NuoriDaavid kirjoitti:
Miten paniikkiväistöä matkanopeudella pystyy turvallisesti harjoittelemaan?
Muistamalla, että jarruihin ei vahingossakaan saa koskea kyseisessä harjoituksessa. Pyörä ei taatusti nimittäin pysy pystyssä enää sen jälkeen. Ensin tietysti varmuutta pienemmissä nopeuksissa ja sitten, kun homma menee sujuvasti, niin nopeutta vaan lisää. Isojen kauppojen iltaisin tyhjillään olevat parkkipaikat toimivat tässä tarkoituksessa hyvin. Tiellä muun liikenteen joukossa ei kannata harjoitella ; )
E: googleta sanalla vastaohjaus, niin sieltä selviää tarkemmat periaatteet homman sujuvaan hoitamiseen.
safi kirjoitti:
E: googleta sanalla vastaohjaus, niin sieltä selviää tarkemmat periaatteet homman sujuvaan hoitamiseen.
Katso myös 'työntöohjaus'.
Tämä on se hauska ohjaustapa, jossa halutessasi olla ajautumatta kurvissa vastaantulijoiden kaistalle työnnät ohjaustangosta voimakkaammin juurikin ulkokurvin suuntaan, jolloin pyörä kallistuu sisäkurviin ja myös kääntyy sinne. Tää on ilmeisesti niitä ohjausliikkeitä, joita ei kannata paljon ajatella etukäteen, vaan tehdä se vain. Voin kuvitella, että tuntuu aika hurjalta painaa ohjaustankoa kurvissa vastaantulevaa tukkirekkaa päin.
safi kirjoitti:
E: googleta sanalla vastaohjaus, niin sieltä selviää tarkemmat periaatteet homman sujuvaan hoitamiseen.
Katso myös 'työntöohjaus'.
Tämä on se hauska ohjaustapa, jossa halutessasi olla ajautumatta kurvissa vastaantulijoiden kaistalle työnnät ohjaustangosta voimakkaammin juurikin ulkokurvin suuntaan, jolloin pyörä kallistuu sisäkurviin ja myös kääntyy sinne. Tää on ilmeisesti niitä ohjausliikkeitä, joita ei kannata paljon ajatella etukäteen, vaan tehdä se vain. Voin kuvitella, että tuntuu aika hurjalta painaa ohjaustankoa kurvissa vastaantulevaa tukkirekkaa päin.
Yritätkö vedättää Daven hengiltä? Sisäkurvin puoltahan siinä pitää työntää: oikealle taittuvassa mutkassa pitää työntää oikean puolen kaffaa.
Pitää olla täysi noviisi, että tuossa voi tehdä väärin. Käytännössä moinen suoritus on ainoastaan mahdollinen alle 100km ajokokemuksella. Homman tiedostaminen voi toki viedä enempi aikaa.
Nopean kuljettamisen niksi puolestaan on, että kytkin on ketjuvetoisissa laitteissa likimain tarpeeton Kovassa Ajossa. Ylöspäin vaihdettaessa kiekkojen lähestyessä tappia keventää kaasua vähän, että ketjut löystyvät ja runnoo isompaa simmuun, minkä jälkeen kaasu tappiin. Tämän operaation kanssa kannattaa olla vähän tarkkana, jos tehoa on vitusti ja/tai jos operaatio suoritetaan mutkassa. Tuolla voittaa ratkaisevia kymmenyksiä. Alaspäinkin vaihtaminen onnistuu ilman kytkintä, mutta siitä ei saa vastaavaa etua. Alaspäin vaihtaessa ilman kytkintä (tai miksei kytkimen kanssakin) kannattaa olla tarkkana, ettei takapyörä mene lukkoon; erityisesti isojen twinien kanssa saattaa tulla lähtö.
safi kirjoitti:
E: googleta sanalla vastaohjaus, niin sieltä selviää tarkemmat periaatteet homman sujuvaan hoitamiseen.
Katso myös 'työntöohjaus'.
Tämä on se hauska ohjaustapa, jossa halutessasi olla ajautumatta kurvissa vastaantulijoiden kaistalle työnnät ohjaustangosta voimakkaammin juurikin ulkokurvin suuntaan, jolloin pyörä kallistuu sisäkurviin ja myös kääntyy sinne. Tää on ilmeisesti niitä ohjausliikkeitä, joita ei kannata paljon ajatella etukäteen, vaan tehdä se vain. Voin kuvitella, että tuntuu aika hurjalta painaa ohjaustankoa kurvissa vastaantulevaa tukkirekkaa päin.
Yritätkö vedättää Daven hengiltä? Sisäkurvin puoltahan siinä pitää työntää: oikealle taittuvassa mutkassa pitää työntää oikean puolen kaffaa.
Enkö mä juuri näin sanonutkin? Sisäkurvin (oikea laita) puolen kahvaa työnnetään, jolloin äkkiä voisi kuvitella, että pyörä kääntyy vasemmalle (koska eturengas kääntyy vasemmalle). Puhuin siis samasta asiasta, mutta huonosti artikuloiden.
Sitä vaan ihmettelen, että ilmeisesti pienillä nopeuksilla mpyörää ajetaan kuten polkupyörääkin, eli rengasta käännetään mutkan suuntaan, mutta suurilla nopeuksilla rengasta käänetäänkin toiseen suuntaan.
Eli mistä aivot tietävät, kumpaan suuntaan sitä kahvaa työnnetään nopeudessa, joka ei ole pieni eikä suuri, ja eikö jossain kohtaa oli rajanopeus, jossa ei voi kääntää kumpaakaan suuntaan
elco kirjoitti:
Espossa on noin 5000 mulkvistia kaappihomoa tossunalaista jeeppimieslekuria. Niitä kloonataan yliopiston lääketieteen laitoksen kellarissa.
Niinpä. Ja mä tunnen ne kaikki.
Usko pois, mua sä et tunne. Mä en ainakaan tunne sua.
Toki olisi kiva usuttaa sut jonkun viattoman kollegan kimppuun...
ninnithequeen kirjoitti:Ihan varmasti säikähdit kuitenkin?
Siinä vaiheessa kun 120cm pitkä peelo alkaa jauhamaan "Minä tunnen sinut" säikähtää nyt saatana kuolleetkin henkiin vain kuollakseen kauhusta uudelleen.
NuoriDaavid kirjoitti:Teoriassa tuo eo. ohjausmenetelmä on tiedossa.
Sitä vaan ihmettelen, että ilmeisesti pienillä nopeuksilla mpyörää ajetaan kuten polkupyörääkin, eli rengasta käännetään mutkan suuntaan, mutta suurilla nopeuksilla rengasta käänetäänkin toiseen suuntaan.
Eli mistä aivot tietävät, kumpaan suuntaan sitä kahvaa työnnetään nopeudessa, joka ei ole pieni eikä suuri, ja eikö jossain kohtaa oli rajanopeus, jossa ei voi kääntää kumpaakaan suuntaan
Teoreetikko pohtii liikaa...
Jaahas. Wikipedia tietääkin, että itseasiassa polkupyörääkin ohjataan vastaohjauksella, mutta liike hukkuu pieniin liikkeisiin, jota koko ajan tarvitaan pyörän pitämiseen pystyssä.
Itse asiassa wikipedia sanoo, että vastaohjaus on ainoa tapa ohjata mpyörää tai polkupyörää.
NuoriDaavid kirjoitti:
Itse asiassa wikipedia sanoo, että vastaohjaus on ainoa tapa ohjata mpyörää tai polkupyörää.
Once you turn, you can learn.
Ensin kääntyy eturengas ja sitten vastaohjauksella loppu paska kääntyy/(jatkaa oikaisun suuntaan) kurvin suuntaan (haluttuun suuntaan), kait?
tai ainakin, jos ei korjaa ohjaustankoa takaisin pyörä kääntyy/jatkaa? vain ympäri...
(en tierä, mutta oli ihan hauskoa kallistella polkumasiinaa hiljaakin ja työntää vastasuuntaan. yhden tv:eeväästä tulleen moottoripyörä reeniohjelman perusteella reenasin/kokeilin)
NuoriDaavid kirjoitti:Itse asiassa wikipedia sanoo, että vastaohjaus on ainoa tapa ohjata mpyörää tai polkupyörää.
Mitä jos välistä tekisit ihan töitäskin etkä seikkailisi wikissä? Hei, siellä on voinut johonkin sattua ihan oikeasti.
Vitun lekurit, muistan ikäni kun vironvahvistus ihmetteli antibiootteihin reagoimatonta haavaani Cityn deitin lomasta kommenteilla "jatketaan kuuria ja seurataan tilannetta"
Haavahoitaja otti meikän toiseen toimenpidehuoneeseen, avasi haavan totesi että haavan pohja ei ollut parantunut vaan koivessa oli 30mm syvä onkalo, puhdisti sen survoi hopeaa ineen ja pisti pakettiin. Tämän jälkeen mentiin Deitissä pörräävän tohtorin pakeille ja hoitsu huikkas "kirjoita jätkälle kuukausi lisää sairaslomaa ja uudet antibiootit"
Montakohan potilasta saa kärsiä arvon tohtorin kitinä addiktiosta???
1108 kirjoitti:
Montakohan potilasta saa kärsiä arvon tohtorin kitinä addiktiosta???
Off topik:
Viina palauttaa ihmisen lapsen tasolle tai ainakin häiritsee häneen kehittyneitä liikkeen säätöjä. Vai miksi et saanut frispeetä kiinni näsärin puistossa?
Hahaa! Olipa työn takana muistaa oikea salasana ND kuitenkin kaipaa tätä kommenttia pyörähaaveidensa keskelle: motskarilla kolaroidessa lähtee paljon saletimmin henki kuin autokolarissa. Käyhän virkistämässä muistiasi tällaisen trauman parissa vaikkapa Töölössä, ja ajelet sen jälkeen tyytyväisenä jeepilläsi pitkin bussikaistoja ja tienpientareita airbagin pehmittäessä mahdolliset töyssyt.