Pseudotieteet

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Jumalaa ei ole olemassa piste
Pyyhin Netikettiin..
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Clay kirjoitti:
Zeb kirjoitti:
Gat kirjoitti:Väljässä mielessä kreationisteja on moneen lähtöön.
Mutta onneksi peräkammarissa asuvia Karhua kittaavia runkkareita vain yhteen lähtöön.
Kun agnostikon Jumalaa, johon hän ehkä uskoo, loukkaa, agnostikko lähtee henkilökohtaisuuksiin. Kaunista!
Opettelisit lukemaan. Minun jumalaani/muuta vastaavaa henkiolentoa ei kukaan ole loukannut, se olisi mahdottomuus, koska en itsekään ole varma onko sellaista olemassa. Se mikä minua loukkasi oli leimaaminen kreationistiksi väärin perustein. Huomattavasti lähempänä totuutta, ellei peräti koko totuus, oli tuo minun kommenttini Gattiksesta kuin hänen minusta. Tosiasioiden vääristely ja lisäksi meneminen henkilökohtaisuuksiin on erittäin alhainen tapa keskustella, joten en tunne suurta syyllisyyttä jos annan Gattacalle takaisin edes osan siitä mitä hän tilasi.

Ihan helvetin käsittämätöntä tuntuu olevan tällä palstalla vallitseva uskonnonvapauden puute. Ellet ole ateisti, olet huru-ukko. Minun mielestäni agnostismi on järkevin ja realistisin suuntaus, mutten silti ole pitänyt tapanani tuomita muita heidän uskomuksistaan.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:Ellet ole ateisti, olet huru-ukko.
Huru-ukkoushan on kivaa.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Zeb kirjoitti: Ihan helvetin käsittämätöntä tuntuu olevan tällä palstalla vallitseva uskonnonvapauden puute.
BU-HUU? Tuliko iskuna vasten kasvoja että anonymiteetin suojassa on helppoa olla jyrkkä.

Älä itke, ei elämä (netissäkään) iänkaiken kestä (kierros kerrallaan).
Kirjoitan tätä alasti
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriDaavid kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Mahdolliset lapseni ajattelin kastaa kirkossa, perinteen vuoksi ja siksi, että saavat sitten itse myöhemmin valita mihin uskovat.
Eikös lapsi paremmin saa valita mihin uskoo, jos häntä ei kasteta?
Elämme kuitenkin kristinuskoon perustuviin perinteisiin nojaavassa yhteiskunnassa, joten siksi tuo kristillinen, mielestäni ihan kaunis perinne, vaikken itse kristittynä itseäni pidäkään.

Olen ymmärtänyt, että lapselle olisi hyvä antaa jonkinlainen käsitys myös jumaluus/henkisyys-tyyppisestä ajatusmallista, koska suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin tällainen tarve henkisyyteen olemassa, ja mikäli tämän tarpeen kohdalle jää tyhjiö, niin henkilö hakeutuu herkemmin myöhemmin uskonnollisten ääriliikkeiden kuten vaikkapa scientologian tai jehovalaisuuden pariin. Tästä on ymmärtääkseni ihan tutkimustietoakin olemassa. Jos lapselle taas tarjotaan jonkinlaisia vastauksia (ei ahdasmielisiä) näihin hengellisyyteen liittyviin kysymyksiin, niin hän on todennäköisesti tulevaisuudessa vapaampi muodostamaan oman yksilöllisen käsityksensä asioiden laidasta kuin sellainen yksilö joka ryntää täyttämään henkistä tyhjiötään ensimmäiseen kohdalle sattuvaan paikkaan.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

McJanne kirjoitti:BU-HUU? Tuliko iskuna vasten kasvoja että anonymiteetin suojassa on helppoa olla jyrkkä.

Älä itke, ei elämä (netissäkään) iänkaiken kestä (kierros kerrallaan).
No mitä vitun koulukiusausta sinäkin nyt harrastat. Ei itketä, miksi itkettäisi? Ja harmittaako se jotenkin sua?

Olen minäkin täällä anonyymi, mutten ole sen varjolla kokenut tarvetta ilkeilyyn.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Zeb kirjoitti:vallitseva uskonnonvapauden puute. Ellet ole ateisti, olet huru-ukko. Minun mielestäni agnostismi on järkevin ja realistisin suuntaus, mutten silti ole pitänyt tapanani tuomita muita heidän uskomuksistaan.
Erilaisten maailmankatsomusten kritisoiminen ei ole uskonnonvapauden puutetta. Se on nimenomaan sitä uskonnonvapautta - vapautta uskoa, olla uskomatta ja kritisoida muiden uskomuksia ja vaihtaa ajatuksia ilman sanktioita. Jonkun mielipide jonkun uskomuksista ei ole sanktio, vaan tuon vapauden ydinsisällön rajoissa oleva seikka, vaikka se tuntuisi ikävältä. Uskonnonvapauden puutetta olisi se, jos Elco mestattaisiin vääräuskoisena tai sinä agnostikkona joutuisit maksamaan kirkollisveroa Allahille johon et usko. Jumalanpilkkaa koskeva rikoslain pykälä lienee viimeinen uskonvapauden rajoite Suomessa sen ohella, että yritysten on pakko maksaa kirkollisveroa.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

prosessi kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Ellet ole ateisti, olet huru-ukko.
Huru-ukkoushan on kivaa.
No jos mä oon huru, niin sitten se varmaan on kivaa. En nyt kuitenkaan usko sellainen olevani ihan muutaman mielipiteenvapaudenvastustajan möykkäämisen perusteella.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Zeb kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Mahdolliset lapseni ajattelin kastaa kirkossa, perinteen vuoksi ja siksi, että saavat sitten itse myöhemmin valita mihin uskovat.
Eikös lapsi paremmin saa valita mihin uskoo, jos häntä ei kasteta?
Elämme kuitenkin kristinuskoon perustuviin perinteisiin nojaavassa yhteiskunnassa, joten siksi tuo kristillinen, mielestäni ihan kaunis perinne, vaikken itse kristittynä itseäni pidäkään.

Olen ymmärtänyt, että lapselle olisi hyvä antaa jonkinlainen käsitys myös jumaluus/henkisyys-tyyppisestä ajatusmallista, koska suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin tällainen tarve henkisyyteen olemassa, ja mikäli tämän tarpeen kohdalle jää tyhjiö, niin henkilö hakeutuu herkemmin myöhemmin uskonnollisten ääriliikkeiden kuten vaikkapa scientologian tai jehovalaisuuden pariin. Tästä on ymmärtääkseni ihan tutkimustietoakin olemassa. Jos lapselle taas tarjotaan jonkinlaisia vastauksia (ei ahdasmielisiä) näihin hengellisyyteen liittyviin kysymyksiin, niin hän on todennäköisesti tulevaisuudessa vapaampi muodostamaan oman yksilöllisen käsityksensä asioiden laidasta kuin sellainen yksilö joka ryntää täyttämään henkistä tyhjiötään ensimmäiseen kohdalle sattuvaan paikkaan.
Minä ja vaimoni emme kuulu kirkkoon ja lapsetkaan eivät siis kuulu. Lapset käyvät kuitenkin kolun uskonnonopetuksessa, eli jutut Jessestä ovat tuttuja. Ovat käyneet myös kouluunsiunauksessa. Lapset ovat joskus kysyneet, uskonko Jumalaan. Olen kertonut, että kukaan ei tiedä, onko Jumalaa olemassa, mutta minä en häneen usko.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tix kirjoitti:Erilaisten maailmankatsomusten kritisoiminen ei ole uskonnonvapauden puutetta.
Ok, kärjistin ehkä liikaa, mutta huru-ukoksi tai joksikin vitun kretiiniksi :D nimittely agnostismin perusteella on minusta siltikin ja edelleen ahdasmielisyyttä ja suvaitsemattomuutta, ellei nyt ihan uskonnonvapauden loukkaamista. Riepoo myös oman maailmankatsomuksen pakkotarjoilu kuin hanhenmaksatuotantohanhelle, enkä usko tähän itse syyllistyneeni.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

*juo Karhua*
*kopioi Zebin juttuja notepadiin vastausta varten*
*juo lisää Karhua*
*pitää runkkitauon*
*toivottavasti ei väsähdä*
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:*juo Karhua*
*kopioi Zebin juttuja notepadiin vastausta varten*
*juo lisää Karhua*
*pitää runkkitauon*
*toivottavasti ei väsähdä*
*heittää unihiekkaa*
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Gat kirjoitti:*juo Karhua*
*kopioi Zebin juttuja notepadiin vastausta varten*
*juo lisää Karhua*
*pitää runkkitauon*
*toivottavasti ei väsähdä*
*odottaa kauhulla*
*toivoo että Gat väsähtää tai toteaa edes rupia pippelissään*
*käy oksentamassa*
*valmistautuu sulkemaan tietokoneen kohta puoliin*
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Zeb kirjoitti: No mitä vitun koulukiusausta sinäkin nyt harrastat. Ei itketä, miksi itkettäisi? Ja harmittaako se jotenkin sua?
En. Enkä aieminkaan, tein siitä bisneksen (ja en nyt tarkoita suojelurahoja vaan aiemmin mainitsemaani mäkeen heittelyä, josta rahastin ylempiluokkalaisia). Bisnes on aina kannattavampaa ja henkinen väkivalta ja kyykyttäminen sen kautta muutenkin mielyttävämpää. Ei likastu paikat nääs.

Päinvastoin, minua huvittaa äärettömästi verbaalinärkästymisesi. Tarkoitukseni oli ainoastaan todeta että huolimatta ko. toimen viihdearvosta, se ei välttämättä tule täällä tiedon valtatiellä saavuttamaan suuntaa johon sen tulkintani mukaan toivoisit vievän.
Zeb kirjoitti: Olen minäkin täällä anonyymi, mutten ole sen varjolla kokenut tarvetta ilkeilyyn.
Noh, ilman sarvia ja hampaita sanottuna, se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa.






Perkule, ois kyllä pitänyt kerätä niitä suojelurahoja myös...
Viimeksi muokannut McJanne, 21.11.2007 17:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kirjoitan tätä alasti
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Ellet ole ateisti, olet huru-ukko.
Huru-ukkoushan on kivaa.
No jos mä oon huru, niin sitten se varmaan on kivaa. En nyt kuitenkaan usko sellainen olevani ihan muutaman mielipiteenvapaudenvastustajan möykkäämisen perusteella.
Huru-ukko -leiman taitaa saada helpoiten sillä, ettei tule ymmärretyksi. Eri asia sitten on, että johtuuko tuo ymmärtämättömyys siitä, että omat ajatukset ovat vinksallaan, vai siitä, ettei kuulijalla ole edellytyksiä ymmärtää.

Mielipiteenvapaudenvastustajat taitavat elää läpinäkymättömillä seinillä varustetussa maailmassa, me muut taas pelkkien lasiseinien sisällä. Jos itse ei todellakaan näe seiniensä läpi, mutta joku muu näkee, niin tietenkin sille rajatulla näkökentällä varustetulle tulee tunne, että se joka näkee, näkee harhoja. Eikä asia muutu vaikka kuinka selittäisi.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

urpiainen kirjoitti:2. Jotta meillä voisi olla edes periaatteessa mitään käsitystä jumalasta, täytyy jumalan vaikuttaa/kommunikoida jotenkin maailmaan. Ja jos jokin vaikuttaa/kommunikoi jotenkin maailmassa, se ei ole tieteen tavoittamattomissa.
Totta, mutta vielä jää kaksi ongelmaa. Ensinnäkin jumalaolennon vaikutukset ovat tyypillisesti niin epämääräisesti ja ristiriitaisesti esitetty, että voi olla mahdotonta postuloida testattavaa hypoteesia niistä. Toiseksi vaikka hypoteesin saisikin aikaiseksi, jumalaolennot tuppaavat olemaan (lähes) kaikkivaltiaita mikä voi vaikuttaa testin tulokseen, joten hypoteesi ei kuitenkaan ole testattavissa ... tai siis nollatulokset ovat selitettävissä.

Kuriositeettina tässä yksi aiheeseen liittyvä tutkimus lekurialan peer-reviewed lehdestä:
http://www.godandscience.org/apologetics/smj1.html
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

McJanne kirjoitti:En. Enkä aieminkaan, tein siitä bisneksen. Bisnes on aina kannattavampaa ja henkinen väkivalta ja kyykyttäminen muutenkin mielyttävämpää. Ei likastu paikat nääs.
Ok, olet siis jonkinlainen pikku sadisti, tämä selvä.
Päinvastoin, minua huvittaa äärettömästi verbaalinärkästymisesi. Tarkoitukseni oli ainoastaan todeta että huolimatta ko. toimen viihdearvosta, se ei välttämättä tule täällä tiedon valtatiellä saavuttamaan suuntaa johon sen tulkintani mukaan toivoisit vievän.
Mukavaa sinulle, jos koet huvitusta. Mutta älä turhaan erehdy pitämään tulkintojasi oikeina, sillä veikkaan että olet kaukana hakoteillä.
Noh, ilman sarvia ja hampaita sanottuna, se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa.
Enköhän ihan ylipäätäänkin ole sekä täällä että muualla kritisoinut tarpeetonta ilkeilyä. Yleensä muita kuin itseäni kohtaan. Ihan vain siksi että olen tällainen kiltti ja oikeudenmukaisuuteen pyrkivä nössykkä.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Zeb kirjoitti:Minun mielestäni agnostismi on järkevin ja realistisin suuntaus
Mitä mieltä olit aikaisemmin ketjussa esitetystä agnostisen ateistin määritelmästä?
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Chap kirjoitti:Mitä mieltä olit aikaisemmin ketjussa esitetystä agnostisen ateistin määritelmästä?
Jonkinlainen aste-ero kai lähinnä tuohon minun tarkoittamaani agnostismiin. Uskomukseni/uskomattomuuteni eivät vaikuta jokapäiväiseen elämääni, mutta ateistiksi en itseäni kutsuisi, koska pidän ainakin yhtä todennäköisenä jonkinlaisen jumaluuden olemassa oloa kuin olemassa olemattomuutta. Mutta en voi tietää suuntaan tai toiseen, eikä mielestäni kukaan muukaan, joten siksi pidän agnostismia lähimpänä realismia.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Zeb kirjoitti: Ok, olet siis jonkinlainen pikku sadisti, tämä selvä.
Koen vähättelysi syrjiväksi sekä vähätteleväksi ja itken itseni uneen.
Zeb kirjoitti: Mukavaa sinulle, jos koet huvitusta. Mutta älä turhaan erehdy pitämään tulkintojasi oikeina, sillä veikkaan että olet kaukana hakoteillä.
Minä olen aina oikeassa.
Zeb kirjoitti: Enköhän ihan ylipäätäänkin ole sekä täällä että muualla kritisoinut tarpeetonta ilkeilyä. Yleensä muita kuin itseäni kohtaan. Ihan vain siksi että olen tällainen kiltti ja oikeudenmukaisuuteen pyrkivä nössykkä.
Anteeksi, nauran omalle jutulleni. Sisar hento pörröinen ;)

Minäkin taistelen tuulimyllyjä vastaan, yleensä kovalla äänellä ja tarvittaessa fyysistä väkivaltaa käyttäen. Tilanne on helpottunut merkittävästi kun sain uudenkarhean teräspeitsen.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2579
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Clay »

Zeb kirjoitti:
Chap kirjoitti:Mitä mieltä olit aikaisemmin ketjussa esitetystä agnostisen ateistin määritelmästä?
Jonkinlainen aste-ero kai lähinnä tuohon minun tarkoittamaani agnostismiin. Uskomukseni/uskomattomuuteni eivät vaikuta jokapäiväiseen elämääni, mutta ateistiksi en itseäni kutsuisi, koska pidän ainakin yhtä todennäköisenä jonkinlaisen jumaluuden olemassa oloa kuin olemassa olemattomuutta. Mutta en voi tietää suuntaan tai toiseen, eikä mielestäni kukaan muukaan, joten siksi pidän agnostismia lähimpänä realismia.
Kaippa tämä 50:60 pätee kaikkiin muihinkin satuolentoihin sitten? Minä itse olen agnostikko, ja agnostikkona minua loukkaa, kun hihhuli kutsuu itseään agnostikoksi.
Nyt penikseni on fantastinen!
Savannah

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Juups, arvelinkin että tämä avaus saattaisi puhututtaa ihmisiä, mutta tämä on jo aika hyvin.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Clay kirjoitti:Kaippa tämä 50:60 pätee kaikkiin muihinkin satuolentoihin sitten? Minä itse olen agnostikko, ja agnostikkona minua loukkaa, kun hihhuli kutsuu itseään agnostikoksi.
Toivottavasti sinua ei ääliönä kuitenkaan loukkaa kun agnostikko kutsuu sinua ääliöksi.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2579
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Clay »

Zeb kirjoitti:
Clay kirjoitti:Kaippa tämä 50:60 pätee kaikkiin muihinkin satuolentoihin sitten? Minä itse olen agnostikko, ja agnostikkona minua loukkaa, kun hihhuli kutsuu itseään agnostikoksi.
Toivottavasti sinua ei ääliönä kuitenkaan loukkaa kun agnostikko kutsuu sinua ääliöksi.
Se joko loukkaa tai ei loukkaa suunnilleen yhtä suurella todennäköisyydellä.
Nyt penikseni on fantastinen!
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Clay kirjoitti:
Zeb kirjoitti:
Clay kirjoitti:Kaippa tämä 50:60 pätee kaikkiin muihinkin satuolentoihin sitten? Minä itse olen agnostikko, ja agnostikkona minua loukkaa, kun hihhuli kutsuu itseään agnostikoksi.
Toivottavasti sinua ei ääliönä kuitenkaan loukkaa kun agnostikko kutsuu sinua ääliöksi.
Se joko loukkaa tai ei loukkaa suunnilleen yhtä suurella todennäköisyydellä.
Whatever. Ja by the way, onko toi sun allekirjoitus sun mielestä oikeasti jotenkin hauska. Oon kypsä siihenkin.
Vastaa Viestiin