Pakkohan tästä aiheesta oli etsiä lisää tietoa. Ja törmäsin herraan nimeltä: Sigmund Freud.
Sedällähän oli villejä visioita...
Lainaukset Sigmund Freud:lta :
Täysin tiedostamattomalla alueella toimii Se (das Es) eli viettipohja, joka sisältää lähinnä primitiivisiä viettejä. Se toimii täysin mielihyväperiaatteella ja on ainoa psyyken osa, joka on jo vastasyntyneellä. Viettipohjassa on torjuttuja muistoja ja ajatuksia, jotka voivat mahdollisesti aiheuttaa ongelmia. Vastasyntyneellä ei muut psyyken osat ole vielä kehittyneet, joten se on täysin viettipohjan varassa ja toimii vain nautintoa saadakseen.
Eli ihminen on syntyessään ELÄIN, Freudin teorian mukaan TÄMÄ ELÄIN "kasvaa" ihmiseksi opittuaan hallitsemaan eläimellisen puolensa ja kasvaa eläimellisyydestä pois.
Toisinpäin ajateltuna ihminen omaa kristillisen käsityksen mukaan SIELUN. Jatkamalla Freudin pohdintojen tulkintaa, huomataan että syntyessään sikiöllä ei ole SIELUA. Eli ihmisyyteen matkalla oleva eläin kasvaa sielulliseksi kokonaisuudeksi.
Yliminä toimii kaikilla eri mielen tasoilla. Se alkaa muotoutua oidipaalisen vaiheen aikana, kun lapsen on pakko alkaa hyväksyä ympäristön rajoitteita ja omaksua sosiaalisia normeja. Yliminä rajoittaa Viettipohjan mielihyvähakuisia impulsseja ja sisältää ihmisen käsitykset siitä, mikä on oikein ja väärin. Myöskin ihanneminä sijaitsee Yliminässä. Ympäristöllä ja kasvatuksella on hyvin suuri vaikutus Yliminän kehitykseen. Hyvin ankara Yliminä voi johtaa hiljaiseen luonteeseen, joka aina pelkää tekevänsä väärin ja ei koe itseään hyväksytyksi. Toisaalta liian heikko Yliminä voi johtaa ylimieliseen ja itsekeskeiseen ihmiseen, jonka on vaikea ymmärtää ja huomioida muita ihmisiä.
Eli eläin saavuttaa ihmisen asteen oidipaalisen vaiheen aikana. Sosiaalisen kehityksen tuloksena syntyy siis kristillisestä näkökulmasta katsasteltuna sielullinen ihminen. Raamatun oppien mukaanhan homma ei aivan näin mene.
Mutta jos hetki kuvitellaan asian olevan näin. Freudin oppien mukaanhan täten ABORTIN tekeminen ei ole millään lailla rikos ihmisyyttä vastaan. Päinvastoin sama kuin lopettaisi eläimen, aivan kuten oppien mukaan tekisikin.
Itse en usko ihmisen omaavan sielua sen enempää kuin mikään muukaan olento. Freudin opit eivät täten pure minuun. Ihminen on eläin joka omaa ominaisuuden
ajattelemiseen paremmin kuin mikään muu eläin.
Mutta Sigmund-sedän ajatukset ovat mielenkiintoisia.
Sotken keskusteluun vielä erään toisenkin herran: Friedrich Nietzsche.
Nietzsche:n puheita käsittelen koska ne liittyvät Freudin ajatuksiin.
Nietzschen filosofian keskeisiä käsitteitä oli yli-ihminen (übermensch), joka "tulee siksi mitä on". Tämä tarkoittaa yhteiskunnassa vallitsevan kristillisen moraalin hylkäämistä, joskaan yli-ihminen ei välttämättä tee yleisen moraalin vastaisia tekoja, hän vain elää niiden yläpuolella toteuttaen itseään. Tavallisten ihmisten massat ja niiden orjamoraalinen uskonto eli kristinusko, sopivat massoille, mutta yli-ihminen on jotain arvokkaampaa. Filosofiassaan Nietzsche korosti erityisesti individualismia, mutta myös alitajunnan, vaistojen ja luovan yksilöllisyyden tärkeyttä autenttisen elämän perusteina.
"Tulee siksi mitä on", aivan ihminen tulee siksi mitä se on kokemusten ja kasvamisen myötä. Eläin joka lopulta saavuttaa tason jolla se nousee muiden eläinten yläpuolella. Mutta se ei poista ELÄIMELLISYYTTÄ ihmisestä. Tapahtuu vain henkinen muutos joka johtaa ajattelevuuden syntymiseen ja tämän kautta sanan IHMINEN merkitykseen.
Nietzschen oppi "ikuisesta paluusta" eli kaikkien historian tapahtumien ikuisesta toistumisesta ei ole niinkään metafyysinen oppi kuten stoalaisilla vaan ajatuskoe, jonka tarkoituksena on koetella, voiko ihminen suhtautua omaan menneisyyteensä myöntyvästi. Uskonnollisia kristittyjä alempana Nietzschen ajattelussa ovat "viimeiset ihmiset", jotka ovat jonkinlaisia hengettömiä poroporvareita ja laumaihmisiä.
Näin, ihmisen pitää muistaa mikä loppupeleissä on ELÄIN. Itsensä nostaminen muiden eläinten yläpuolelle, on itsepetosta sen pahimmassa muodossa.
Kun unohtaa mistä on tullut, ei enään tiedä mihin on menossa.
Prassailen latinalla lopuksi: "Homo homini lupus".
Sopii mielestäni postaukseni loppuun. "Ihminen on ihmiselle susi" voidaan myös kääntää "Mies on miehelle susi". Puhuuhan se ihmisen eläimellisyydestä.
1108 kiittää.