Sairaanhoitajien palkankorotukset
No johtoportaassa ei kukaan! Onhan se nyt ihan "ansaittu".Clay kirjoitti:Eikös tämä mene nyt silleen, että kaikki hoitsut liittyy Tehyyn, Tehy vaurastuu ja Laitanen-Pesonen nostaa oman palkkansa yli kahteen sataan kiloeuroon. Kukapa nyt 30% korotukseen tyytyis!
Kyllä kai tuo sopimus jostain on luettavissa? Meinaan monet sanovat, että eivät saaneet juurikaan enempää kuin muut.
On.Chap kirjoitti:Paljon halukkaita tehyn jäseniksi. Minulla ei mene ihan jakeluun miten voidaan kohdistaa korotukset vain tehyläisille. Eikö se ole a) vastoin kaikkia lakien tasa-arvoperiaatteita (samasta työstä eri liksa jonkun jäsenyyskirjan perusteella) ja b) turhaa, koska kuka tahansa toiseen liittoon kuuluva voi liittyä tehyn jäseneksi?
-
- Kitisijä
- Viestit: 5729
- Liittynyt: 15.08.2005 21:45
BettyB. kirjoitti:Aamulla haastattelivat jotain Tehyläistä jehua radiossa. Tämä oli sitä mieltä että erityisesti niille, jotka irtisanoutuivat Tehystä työtaistelun alussa (koska pelkäsivät työpaikkojensa puolesta), tulisi olla jonkinlainen karenssi ennen Tehyyn takaisin liittymistä, tai ainakin karenssi ennen kun voisivat nostaa Tehyläisille kuuluvaa liksaa. Tai no, hän käytti sanaa rangaistus. Aika sairasta, sano.
Lisää naisvaltaisten alojen kompastuskiviä, jos saa yleistää (tai vaikka ei saisikaan). Ei näin! Hävettää jengin puolesta.
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id75499.html
Tämähän on ihan hyvä sopimus...
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id75449.html
...vaikkakin laiton.
En kyllä muista ihan heti työtaistelua, joka olisi johdettu näin amatöörimäisesti.
Tämähän on ihan hyvä sopimus...
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id75449.html
...vaikkakin laiton.
En kyllä muista ihan heti työtaistelua, joka olisi johdettu näin amatöörimäisesti.
Eiku kärsiä. Se sanoi, ettei työtaistelun aikana eronneita pitäisi saman tien ottaa takaisin, vaan olisi ihan oikein ”antaa heidän nyt kärsiä vähän aikaa”. Mitenköhän Tehyn politrukit vastaavat kutsuun työpaikoilla?EveryWoman kirjoitti:BettyB. kirjoitti:Aamulla haastattelivat jotain Tehyläistä jehua radiossa. Tämä oli sitä mieltä että erityisesti niille, jotka irtisanoutuivat Tehystä työtaistelun alussa (koska pelkäsivät työpaikkojensa puolesta), tulisi olla jonkinlainen karenssi ennen Tehyyn takaisin liittymistä, tai ainakin karenssi ennen kun voisivat nostaa Tehyläisille kuuluvaa liksaa. Tai no, hän käytti sanaa rangaistus. Aika sairasta, sano.
1930-luvulla monilla Suomen työpaikoilla, esim. Rudolf Waldenin paperitehtailla, oli tapana small talkin ohessa vähän kysellä työntekijän ay-jäsenyyksistä, harrastuksista ja sen sellaisista. Tästä käytännöstä sittemmin luovuttiin, mutta ilmeisesti se olikin aika kiva systeemi, kun se nyt halutaan takaisin.
Thank You For The Kool Aid Reverend Jim
We’re Glad To Leave Behind Their World Of Sin
Our Lifeless Bodies Fall On Holy Ground
Rotting Flesh A Sacrificial Mound
We’re Glad To Leave Behind Their World Of Sin
Our Lifeless Bodies Fall On Holy Ground
Rotting Flesh A Sacrificial Mound
Yle Teksti-TV Sivu 109/1
KOTIMAA YLE TIISTAI
Tehyn korotus ei erotu lähivuosina
Tehyn sopimus nostaa ensimmäisinä
vuosina keskivertosairaanhoitajan
palkkaa vain muutaman euron enemmän
kuin syksyllä hylätty, koko
kuntakenttää koskenut tarjous.
Pieni ero näkyy YLE Uutisten pyytämissä
palkkakehitysvertailuissa.
Kunnallisen työmarkkinalaitoksen mukaan
tehyläisen sairaanhoitajan palkka
nousee keskimäärin seuraavina kahtena
vuotena noin 13 %, superilaisen
perushoitajan puolestaan noin 12,7 %.
Tehy on kertonut korotusten painottuvan
vuosiin 2010 ja 2011. Muu kuntakenttä
käy tuolloin uuden työehtoneuvottelut.
KOTIMAA YLE TIISTAI
Tehyn korotus ei erotu lähivuosina
Tehyn sopimus nostaa ensimmäisinä
vuosina keskivertosairaanhoitajan
palkkaa vain muutaman euron enemmän
kuin syksyllä hylätty, koko
kuntakenttää koskenut tarjous.
Pieni ero näkyy YLE Uutisten pyytämissä
palkkakehitysvertailuissa.
Kunnallisen työmarkkinalaitoksen mukaan
tehyläisen sairaanhoitajan palkka
nousee keskimäärin seuraavina kahtena
vuotena noin 13 %, superilaisen
perushoitajan puolestaan noin 12,7 %.
Tehy on kertonut korotusten painottuvan
vuosiin 2010 ja 2011. Muu kuntakenttä
käy tuolloin uuden työehtoneuvottelut.
Tämän aamun (vai eilisen?) Hesari kirjoitti, että palkankorotuksen todellisen tason voi laskea sekä Tehyn että KT:n tavalla.
Ilmeisesti ero syntyy ainakin siitä, että Tehyn sopimus sisältää loppupäässä kait elementin "yleinen linja+ Tehyn korotus". KT laskee, että vuosien 2010 ja 2011 yleinen linja on nolla ja tehy laskee että se on molempina vuosina 3%. Siitä syntyy jo yli 6%-yksikön ero.
Lisäksi KT ei laske korkoa korolle, joka nyt on selkäesti väärin.
Taustalla on tietysti seuraavat asiat:
-KT haluaa vakuuttaa muille, että Tehy ei saanut juurikaan muita parempaa, jotta muut eivät ryhdy vaatimaan kompensaatiota
-Tehy haluaa tietysti vakuuttaa jäsenensä, että taistelu kannatti ja samalla rekrytoida uusia jäseniä. Esim Superilainen kun saa Tehy-korotukset liittymällä tehyyn.
Mitä tulee siihen, kuuluvatko Tehy sopimat korotukset myös muille samaa työtä tekeville, niin senhän ratkaisee oikeus.
Ilmeisesti ero syntyy ainakin siitä, että Tehyn sopimus sisältää loppupäässä kait elementin "yleinen linja+ Tehyn korotus". KT laskee, että vuosien 2010 ja 2011 yleinen linja on nolla ja tehy laskee että se on molempina vuosina 3%. Siitä syntyy jo yli 6%-yksikön ero.
Lisäksi KT ei laske korkoa korolle, joka nyt on selkäesti väärin.
Taustalla on tietysti seuraavat asiat:
-KT haluaa vakuuttaa muille, että Tehy ei saanut juurikaan muita parempaa, jotta muut eivät ryhdy vaatimaan kompensaatiota
-Tehy haluaa tietysti vakuuttaa jäsenensä, että taistelu kannatti ja samalla rekrytoida uusia jäseniä. Esim Superilainen kun saa Tehy-korotukset liittymällä tehyyn.
Mitä tulee siihen, kuuluvatko Tehy sopimat korotukset myös muille samaa työtä tekeville, niin senhän ratkaisee oikeus.
Ero lähtee siitä, että Tehy laski prosentteihin 4-6 prosentin kunta-alan korotukset vuosina 2010-2011. Kuuden prosentin korotuksilla saavat 28% siihen mennessä.NuoriDaavid kirjoitti:Tämän aamun (vai eilisen?) Hesari kirjoitti, että palkankorotuksen todellisen tason voi laskea sekä Tehyn että KT:n tavalla.
Ilmeisesti ero syntyy ainakin siitä, että Tehyn sopimus sisältää loppupäässä kait elementin "yleinen linja+ Tehyn korotus". KT laskee, että vuosien 2010 ja 2011 yleinen linja on nolla ja tehy laskee että se on molempina vuosina 3%. Siitä syntyy jo yli 6%-yksikön ero.
Lisäksi KT ei laske korkoa korolle, joka nyt on selkäesti väärin.
Taustalla on tietysti seuraavat asiat:
-KT haluaa vakuuttaa muille, että Tehy ei saanut juurikaan muita parempaa, jotta muut eivät ryhdy vaatimaan kompensaatiota
-Tehy haluaa tietysti vakuuttaa jäsenensä, että taistelu kannatti ja samalla rekrytoida uusia jäseniä. Esim Superilainen kun saa Tehy-korotukset liittymällä tehyyn.
Mitä tulee siihen, kuuluvatko Tehy sopimat korotukset myös muille samaa työtä tekeville, niin senhän ratkaisee oikeus.
No lasketaan sitten muitten hoitajien sopparit tällä tyylillä. 12,7% + 12% = 24,7%. Tämä on ilman kumulatiivisuuksia.
Eli lopputulema on, että Tehy sai noin kolme prosenttia enemmän ja siitä reilut 2% on sidottu siihen, että väkimäärä ei saa kasvaa eikä kulut lisääntyä terveydenhuollossa. Loistodiili.
Kyllä kansa on tyhmää. Ensin on massiivinen kansan tuki, ja sitten saa uutislehti 100 kyselystä lukea aamulla, että 54% on sitä mieltä, että hoitajat saivat liian isot korotukset.
Onneksi pääsen kansasta eroon irtisanoutuessani valtiosta. Postitan tänään Valtioneuvoston kansliaan seuraavanalaisen kirjeen:
Hyvä valtion edustaja!
Seurattuani julkisen vallan toimia terroristijärjestöksi luokittelemani Tehyn kanssa käydyissä neuvotteluissa tulin siihen tulokseen, etten voi olla enää Suomen valtion jäsen. Syy irtisanoutumiseeni on se, että Suomen valtio paitsi neuvottelee terroristien kanssa, on käsitykseni mukaan irtisanoutunut laillisuusperiaatteesta ja siten omasta perustuslaistaankin, jolloin se ei ole voimassa eikä siten sido minuakaan kansalaisuuden ikeeseen. Joukkoirtisanoudun kansalaisuudestani ja perustan maailman ensimmäisen mobiilivaltion nimeltä Minä, pääkaupunkinaan Oma Napa.
Toivon ystävällismielisiä suhteita Suomen valtion kanssa, mutta samalla julistan liikkuviksi maa-, ilma- ja merirajoikseni 1 mm etäisyyden kulloisestakin kehoni eri osien sijainnista. Tiedostan, että tämä rajojen raajaperusteinen määrittely on uusi ja moderni, mutta se on ainoa tapa jolla voimme välttyä jatkuvilta alueloukkauksilta ja en halua ryhtyä valloitussotaan Suomen valtion suuntaan. Diplomaattiset suhteet voin solmia välittömästi, joskin se edellyttää pääministeritason tapaamista. Pyydän valtioneuvoston kansliaa hoitamaan asian mahdollisimman pikaisesti. Lupaan tarjota marjamehua!
Samalla pyydän ulkoministeriötä tukemaan hakemustani YK:n jäseneksi sekä hyväksymään itsenäisyysjulistukseni. Valtio olen Minä ja 1 mm kaikkialta ympäriltäni. YK:n perusperiaatteiden mukaan suvereeniksi valtioksi voidaan tunnustaa jokin määritelty alue, jolla sijaitsevalla väestöllä on riittävän kulttuurinen ja kielellinen yhteys sekä hallinto omaan alueeseensa. Uljas kansamme on kielellisesti ja kulttuurisesti 100% yhtenäinen ja tottunut vuosikymmenien ajan hallinoimaan omaa aluettaan ja suojelemaan sen koskemattomuutta, tarvittaessa vaikka väkivallan uhkaan nojaten.
Olen valmis taloudelliseen, poliittiseen ja sotilaalliseen yhteistyöhön kaikissa sisä- ja ulkopoliittisissa asioissa poislukien fiskaaliset seikat. Korvauksena Suomen valtion ja kuntien ylläpitämien teiden maksuista kansalaisemme sitoutuvat ostamaan jatkossa moottorikäyttöiset kulkuneuvot Suomen valtion alueelta ja maksamaan Suomen valtiolle puolet kulloinkin voimassa olevasta kulkuneuvoa koskevasta verosta.
Irtisanoutumiseni astuu voimaan 6.12. jolloin julistaudun itsenäiseksi. Voin neuvotella irtisanoutumiseni peruuttamisesta mikäli Valtio tekee vain Minää koskevan erillissopimuksen, jonka mukaan tulevan pääkaupungin Oman Navan kaikki asukkaat maksavat enintään 28% veroa tuloistaan riippumatta tulolajista.
Diplomaattisin terveisin toistaiseksi nykyinen kansalainen
X. X.
Minän perustettavan valtion puolesta ja valtuuttamana
Odotan jännityksellä vastausta!
Onneksi pääsen kansasta eroon irtisanoutuessani valtiosta. Postitan tänään Valtioneuvoston kansliaan seuraavanalaisen kirjeen:
Hyvä valtion edustaja!
Seurattuani julkisen vallan toimia terroristijärjestöksi luokittelemani Tehyn kanssa käydyissä neuvotteluissa tulin siihen tulokseen, etten voi olla enää Suomen valtion jäsen. Syy irtisanoutumiseeni on se, että Suomen valtio paitsi neuvottelee terroristien kanssa, on käsitykseni mukaan irtisanoutunut laillisuusperiaatteesta ja siten omasta perustuslaistaankin, jolloin se ei ole voimassa eikä siten sido minuakaan kansalaisuuden ikeeseen. Joukkoirtisanoudun kansalaisuudestani ja perustan maailman ensimmäisen mobiilivaltion nimeltä Minä, pääkaupunkinaan Oma Napa.
Toivon ystävällismielisiä suhteita Suomen valtion kanssa, mutta samalla julistan liikkuviksi maa-, ilma- ja merirajoikseni 1 mm etäisyyden kulloisestakin kehoni eri osien sijainnista. Tiedostan, että tämä rajojen raajaperusteinen määrittely on uusi ja moderni, mutta se on ainoa tapa jolla voimme välttyä jatkuvilta alueloukkauksilta ja en halua ryhtyä valloitussotaan Suomen valtion suuntaan. Diplomaattiset suhteet voin solmia välittömästi, joskin se edellyttää pääministeritason tapaamista. Pyydän valtioneuvoston kansliaa hoitamaan asian mahdollisimman pikaisesti. Lupaan tarjota marjamehua!
Samalla pyydän ulkoministeriötä tukemaan hakemustani YK:n jäseneksi sekä hyväksymään itsenäisyysjulistukseni. Valtio olen Minä ja 1 mm kaikkialta ympäriltäni. YK:n perusperiaatteiden mukaan suvereeniksi valtioksi voidaan tunnustaa jokin määritelty alue, jolla sijaitsevalla väestöllä on riittävän kulttuurinen ja kielellinen yhteys sekä hallinto omaan alueeseensa. Uljas kansamme on kielellisesti ja kulttuurisesti 100% yhtenäinen ja tottunut vuosikymmenien ajan hallinoimaan omaa aluettaan ja suojelemaan sen koskemattomuutta, tarvittaessa vaikka väkivallan uhkaan nojaten.
Olen valmis taloudelliseen, poliittiseen ja sotilaalliseen yhteistyöhön kaikissa sisä- ja ulkopoliittisissa asioissa poislukien fiskaaliset seikat. Korvauksena Suomen valtion ja kuntien ylläpitämien teiden maksuista kansalaisemme sitoutuvat ostamaan jatkossa moottorikäyttöiset kulkuneuvot Suomen valtion alueelta ja maksamaan Suomen valtiolle puolet kulloinkin voimassa olevasta kulkuneuvoa koskevasta verosta.
Irtisanoutumiseni astuu voimaan 6.12. jolloin julistaudun itsenäiseksi. Voin neuvotella irtisanoutumiseni peruuttamisesta mikäli Valtio tekee vain Minää koskevan erillissopimuksen, jonka mukaan tulevan pääkaupungin Oman Navan kaikki asukkaat maksavat enintään 28% veroa tuloistaan riippumatta tulolajista.
Diplomaattisin terveisin toistaiseksi nykyinen kansalainen
X. X.
Minän perustettavan valtion puolesta ja valtuuttamana
Odotan jännityksellä vastausta!
Hyvä!Tix kirjoitti:...!
Itse asiassa eilen pohdin sitä, että josko sinä ja minä loisimme uuden valtion. Se voisi ostaa tukitoiminnot suomelta markkinahintaan. Valtio tuottaisi vain välttämättömän perusinfran ja järjestyksen ylläpidon.
Mielenkiintoinen fantasia. Vaatisi kuitenkin riittävän määrän riittävän hyvätuloisia kansalaisia.
Suomen perustuslaki ei kuitenkaan anna myöden.
No mut hei, Suomen laki antaa kyllä myöten, että voitte rekisteröidä suhteenne. Eikö se riittää fantasian toteuttamiseen?NuoriDaavid kirjoitti:Hyvä!Tix kirjoitti:...!
Itse asiassa eilen pohdin sitä, että josko sinä ja minä loisimme uuden valtion. Se voisi ostaa tukitoiminnot suomelta markkinahintaan. Valtio tuottaisi vain välttämättömän perusinfran ja järjestyksen ylläpidon.
Mielenkiintoinen fantasia. Vaatisi kuitenkin riittävän määrän riittävän hyvätuloisia kansalaisia.
Suomen perustuslaki ei kuitenkaan anna myöden.
Antaa se myöten. Pitää vain perustaa terroristij... eikun ammattiliitto. Silloin perustuslaki ei koske enää mitenkään.NuoriDaavid kirjoitti:Hyvä!Tix kirjoitti:...!
Itse asiassa eilen pohdin sitä, että josko sinä ja minä loisimme uuden valtion. Se voisi ostaa tukitoiminnot suomelta markkinahintaan. Valtio tuottaisi vain välttämättömän perusinfran ja järjestyksen ylläpidon.
Mielenkiintoinen fantasia. Vaatisi kuitenkin riittävän määrän riittävän hyvätuloisia kansalaisia.
Suomen perustuslaki ei kuitenkaan anna myöden.
Kunnan perustaminen voisi olla juridisesti helpompi vaihtoehto? Silloin voisi säästää kunnallisverossa.Tix kirjoitti:Antaa se myöten. Pitää vain perustaa terroristij... eikun ammattiliitto. Silloin perustuslaki ei koske enää mitenkään.NuoriDaavid kirjoitti:Hyvä!Tix kirjoitti:...!
Itse asiassa eilen pohdin sitä, että josko sinä ja minä loisimme uuden valtion. Se voisi ostaa tukitoiminnot suomelta markkinahintaan. Valtio tuottaisi vain välttämättömän perusinfran ja järjestyksen ylläpidon.
Mielenkiintoinen fantasia. Vaatisi kuitenkin riittävän määrän riittävän hyvätuloisia kansalaisia.
Suomen perustuslaki ei kuitenkaan anna myöden.
Ovatko ne väkilukuun sidottuja velvotteita? Meinaan jos väkiluvuksi tulee 2 tai 3 niin ei luultavasti vaadi vanhainkotia...Tix kirjoitti:Äh, kunnilla on kaikkia ikäviä velvoitteita.NuoriDaavid kirjoitti:Kunnan perustaminen voisi olla juridisesti helpompi vaihtoehto? Silloin voisi säästää kunnallisverossa.
Riippuu väkiluvun ikäjakaumasta. Ilmeisesti tässä tapauksessa vanhainkotiin investoimista voi odotuttaa ~30 vuotta. Jotain perusasioita on jo näemmä kunnossa, kuten laki ja terveydenhoito. Mites nuo inssiörkkitieteet, otatteko chapin mukaan, niin sitte on osin sekin? Mites tietoliikennepuoli ja rakennuskanta? Ostetaan palveluna?PerttiMakimaa kirjoitti:Ovatko ne väkilukuun sidottuja velvotteita? Meinaan jos väkiluvuksi tulee 2 tai 3 niin ei luultavasti vaadi vanhainkotia...Tix kirjoitti:Äh, kunnilla on kaikkia ikäviä velvoitteita.NuoriDaavid kirjoitti:Kunnan perustaminen voisi olla juridisesti helpompi vaihtoehto? Silloin voisi säästää kunnallisverossa.