Hallitus ohjaa ympäristöä suojeleviin tekoihin. Taulukot vaikutuksista haiskahtavat bussin vaihtumiselta kakkosautoon tässä taloudessa.
Mother nature says "HEY!".
HYVÄ SUOMI!

No just. Kaikkeen kuseen minäkin sen 16,5l/100km kulutukseni kanssa vielä joudun. Näiden munattomien paskahousujen valintojen suosimista minä en kyllä sulata en sitten yhtään.PerttiMakimaa kirjoitti:
Mother nature says "HEY!".
En kulje bussilla, vaan junalla. Ajan nykyisinkin autolla vain ne reissut joita on pakko.PerttiMakimaa kirjoitti:Sitä minäkin, että tuo tyhjänpäiväinen bussissa kulkeminen saa kyllä nyt luvan loppua. Ympäristöteko valtiolta.Tix kirjoitti:AisaaJetta TSI, here we come
(olisin mä sen muutenkin ostanut)
Toimiiko sarkasmini vai ei?Tix kirjoitti:En kulje bussilla, vaan junalla. Ajan nykyisinkin autolla vain ne reissut joita on pakko.
Sulla on vähän mustavalkoinen näkökanta. Polttoaineverotuksen tiukentaminen ja niiden isojen mukavien ökyautojen kallistuminen voi päinvastoin tukea julkista liikennettä.PerttiMakimaa kirjoitti:Toimiiko sarkasmini vai ei?Tix kirjoitti:En kulje bussilla, vaan junalla. Ajan nykyisinkin autolla vain ne reissut joita on pakko.
Tarkoitin sanoa, että hallitus haluaa painottaa ympäristöä tekemällä isolle porukalle taloudellisesti mahdolliseksi uudella autolla kulkemisen.
En haluaisi olla bussiyrittäjä.
Sen verran totuuden jyvää tässäkin on, että luultavasti lisää autoja pihaan tulee jos kaikki hinnanerot eivät valu autokauppiaan taskuun.
Mustavalkoisuuteni perustuu vuoden 2003 veromuutokseen, josta eivät kaikki bussiyrittäjät koskaan oikein toipuneet.Tix kirjoitti:Sulla on vähän mustavalkoinen näkökanta. Polttoaineverotuksen tiukentaminen ja niiden isojen mukavien ökyautojen kallistuminen voi päinvastoin tukea julkista liikennettä.
Ettet vain sekottaisin joukkoliikenteen kilpailutuksen tuomiin muutoksiin?PerttiMakimaa kirjoitti:Mustavalkoisuuteni perustuu vuoden 2003 veromuutokseen, josta eivät kaikki bussiyrittäjät koskaan oikein toipuneet.Tix kirjoitti:Sulla on vähän mustavalkoinen näkökanta. Polttoaineverotuksen tiukentaminen ja niiden isojen mukavien ökyautojen kallistuminen voi päinvastoin tukea julkista liikennettä.
Paitsi ettei autoa saa minnekkään parkkiin ytimessä ja matka kestää kauemmin kuin julkisilla ruuhkan takia.Kimmen kirjoitti:Reissu espoosta helsinkiin (tai vantaalle) ja takaisin maksaa n. 7e. Samalla rahalla ajan autollani melkein 80km (=3:n päivän työmatkat). Matkustusmukavuudesta nyt puhumattakaan...
En. Silloinhan uusien autojen veroa alennettiin ja teille tuli hetkessä 30 000 "ylimääräistä" uutta autoa. Vilkaisepa miten paljon bussiyhtiöitten taksat ovat nousseet siitä. Ja siihen päälle dieselveron tuleva nosto ja avot.Tix kirjoitti:Ettet vain sekottaisin joukkoliikenteen kilpailutuksen tuomiin muutoksiin?PerttiMakimaa kirjoitti:Mustavalkoisuuteni perustuu vuoden 2003 veromuutokseen, josta eivät kaikki bussiyrittäjät koskaan oikein toipuneet.Tix kirjoitti:Sulla on vähän mustavalkoinen näkökanta. Polttoaineverotuksen tiukentaminen ja niiden isojen mukavien ökyautojen kallistuminen voi päinvastoin tukea julkista liikennettä.
Äh. Taksat ovat nousseet koska kulut ovat nousseet ja yhteiskunnan tuki laskenut. Esim. pääkaupungiseudulla se taksa ei tule bussiyhtiöiltä vaan YTV:ltä, joka on perustellut hinnankorotuksia mm. uudella älykorttijärjestelmällä ja polttonesteiden kallistumisella. Bussiyhtiöt saavat edelleen mitä saavat tarjoustensa perusteella.PerttiMakimaa kirjoitti:En. Silloinhan uusien autojen veroa alennettiin ja teille tuli hetkessä 30 000 "ylimääräistä" uutta autoa. Vilkaisepa miten paljon bussiyhtiöitten taksat ovat nousseet siitä. Ja siihen päälle dieselveron tuleva nosto ja avot.
Tämä on nyt vain huomio yhdestä käytännön jutusta tässä. Toinen juttu on, että minusta naurettavat verot pitäisikin poistaa.
Hiilidioksidiin perustuva vero on ihan oikea veto. Ostohinnassa näkyvä vero on hyvä, koskaJoeB kirjoitti:Mielipiteeni johtuu siitä että koko autovero on aikansa elänyt turha rangaistusvero autoilijoille jonka alkuperäiset perusteet on hävinneet jo kauan sitten, pitkän aikaa sen tarkoituksena on lähinnä ollut kerätä valtiolle rahaa.
Ensimmäiseksi tulee mieleen lähinnä tasapuoliuus, en näe mitään syytä miksi auto joka on tavara muiden joukossa pitäisi ottaa erityisverotuksen alaiseksi, ihan samalla tavallahan muidenkin hyödykkeiden valmistuksessa syntyy päästöjä.sivustahuutaja kirjoitti:Hiilidioksidiin perustuva vero on ihan oikea veto. Ostohinnassa näkyvä vero on hyvä, koskaJoeB kirjoitti:Mielipiteeni johtuu siitä että koko autovero on aikansa elänyt turha rangaistusvero autoilijoille jonka alkuperäiset perusteet on hävinneet jo kauan sitten, pitkän aikaa sen tarkoituksena on lähinnä ollut kerätä valtiolle rahaa.
- Auton valmistaminenkin tuottaa hiilidioksidia, iso auto yleensä enemmän kuin pieni
- Paljon kuluttava on joka tasolla kalliimpi --> selkeämpi viesti
- Myös vähän ajavilla on motiivi ostaa pienipäästöinen auto
Itse en keksi mitään syytä, miksi ostohintaan kohdistuva autovero pitäisi poistaa?
Eiväthän muutkaan verot ole tasapuolisia. Maito, parturi, muurari, viina, kirja, tupakka, jne. Kaikissa ihan omanlaisensa verot. Mihin siis auto pitäisi rinnastaa kun mitään 'vakiota' ei ole?JoeB kirjoitti:Ensimmäiseksi tulee mieleen lähinnä tasapuoliuus, en näe mitään syytä miksi auto joka on tavara muiden joukossa pitäisi ottaa erityisverotuksen alaiseksi, ihan samalla tavallahan muidenkin hyödykkeiden valmistuksessa syntyy päästöjä.
Veron perusteet ovat niin omalaatuiset etteivät ne oikein kestä arviointia (itseasiassa ne perusteet ovatkin mielestäni suurin epäoikeudenmukaisuuden aihe)
Henkilökohtaisesti liikun aika vähän ytimessä, ja saman se maksaa meneekö ytimeen tai esim munkkaan, merihakaan tai itikseen missä ilmaisia p-paikkoja on yllin kyllin. Ja jos haluaa ihan ytimeen, niin löytyy sieltäkin maksullisia p-halleja hätäratkaisuna jos ilmaiset paikat on varattu.Bluntly kirjoitti:Paitsi ettei autoa saa minnekkään parkkiin ytimessä ja matka kestää kauemmin kuin julkisilla ruuhkan takia.Kimmen kirjoitti:Reissu espoosta helsinkiin (tai vantaalle) ja takaisin maksaa n. 7e. Samalla rahalla ajan autollani melkein 80km (=3:n päivän työmatkat). Matkustusmukavuudesta nyt puhumattakaan...
Kiitos tulevan suurten kaupunkien joukkoliikenteen tuen, lippujen hinnat nousevat 2009 vain viisi prosenttia kuuden sijaan.
Henk koht ajan "akkamaisella kirpulla" vaihdoin siihen koska en tarvitse isompaa vaikka isompi on kyllä ennen ollut, mutta tämä on täysin sivuseikka.sivustahuutaja kirjoitti: Eiväthän muutkaan verot ole tasapuolisia. Maito, parturi, muurari, viina, kirja, tupakka, jne. Kaikissa ihan omanlaisensa verot. Mihin siis auto pitäisi rinnastaa kun mitään 'vakiota' ei ole?
Mikä autoveron perusteissa mättää? Ihan selkeältä vaikuttaa: isopäästöisiä autoja verotetaan enemmän. Lisäkilkkeiden kanssa kikkailu ei muuttaisi kokonaiskuvaa, joten miksi pitäisi tuhlata yhteisön voimavaroja transaktiokustannuksiin, eli laskuharjoituksiin siitä, mitä maksaa metalliväri tms.? Jos kikkailuun lähetään, niin eikö puoliksi poltetusta tupakastakin voisi antaa verohyvityksen, kun sitä ei vedetty kokonaan henkeen ja näin haitat jäivät pienemmiksi?
Purnaaminen taitaa johtua vain ja ainoastaan siitä, että autoveroa inhoavat tahot eivät ole tyytyväisiä uudistuksen suuntaan: iso kone on nyt suhteellisesti kalliimpi kuin koskaan ja akkamaisilla kirpuilla ajavilla on suu virneessä.
Verotuksen oikeudenmukaisuudesta voidaan olla ihan mitä tahansa mieltä. Jos tavaroilla pitää olla tasavero, niin miksei sitten ihmisilläkin.JoeB kirjoitti:Olisiko sinusta siis oikein että esim. Stereoihin tai vaikka vessapaperiin lyödään 50% verot päälle ilman mitään kummempaa syytä?
Se että verotuksellisesti tuetaan esim. elintarvikkeiden hintaa, tai kansalaisten sivistystasoa jotka kumpikin on yleisesti hyödyllisiä ja rangaistaan tuotteita joiden käytöstä tulee yhteiskunnalle ylimääräisiä kustannuksia (alkoholi ja tupakka) on ihan hyväksyttävää (autoilusta eri kautta saatavat verotulot kyllä ylitävät moninkertaisesti sen yhteiskunnalle aiheuttamat haitat...
Silmäilin TM:stä noita kulutuslukemia, ja BMW X5:n dieselmallien ja S-mersujenkin pienempien koneiden hintojen pitäisi tippua, eli kyllä tämä hyvältä näyttää haaveilun suhteen.NuoriDaavid kirjoitti:En oikein tiedä, mitä ajatella tästä uudistuksesta. Jos nyt ostaisi nykyisen kaluston (Honda CR-V ja VW Passat 1.6), niin vero putoaisi. Toisaalta kun on niin haaveita..
No, onneksi olen jo ajanut 4 vuotta autolla, joka kulutti 20l/100:lla kaupunkiajossa.