...ja mistäs mä otan sen talvirenkaan harrasteautoon, joka on vain kesät ajossa?Hermann Hoth kirjoitti:Yhden talvirenkaan. Sanoinhan että kovin työläs operaatio.Herra Manala kirjoitti: Mitäs mä laitan sen renkaan tilalle kun otan sen renkaan pois kulmasta ja alan pyörittämään sitä taakse? Auton laskeminen pelkän jarrulevyn varaan tai edes jarrulevyn alle kasatun roinan varaan ei liene "How-to" kirjassa kovin korkealla. Vararengastakaan kun ei ole.
Tosimiehinen tunkkikysely
Homo. Miehen auton pitää kulkea kaikilla keleillä kaikkina vuodenaikoina. Suosittelen tästedes aina nelivetoisia. Sellaisella (heterosti rakas Pikkumusta) viimeksi brassailin ajamalla läpi mutalikosta, johon naapurin Volvo oli jäänyt kiinni ihan helpoimpaan alkupäähän.Herra Manala kirjoitti: ...ja mistäs mä otan sen talvirenkaan harrasteautoon, joka on vain kesät ajossa?
Olen asiasta ihan samaa mieltä. Miehen vaan ei tulisi asua arktisissa olosuhteissa joissa tiet yritetään pitää läpi talven keinotekoisesti märkinä kylvämällä niille järjettömiä määriä suolaa.Gat kirjoitti:Homo. Miehen auton pitää kulkea kaikilla keleillä kaikkina vuodenaikoina.
Ei kyse ole siitä etteikö autolla pystyisi talvella ajamaan, vaan siitä ettei sen metalliosia halua liuoittaa pk-seudun ainaisessa tiestä nousevassa suolabitumisumussa. Sinäänsä näillä teillä voisi kohtuullisen turvallisesti ajaa läpi talven pelkillä kesärenkaillakin, kun tien pinta on yleensä vain märkä eikä niinkään liukas.
Yhdellä pukilla +tunkilla saa jo koko kyljen ilmaan. Pukit on muutenkin hyvä olla varmistuksena jos joskus joutuu tekemään auton alla töitä.Herra Manala kirjoitti:Mitäs mä laitan sen renkaan tilalle kun otan sen renkaan pois kulmasta ja alan pyörittämään sitä taakse? Auton laskeminen pelkän jarrulevyn varaan tai edes jarrulevyn alle kasatun roinan varaan ei liene "How-to" kirjassa kovin korkealla. Vararengastakaan kun ei ole.Hermann Hoth kirjoitti:Onnistuuhan tuo rengas kerrallaankin, mutta teettää ylimääräisiä töitä (harva jaksaa motivoitua), joten liikkeessä vaihtaminen on varmasti kätevämpää.Herra Manala kirjoitti:Vaihtaakseen edestä taakse ja takaa eteen pitäisi saada koko auton kylki kerrallaan ylös, joka ei valitettavasti oikein onnistu kotikonstein. Pakko siis viedä telakalle noin parin vuoden välein.
Älä löi! En ole hurrit!
Totta tuokin, melko harvalla tyypillä vaan sattuu olemaan sitä vaihtoehtoa.Hermann Hoth kirjoitti:Tätä varten on autonosturit.Kimmen kirjoitti:... jos joskus joutuu tekemään auton alla töitä.
(ja samalla voi irroitella kaikki renkaat kerralla ja laittaa ne sopivaan järjestykseen).

Älä löi! En ole hurrit!
Yksi on jo tilauksessa. Pitää odottaa että talli valmistuu ensin.Hermann Hoth kirjoitti:Tuollahan niitä on myytävänä ja Vakavarainen nuori mies ostaa sellaisen ihan heräteostoksena.Kimmen kirjoitti: Totta tuokin, melko harvalla tyypillä vaan sattuu olemaan sitä vaihtoehtoa.
Älä löi! En ole hurrit!
Ei oikeen suositeltavaa vaan alkaa kampeamaan autoa ylös keskeltä koria. Ne nostamiseen tarkoitetut vahvikkeet kun ovat yleensä takarenkaan etupuolella ja eturenkaan takapuolella joista tunkkaamalla ei saa koko kylkeä ilmaan sitten millään. Ymmärrän kyllä ajatuksen nostaa eka toisesta päästä tunkilla, pukki viereen ja sitten tunkki toiseen päähän, mutta ei sekään oikeen pelitä kaikissa autoissa.Kimmen kirjoitti:Yhdellä pukilla +tunkilla saa jo koko kyljen ilmaan. Pukit on muutenkin hyvä olla varmistuksena jos joskus joutuu tekemään auton alla töitä.