mitään eroa, jep right.
Helsinki on isompi kuin koskaan
Re: Helsinki on isompi kuin koskaan
Re: Helsinki on isompi kuin koskaan
Just. Eilen Pajusta haastateltiin ja hän kertoi, että "alueella ei ole kunnollisia liikenneyhteyksiä, mutta me alamme järjestää niitä. Kaivaakohan hän metron sinne vai jospa kuitenkin vaan TKL tupruttelemaan sinne omakotitalojen keskelle.Chap kirjoitti:Mitäs se pilveä polttava pertti taas suhisee? Luontoa rakastavat helsinkiläiset ovat perustamassa luonnonsuojelualuetta kauneimmille Sipoosta liitettäville alueille kun sipoolaiset tuppimulkut eivät saaneet mitään aikaiseksi asian suhteen silloin kun tilaisuus oli. Ei tässä mitään betonihelvettejä olla tekemässä vaan harmonista kaupunkimaisemaa.PerttiMakimaa kirjoitti:Kun kaavoitusongelmat estävät täysin hyvän maan rakentamisen kaupungin nykyisellä alueella tehdään viimeinen virhe ja hajautetaan kaupunkirakennetta entisestään? Luonto sanoo, HEI!
Muutamia omakotitaloja rannassa versus Vuosaarelainen betonihelvetti. Ei mitään eroa, jep right.
Tuo juttu oli muuten Cronbergin henkilökohtaisia näkemyksiä... Mutta ymmärrän kyllä sarkasmiarvon tässä.
Re: Helsinki on isompi kuin koskaan
Lait maanhaltuunottoon ovat olemassa. Vai mitä Tix? Se, miksi niitä ei käytetä onkin toinen juttu. Ehkä vaalirahaa sieltä, vähän lisää tuolta?Googlebot kirjoitti:Jos voitaisiin "yhtä hyvin", luultavasti niin olisi jo tehty.
Toisaalta ei ole syytä myöskään olettaa että läheskään kaikilla uudelle alueelle sijoittuvilla olisi tarvetta päivittäisiin matkoihin Helsingin keskustaan, työpaikkoja ja palveluita kun nykyisin ilmestyy muuallekin.
Eivät he tietenkään ole menossa Helsingin keskustaan. Porvoon motaria pitkin koko nykypopulaatio alueella pääsee kivasti vaikka sinne Helsingin keskustaan. Mutta kysymys onkin siitä mitä sinne aiotaan tehdä.
Onko kenelläkään mitään hajua mitä Helsinki aikoo kaavoittaa sinne? Muutenhan tämä keskustelu on aika triviaalia palstan tyyliin sopien.
Re: Helsinki on isompi kuin koskaan
Onhan ne lait kuntarajojen muuttamisesta olemassa ja on niitä aiemminkin muuteltu. Useimmiten vain kuntien kesken sopien, näitä väkisin tehtyjä päätöksiä muutoksista on hyvin vähän. Useimmiten homma on tehty niin, että toinen kunta on liitättänyt itseensä toisesta kunnasta omistamansa maapohjan.PerttiMakimaa kirjoitti:Lait maanhaltuunottoon ovat olemassa. Vai mitä Tix? Se, miksi niitä ei käytetä onkin toinen juttu. Ehkä vaalirahaa sieltä, vähän lisää tuolta?
Kaupunkimaista pientaloaluetta ja työpaikkoja, seisoi aamun lehdessä. Eli ei kerrostaloja. Saattaa olla, että tulee sellainen alue, johon voisi itsekin joskus muuttaa.Onko kenelläkään mitään hajua mitä Helsinki aikoo kaavoittaa sinne? Muutenhan tämä keskustelu on aika triviaalia palstan tyyliin sopien.
Re: Helsinki on isompi kuin koskaan
Odota nyt tovi. Ryssät ne kumminkiin ostaa pois kesäasunnoikseen ja alue ristitään pikku-moskovaksi.Tix kirjoitti:Kaupunkimaista pientaloaluetta ja työpaikkoja, seisoi aamun lehdessä. Eli ei kerrostaloja. Saattaa olla, että tulee sellainen alue, johon voisi itsekin joskus muuttaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 7640
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsinki on isompi kuin koskaan
Tuo kuulostaa ihan utopialta. Omakotitalojen ympäröimiä Nokioita? Kivat lyhyet työmatkat? Just joo...Tix kirjoitti:Kaupunkimaista pientaloaluetta ja työpaikkoja, seisoi aamun lehdessä. Eli ei kerrostaloja.
Joko tehdään kallis nukkumalähiö, jonka lähikauppa tarjoaa työpaikkoja korsolaisille tai sitten tehdään työpaikkavaltaisempi alue, joka on rakennettu suhteellisen tiiviisti.
Re: Helsinki on isompi kuin koskaan
Ilmeisesti metron vetäminen on jo käytännössä päätetty asia, joten kerrostaloja tulee väistämättä ainakin metroasemien lähelle.sivustahuutaja kirjoitti:Tuo kuulostaa ihan utopialta. Omakotitalojen ympäröimiä Nokioita? Kivat lyhyet työmatkat? Just joo...Tix kirjoitti:Kaupunkimaista pientaloaluetta ja työpaikkoja, seisoi aamun lehdessä. Eli ei kerrostaloja.
Joko tehdään kallis nukkumalähiö, jonka lähikauppa tarjoaa työpaikkoja korsolaisille tai sitten tehdään työpaikkavaltaisempi alue, joka on rakennettu suhteellisen tiiviisti.
-
- Kitisijä
- Viestit: 7640
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Helsinki on isompi kuin koskaan
Höpö höpö. Tämä (huumoripitoinen) kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa:Chap kirjoitti:Ilmeisesti metron vetäminen on jo käytännössä päätetty asia, joten kerrostaloja tulee väistämättä ainakin metroasemien lähelle.
Ainakin tuo sivustahuutajan kuva toteuttaa parhaita, sanoisinko jyväskyläläisiä kapunkisuunnitteluperinteitä. Mitenkäs Suvinen se menikään? Eikös Jyväskylässä ole aika mukava kävelykatukeskusta, jonka vieressä on kovin kaunis järvenranta - ja näiden välissä vain, ei rantabulevardi, puisto tai, herra paratkoon, uimaranta, vaan moottoritie ja junarata? Ehkä tuo raitiovaunulinja on vähän kesympi, mutta kumminkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 7640
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Spora tuollaisella omakotitaloalueella on ihan täyttä utopiaa. Raiteet maksavat saakelisti, jos niitä ruvetaan vetämään johonkin harvaanasutulle pellolle.urpiainen kirjoitti:Ehkä tuo raitiovaunulinja on vähän kesympi, mutta kumminkin.
Itse en ymmärrä koko omakotitaloasutuksen ideaa pääväylien varressa. Herätkää päättäjät: Stadin kalleimmat neliöt löytyvät kerrostaloista. Ihmiset HALUAVAT asua tiiviisti, jos se tarkoittaa oikeaa kaupunkiasumista palveluineen ja liikenneyhteyksineen. Korpilähiöt voidaan rakentaa harvoiksi, mutta silloin vieressä ei ole metroa, raiteita, pääväyliä tai palveluja, vaan perhe kulkee kahdella autolla töihin, tarhaan ja kauppaan.
Sipoon asuttamisessa väylien reunukset pitää rakentaa kerrostaloilla tiiviisti, mutta vihreästi. Rannat ja muut reunaalueet voidaan rakentaa harvemmin, mutta turha noille alueille on tunkea mitään sporaa tai vastaavaa. Itähelsingin ongelmat sipoon kerrostaloalueilla vältetään omistusasuntopainotuksella ja pidättäytymällä sosiaalisesta asuntotuotannosta. Ajatus julkisilla liikkuvista hajasutusalueen omakotitaloasujista on täysin perverssi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 7640
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Kuntien tehtävä ei ole tehdä voittoa, joten keskimäärin alueisiin panostetaan sen verran kuin alueilta odotetaan verotuloja. Helsinki hyötyy rakennetusta infrasta ja veronmaksajista, mutta toisaalta myös vastuut siirtyvät helsingille. Jos kunnan 'omistaminen' olisi voittoisaa toimintaa, niin luulisi jo esintyneen ajatuksia 'yksityistetyistä' kunnista.Hermann Hoth kirjoitti:Kummallinen siirto. Tix voi varmaan sanoa, että miten korvausasiat tässä kohtaa menee? Sipoo kun ei menettänyt vain maata, vaan onhan siellä kaikenlaista rakennettuna.
Kaipa Sipoo voisi saada korvauksia, jos pystyisi osoittamaan investoineensa alueen tulevaisuuteen rutkasti nykyistä asukaslukua enemmän. Itselläni on kuitenkin sellainen kutina, että moisia investointeja ei ole tehty. Ei ole sipoonkorvessa metroa valmiina odottamassa muuttajia tai palveluja tai liikenneväyliä.
Tuli vaan mieleen kun siellä tosiaan on muutakin kuin maata tai metsää. Toki vastuut ovat Helsingin, mutta taisi siellä jokunen rahakkaampi veronmaksajakin tulla mukana, joten tuskin tuossa Helsinki "tappiota" teki. En ole niin perehtynyt asiaan mitä sillä alueella oli, enkä myös ole käynyt. Mutta eiköhän aiheesta löydy tietoa lehdistä, uutisista jne.sivustahuutaja kirjoitti:Kuntien tehtävä ei ole tehdä voittoa, joten keskimäärin alueisiin panostetaan sen verran kuin alueilta odotetaan verotuloja. Helsinki hyötyy rakennetusta infrasta ja veronmaksajista, mutta toisaalta myös vastuut siirtyvät helsingille. Jos kunnan 'omistaminen' olisi voittoisaa toimintaa, niin luulisi jo esintyneen ajatuksia 'yksityistetyistä' kunnista.
Kaipa Sipoo voisi saada korvauksia, jos pystyisi osoittamaan investoineensa alueen tulevaisuuteen rutkasti nykyistä asukaslukua enemmän. Itselläni on kuitenkin sellainen kutina, että moisia investointeja ei ole tehty. Ei ole sipoonkorvessa metroa valmiina odottamassa muuttajia tai palveluja tai liikenneväyliä.
Näiden alueiden ihmiset olivat ehkä varakkaita, jos vertaa muuhun Sipoon perähikiään, mutta ei tässä kyllä mitään uutta Eiraa hankittu Helsingille.Hermann Hoth kirjoitti:Tuli vaan mieleen kun siellä tosiaan on muutakin kuin maata tai metsää. Toki vastuut ovat Helsingin, mutta taisi siellä jokunen rahakkaampi veronmaksajakin tulla mukana, joten tuskin tuossa Helsinki "tappiota" teki. En ole niin perehtynyt asiaan mitä sillä alueella oli, enkä myös ole käynyt. Mutta eiköhän aiheesta löydy tietoa lehdistä, uutisista jne.
-
- Kitisijä
- Viestit: 7640
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Mahdoton yhtälö. Toimiva julkinen tarkoittaa hyvää reittivalikoimaa ja tiheitä vuorovälejä. Tuohon vaatimukseen kun yhdistetään tarve järkevään käyttöasteeseen, niin päädytään vaatimukseen tiheästä asutuksesta. Omakotialueilla kulkee 1-2 linjaa 30min vuorovälein -> omakotitaloasujat hankkivat auton. Kun auto on hankittu, niin sitä kannattaa myös käyttää.Hermann Hoth kirjoitti: Mahtaako tämä toteutua missään päin Suomea? Siis puhtaasti omakotitaloalueella asuvat ihmiset kulkisivat pääasiassa julkisilla? Tuskin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 7640
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Voiton puolelle siinä mielessä, että takametsien tupajumit eivät pystyneet kampittamaan pääkaupunkiseudun kehitystä. Terve viesti ympäryskunnille: tehkää yhteistyötä tai kuolkaa pois. Suomi ei tarvitse tuollaisia oman navan tuijottajia.Hermann Hoth kirjoitti:Mutta voiton puolelle Stadi kumminki jäi. :wink:
- McJanne
- Kitisijä
- Viestit: 8611
- Liittynyt: 13.11.2005 23:14
- Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!
http://www.sll.fi/tiedotus/lausunnot/uy ... oo06112006
Plussana kyllä että tilan arvo kymmenkertaistuu viidessä vuodessa (ennustaa Sammakkokiinteistövälittäjä).
Pahin ongelma taitaa olla se, että miten vieressä sijaitseva suojelualue haittaa infran kehitystä ja pitkällä tähtäimellä itäänpäin suuntautuvaa laajenemispainetta.
Mielummin näkisin ettei koko hanketta ikinä koskaan milloinkaan laitettaisi tuotantoon asti.
Perinteitä kunnioittaen onneksi tästäkin tullaa tappelemaan vielä seuraavat 20 vuotta, joten jos hyvin käy, olen jo mullan alla tai ainakin muutoin kaukana kun käytännön toimet alkavat.
Kylläpä se itämetro on jo suunnittelupöydällä, tuolle varastetulle alueelle naapurissa on muistini perusteella suunniteltu 5-15000 asukkaan kaava, joten ikäväkseni uskon että rajanaapurini tulee olemaan sitä koleampaa sorttia.Helsingin pääargumentti kuntajaon muutoksen tarpeen puolesta on ollut Helsinkiin liitettäväksi esitettyjen alueiden tarjoamat nopeat mahdollisuudet mittavaan, kohtuuhintaiseen, tehokkaaseen joukkoliikenteeseen tukeutuvaan, pientalovaltaiseen asuntorakentamiseen. Helsingin ja sen virka- ja luottamusmiesten arviot ovat vaihdelleet (jo pelkästään Lounais-Sipoon alueella) vähintään 50 000 uudesta asukkaasta (virallinen arvio) aina 200 000:n uuteen asukkaaseen. Jos Lounais-Sipoo ei kuitenkaan soveltuisi tällaiseen rakentamiseen, Helsingin argumentilta putoaisi pohja pois.
Plussana kyllä että tilan arvo kymmenkertaistuu viidessä vuodessa (ennustaa Sammakkokiinteistövälittäjä).
Pahin ongelma taitaa olla se, että miten vieressä sijaitseva suojelualue haittaa infran kehitystä ja pitkällä tähtäimellä itäänpäin suuntautuvaa laajenemispainetta.
Mielummin näkisin ettei koko hanketta ikinä koskaan milloinkaan laitettaisi tuotantoon asti.
Perinteitä kunnioittaen onneksi tästäkin tullaa tappelemaan vielä seuraavat 20 vuotta, joten jos hyvin käy, olen jo mullan alla tai ainakin muutoin kaukana kun käytännön toimet alkavat.
Kirjoitan tätä alasti
Sipoolaisethan voivat olla nyt iloisna ja puhua sitä ns. ruåtsinkieltään keskenään, kun ei tarvi vaihtaa ees kylttejä koska suomenkielisten invaasio kohdistuu Helsinkiin liitettyihin alueisiin! Sipoo luultavasti näivettyy ja liitetään nykyisen Suomen muuhun alueeseen ja Helsinkiin luultavasti jo ennen Espoota, Vantaata ja Kauheaista.
Pyyhin Netikettiin..
Sipoo menettää tällä Helsingin tempauksella aika hemmetin monta rikasta veronmaksajaa. Alkuperäinen raja oli muistaakseni vedetty niin että Ingmannin tehtaatkin olisi jatkossa kuuluneet Helsinkiin. Ihmettelempä vain mitä Helsinki tekee Sipoonkorvella ja rannoilla (Karhusaari ym.) mihin ei pysty kovinkaan paljon enää rakentamaan? Landbon ja Västerkullan liittämisen Helsinkiin olisin vielä ymmärtänyt.
Pitäs ajatella positiivisesti, tontin arvo tulee varmasti nousemaan.
Pitäs ajatella positiivisesti, tontin arvo tulee varmasti nousemaan.