Oliko tämä viittaus minuun? Toivottavasti.Zeb kirjoitti:Minua taas ihmetyttää sellainen älyllinen epärehellisyys ettei edes pyri objektiivisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen.NuoriDaavid kirjoitti:Myönnän auliisti, että jos en olisi lääkäri, vaan esim ekonomi tai insinööri (mitkä olivat aivan hilkulla, mutta vaaka kallistui näin), niin olisin ehdottomasti hoitajien vaateita vastaan.
Objektiivisesti oikeaa palkkatasoa (työntekijän työpanoksen hintaa) ei ole olemassa sen enempää, kuin minkään muunkaan hyödykkeen hintaa. Kysyntä ja tarjonta määräävät hinnat.
Oikeudenmukaisen palkkatason määritteleminen lienee myös mahdotonta. Esim. kaikki suomalaiset ovat globaalisti katsoen suurituloisia, mutta oecd:n mittakaavassa huonosti palkattuja. Onko palkkamme siis oikeudenmukaisesti arvioiden liian hyvä vai liian huono vai oikea?
Itse kannatan mahdollisimman pientä julkista sektoria ja alhaista verotusta. Silti kannatan sairaanhoitajien palkankorotuksia.
Kun olen yrittänyt selvittää, miksi näin, niin näen kaksi mahdollisuutta;
1)Samaistan itseni jollain tavalla sairaanhoitajiin. Olen tehnyt sairaanhoitajan työtä ja teen jatkuvasti työtä heidän kanssaan
2)Olen itsekäs ja ajattelen sh:n palkankorotuksen hyödyttävän myös itseäni.
Todennäköisesti molemmat selitykset ovat oikeita.
Mielestäni minä nimenomaan olen älyllisesti rehellinen, koska tunnustan ristiriitaisuuteni.