Kaikki olennot, jotka voivat kärsiä tai tuntea nautintoa, ovat samanarvoisia. Singer hylkää muut kriteerit samanarvoisuudelle esim. älykkyyden, tietoisuuden tason, perhesuhteiden tms. osalle joko osoittamalla, että em. kriteerein voisi yhtä hyvin perustella rasismia, sukupuolten välistä epätasa-arvoa, vaikeasti vammaisten huonoa kohtelua tai esimerkiksi vastasyntyneiden huonoa kohtelua. Samanarvoisuus ei Singerille tarkoita kuitenkaan yhtäläisiä oikeuksia, vaan intressien tasapuolista huomioon ottamista. Ihmisten intressit eivät samanarvoisuuden vuoksi siis mene automaattisesti edelle. Vallitsevasta asenteesta hän käyttää rasismin analogiana termiä "lajismi."
Singerin logiikka on ihan kestävää, ja turhan kärsimyksen välttämisen kautta hän argumentoi etupäässä kahta eläinkunnan riistomuotoa vastaan; eläinten käyttöä ruoan tehotuotannossa ja eläinkokeissa. Argumentointi on ihan vakuuttavaa tältäkin osin, ja siinä ohella Singer perustelee myös miksi esimerkiksi metsästäminen, turkisten tuottaminen, sirkuseläimet, eläintarhat ja lemmikkieläimet ovat kaikki vain saman riistämisen muotoja - ts. ihmiset ovat valmiita myymään esim. eläinten luonnolliset vietit, perhesuhteet, hyvinvoinnin tai vapauden omien, toisinaan melko triviaalien intressien vuoksi.
Singerin perustelee mielestään melko aukottomasti, että jokaisen moraalisen ja rationaalisen ihmisen pitäisi ryhtyä vegetaristiksi. Tämä on hänen mukaansa ensimmäinen ja tärkein askel asenteiden muuttamisessa suhteessa eläimiin (pelkästä ihmisten tarpeiden objektista toiseksi, erilaisia omanlaisiaan tarpeita omaavaksi subjektiksi) ja joka toteutuessaan johtaisi vääjäämättä erilaisten hyväksikäyttömuotojen katoamiseen taloudellisesti kannattamattomina.
Hyväksyn Singerin ajattelun ja olen jopa samaa mieltä suurimmasta osasta hänen pointtejaan. Kuitenkin, mitä kirja sai minussa aikaiseksi? Ei oikeastaan mitään. Aion edelleenkin syödä lihaa ja ostaa nahkakenkiä ja käydä eläintarhassa. Kotieläinten pitoa en oikein ole koskaan pitänyt erityisen hyvänä ajatuksena, olen aina vastustanut tehotuotantoa ikävissä olosuhteissa ja tehnyt sen tyyppisiä valintoja, joita arjessa voi tehdä luopumatta juuri mistään. Kenties jatkossa kiinnitän tarkempaa huomiota siihen, että ostan vain vapaan kanan munia ja että nautani on kotimaista, ei brasilialaista.
Sen sijaan viittaukset Singerin ajatuksiin esim. turkistarhaiskujen oikeuttamisessa ovat ihan huuhaata. Kärsimyksen minimoinnista lähtevänä realistina hän tuskin kannattaa niitä miltään muilta osin kuin niiden idealistiselta kantilta. Singerin haaste on yksilön omissa valinnoissa joilla vaikutetaan suoraan kysyntään, ei hyökkäyksissä tuotantoketjua vastaan illegaalein keinoin. Ainoa alaviite laittomasta toiminnasta koski toista laitonta toimintaa (julmat eläinkokeet) vastaan suunnatuista murroista, joissa hankittiin todistusaineistoa eläinten kohtelun julmuudesta.
Mitä tulee poikuuden käsityksiin arvorelativismista, nekään eivät oikein istu Singerin ajatuksiin. Joko olet "lajisti" tai et ole. Lainaan häntä suoraan: "To protest about bullfighting in Spain, the eating of dogs in South Korea or the slaughter of baby seals in Canada while continiung to eat eggs from hens who have spent their lives crammed in cages is like denouncing apartheid in South Africa while asking your neighbours not to sell their houses to blacks." Singerin mielessä Gattacan aatokset siitä, että vaikka puhuukin eläinten oikeuksien puolesta (esim. turkistarhausta vastaan) ovat miltei täysin arvottomia, jos samaan aikaan käyttää nahkavaatteita, syö tehotuotettua lihaa, metsästää, pitää lemmikkejä ja juo maitoa. Ymmärtääkseni teet kaikkia noita, Singerin kirjan kohdassa joka käsittelee arvorelativismia tai moraalikäsitysten subjektiivisuutta olet ihan samanarvoinen kuin Stalin tai Hitler. Turha siis puhua MINUN pahuudestani mitään
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
En löytänyt Singerin kirjasta mitään tukea turkistarhaiskuille, jotka vain lisäävät eläinten kärsimyksiä eivätkä ainakaan todistetusti vaikuta millään lailla vaikuta kysyntään saati sitten yleiseen mielipiteeseen eläinten oikeuksien edistämisessä.