Sairaanhoitajien palkankorotukset

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Paljonko tehyn hoitsut saavat lopulta palkankorotusta?

12-14 %
13
36%
14-16 %
6
17%
16-18 %
7
19%
18-20 %
5
14%
20-22 %
2
6%
22-24 %
3
8%
 
Ääniä yhteensä: 36

Melnais
Kitisijä
Viestit: 2199
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Tehy ammattiliittona ei vastaa Suomen terveydenhuollosta ja sairaanhoidosta. Jokainen tehyläinen vastaa työnsä ammattitaitoisesta suorittamisesta työvuoronsa ajan, mutta rakenteiden järjestäminen ei kuulu työtehtäviimme. Eivät myöskään työt laillisen joukkoirtisanoutumisen mahdollisen realisoitumisen jälkeen. Painetta enemmän kuntatyönantajaa ja valtiota kohtaan, heillä on mahdollisuus selvittää tämä kiista ennen kuin uhka toteutuu.

Jyrki Katainen tosin haluttomana myönnytyksiin totesi, että "Tänäänkin joku kuolee.", siitä saisi hyvän kokoomuksen sloganin. Kuntatyönantaja taas keskittyy edelleen pilkunviilaamiseen asioiden selvittämisen sijaan, laittomuudet ovat tulleet siitä osoitteesta mm. ammattiyhdistyskytköksien listaamisella, tehyläisten syrjinnällä, lomien perumisella, laittoman ylityön teettämisellä, uhkailulla ja painostuksella. Tämä viimeisin käänne, Tehyn ja ammattiosastojen haastaminen työtuomioistuimeen, osoittaa selvästi ettei varsinaista asiaa, palkkakiistan ratkaisua, ole työnantajapuolella vielä edes mietitty.

Viranhaltijoita joukkoirtisanoutumislistoissa on 764. Jos lakia tulkitaan siten, ettei heillä ole oikeutta irtisanoutumiseen, Tehy järjestönä sekä ammattiosastot maksavat sakkoja, yksittäisille viranhaltijoille ei seuraamuksia synny. Jälleen on käytetty aikaa turhan puimiseen, kun samaan aikaan uhkana on 12 000 työntekijän poistuminen työpaikoiltaan. Itse haastettakin oli vähän vaikeaa ottaa vakavasti kun liitteenä oli arvovaltainen kopio mtv3-internetsivustolta.

Kiitokseksi tästä neuvotteluhalukkuudesta myös Tehy on pakotettu koventamaan otteitaan.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
urasiili
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 13.06.2007 23:41
Paikkakunta: Laalaalandia

Viesti Kirjoittaja urasiili »

Yle Peilissä ehdotettiin tänään jotain ruotsalaisista sairaanhoitajista. Tai sitten kuulin väärin. Asiakkaat häiritsi mun radion kuuntelua töissä, prkl. Vois nekin vähän miettiä!

-siis niinQ väliaikaiseksi avuksi kai-
Kukkuluuruu!
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Viesti Kirjoittaja cardic »

BettyB. kirjoitti:
cardic kirjoitti:ja betty vois opetella lukemaan ennen ku alkaa huuteleen. missa vaiheessa oon vaittany valtion luvanneen 24%:n korotuksen?
miks en oo nahny yhtaan uutisointia tyyliin
-ihmishenget vaarassa, hallitus ei pida lupauksiaan


Niin. Et näe otsikointia, koska valehtelu on rumaa. Voitko edelleen osoittaa että missä kohtaa hallitus ei ole pitänyt lupauksiaan?
mina jo kerroin mita tarkoitin, myos sina osasit sen huomioida ja tekstista paksuntaa. laitetaan se kuitenkin tahan viela kerran:
'Sosiaali- ja terveyspalveluissa turvataan riittävä ammattitaitoinen henkilöstö työelämälähtöisellä koulutuksella, kilpailukykyisellä palkkauksella, kehittämällä työn sisältöjä ja johtamista, tarjoamalla mahdollisuus oppia uutta ja kehittyä sekä vaikuttaa omaan työhönsä.'
'Hallitus on valmis tukemaan korotetulla valtionosuudella sellaista kuntasektorille syntyvää palkkaratkaisua, joka edistää naisvaltaisten alojen palkkojen kilpailukykyä. Korotetun valtionosuuden suuruus riippuu siitä, kuinka selkeästi kuntasektorilla tehtävää palkkaratkaisua onnistutaan kohdentamaan koulutetuille, naisvaltaisille aloille, joiden palkkaus ei vastaa työn vaativuutta.'

kuten jo aikaisemmin mainitsin, kuntasektorille tarjottu korotus ei millaan tavalla tee hoitajien palkoista kilpailukykyisia eika tyon vaativuutta vastaavaa.

edelleen kysyn, missa kohtaa vaitin hallituksen luvanneen 24%:n korotuksen?

ellei sinulla ole mitaan rakentavaa kommentoitavaa aiheeseen vaan aiot jatkaa sanojen tyontamista suuhuni, voinet jattaa 'laheta' napin painamisen valiin
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

cardic kirjoitti:ellei sinulla ole mitaan rakentavaa kommentoitavaa aiheeseen vaan aiot jatkaa sanojen tyontamista suuhuni, voinet jattaa 'laheta' napin painamisen valiin
Ihanan henkilökohtaista! Etenkin kun pari mieshenkilöä on kysynyt sinulta ihan samaa asiaa tässä ketjussa. Mutta joko a) en osaa selittää tarpeeksi yksinkertaisesti tarkoittamaani asiaa tai b) sinä et ymmärrä tekstini pointtia. Joten antaa olla.

Korostan nyt kuitenkin että minun mielestäni hallitusta ei voi syyttää lupausten rikkomisesta, sillä he ovat lupauksensa pitäneet.
Reetta
Wannabe-kitisijä
Viestit: 4
Liittynyt: 26.10.2007 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Reetta »

Olen jonkun aikaa lukenut tätä palstaa ja nyt on pakko sanoa että hiukan kylmiä ihmisiä täällä... olen itse tehyläinen ja irtisanoutuvien joukossa.. kyllä meillä irtisanoutuvilla on ihan hyvä henki ja uskotaan että tässä käy ihan hyvin.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Reetta kirjoitti:Olen jonkun aikaa lukenut tätä palstaa ja nyt on pakko sanoa että hiukan kylmiä ihmisiä täällä..
Millä perusteella ?
Reetta
Wannabe-kitisijä
Viestit: 4
Liittynyt: 26.10.2007 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Reetta »

Noh kyllähän se vähän pahalta tuntuu kun antaa kaikkensa raskaassa työssä ja sitten kun haluaisi siitä oikeudenmukaista palkkaa niin syytetään ahneeksi ja että pelataan potilaiden hengellä ... ihan kun meistä kukaan haluaisi että kukaan kuolee.... musta se on kylmää luulla että hoitajat on semmoisia.
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Viesti Kirjoittaja cardic »

cardic
-ihmishenget vaarassa, hallitus ei pida lupauksiaan
betty
Mitäs ne on luvanneet, mulla mennyt ihan ohi tämä
cardic
juurikin ajoin takaa tata hallituksen lupausta kilpailukykyisesta palkasta ja korotetusta valtionosuudesta. tarjottu kokonaiskorotus ei nosta hoitajien palkkoja kilpailukykyisiksi eika tyon vaativuutta vastaavaksi.
betty
Voitko edelleen osoittaa että missä kohtaa hallitus ei ole pitänyt lupauksiaan?
cardic
kuten jo aikaisemmin mainitsin, kuntasektorille tarjottu korotus ei millaan tavalla tee hoitajien palkoista kilpailukykyisia eika tyon vaativuutta vastaavaa.
en tieda monta kertaa sama asia pitaa kirjoittaa

olen ehka vahan holmo, mutta luulen etta jos pyydat mua kertomaan minka lupauksen hallitus on rikkonut, niin pointtisi on, etta haluat mun kertovan minka lupauksen hallitus on rikkonut.
kuten ylhaalta voit lukea, olen kyseisen kohdan jo kertonut pariin otteeseen.

edelleen odotan vastaustasi tahan:
betty
En silti löytänyt kohtaa missä hallitus lupaa 24% palkankorotuksen sairaanhoitajille
cardic
missa vaiheessa oon vaittany valtion luvanneen 24%:n korotuksen?
cardic
edelleen kysyn, missa kohtaa vaitin hallituksen luvanneen 24%:n korotuksen?
osaat kylla hienosti jankata asiasta, josta on jo vastaus annettu, mutta osaatko vastata itse?

nyt menee kity kiinni ennen kuin rupee hermostuttamaan, katsotaan jaksanko illalla avata
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Reetta kirjoitti:Noh kyllähän se vähän pahalta tuntuu kun antaa kaikkensa raskaassa työssä ja sitten kun haluaisi siitä oikeudenmukaista palkkaa niin syytetään ahneeksi ja että pelataan potilaiden hengellä ... ihan kun meistä kukaan haluaisi että kukaan kuolee.... musta se on kylmää luulla että hoitajat on semmoisia.
Jos olet lukenut tämän ketjun läpi, niin tiedät, että minä tuen hoitajien tavoitteita. On kuitenkin mielestäni aivan luonnollista, että uhkausta teho-osastopaikkojen sulkemisesta pidetään ihmishengillä kiristämisenä. Siitähän siinä reaalisesti ottaen on kysymys.

Vaikka tuenkin taistelua, niin toivon silti älyllistä rehellisyyttä. Julkisesti tuota edellä mainittua ei tietenkään pidä sanoa.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Jos olet lukenut tämän ketjun läpi, niin tiedät, että minä tuen hoitajien tavoitteita. On kuitenkin mielestäni aivan luonnollista, että uhkausta teho-osastopaikkojen sulkemisesta pidetään ihmishengillä kiristämisenä. Siitähän siinä reaalisesti ottaen on kysymys.

Vaikka tuenkin taistelua, niin toivon silti älyllistä rehellisyyttä. Julkisesti tuota edellä mainittua ei tietenkään pidä sanoa.
Kerrankin tässä ketjussa Daven kanssa samaa mieltä :D
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2199
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Reetta kirjoitti:Olen jonkun aikaa lukenut tätä palstaa ja nyt on pakko sanoa että hiukan kylmiä ihmisiä täällä... olen itse tehyläinen ja irtisanoutuvien joukossa.. kyllä meillä irtisanoutuvilla on ihan hyvä henki ja uskotaan että tässä käy ihan hyvin.
Mistäs tiesit tänne tulla? *epäilee* Sama se, sanon sen mitä muillekin alan ihmisille olen sanonut.

Jos tämä tuntuu pahalta, älä vaan käy iltapäivälehtien keskustelupalstoilla. Termejä työtaisteluun ei ole suotta lainattu sodankäynnistä. Äänensävyt tulevat vielä paljon kovenemaan mutta ei haukku haavaa tee.

Monet puhuvat paljon tietämättä asiasta mitään faktaa. Terveydenhuolto ja sairaanhoito koskettaa kaikkia ja siksi tottakai herättää tunteita. Samaan syssyyn ulos syydetään kaikki patoumat ja koetut epäkohdat koko elämän varrelta, niin omat kuin sukulaisten tai Karpolta kuullut. Toisaalta potilaan asemassa järjestelmään tutustuneilta ei voi edes vaatia tietoa sisäisistä rakenteista, siksi meidän asiamme ammattilaisina ei ole provosoitua takaisin vaan kertoa miten asiat ovat. Kaikkein selvimpiin älyttömyyksiin ei tarvitse edes vastata. Muista että tämä on vain ammatti ja meillä on oikeus vaatia siitä riittävä korvaus.
Elämä kantaa, jos sen antaa
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Melnais kirjoitti:Jos tämä tuntuu pahalta, älä vaan käy iltapäivälehtien keskustelupalstoilla. Termejä työtaisteluun ei ole suotta lainattu sodankäynnistä. Äänensävyt tulevat vielä paljon kovenemaan mutta ei haukku haavaa tee.
Pitäkää vain oma linja.

Itse totean aina näille "voiko ihmishenkeä mitata rahalla kavereille", että senkun kaivat kuvetta, jos kerran sillä rahalla ei ole merkitystä. Jostain kumman vitun syystä rahavetoisesta meiningista vikisevät eivät itse ole valmiita maksamaan mistään. Niinpä aiemmin terveyskeskusmaksuista rääkyneet rääkyvät nyt hoitajien ahneutta.

Minä lupaan järjestää kaikille hoitoa myös lakon aikana. Voi pikkasen maksaa, mutta ihmishenkihän on mittaamattoman arvokas, joten sen talon myy ihan ilomielin hoitoa saadakseen.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 19:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Tulipahan vaan mieleen tuosta ihmishengen hinnasta...

Ihmishenki todellakin on korvaamaton mutta kuten moni mukin asia se on korvaamaton vain ja ainoastaan omistajalleen joka yleensä terveyden ollessa kyseessä ei ole se laskun maksaja jolla on hyvin erilainen käsitys siitä minkä arvoinen tuo henki on.

Henk. koht. olen sitä mieltä että mikäli resurssit terveyden huollon budjetissa riittävät niin mikäs siinä nostakaa palkkoja vaikka 1000% mutta lasku ei saa tulla enää lisärasitteena veronmaksajille joita kupataan jo nyt liikaa ja jotka saavat siitä vastineeksi kovin huonon katteen maksamilleen veroille.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Paljonkohan on nyt myyty ylimääräisiä sairausvakuutuksia?
Hermann Hoth

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

Onhan tässä vielä aikaa, mutta kyllä se 19.11. tulee sieltä vastaan. Jäimpähän vaan miettimään, että kuinka tarkkaan se on työnantajan & Tehyn porukoissa mietitty, mitä tuona päivänä tapahtuu? Siis tarkoitan vaan, että
a) onko kuntatyönantaja todella pohtinut sen mitä tehdään, kun seuraava vuoro ei tulekaan töihin? Huhuillaan tyhjillä käytävillä? (no ei ehkä ihan kun jäähän sinne muutama ulkopuolinen jne. ja lääkärit ... )
b) onko Tehyläisillä kanttia sittenkään lähteä (siis kaikilla)? Sanoa potilaallelle, että "en tuu enää huomenna, eikä taida tulla kukaan muukaan ...". Kova paikkahan se varmasti on, mutta että tällä Tehyn jutulla olisi jotain tehoa, niin rivien on pidettävä. Täs vois lainata Rokkaa: "Jos sie lähet juoksemaan, niin saat juosta pohojanlahelle asti. Kyllä hää tulloo perässä."

Summa summarum: Toivottavasti maltti ja järki voittaa, eikä tuo 19. päivä realisoidu sellaisena kuin uhka on.
SaintJohnPerse

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

Reetta kirjoitti:Olen jonkun aikaa lukenut tätä palstaa ja nyt on pakko sanoa että hiukan kylmiä ihmisiä täällä... olen itse tehyläinen ja irtisanoutuvien joukossa.. kyllä meillä irtisanoutuvilla on ihan hyvä henki ja uskotaan että tässä käy ihan hyvin.
No tasapuolisuuden nimissä tällä palstalla ei ole löytynyt juurikaan sympatiaa paperityöläisille tai ahtaajille.

Taisipa joku heittää että on se väärin, että Suomi pysähtyy, kun matalasti koulutetut miehet menevät lakkoon. Mitä jos korkeasti koulutetut naiset menisivät lakkoon? Nyt sitten nämä naiset ovat menossa lakkoon.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Reetta kirjoitti:Noh kyllähän se vähän pahalta tuntuu kun antaa kaikkensa raskaassa työssä ja sitten kun haluaisi siitä oikeudenmukaista palkkaa niin syytetään ahneeksi ja että pelataan potilaiden hengellä ... ihan kun meistä kukaan haluaisi että kukaan kuolee.... musta se on kylmää luulla että hoitajat on semmoisia.
Niin no. Minua ei yllätä se, että teidät on saatu uskomaan, että 24 prosentin palkankorotus on varsin kohtuullinen tavoite. Minua yllättää, että puoli Suomea uskoo samoin.

Hesari tiesi tänään uutisoida, että Britanniassa sairaanhoitajille maksetaan tosi paljon paremmin. Yllätys yllätys, kaikille maksetaan Britanniassa paremmin, ja siksi siellä onkin niin pirun kallista. Vähemmän palstatilaa sai se, että Ranskassa sairaanhoitajille ei sen sijaan makseta yhtään sen enempää kuin suomalaisillekaan, ja Pariisi on sentään yksi maailman kalleimmista kaupungeista. Toimittajan olisi myös ehkä kannattanut mainita, että NHS, brittien sairaanhoitojärjestelmä, on saanut huomattavia lisäpanostuksia etenkin palkkoihin, ilman että järjestelmän laatu on juurikaan parantunut. Tämä kannattaisi muistaa, kun mietitään, kuinka paljon sairaanhoitajille pitäisi maksaa tästä heidän "vastuullisesta" työstään.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vadim »

SaintJohnPerse kirjoitti:No tasapuolisuuden nimissä tällä palstalla ei ole löytynyt juurikaan sympatiaa paperityöläisille tai ahtaajille.
Tai lääkäreille.
Hermann Hoth

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

Vadim kirjoitti:
Reetta kirjoitti:Noh kyllähän se vähän pahalta tuntuu kun antaa kaikkensa raskaassa työssä ja sitten kun haluaisi siitä oikeudenmukaista palkkaa niin syytetään ahneeksi ja että pelataan potilaiden hengellä ... ihan kun meistä kukaan haluaisi että kukaan kuolee.... musta se on kylmää luulla että hoitajat on semmoisia.
Niin no. Minua ei yllätä se, että teidät on saatu uskomaan, että 24 prosentin palkankorotus on varsin kohtuullinen tavoite. Minua yllättää, että puoli Suomea uskoo samoin.

Hesari tiesi tänään uutisoida, että Britanniassa sairaanhoitajille maksetaan tosi paljon paremmin. Yllätys yllätys, kaikille maksetaan Britanniassa paremmin, ja siksi siellä onkin niin pirun kallista. Vähemmän palstatilaa sai se, että Ranskassa sairaanhoitajille ei sen sijaan makseta yhtään sen enempää kuin suomalaisillekaan, ja Pariisi on sentään yksi maailman kalleimmista kaupungeista. Toimittajan olisi myös ehkä kannattanut mainita, että NHS, brittien sairaanhoitojärjestelmä, on saanut huomattavia lisäpanostuksia etenkin palkkoihin, ilman että järjestelmän laatu on juurikaan parantunut. Tämä kannattaisi muistaa, kun mietitään, kuinka paljon sairaanhoitajille pitäisi maksaa tästä heidän "vastuullisesta" työstään.
Luin jutun. Enemmän maksetaan, mutta toisaalta, on se Lontookin aikasta sika kallis kaupunki. En tiedä miten tämä haastateltu hoitaja oli saanut asunnon vuokrattua 700£/kk? Missähän se sijaitsee? Meinaan olen nähnyt pääkaupunkiseudulla samankokoisista asunnoista 1k€ pyyntöjä, eli saman. Tosin tiedä sitten kannattaako maksaa? Mutta palatakseni takaisin aiheeseen, niin selkeästi parempi palkka siellä on. Mutta eihän niitä kaiken muun kustannustason takia voi suoraan vertailla. Ja oli ne ranskiksetkin aikasta tyytymättömiä. Eivät vaan ole vielä tainneet tehdä mitä järisyttävämpiä toimenpiteitä asian tiimoilta ...

btw: Juurikin taas väläyteltiin uutisissa jostain lakimuutoksista tulevaisuutta silmällä pitäen, ettei tällaista irtisanoutumista ehkä voisi enää tehdä tulevaisuudessa. Näin se hallitus sitten vastaa ...
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Uudet listat keräyksessä

Tehy saa tahtonsa läpi.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Uudet listat keräyksessä

Tehy saa tahtonsa läpi.
Ai 24%? No ei takuulla saa.
Hermann Hoth

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Uudet listat keräyksessä

Tehy saa tahtonsa läpi.
Ai 24%? No ei takuulla saa.
Ei ne 24% saa (olikos se nyt 2 vuoden aikana), mutta tuskinpa tarvii 12% tyytyä. Kyllä se ratkaisu ja tämä sovittelijalautakunnan ehdotus tuosta välimaastosta löytyy.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Uudet listat keräyksessä

Tehy saa tahtonsa läpi.
Ai 24%? No ei takuulla saa.
No ei 24, veikkaan 19% (13 tarjottu jo ennen työtaistelua).
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:
Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Uudet listat keräyksessä

Tehy saa tahtonsa läpi.
Ai 24%? No ei takuulla saa.
No ei 24, veikkaan 19% (13 tarjottu jo ennen työtaistelua).
Itse veikkaisin 16-17%. Lääkäritasoa.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Tix kirjoitti: Ai 24%? No ei takuulla saa.
No ei 24, veikkaan 19% (13 tarjottu jo ennen työtaistelua).
Itse veikkaisin 16-17%. Lääkäritasoa.
En ole erityisesti perehtynyt siihen, mitä lääkärit saivat, mutta tuskin sen enempää kuin muutkaan. Toki lääkärit saivat enemmän kuin esim. tekniset, mutta se johtuu siitä, että lääkäreistä yli puolet on naisia (tasa-arvoerä). Lääkärikunnan sisällä pottia jaettiin kait niin, että jotkut saivat enemmän ja jotkut vähemmän.
Vastaa Viestiin